גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השבוע בשווקים: כל העיניים מופנות לפגישת טראמפ-שי בפסגת ה-G20

המתיחות במפרץ תמשיך לגרור תנודות במחיר הנפט ● טראמפ צפוי להיפגש עם נשיא סין בפסגת G20 השבוע ● הביטקוין מרים ראש: חצה בסוף השבוע האחרון את רמת ה-11 אלף דולר ● בארה"ב יפורסמו נתונים לגבי שוק הדיור וגם עדכון של נתון הצמיחה ברבעון הראשון של השנה ● התחזית השבועית של "גלובס"

דונלד טראמפ, שי גינפינג / צילום: רויטרס  kevin lamarque
דונלד טראמפ, שי גינפינג / צילום: רויטרס kevin lamarque

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב') בציפייה למפגש פסגת ה-G20 שיתקיים השבוע, ושם צפוי להיפגש הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, עם מקבילו הסיני, שי ג'י פינג. 

בשבוע החולף הבנקים המרכזיים רמזו על שינוי הכיוון אליו צועדת המדיניות המוניטרית, כאשר גם הפד וגם מקבילו האירופי (ה-ECB), הדגישו את הסיכונים לצמיחה והמסרים שהעלו חיזקו את ההערכות שצפויות הפחתות ריבית, אולי אפילו בחודשים הקרובים אם הנתונים יצביעו על הידרדרות. העלייה במתיחות הגיאו-פוליטית בין ארה"ב לאיראן, יחד עם סימני השאלה סביב הסכמי הסחר בין ארה"ב וסין, מגבירים את אי-הוודאות בשווקים, אך אלו התמקדו במסרים של הבנקים המרכזיים.

בסוף השבוע האחרון בוול סטריט המדדים ננעלו ביציבות עם נטייה לירידות קלות, בכך מדד S&P 500 נסוג משיא היסטורי שנרשם בשבוע החולף. בסיכום שבועי, הנאסד"ק קפץ בכ-3% ומדד S&P 500 בכ-2.2% בשבוע החולף; בבורסה בתל-אביב המדדים ת"א 35 ות"א 90 סיכמו את השבוע עם עלייה של 1.2%.

אלו האירועים שצפויים לתת את הטון השבוע בשווקים:

1. מלחמת הסחר

הנשיא האמריקאי טראמפ צפוי להיפגש עם מקבילו הסיני במפגש פסגת המנהיגים G20 שתתקיים השבוע ביפן. בשוק לא צופים כי ייחתם כבר בשלב זה הסכם להסדרת מלחמת הסחר נוכח הטלת המכסים ההדדית, אך עצם הגעתו של נשיא סין לשולחן הדיונים מוריד במעט את מפלס החששות מהסלמה בשלב זה.

ביום שישי האחרון, סגן הנשיא, מייק פנס, אמר כי יש סימני התקדמות בשיחות עם סין, בהמשך לתקווה לפריצת דרך. מפגש הפסגה שיחל ב-28 ליוני למשך יומיים, יירכז את תשומת לב המשקיעים והעולם כולו בשבוע הנוכחי.

"השוק כבר מוכן לתוצאה גרועה מהמפגש", אמר ג'ארד וודארד, אסטרטג שווקים גלובאלים ממריל לינץ'. "אם נראה הפחתה במכסים, או אף התקדמות ידידותית זה יסיר מהשולחן הסלמה של מלחמת הסחר, ותתקבל תגובה שורית עוצמתית בשווקים".

כלכלני לאומי כותבים הבוקר בסקירתם השבועית הבוקר, כי "אם המפגש של מנהיגי ה-G20 יביא לסבב חדש של שיחות הסחר בין ארה"ב לסין, גם אם באופן זמני, זה עשוי להביא את עיתוי הפחתת הריבית הקרובה בארה"ב, בשיעור של 25 נ"ב, לספטמבר ולא לחודש יולי. במידה ולא תצלח הדרך לעצירת המהלך של העלאות מכסים, הדבר יצור אתגר של ממש לשוק איגרות החוב האמריקאי, שיצטרך להתמודד עם שאלות מורכבות של מדיניות הריבית של הפד במצב של עליית אינפלציה וגם לשאול האם השינוי האפשרי של האינפלציה הצפויה לטווח קצר-בינוני גלום כהלכה במחירי איגרות החוב הדולריות שאינן צמודות למדד.

"לאחרונה הייתה ירידה ניכרת של האינפלציה הצפויה על פי שוק האג"ח של ארה"ב, ושרשרת אפשרית של מהלכים שיביאו, אולי, להאצת ההתייקרויות של המחירים לצרכן, בין אם כתוצאה מתמסורת של תוספת מכסים ובין אם כתוצאה מעצירת ההתחזקות של הדולר בעולם, לדוגמא על רק פגיעה בעצמאות הבנק הפדרלי של ארה"ב על ידי הנשיא, עלולה להביא להיפוך מגמה ברמה של האינפלציה הצפויה, שירדה מאוד לאחרונה", כתבו בלאומי. 

2. המתיחות במפרץ תזיז את מחיר הנפט?

המתיחות במפרץ תעמוד במוקד גם השבוע, כאשר מחיר הנפט עשוי להיות מושפע מהכותרות בנושא זה. בשבוע החולף הנפט רשם תנודה חדה מעלה לאחר שהנשיא טראמפ האשים את איראן בהפלת המל"ט ואמר כי איראן עשתה טעות גדולה. ארה"ב בתגובה ביצעה תקיפת סייבר על איראן בחמישי האחרון על ידי אנשי יחידת הסייבר האמריקאית.

בנוסף, טראמפ אמר כי בכוונתו להשית סנקציות נוספות על איראן החל ממחר. עם זאת, הנשיא האמריקאי סיים את האיום באופן מפויס כשכתב בטוויטר: "אני מצפה ליום שבו הסנקציות על איראן יוסרו, ושהם שוב יהפכו לאומה פרודקטיבית ומשגשגת - כמה שיותר מהר, יותר טוב...".

לדברי אמיר איל, יו"ר אינפיניטי: "פעם, אירוע טרור כזה במפרץ היה מטיס את מחירי הנפט למעל ל-100 דולר לחבית ומזעזע את הכלכלה העולמית, אבל ארה"ב של טראמפ שינתה את כללי המשחק, והיא זאת שקובעת בפועל את מחיר הנפט העולמי, ולכן איראן נשארת עם מעט מאד מנופי השפעה ממשיים".  

לאחר הקפיצה בסוף השבוע האחרון, החוזים על הנפט נסחרים מעל לרמה של 57 דולר לחבית.

3. הודעת הריבית של הפד ממשיכה לעורר גלים

לאחר הפגישה של חברי ועדת השוק הפתוח של הפד לחודש יוני, הבנק המרכזי בארה"ב לא העלה את הריבית, אך הוא צועד לעבר מדיניות מקלה יותר עבור הכלכלה.

בשרודרס מאמינים כי בחודש יולי נקבל הורדת ריבית "ליתר ביטחון", אשר מטרתה לתמוך בכלכלה אם במקרה יתממש אירוע אשר יערער את יציבותה של כלכלת ארה״ב. 

לדבי הלכלן הראשי של שרודרס, קית' וויד, הבנק המרכזי בארה"ב לא שינה את תחזית הצמיחה שלו ועדיין מצפה כי האינפלציה תגיע ליעד או קרוב לכך, אך הוא כן מבין כי אי הוודאות לגבי עתיד הכלכלה, עלתה. בישיבת הפד האחרונה, ניכר כי ישנה יותר נטייה לצד היוני כאשר נחשף כי 8 חברי ועדה הצביעו בעד הורדת ריבית כבר השנה, חבר ועדה אחד העדיף קיצוץ של 25 נ"ב כבר השנה, 8 חברי ועדה נוספים הצביעו בעד כך שהריבית תישאר ללא שינוי וחבר ועדה אחד הצביע בעד העלאת הריבית ב-25 נ"ב.

בשרודרס צופים כי הפד יוריד את הריבית ב-25 נ"ב ביולי. הצפייה הזו מתיישרת עם אמירה של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, במסיבת העיתונאים שכינס, כשאמר "an ounce of prevention is worth more than a pound of cure" (בתרגום פשוט: "אונקיה של מניעה שווה יותר מאשר קילוגרם של תרופה").

"יתכן כי נצפה בשינוי חיובי במידע שיצא לשוק מצד החברות", אמר וויד, אך סייג כשאמר "קשה להאמין כי כך יהיה, שכן לדעתנו נתוני הרבעון השני ימשיכו להעיד על החלשות הכלכלה והדבר יתבטא הן בירידה במלאים והן בגובה ההוצאה של החברות. יתכן גם כי נשמע חדשות חיוביות מהמפגש בין הנשיא טראמפ לנשיא סין בוועידת ה- G20, למרות שעדיין סביר כי נושא המכסים יישאר כפי שהוא, שכן קשה לראות כיצד שני המנהיגים יצליחו לגשר על הפערים בינם בעניין הקניין הרוחני והנושא הטכנולוגי. הורדת ריבית ביולי עשויה לגרור הורדת ריבית נוספת גם בספטמבר. במבט קדימה, השאלה האם תהיה הקלה בשווקים תלויה הרבה בהשפעה שתהיה להורדת הריבית על השוק, והאם החברות במשק יצליחו להחזיר את הביטחון וההוצאה שלהן לרמה הנורמלית. הדבר תלוי בעיקר בנשיא הפד, כאשר המצב הנוכחי בכלכלה מחייב את בטחון העסקים והחברות בבנק המרכזי".

4. הביטקוין מרים ראש

סוחרי המטבעות הדיגיטליים בעולם זכו לסוף שבוע חם במיוחד, לאחר שאתמול זינק מחיר הביטקוין מעל ל-11,140 דולר - שיא של 15.5 חודשים. ביום שישי בלילה דילג הביטקוין מעל לרף של 10,000 דולר לראשונה מאז 8 במארס 2018. היום בשעות הצהריים נע שער ה-BTC סביב 10,700 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

5. מאקרו

בארה"ב יפורסמו נתוני מכירות הבתים החדשים ושל הבתים בהמתנה, מה שצפוי לשפוך אור על שוק הדיור האמריקאי. בנוסף, תפורסם הקריאה הסופית של נתון הצמיחה לכלכלה האמריקאית ברבעון הראשון של 2019. לפי התחזיות, נתון הצמיחה צפוי לעמוד על 3.1%, לעומת קריאה ראשונה של 3.3%.

עוד כתבות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בדרום לבנון

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס