דיווח: "ארה"ב ביצעה מתקפת סייבר נגד איראן אחרי הפלת המל"ט"

גורמים המעורים בפרטים סיפרו ל"וושינגטון פוסט" כי למרות העובדה שחזר בו ממתקפה צבאית, טראמפ אישר ביום חמישי לתקוף מערכת מחשבים איראנית ששולטת בשיגור טילים ורקטות • לפי הדיווח, הפנטגון הציע להתחיל את תקיפות הסייבר כבר לאחר המתקפה על שתי המכליות במפרץ עומאן

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos Barria
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos Barria

נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ אישר מתקפת סייבר שמנעה ממערכות המחשבים של איראן לשלוט בשיגור רקטות וטילים, גם לאחר שחזר בו מתגובה צבאית אחרי הפלת המל"ט - כך אמרו הערב (שבת) גורמים המעורים בפרטים ל"וושינגטון פוסט". התקיפות בוצעו בליל חמישי האחרון על ידי אנשי יחידת הסייבר האמריקאית. לדברי הגורמים, הפנטגון הציע להתחיל בתקיפות אחרי המתקפה על שתי מכליות הנפט במפרץ עומאן בתחילת החודש.

עוד הוסיפו הגורמים, שדיברו במעטה חשאיות בשל רגישות הפעילות, כי המתקפה נגד משמרות המהפכה של איראן תואמה עם פיקוד המרכז של צבא ארצות-הברית, הארגון הצבאי שאמון על הפעילות במזרח התיכון. אף על פי שהמבצע גרם לנזק על מערכות הפיקוד והבקרה באיראן, הוא לא הוביל לקורבנות - זאת בניגוד לתקיפה צבאית, שאותה ביטל הנשיא בגלל שהייתה "לא מידתית".

הבית הלבן וכן בכירים בפיקוד הסייבר של ארצות-הברית סירבו להגיב. דוברת הפנטגון, אליסה סמית, אמרה כי "כמדיניות, אנחנו לא דנים בפעילות במרחב הסייבר והמודיעין ולא בתכנון פעולות מסוג זה".

תומאס בוסרט, בכיר לשעבר בממשל טראמפ לענייני סייבר, טען כי "המבצע מטיל עלויות על האיום במרחב הסייבר האיראני, אך גם נועד להגן על הצי האמריקאי ופעולות שיט במיצרי הורמוז". לדבריו, "הצבא שלנו יודע מזה זמן רב שיכולנו להטביע כל כלי שיט של משמרות המהפכה בתוך 24 שעות, אם קיים הצורך. זאת הגרסה המודרנית של מה שהצי האמריקאי צריך לעשות כדי להגן על עצמו בים, ולשמור על נתיבי השיט הבינלאומיים פנויים מהפרעות איראניות".

תקיפת הסייבר שנערכה, על פי הדיווחים, ביום חמישי האחרון, היא תצוגת התקיפה הראשונה מאז נכנס פיקוד הסייבר לכשירות מבצעית במאי. הוא מינף סמכויות חדשות שהוענקו לו על ידי הנשיא טראמפ, שפישטו את תהליך האישור למהלכים כאלה.

חברת "סייברקום" השיקה מתקפה נגד רוסיה בסתיו האחרון כדי למנוע מ"בוטים", המקושרים עם הסוכנות לחקר האינטרנט, את היכולת להשפעה פוליטית בארצות-הברית באמצעות רשתות חברתיות, אך המבצע נגד איראן היה מוגבל יותר. "זה לא משהו שהם יכולים לתקן כל כך בקלות", אמר אחד, שכמו אחרים, לא היה מורשה לדבר על התקיפה.

התקיפה הדיגיטלית היה דוגמא, כך אמרו שניים, למה שהתכוון היועץ לביטחון לאומי של ארצות-הברית, ג'ון בולטון, כשהציע לאחרונה להגביר את תקיפות הסייבר. "אנחנו פותחים כעת פתח ומרחיבים את האזורים שאנחנו מוכנים לפעול בהם", אמר בולטון בכנס של הוול סטריט ג'ורנל.

בחודש אפריל הגדירה ארצות-הברית את משמרות המהפכה האיראניות כארגון טרור זר, זאת בתגובה להתנהלותה המערערת במזרח התיכון. בשנים האחרונות, כוחות סייבר איראנים ניסו לפרוץ למערכת הצי הימי האמריקאי ולחבל ביכולות הניווט שלו באזור המפרץ הפרסי. מיצרי הורמוז הנם נתיב חשוב מבחינה אסטרטגית, שדרכו מובל כחמישית מכמות הנפט העולמי מדי יום.

אתמול פרסמה המחלקה לביטחון המולדות בארצות-הברית אזהרה לתעשיות האמריקאיות, ביניהן הנפט, האנרגיה והגז, מפני איומי סייבר איראנים. "אין ספק כי חלה עלייה בפעילות הסייבר האיראנית", אמר כריסטופר קרבס, מנהל DHS להגנה על תשתיות סייבר ובטחון רשת. "שחקנים איראנים ובאי כוחם אינם רק גנבי דואר פשוטים, אלה האנשים שנכנסים ושורפים לך את הבית".

קרבס אמר בראיון כי "אנחנו צריכים שכולם ייקחו ברצינות את המצב הנוכחי. שיבחינו בכל תקרית פוטנציאלית ויטפלו בה כבתרחיש הגרוע ביותר. אתה לא אמור לחכות עד שיפרצו לך לנתונים - זה על איבוד שליטה על הסביבה שלך ועל המחשב שלך".

איראן שחררה בעבר מספר תקיפות סייבר הרסניות. בשנת 2012 היא שיגרה את הוירוס "שאמון", שכמעט והשמיד יותר מ-30,000 מחשבים של הרשת הסעודית "סעודי ארמקו", חברת נפט בבעלות ערב הסעודית, ומחק את עותקי הגיבוי של הנתונים. ערב הסעודית ואיראן הן יריבות קשות.

אנליסטים במגזר הפרטי תיעדו עלייה הדרגתית בפעילות הסייבר האיראנית המכוונת לתעשיות בארצות-הברית מאז שנת 2014. "בשנה האחרונה הפעילות זינקה", אמר רוברט מ.לי, מייסד פירמת הסייבר "דראגונז", שניהלה מבצעי סייבר עבור הסוכנות לביטחון לאומי ומפקדת הסייבר האמריקאית משנת 2011 ועד 2015. "בששת החודשים האחרונים ראינו פעילות נוספת, ועוד אחת בשבוע שעבר. המציאות היא שאנחנו רואים יותר ויותר פעילות אגרסיבית מזה זמן נזה - וזה רק הולך ומחמיר", אמר.

בתוך כך, שר החוץ של ארצות-הברית, מייק פומפאו, אמר אתמול כי ארצו תגביר את הלחץ הכלכלי על איראן עד שטהרן תנטוש את האלימות ותתמודד עם המאמצים הדיפלומטיים של ארצות-הברית. "אנחנו מוכנים לדבר כשהזמן הנכון יגיע", אמר פומפאו בהצהרה. שר החוץ המשיך ואמר כי ברגע שטהרן "תוותר על האלימות ותבחר להגיב על הדיפלומטיה שלנו בדיפלומטיה - היא יודעת איך ליצור עמנו קשר".