גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התושבים מתנגדים: מרלו"ג? לא בחצר האחורית שלי

מרכזים לוגיסטיים נחשבים לסחורה חמה בענף הנדל"ן כי הם משתלמים למשקיעים, לעסקים, לצרכנים ולרשויות המקומיות ● אלא שלאחרונה קמה להם התנגדות, בארץ ובעולם, מצד תושבים שלא רוצים אותם קרוב לבית שלהם, מחשש שייצרו רעש רב ועומס בכבישים

מתנגדים לפתיחת מרלו"ג של אמזון בארה"ב / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס
מתנגדים לפתיחת מרלו"ג של אמזון בארה"ב / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס

המרכזים הלוגיסטיים (מרלו"גים) נחשבים ללהיט הנוכחי של ענף הנדל"ן. הם טובים למשקיעים שרוצים להיכנס לתחום צומח, לעסקים שצריכים פתרונות אחסון, לצרכנים שיכולים לקבל חבילות במהירות רבה יותר ולרשויות המקומיות שמרוויחות ארנונה. אמנם הארנונה למ"ר על מרלו"ג נמוכה מזו הנגבית על שטחי מסחר או משרדים, אבל מרלו"ג הוא שטח גדול שאינו צורך הרבה משאבים מצד הרשות המקומית, ולעתים אף מתפתחת סביבו תעשייה נלווית קטנה. חברת מגה אור, למשל, מכרה היום נכס לוגיסטי בעסקה שצפויה להניב לה רווח מרשים אחרי מס של כ-116 מיליון שקל (כ-150 מיליון שקל לפני מס) וזאת אחרי שעד היום נהנתה החברה מרווח של כ-110 מיליון שקל מהנכס המדובר. 

אלא שלא כולם מרוצים מהבנייה המסיבית של המרכזים הלוגיסטיים. שמה של קבוצת "מתנגדים להקמת מרכז לוגיסטי ביד חנה" מעיד על המטרה שלשמה הוקמה: לבטל בניית מרכז לוגיסטי של חברת היבוא דיפלומט באזור התעשייה של היישוב הקהילתי הקטן, הסמוך למחלף ניצני עוז בכביש 6.

המתנגדים טוענים כי המבנה המרכזי של המרלו"ג יהיה בגובה של 36 מטר מעל הקרקע, אף שהתב"ע המאושרת מאפשרת בניית 15 מטרים בלבד. עוד הם טוענים כי המשאיות הרבות שייצאו וייכנסו ממנו בכל שעות היממה יגרמו למפגעי רעש וזיהום אוויר.

"לא הגענו לפה בשביל ציוץ הציפורים ולא ציפינו למדרכות מזהב, אלא ליישוב פשוט. המרלו"ג יהיה מאוד קרוב לבתים, 20-30 מטר מהבתים הקרובים ביותר, וזה יישוב קטנטן. מדובר בתוספת אדירה של תנועה והכביש כאן הוא גם ככה פקוק ומסוכן", אומר נעמן נוב, אחד המתנגדים.

ראוי לציין כי רק חלק מתושבי יד חנה מתנגדים להקמת המרכז הלוגיסטי המדובר. אחרים רואים את ההכנסות הגדולות שיזרים המרלו"ג לקופת היישוב, וכמה עשרות מהם גם ירוויחו ממנו באופן אישי, משום שהם בעלי מניות באגודה החקלאית שמשכירה את הקרקע.

"אנחנו לא מנותקים, אבל צריך היגיון. צריך לבנות במסגרת התב"ע", אומר נוב. "כל אזור תעשייה יכניס ארנונה, אז למה לבנות דווקא מרלו"ג? וחוץ מזה, קודם תפתחו את הכביש שמבטיחים להרחיב ואז תפתחו את המרלו"ג. אי אפשר לסמוך על תשתיות עתידיות. כולנו עברנו ועדת קבלה אף שאסור להם לעשות את זה, ולכולם סיפרו את אותו סיפור על אזור תעשייה הייטקי וכפרי", מוסיף נוב.

מן המועצה האזורית עמק חפר נמסר: "בשל חילוקי הדעות שמעוררת התוכנית בקרב תושבי יד חנה, הנהגת המועצה יזמה ומימנה הליך גישור מקצועי, שהביא להסכמות ראשוניות, אך קבוצת תושבים המתנגדים למיזם העדיפו לפרוש מההליך. חשוב לציין כי באזור תעשייה ייתכנו אלטרנטיבות העלולות להשפיע לרעה על הסביבה יותר מהמרל"וג.

"המועצה פועלת בכל דרך על מנת למזער את השפעותיו הסביבתיות של הפרויקט, תוך קידום פתרונות משמעותיים להורדת עומסי תנועה באזור. בין היתר: צומת ניצני עוז מורחב בימים אלה, כביש 444 לקראת ביצוע, ובהתאם לצורך יקודמו רימזור צומת יד חנה עם כביש 5714, ודרך דרומית ישירה לכביש 5714".

"בשעות העומס התנועה עומדת"

תושבי יד חנה לא לבד, וההתנגדויות דומות לשלהם נשמעות יותר ויותר במקומות שונים בעולם. בעיר אישם (Isham) בבריטניה אושרה הקמת מרכז לוגיסטי חרף התנגדות התושבים, שאף יצאו להפגנות תחת הסיסמה: "קודם מחלף, ואז פיתוח". "בשעות העומס התנועה פשוט עומדת כבר עכשיו", אמר אחד התושבים ל-BBC. "אז להוסיף עוד 3,000 כלי רכב זה פשוט לא הגיוני".

"לג'יל רנווייה, וטרינר מכפר סמוך לליון, רק הגיוני היה להתנגד למרכז הלוגיסטי שאמזון רוצה להקים באזור", נכתב ב"גרדיאן" לפני כחודש. חברת המשלוחים רוצה לבנות מבנה ענקי לא הרחק משדה התעופה של ליון אבל שני איגודים מקומיים פתחו בהליכים משפטיים במטרה לעצור את הבנייה. הם חוששים מעלייה בנפח התנועה ובזיהום האוויר, שיגרמו יותר מ-1,000 משאיות ו-4,500 כלי רכב קטנים יותר בכל יום, בלי פיתוח של התחבורה הציבורית במקביל. הם גם חוששים מכך שהבנייה תפגע ביותר מ-33 מינים של חיות באזור.
בקליפורניה נרשמת התנגדות למרכזים לוגיסטיים מסיבות אחרות - הם תופסים שטח שיכול היה לתת יותר מקומות עבודה, לאנשים עם יותר השכלה.

1,500 משאיות דיזל בכל יום נתון

בחודש שעבר דיווח "לוס אנג'לס טיימס" על כנס שבו השתתפו מאות מתושבי העיר סן ברנרדינו לדון בהתנגדויות להקמת מרכז לוגיסטי צמוד לשדה התעופה של העיר. המבנה הענק, שעלות הקמתו נאמדת ב-200 מיליון דולר ושטחו כשטח 11 מגרשי פוטבול, יוכל לייצר 3,800 מקומות עבודה, וכ-6.5 מיליון דולר בהכנסות שנתיות לעיר, דיווח העיתון. "אבל התושבים שאלו את עצמם איזה משרות בדיוק ייצר המרכז הלוגיסטי הזה. משרות חלקיות בשכר נמוך, עבודות שרובוטים יוכלו לעשות בשלב כלשהו?"

הם תהו גם איזה זיהום אוויר ייגרם מכ-1,500 משאיות דיזל שייכנסו למרכז בכל יום, ומ-26 טיסות מטען שימריאו משדה התעופה. התושבים כעסו גם על כך שראשי העיר לא הסכימו לחשוף מי החברה שתקים את המרכז. הניחוש העיקרי הוא כמובן - אמזון.

אמזון, מציין "לוס אנג'לס טיימס", היא כבר עתה אחת המעסיקות הגדולות באזור הזה, לאחר שכבר הקימה בו 14 מרלו"גים. "היא נהנית מכך שהרשויות המקומיות מתחרות ביניהן על משיכת מרכזים לוגיסטיים", אמר לעיתון חוסה מדינה, חבר בית הנבחרים של קליפורניה. "אבל המספר המובטח של המשרות בדרך כלל לא מתגשם, ורבות מהן זמניות או עונתיות, והתנאים גרועים".

מדינה העביר באסיפה המחוקקת חוק, AB 485, שמבקש לפזר את הערפל הסובב את ההטבות שהחברות האלו מקבלות מהמדינה. לפי החוק, אם מחסן מקבל סובסידיה של 100 אלף דולר ומעלה, הרשויות יהיו חייבות לפרסם בכמה כסף מדובר, כמה משרות הובטחו בתמורה ואילו, וגם מה התוכניות לאוטומציה, תוכניות שהחברות מסרבות בדרך כלל לפרסם. עוד קובע החוק קיום של שימוע ציבורי בכל שנה לבדוק את העמידה של החברה בהתחייבויות, ואת ההכנסות למדינה ממסים. בשנה שעברה הטיל המושל וטו על חוק דומה בטענה "שהוא הלך רחוק מדי בקביעת מגבלות על תעשייה ספציפית".

ולפעמים ההתנגדות מצליחה: בפנסילבניה הצליחו התושבים בעיר Tilden Township לבטל בחודש שעבר את התוכנית לבניית מחסן גדול בשטח של יותר מ-100 אלף מ"ר. הם התארגנו בקבוצה בשם "Residents Against the Warehouse", ובאמצעות הליכים משפטיים הביאו לביטול. 

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם