גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבאיידו הסינית ועד גוגל: הפרויקט הישראלי שהצית קרב ענקים גלובלי

הכניסה של מובילאיי לפיתוח חבילה מלאה של שירותי תחבורה אוטונומיים דוחפת שחקניות ענק גלובאליות לצעדי נגד ● באיידו הסינית מנסה לאיים על ההגמוניה של מובילאיי בתחום המצלמות וגוגל מסמנת טריטוריה באירופה ● רק הרגולטור הישראלי עדיין לא מתעורר

אחת ההכרזות המעניינות שליוו את ביקורו בשבוע שעבר של היו"ר החדש של אינטל בישראל, בוב סוואן, הייתה שצי של כלי רכב חשמליים אוטונומיים יחל לנוע על כבישי המדינה כבר ב-2020. זאת כחלק משלב מתקדם בניסויים לקראת הקמת שירות מוניות "רובוטיות" בישראל, בשיתוף עם קבוצת פולקסווגן ועם יבואנית פולקסווגן צ’מפיון מוטורס, החל מ-2022.

ההכרזה סיפקה תזכורת לכך שממש מתחת לאפנו הולך ונבנה אחד הפרויקטים המתקדמים בעולם של "תחבורה בתור שירות". המשמעות היא שישראל עתידה להיות אחת החברות הראשונות במועדון יוקרתי ומצומצם של מדינות מפותחות שבהן תפעל בשנים הקרובות תשתית כזו.

הפרויקט נשמר בינתיים תחת מסך כבד של חשאיות ולא קל לדלות פרטים על התקדמותו. אולם כאשר מסתכלים על התמונה הרחבה מגלים סבך מרתק של אינטרסים צולבים, קרבות עסקיים וטכנולוגיים גלובליים ומהמורות רגולציה, שהשפעתם חורגת הרבה מעבר לכמה עשרות או מאות מוניות אוטונומיות וחשמליות, שינועו - אם וכאשר - על כבישי גוש דן. אז עד כמה ריאלי יעד הביניים של 2020?

המתחרות לא נשארות אדישות

תחום ה"תחבורה כשירות" (MAAS) במקום בעלות פרטית על רכב, נחשב "לתקווה העסקית הגדולה" של שוק הרכב האוטונומי בעולם. בניגוד לרכב פרטי ללא נהג, שיהיה מיועד בשנים הקרובות ללקוחות בעלי ממון בלבד, אם בכלל, שירותי הסעות אוטונומיים צפויים לשאוב סבסוד ממשלתי משמעותי בשנים הקרובות. סבסוד זה צפוי לכסות את עלויות הפיתוח (בישראל לא צפוי סבסוד בשלב הראשון), להניב רווחים ולהרגיע את המשקיעים. על הדרך הם יעניקו חשיפה ציבורית חיובית לרעיון של רכב ללא נהג, שעדיין מפחיד רבים בציבור, וייצרו בסיס איתן לרגולציה. בקיצור, שוק של עשרות מיליארדים במישרין ובעקיפין.

התחום מרכז עניין רב לא רק בתעשיית הרכב אלא גם בקרב ענקי IT דוגמת גוגל ובאיידו, מקבילתה הסינית. גוגל פועלת בשוק הזה באמצעות החברה-הבת WAYMO, שהתמקדה עד כה בארצות הברית, ואילו באיידו שואפת להפוך לגורם המוביל בתחום ה-MAAS בשוק התחבורה הסיני הענק ומעבר לו. מדובר בחברות רב-תחומיות עם משאבים בלתי נדלים, שיכולות להרשות לעצמן לספוג הפסדים והשקעות של מיליארדי דולרים כדי "לעמוד על שלהן". לשם המחשה, ההשקעה הרבעונית האחרונה המדווחת של גוגל (באמצעות החברה האם אלפאבית) ב-WAYMO עמדה על כ-1.2 מיליארד דולר.

"גורילות עסקיות" בקליבר הזה לא אוהבות מתחרות חדשות. אבל לפני מספר שבועות הודיעה אינטל רשמית כי החברה הבת מובילאיי הופכת מספקית טיר2 בתחום מערכות הסיוע לנהיגה (ADAS) לחטיבה שתציע ללקוחות צד ג’ פתרון מלא של תוכנה וחומרה עבור שירותי תחבורה אוטונומיים על בסיס דגמי רכב סדרתיים. הוכחת ההיתכנות היא הפרויקט שמוקם כיום בישראל בשיתוף פולקסווגן.

כצפוי, ההודעה לא התקבלה בשקט על ידי המתחרות. המהלך הראשון, שהוכרז סימבולית כמעט במקביל לביקורו של סוואן בישראל, היה הכרזה של WAYMO על חתימה על הסכם אסטרטגי עם רנו-ניסאן-מיצובישי, אחד מתאגידי הרכב הגדולים וגם לקוח ותיק של מובילאיי בתחום ה-ADAS.

המטרה המוצהרת של ההסכם היא לפתח בשלב הראשון חבילה מלאה של תשתית MASS, בדגש על השוק הצרפתי והיפני.

לא חלפו ימים בודדים ובאיידו ביצעה מהלך אגרסיבי אפילו עוד יותר, כשהכריזה על השלמת פיתוח פתרון מלא לרכב אוטונומי בדרגה 4, שמבוסס על טהרת המצלמות וראיית המכונה תחת השם "APOLO LITE". בסמינר שנלווה לאירוע החשיפה טענה באיידו שהמערכת שלה, שמבוססת על עשר מצלמות ומעבדים מהירים, מספקת לרכב אוטונומי יכולת חישה ב-360 מעלות על בסיס מצלמות בלבד, לטווח של עד 200 מטר. נטען שגם יש לה יכולת "לעבד כמויות אדירות של מידע" וכי היא כבר עברה שורה של ניסויי שטח מוצלחים על כבישי סין.

אין לנו דרך לוודא אם לטענה יש כיסוי או אם המערכת הזו כבר בשלה ומוכנה למסחור המוני במחיר סביר. אבל בהנחה שכן, מדובר בהטלת פצצה לשוק הגלובלי. זו הפעם הראשונה זה כ-15 שנה שמישהו מנסה לקרוא תיגר על ההגמוניה של מובילאיי בתחום ה-ADAS, מבוסס המצלמות והצ’יפים לראיית המכונה, שעליו נבנתה עמדת ההובלה שלה בתעשייה.

ואם למישהו נותרו ספקות מי נמצא במרכז הכוונת של הסינים, הרי שהן הוסרו כשפרסמה באיידו בחשבון ה-WeChat שלה בשבוע שעבר כי "במהלך המבחנים, הביצועים של מערכת אפולו-לייט היו ברי השוואה לאלה מערכת החישה מבוססת המצלמות של מובילאיי, הספקית הגדולה בעולם של מערכות מתקדמות לסיוע לנהיגה".

בשנה שעברה הצטרפה מובילאיי למאגד הבינלאומי המרשים של באיידו, שכולל חברות מתחום הרכב ומתחום ה-IT, שתומכות במערכת ההפעלה "הפתוחה" אפולו. היא אף חתמה על הסכם להטמיע במערכת את מודל הבטיחות שלה. אבל אז מובילאיי עוד הייתה רק ספקית טיר2 מתמחה. כיום היא קבלנית של פתרונות כוללים, שנהנית מאחיזה לא קטנה בשוק הרכב הסיני ושואפת להציע לחברות סיניות פתרון מלא לשירותי תחבורה כשירות, שיתחרו בעתיד באלה של באיידו.

הוסיפו לכך את העובדה שמובילאיי היא שלוחה של חברה אמריקאית ושהסינים כלל לא אוהבים את גישת "הקופסה השחורה" של מובילאיי, שלא מאפשרת נגישות לקוד המקור של המערכת שלה - וקיבלתם קרב עסקי מרתק.

לא נופתע כלל אם המהלך של באיידו גם בוצע בתמיכה ובעידוד ממשלתי סיני על רקע השאיפה לנתק את התלות בתעשיית הצ’יפים האמריקאית. כך או כך, הגפרור שהצית את המלחמה הגלובלית הזו הוא פרויקט המוניות האוטונומיות של ישראל.

פולקסווגן היא לא "תיירת תמימה"

לקבוצת פולקסווגן יש זה כשלוש שנים באירופה פרויקט "תחבורה כשירות" די מתקדם על בסיס מסחריות אוטונומיות שאוספות נוסעים בתשלום ברחובות המבורג.
לפיכך תהו רבים, בארץ ובאירופה, מדוע בחרה פולקסווגן להיכנס לפרויקט המשותף עם מובילאיי-אינטל בשוק הדל והטרוד של ישראל.

התהיות גברו לאחר שהתברר שמובילאיי-אינטל לא בזבזה זמן והפכה את הפרויקט עם פולקסווגן לחותם אמינות בינלאומי ליכולותיה בתחום, שיוצעו בעתיד ללקוחות צד ג’ - חלקם מתחרים ישירים של פולקסווגן.

אבל אפשר להירגע: פולקסווגן היא לא תיירת תמימה שהמקומיים בישראל "עושים עליה סיבוב עסקי". מנקודת המבט שלה הפרויקט יעניק לה נגישות, ראשוניות ושדה ניסויים הן לטכנולוגיה המתקדמת ביותר של אינטל-מובילאיי עוד לפני שיווקה הנרחב בעולם, והן לטכנולוגיות חישה ועיבוד משלימות ומתקדמות מאוד מפיתוח ישראלי.

את המידע הנצבר עתידה פולקסווגן "לשכפל" בשווקים שחשובים הרבה יותר עבורה מבחינת תזרים ההכנסות העתידי, כמו למשל השוק הסיני. זו לא תיאוריית קונספירציה תלושה. כך למשל, בסוף מאי הכריזה פולקסווגן כי חברה בת שלה חתמה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם יצרנית הרכב הסינית JAC ועם הממשל המקומי של מחוז Hefei. הצדדים סיכמו על הקמת מערך תחבורה ציבורי מבוסס רכב אוטונומי וחשמלי.

שום דבר לא בוער למשרד התחבורה

בניגוד לאינטרסים הגלובליים שישפיעו מן הסתם בטווח הבינוני-ארוך, המכשול המידי בלוח הזמנים של הפרויקט הוא הרגולציה הישראלית. ישראל עשתה לעצמה בעבר "חיים קלים" כשאימצה את הרגולציה האירופית ככתבה כלשונה.

ישראל אמורה לפרוץ דרך ולהקדים את אירופה בתחום, אבל לשם כך היא תצטרך לשנות את תקנות התעבורה הקיימות כדי לטפל בנושאים טעונים ורגישים, כמו הטלת אחריות במקרה של תאונות שבהן יהיו מעורבים כלי רכב אוטונומיים, עדיפות במסלולי נסיעה לכלי רכב כאלה, סבסוד תעריפים ועוד.

גם במצב הנורמלי, אקטיביזם רגולטורי הוא לא בדיוק הצד החזק של משרד התחבורה. במיוחד בנושא הרגיש פוליטית של שוק המוניות. הוסיפו לכך היעדר גורם ממשל יציב בתקופת ההמתנה של הבחירות הישראליות, חלק א’ וחלק ב’, וקיבלתם מהמורה רצינית בלוח הזמנים של הפרויקט. 

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, והיא אחראית על המל"ט מדגם בייראקטר TB2, שנמכר ב-33 מדינות ● בשנת 2023 הכריזה נשיאות התעשיות הביטחוניות כי בייקאר היא שיאנית היצוא בטורקיה, בסך 1.8 מיליארד דולר ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

שוקלים לעבור למחשב אפל? הנה כמה דברים שכדאי לדעת

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן