גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת השבוע בשווקים: התחממות היחסים של טראמפ עם אסיה תקפיץ את המדדים?

השווקים מגלמים את ההסכמה בין טראמפ לשי ג'יפינג על הקפאת העלאות המכסים ● פגישת טראמפ עם מנהיג צפון קוריאה בשטח המפורז עשויה לספק רוח גבית ● ביום רביעי המסחר יהיה מקוצר, וביום חמישי הקרוב לא יתקיים מסחר בוול סטריט בשל יום העצמאות האמריקאי ● מחיר הנפט יירכז עניין ברקע לפגישת אופ"ק ● התחזית השבועית של "גלובס"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפגישה בצפון קוריאה / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפגישה בצפון קוריאה / צילום: רויטרס

המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח מחר (ב') בסימן סיום פסגת ה-G20, בה הנשיא טראמפ ונשיא סין ג'יפינג סיכמו על הפסקת אש בהטלת מכסים. אם לא די בכך, הנשיא האמריקאי רשם היסטוריה כאשר נפגש עם מנהיג צפון קוריאה בשטח המפורז בין הקוריאות. התרחיש הראשון כבר מגולם בשווקים, עם זאת, הפגישה עם מנהיג צפון קוריאה עשויה לספק דלק למדדים, אם כי העבר מלמד שהפגישה בין המנהיגים לאו דווקא מחייבת, כאשר לאחרי הפגישה הקודמת המתיחות בין הצדדים לא נעלמה.

ביום שישי האחרון המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו בעליות, כאשר הנאסד"ק טיפס ב-0.5%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.3% ומדד S&P 500 הוסיף 0.6% לערכו. ביום רביעי השבוע בוול סטריט המסחר יהיה מקוצר, וביום חמישי הקרוב לא יתקיים מסחר לרגל יום העצמאות האמריקאי (ה-4 ביולי). בהונג קונג הבורסה תהיה סגורה מחר לרגל יום ציון חזרת השליטה מבריטניה לסין.

ואלו האירועים שיעוררו עניין בשבוע הקרוב:

1. אחרי ה-G20: טראמפ מקנח עם התקרבות נוספת לקים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נועד הבוקר (א') עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און בפעם השלישית, על רקע התקווה לסבב שיחות חדש על פירוק המדינה הקומוניסטית מנשקה הגרעיני. פגישתו עם קים ג'ון און בשטח המפורז מהווה הישג יוצא דופן כאשר היה טראמפ לנשיא הראשון שדרך על אדמת צפון קוריאה.

עוד קודם לכן, בסוף השבוע האחרון, הנשיא האמריקאי נפגש עם מקבילו הסיני, שי ג'יפינג, במסגרת פסגת ה-G20, כאשר השניים סיכמו על הפסקת הטלת המכסים ההדדית. מדובר בתרחיש שהיה מגולם בשווקים ובכל זאת, המדדים עשויים לרשום עליות נוכח אי הסלמה של היחסים בין טראמפ לאסיה.

"החגיגות הן לזמן מוגבל. חידוש המשא ומתן בין ארה"ב וסין והקפאת הטלת מכסים נוספים מצדן של שתי המדינות, הן חדשות טובות אבל ממש צפויות", אמר יניב חברון, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. "המחלוקת העיקרית היתה ונשארה קניין רוחני, או במילים אחרות הגנה מפני העתקות בסין. העניין הוא שהסיכוי שהגנה כזו, תאוגד בחוקים כלשהם בסין הוא אפסי. הסיבה היא שהגנה כזו, קלה ככל שתהיה, עשויה להוות מכה קשה לכלכלה הסינית".

"גם עכשיו שהשיחות מתחדשות, אין באמת יעד לסיום. המכסים נשארו וימשיכו להכביד על הכלכלה ובהסתברות לא נמוכה יעלו עוד בשנה הקרובה. בשורה התחתונה, העולם לא הולך למשבר כלכלי בעקבות עליית מדרגה במלחמת הסחר בין שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם, אבל הוא גם לא מקבל רוח גבית בעקבות פתרון ולכן ההתמתנות הכלכלית צפויה להימשך", סיכם חברון.

קית' וויד, הכלכלן הראשי של שרודרס הבריטי, אמר ל"גלובס", כי "בינתיים, התעריפים משבשים את שרשרת האספקה ​​ומכבידה על העלויות של החברות. הראיות מרמזות כי סין אינה משלמת את המכסים, כפי שטוען הנשיא טראמפ, ובמקום זאת אלו מכבידים על חברות וצרכנים בארה"ב. תמונת המסחר עשויה להשתפר בעקבות המפגש בין שי וטרמפ בפסגת ה G20. עם זאת, סקרים עסקיים עדיין מראים שיפור קל בהזמנות הסחר או הייצוא, דבר המצביע על שלושה חודשים של פעילות איטית במקרה הטוב. אמנם אנו אופטימיים על הסכם בסופו של דבר, אך הפער בין ארה"ב לסין על קניין רוחני וטכנולוגיה נראה רחב מדי כדי להוביל לעסקה מידית".

2. מאקרו

בארה"ב צפויים להתפרסם שלל נתוני מאקרו בשבוע הקרוב, אך החשוב מהם הוא מדד מנהלי הרכש שעשוי להפתיע לרעה על רקע התמתנות בהזמנות נוכח אי הוודאות ששררה טרם הפגישה בין טראמפ-שי ב-G20. מחר יפורסם מדדי מנהלי הרכש בתעשייה וביום רביעי יפורסם ובענפי השירותים. הכלכלנים בשוק מעריכים כי המדדים יציגו ירידה בפעילות גם במגזר התעשייה וגם בשירותים. נתון שקרוב ל-50 נקודות, או חמור מכך, יצביע על התכווצות הפעילות הכלכלית, עלול להכביד על רצונו של הפד לדחות את הפחתת הריבית מחודש יולי לספטמבר.

בסוף השבוע יפורסם בארה"ב דוח התעסוקה לחודש יוני ואחרי האכזבה בחודש קודם, הפעם צפויה קפיצה משמעותית ביצירת המשרות החדשות. לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגותף "רק דו"ח תעסוקה של 200 אלף משרות או יותר ישכנע את הפד שהדו"ח של מאי (שהראה תוספת של 75 אלף משרות בלבד) היה לא יותר מנתון חד פעמי ושהמגמה בשוק העבודה נותרה חזקה. אם לשפוט מתחזית הקונצנזוס שעומדת על 160 אלף משרות, זה לא התרחיש הסביר.

"עם זאת, על מנת לשים דברים בפרופורציה נזכיר שגם הדו"ח של פברואר היה חלש מאוד (20 אלף משרות) אבל אחריו הגיעו שני דו"חות חזקים (196 אלף ו-263 אלף במרץ ואפריל, בהתאמה) כך שלא מדובר על תרחיש הזוי לחלוטין. בהתאם לכל זאת, תוצאות הפגישה של טראמפ ושי לא שינו במאומה את ההערכות בשווקים ואלו מגלמים עדיין הסתברות של 100% להפחתת ריבית ביולי וסך הכל הפחתת ריבית של 100 נ"ב ב-12 החודשים הקרובים" אמר גרינפלד.

באירופה יפורסמו מדדי מנהלי הרכש שצפויים להצביע על התמתנות. בנוסף יפורסם נתון האבטלה שלפי התחזיות צפוי להיוותר ללא שינוי. עוד יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות מרחבי היבשת.

3. בשוק המקומי - נתוני הגרעון

משרד האוצר צפוי לפרסם את נתוני ביצוע התקציב לחודש יוני. לפי נתוני חודש מאי, הגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים עומד על 3.8% תוצר ללא שינוי לעומת החודש שרדם לו. "החשש הוא כמובן מהתרחבות נוספת בגירעון התקציבי. כבר היום ברור שלא יהיה מנוס מקיצוץ רוחבי ועליית מסים כוללת", אמר יניב חברון מאלומות.

4. פגישת אופ"ק תשפיע על הנפט?

ביום שני הקרוב המדינות החברות בארגון אופ"ק (מפיקות הנפט הגדולות) צפויות להיפגש בווינה עם המפיקות שמחוץ לארגון, ולדון על המשך הקפאת קצב הפקת הנפט. תוקפו של ההסכם האחרון פג בסוף יוני.

נזכיר כי הפקת הנפט באיראן ובוונצואלה שנחתכה בשל הסנקציות מצד ארה"ב, 'תרמה' להורדת צד ההיצע. כך, קצב הפקת הנפט ירד ב-2.5 מיליון חביות לעומת ההסכמה לקיצוץ של 1.2 מיליון חביות ליום. 

5. רכבת הרים בביטקוין

לאחר שבשבוע שעבר רשם הביטקויון שיא של 17 חודשים, ואף התקרב לרמה של 14 אלף דולרים, המטבע הדיגיטלי ימשיך לעורר עניין השבוע, כשמחיר נע כעת סביב 11,500 דולרים.

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-3.5%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה