צפון קוריאה: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נועד עם קים ג'ונג און

זאת על רקע התקווה לסבב שיחות חדש על פירוק המדינה הקומוניסטית מנשקה הגרעיני • טראמפ נפגש עם קים בצד הדרומי של הכפר פאנמונג'ון באזור המפורז המפריד בין שתי הקוריאות, חצה לכמה דקות את הגבול הצבאי ביניהן - וכך הפך לנשיא האמריקאי הראשון שרגלו דורכת בצפון קוריאה המבודדת

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג און בפגישה בגבול צפון קוריאה / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג און בפגישה בגבול צפון קוריאה / צילום: רויטרס

טראמפ הפך הבוקר לנשיא ה אמריקאי הראשון שכף רגלו דרכה ב צפון קוריאה - "כבוד גדול" הוא הגדיר זאת - במסגרת פגישתו הבלתי מתוכננת עם עמיתו המקומי ק ים ג'ונג און באזור המפורז שמפריד בין שתי הקוריאות.

אחרי הפגישה על הגבול בשעת אחר צהריים לפי שעון מקומי, שני המנהיגים הלכו מרחק קצר אל הצפון, עצרו לצילומים, וחזרו על עקבותיהם. הפעם, קים שבר את המחסום הסמלי וחצה את הגבול לדרום. כשהם מוקפים עיתונאים, עוזרים ואנשי ביטחון, שני המנהיגים עמדו כתף אל כתף ושוחחו כמה דקות.

אחר כך הם הפתיעו ונכנסו אל "בית החופש" בצד הדרום קוריאני. קים ישב עם טראמפ וענה על כמה שאלות, באומרו שהוא הופתע מבקשת הנשיא האמריקאי להיפגש.

"אנחנו יכולים להחליף בינינו דברים בצורה חיובית מעתה ואילך", אמר קים. הוא הזכיר שמקום המפגש, כפר שביתת הנשק פאנמונג'ום, הוא בעל משמעות היסטורית כסמל חציית חצי האי הקוריאני וההיסטוריה העצובה.

המפגש הפתוח של לחיצת יד וברכות, שהיה אמור להימשך כמה דקות, התארך מעבר ל-15 דקות לפני שטראמפ וקים עברו למפגש בדלתיים סגורות.

רצף האירועים הסוריאליסטי הדגים את הדטנט הבלתי שגרתי בין ארה"ב לצפון קוריאה, יריבות אידיאולוגיות מרות במשך 65 שנה, שמנהיגיהן הגיעו לקשר אישי חם. למפגש היום קדמה חליפת איגרות שטראמפ הגדיר "יפה" וקים תיאר כ"מצוינת".

"טוב לראות אותך שוב", אמר קים כאשר שניהם ניצבו זה מול זה על קו הגבול. אחר כך הוא אמר לטראמפ שהוא יהיה הנשיא האמריקאי הראשון שיחצה את הגבול, וכך עשה טראמפ ב-3.46 אחר הצהריים זמן מקומי. הוא טפח לטראמפ על הכתף כאשר זה צעד על מדרכת בטון קטנה. שניהם נכנסו רק 20 צעדים לצפון.

"ההליכה לצפון הייתה כבוד גדול", אמר אחר כך טראמפ לעיתונאים. לשאלה אם הוא יזמין את קים לארה"ב הוא השיב: "אזמין אותו כעת".

לא ברור אם המפגש יוצא הדופן יתעלה מעל לסמליות. שני הצדדים חלוקים מאוד בדעותיהם לגבי הוויתור של צפון קוריאה על הארסנל הגרעיני שלה. המחלוקת הזו הפכה לברורה כאשר שניהם קטעו את מפגש הפסגה הקודם שלהם בפברואר בווייטנאם.

במסיבת עיתונאים מוקדמת עם נשיא דרום קוריאה מון ג'אה-אין, טראמפ דחה את הטענה ששום דבר מהותי לא השתנה מאז פברואר, וטען שמאמציו מאז בחירתו לנשיא הניבו התקדמות משמעותית לקראת הסכם.

"יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות, אבל אני לא ממהר", אמר טראמפ. "העיצומים נשארו. אני לא ממהר".

הנשיא טען לפני כן שאילו לא חתר ליצירת קשר עם מנהיג צפון קוריאה, "ארה"ב הייתה במלחמה".

מון, שדחף לכינון קשרים חמים עם הצפון, כינה את טראמפ "עושה שלום" באזור. "אנחנו מקווים בכנות שהנשיא טראמפ יירשם כנשיא שהשיג שלום בחצי האי הקוריאני", אמר מון. "המשך השיחות הוא הדרך היחידה".

טראמפ הוא הנשיא החמישי שמבקר באזור המפורז, אך הוא הראשון שעושה זאת זה יותר משבע שנים. הוא תכנן לבקר באזור המפורז בביקורו בדרום קוריאה בנובמבר 2017 - ללא פגישה עם קים - אך מזג האוויר מנע זאת. הנשיאים ברק אובמה, ג'ורג' בוש הבן, ביל קלינטון ורונלד רייגן ביקרו באזור המפורז המבוצר מאוד.

טראמפ נפגש בעבר פעמיים עם קים, בסינגפור ביוני 2018 ובווייטנאם בפברואר 2019, וקידם תוכנית לפרז את צפון קוריאה מנשק גרעיני בתמורה להטבות כלכליות.