גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם שדה התעופה רמון בדרך להפוך לפיל לבן?

שדה התעופה רמון אמור לשרת בשיא פעילותו תנועה של 4 מיליון וחצי נוסעים - אלא שכעת, עם סגירתו של שדה דב ביום שני האחרון, נדמה שהמספר הזה רחוק מאוד ממימוש ● ניתוח

טקס הפתיחה של שדה התעופה רמון / צילום: ששון טירם
טקס הפתיחה של שדה התעופה רמון / צילום: ששון טירם

בתחילת מרץ חנכה חברת הלואו קוסט ריאנאייר את מערך הטיסות הבינלאומיות בשדה התעופה רמון, זמן קצר אחרי שנפתח. הקמתו של שדה התעופה הבינלאומי, בעלות של 1.7 מיליארד שקל, נמשכה עשר שנים, והוא אף קיבל פרסים בינלאומיים על עיצובו. אלא שהצצה אל לוח הטיסות שלו חושפת פעילות מצומצמת בהחלט, שלא עולה ממנה ניחוח בינלאומי: טיסות פנים ספורות לאילת המבוצעות בידי ארקיע וישראייר. לוח טיסות עצוב למדי.

הפעילות של רינאייר נמשכה חודשיים בלבד ותתחדש רק בסוף אוקטובר. לא משהו שלא היה ידוע מראש, ובכל זאת - ריאנאייר וכמוה גם וויז אייז ואפילו לופטהנזה, שהפעילו טיסות ישירות לאילת (רמון), עשו זאת בעונת החורף בלבד, כלומר מסוף אוקטובר ועד חודש מאי. מה קורה ביתר ימות השנה?

בשלב זה, השדה המרשים הזה משרת בחודש אלפים בודדים של נוסעים לאילת וממנה. האם לשם כך נדרשה הקמה של שדה תעופה במדבר בהשקעה הכספית העצומה הזו? שדה התעופה רמון אמור לשרת בשיא פעילותו תנועה של 4 מיליון וחצי נוסעים. אלא שכעת, עם סגירתו של שדה דב בתל-אביב ביום שני האחרון, נדמה שהמספר הזה רחוק מאוד ממימוש.

טיסה מנתב"ג לרמון? עדיף לנסוע במכונית

עד ששדה התעופה באילת ושדה דב נסגרו, תנועת הנוסעים לאילת עמדה על 1.5-1 מיליון נוסעים בשנה. שני דברים שקרו ממש לאחרונה יורידו את מספר הנוסעים, בתרחיש אופטימי רק ב-15% ובתרחיש ריאלי יותר ב-30%. ארקיע, שמבצעת 70% מטיסות הפנים, כבר הודיעה כי תקצץ במערך הטיסות לאילת ותפטר 250 מתוך 650 עובדיה; ומנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, העריך כי מספר הטסים יירד ב־15%.

כבר עם העתקת נמל התעופה מהעיר לאילת לרמון, המרוחק 20 ק"מ מהעיר, ירדה תנועת הטסים לאילת. הסיבה פשוטה: עלות מול תועלת. טיסות לאילת הן עסק יקר ולא מידתי ביחס לטיסה שאורכת חצי שעה, וכאשר אל המחיר היקר של הטיסה, שמגיע גם ל-370 שקל לכיוון, צריך להוסיף עלות של מונית לאילת וממנה (כ-100 שקל לכיוון) ואת הזמן שמתווסף למסע ליעד - אין פלא שרבים כבר ויתרו על התענוג עוד לפני ששדה דב נסגר.

כעת נוספה לזה גם העתקת טיסות הפנים לנתב"ג, שבו הליך טרום הטיסה ממושך יותר. נתב"ג הוא שדה גדול בשונה מ"הקיוסק" של שדה דב, ואליו צריך להתייצב לפחות שעה וחצי לפני טיסת פנים, אחרי שמצאתם חניה או שנסעתם בשאטל מטרמינל 3 אם הגעתם ברכבת. כשמתקבל מסע ברוטו של כארבע שעות וחצי שעות לטיסת שאורכת חצי שעה נטו, הנוסעים עשויים להחליט להחליף את היעד בקפריסין ולשלם פחות על החופשה, או שיוותרו על רעיון הטיסה בכלל וייקחו את מכוניתם הפרטית לאילת מכביש 90. ואם מדובר ברכב ליסינג מהעבודה - אדרבה.

רשת מלונות דן כבר הבינה בעצמה שסגירת שדה דב תפגע בנופשים שלה, ואתמול (ד') היא פרסמה כי תציע למי שיזמין חופשה במלונותיה באילת הסעה חינם הלוך ושוב מתל-אביב. מדובר באוטובוס יומי אחד, שהנסיעה בו היא על בסיס מקום פנוי (לכ-40 נוסעים). בשורה התחתונה, רמון, שכרגע ניזון מטיסות הפנים בלבד עד לחודש אוקטובר - ישרת אפילו פחות נוסעים ממה שהוא משרת כיום, כולם של ארקיע או ישראייר.

במקום אגרות, המדינה מסבסדת חברות

שדה תעופה יכול להיות משאב רווחי. הוא לא רק תשתית לאומית מחויבת המציאות, אלא עסק מניב שנהנה מביקושים ומתנועת מטוסים. ההכנסות הן בין היתר מאגרות שמשלמות חברות תעופה ומסחר משגשג בעסקים שפועלים בשדה.

בחודשים הקרובים משרת רמון כאמור רק שתי חברות תעופה: ארקיע וישראייר, שלא משלמות אגרות בתעופה פנים-ארצית, ובחודשי החורף (החל בסוף אוקטובר) גם את חברות התעופה הזרות שלא באות לכאן במקרה, וגם הן פטורות מאגרות.

לפי נוהל החורף של משרד התיירות בשנים האחרונות, חברות התעופה הזרות שטסות ישירות לאילת, לנמל התעופה עובדה לשעבר ולרמון כיום, מקבלות סבסוד של 60 אירו לכל נוסע, גם אם הוא נוחת ברמון וממשיך לביקור בירדן או במצרים מבלי לעצור באילת. בנוסף לזה, כל מטוס מקבל סבסוד של 3,000 דולר מרשות שדות התעופה במסגרת תמריץ לפטורים מאגרות. רק תבואו.

שר התיירות הנוכחי יריב לוין יסיים בקרוב את הקדנציה שלו, וייתכן כי מחליפו או מחליפתו יחליטו שלא להשקיע את מיליוני השקלים הללו בעידוד תיירות החורף באילת בדרך הזו. הדבר יהווה מכה לא רק לעיר אילת אלא גם לנמל התעופה רמון.

טייס ותיק של ארקיע ב-13 השנה האחרונות אמר ל"גלובס" כי "התזוזה של הטיסות לרמון גרמה להורדה במספר הטסים לאילת, הרגשנו את זה מיידית. הסגירה של שדה דב תכפיל את הנזק. אני מעריך ירידה של 50% בנוסעים, בעיקר של בעלי המקצוע שטסים באופן קבוע".

כמעט מדי יום מגיע הטייס הזה לשדה התעופה רמון. "החנויות שם שוממות, במסעדות ובדיוטי פרי העובדים יושבים משועממים. בכל פעם שאני עובר ליד סטימצקי, הסניף ריק. עוד כשגזרו שם את הסרטים בטקסים חגיגיים, היה ברור שפותחים פיל לבן. עכשיו עם סגירת שדה דב, רמון הופך לסלע במדבר. לי בתור טייס שעבר יותר מ-5,000 שעות טיסה בקו, זה פשוט עצוב".

האם חברות התעופה הזרות יורשו לקיים טיסות פנים?

איך הופכים שדה תעופה לרווחי? מעודדים פעילות. בעתיד מתכננת רשות שדות התעופה לייצר פעילות בינלאומיות מרמון כולל ליעדים באפריקה ולמזרח הרחוק. בלי קשר לקמפיין החורף שמעודד חברות תעופה זרות לטוס לאילת, ברשות שדות התעופה גם אופטימיים לגבי עונת 20/21 בכל הנוגע לטיסות לאירופה, שישרתו לא רק את הבאים לאילת אלא גם את הנוסעים הישראלים שיוכלו להמריא מרמון במחירים נמוכים יותר. גם אל על כנראה שוקלת להפעיל טיסות מרמון לאירופה. רוב חברות התעופה הזרות מעדיפות לנתב את הפעילות שלהן לנתב"ג לנוכח מיקומו, ויידרש פיתוי גדול כדי להסיט את התנועה שלהן לרמון.

גם את הנתיב של טיסות הפנים אפשר לעודד לתחרות: ריאנאייר, וויז אייר ואיזי ג'ט פנו לרשויות הישראליות כדי לבדוק היתר לבצע טיסות פנים לאילת מנתב"ג. לצורך מהלך כזה, שיכול לטלטל את ענף טיסות הפנים, יידרש אישור מיוחד משר התחבורה. גם זה ייקח זמן בתקופה של ממשלת מעבר.

ביתרונותיו של שדה תעופה בינלאומי נוסף נזכרנו השבועי. עם ההשקה של שדה התעופה אמר שר התחבורה לשעבר, ישראל כ"ץ, כי שדה התעופה רמון ישמש כשדה אלטרנטיבי לנתב"ג בשעת חירום. החלק האחרון של המשפט כמעט שהתממש השבוע, כשהוכרז על מצב חירום 3 בנתב"ג. תקלה בגלגל של מטוס של חברת אלקטרה אייר הקפיץ 100 ניידות של מד"א וסגר את השדה בכוננות גבוהה מאוד לתרחיש הגרוע ביותר. במצב כזה מטוסים אחרים נדרשים לחוג מעל הים בהמתנה או לנחות בשדות תעופה חלופיים - אם היה נדרש מצב כזה, מטוסים לא היו נשלחים לקפריסין כפי שנעשה עד כה, אלא לרמון. 

תגובת רשות שדות התעופה: "ב-30 השנה אחרונות לא מהווה העיר אילת יעד לתיירות בינלאומית בקיץ - אלא רק בעונת החורף. אילת שימשה את הישראלים הנופשים באילת בקיץ ואת התיירים האירופאים בחורף. אם חברות התעופה יורידו את מחירי הטיסות, והמדינה תאפשר לחברות לואו קוסט להפעיל טיסות פנים-ארציות, התחרות תגדל, והמחיר לצרכן יירד כפי שהתרחש בנתב"ג. נמל התעופה רמון הוא עוגן לפיתוח העיר אילת ונמל אסטרטגי למדינת ישראל".

מסטימצקי נמסר בתגובה: "לסטימצקי יש שתי חנויות בשדה התעופה רמון, והסניפים עומדים בציפיות".

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים