גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אריזונה טרייל: 1,200 קילומטרים באופניים, עם כל הציוד על הגב

חנוך רדליך הוא הישראלי הראשון והיחיד עד כה שהשתתף באריזונה טרייל, אחת מתחרויות האולטרה אנדורנס הקשות בעולם - והגיע ראשון ● כלומר, ניצח. טוב, לא בדיוק. זה מסובך ● הצצה לעולמם המסויט של רוכבי האנדורנס

חנוך רדליך עם האופניים וציוד על הגב/ צילום: שי רוטברד
חנוך רדליך עם האופניים וציוד על הגב/ צילום: שי רוטברד

כחודש לפני שזינק עם אופניו אל אחת מתחרויות הרכיבה הקשות בעולם, נפרד חנוך רדליך מאביו לתמיד. כחצי שעה קודם לכן, הוא עוד הספיק ללחוש באוזנו שהוא יחצה את אריזונה בשבילו, כי את התחרות הזו הם תכננו לעשות ביחד. "כשהלכתי בגרנד קניון בשעתיים האחרונות, בעליות הכי קשות ובקור לא נורמלי, שיננתי לעצמי מנטרה אחת בקול רם, וכל שני צעדים אמרתי ‘לאבא כאב יותר’, בקצב ועם דמעות בעיניים, כי הגוף כאב לי בצורה שאני אפילו לא יכול לתאר", הוא מספר.

באימונים/ צילום: ראובן שר

רדליך, בן 38, נחשב היום לבכיר הרוכבים בארץ באופני הרים, ולאחד הטובים בעולם. כשנפגשנו הופתעתי לגלות בחור צנום, בלי נתונים פיזיים בולטים מדי. "אין לי היבט פיזיולוגי ספורטיבי יוצא דופן שאין לאחרים", הוא אומר. "אני מכוון מטרה. יש לי נתוני רוכב עילית, ואני לא מעלה דופק (כלומר, הדופק שלי עולה יותר לאט מאחרים), אבל מה שמחזיק אותי זה רצון בלתי פוסק להמשיך קדימה ולעשות דברים שאחרים לא עשו מעולם. חשובה לי מאוד ההכרה. כשאני ממוקד מטרה, אני לא חושב על כלום".

לחצות את ארה"ב באופניים

את הרומן שלו עם הרכיבה התחיל כנער, בתקופה שאופני הרים עוד לא היו מוכרים בארץ. "אנשים לא רכבו בטייץ ונעליים שמתחברות לפדל, זה היה נדיר", הוא מספר. אחרי הצבא טייל ורכב בארה"ב, רכש אופניים תחרותיים והחליט שזה האתגר הבא. מששב, נרשם לקטגוריית העילית. בשנה הראשונה דורג שביעי. בשנה השנייה הגיע בשלישייה הראשונה.

במקביל, כשישראלים אחרים יצאו להתחרות באירופה, נטייתו לעשות דברים אחרת הובילה אותו להיות הראשון שמתחרה בארה"ב. הוא חבר לקבוצה מקצוענית ובמשך שלוש שנים נע מדי חצי שנה בין המדינות השונות בארה"ב והתחרה בקרוס קאנטרי. "זו הייתה התקופה הטובה בחיי שלפני הנישואים. הייתי לבד בדרכים, בלי להיות תלוי באף אחד, בלי לדבר עם אף אחד, עברתי תקופות בשקט עם עצמי, וזה בנה את הבסיס למה שהתמחיתי בו בהמשך - האולטרה אנדורנס", הוא מספר.

פירוש המילה אנדורנס הוא סיבולת. ענף האולטרה אנדורנס הוא הקצנה של הדבר, כלומר לקיחת הגוף לקצה, בין שזה בריצה, שחייה או ברכיבת אופניים. הכוונה בעיקר למשך הארוך של הפעילות (שעות, ימים) ופחות העצימות שלה. תחרויות הרכיבה בתחום מתחילות ב-150 ק"מ וכשש שעות רכיבה, כשהרוכבים נושאים על גבם את כל הציוד, בלי עזרה, מסלול מסומן או נקודות עצירה מוסדרות לשתייה ולמנוחה. אחת התחרויות המפורסמות בתחום היא "טור דיוויד" - תחרות שחוצה את ארה"ב מקנדה למקסיקו על הרוקיז, עם כל הציוד על הגב.

טיפוס של 1800 מטר עם האופניים וציוד של 23 קג/ צילום: שי רוטברד

"זה נראה כמו החלום שלי, בדיוק מה שרציתי. התחלתי להתכונן לתחרות. רכבתי כמו חמור מעל 50 שעות בשבוע, והגעתי לתחרות מאומן, אבל גיליתי על בשרי שכאן הכושר והיכולת לדווש הם רק חלק קטן מהדרך. העיקר הוא ההתמודדות עם הבדידות, הכאבים הבלתי פוסקים, העייפות הקיצונית, ההליכה הארוכה של שעות בשלג. נקרעו לי גידי אכילס ונאלצתי לפרוש".

הפרישה לא שברה את רדליך, והוא נשאר ממוקד מטרה, למד מהטעויות והמשיך הלאה. "לפעמים אני מרגיש שלא נכשלתי מספיק או שלא הצבתי מטרות גבוהות מספיק, כי כשנכשלים - לומדים, ואני כל הזמן הצלחתי. גם משימות שפרשתי מהן לפני הסוף, יצאתי מהן מחוזק. למדתי מהן ויישמתי בתחרויות הבאות. אז חזרתי גאה, בלי זנב בין הרגליים, והתחלתי להתכונן לתחרות הבאה.

כשהגוף גמור, רוכבים מהראש

על האריזונה טרייל הוא חלם במשך שלוש שנים. "זו אחת התחרויות הקשוחות באולטרה אנדורנס בעולם, ואולי הקשה מכולן. לא רק בגלל האורך - 1,200 קילומטרים, אלא משום שהמסלול איטי עם אופי טכני. יש המון סינגלים אגרסיביים של כ-800 קילומטר שדורשים ריכוז גבוה והרבה ירידות ועליות עם טיפוס מצטבר של 22,000 מטרים. במקרה הטוב גומאים 160 קילומטר ביום, אני עשיתי 200".

תחילת התחרות לא ניבאה את סופה. היום הראשון עבר טוב, אבל אז משהו שאכל גרם לו להתייבש, ואת היום השני הוא בילה עם כאבים וחום במלון, כדי לא לסכן את עצמו. ביום השלישי הפער בינו לחבורה עמד על כ-200 ק"מ. "בראש שלי הייתי כבר מחוץ לתחרות, אבל מה שנותר הוא לסיים".

חנוך רדליך/ צילום: שי רוטברד

רדליך התחיל לעקוף אנשים בזה אחר זה, ולא ידע מה מצבו ביחס לאחרים. ביום החמישי פגש רוכב שממנו למד שהוא המוביל, אבל עוד באותו יום הוא עקף גם אותו ולקח את ההובלה. "ביום השישי המסלול היה כל-כך קשוח, שרכבתי בלי אוכל בגלל חישוב זמנים לא נכון, וכי לא ידעתי שיש הרבה הליכה. אז 'רכבתי מהראש’, אין לי הסבר אחר. זה מה שלמדתי על מה שאפשר לעשות עם הגוף מהראש".

גולת הכותרת בתחרות היא הקטע שבו צריך לחצות את הגרנד קניון מדרום לצפון כשהאופניים קשורים על הגב. "צועדים באחד המסלולים הכי קשוחים שיש, ירידה של 1,400 מטר וטיפוס של 1,800 מטר עם האופניים והציוד על הגב, כ-23 ק"ג, במשך 15 שעות. זו הייתה החוויה הכי קשה וכואבת שעברתי בתחרות אנדורנס".

בתחרויות כאלה, שבהן כל מתמודד עם עצמו, מתקשרת הנהלת המרוץ עם המתמודדים באמצעות אתר אינטרנטי שנשלחים אליו קבצים. אחרי אחת העיירות, בגלל שלג במסלול, אפשרה הנהלת התחרות לעשות מעקף, אך רדליך לא הוריד את הקובץ הזה, כי התכוון להמשיך במסלול המקורי. "בדיעבד, התברר שבפורומים של רוכבים דיברו על המעקף הזה בגלל העבודות בדרך, אבל אני לא הייתי שם ולא קיבלתי את ההודעה מהמארגנים, אז המשכתי.

הגעתי לשלט של עבודות יערנות, לא הבנתי את המשמעות שלו, ונכנסתי לאזור אסור. חציתי אותו בכמעט שלוש שעות, מהן שעתיים הליכה בשלג, ואז קיבלתי הודעות שיפסלו אותי, על אף שלא קיצרתי את הדרך. להיפך, הארכתי".

רדליך סיים את התחרות ב-8 יממות, 7 מהן ברכיבה, הגיע ראשון ו-9 שעות לפני הרוכב השני. אבל כאמור נפסל. הוא לא הוכרז כמנצח הרשמי של התחרות אלא כמי שהגיע ראשון ובזמן הטוב ביותר.

איך הייתה התחושה?
"מעורבת מאוד. סבלתי כי הרגליים היו נפוחות מבצקות ושפשפות נוראיות מההליכה. הייתי שבר כלי והייתי בטוח שיש נזקים. צבט לי קצת בלב והייתה תחושת החמצה, אבל באתי כדי להשלים משימה. זו תחרות בלי פודיום ומדליה, ולסיים ראשון זה כבוד ותהילת עולם.

"אני אדם מאוד קפדן, אני לא מנסה לעגל פינות. זו הייתה טעות מצדי, ואני מקבל את ההחלטה של השופטים. לא דמיינתי שאנצח, רציתי רק לסיים, אבל הייתי הרוכב המהיר על המסלול. היום, חודשיים אחרי, אני מתחיל להבין את גודל ההישג, אבל אז הרגשתי לא שלם בגלל הפסילה ודעת הקהל. לאחד כמוני, שהמוסר הוא נר לרגליו, זה פוגע. לא רימיתי, סיימתי ראשון את אחד המסלולים הכי קשוחים בעולם, והייתה הרגשת פספוס. אבל תחושת ההתעלות שהצלחתי להשלים מה שהבטחתי לאבא שלי היא הרגשה שתלווה אותי כל החיים, גם בתחרויות הבאות".  

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב