גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"השוק מתמחר בחסר את שוויין של חברות הנדל"ן היזמיות בשכבה השנייה והשלישית"

יניב אבדי, מייסד-שותף בחברת המחקר והייעוץ בטא פייננס, ניתח חברות נדל"ן הנסחרות בשווי שוק של פחות מ-300 מיליון שקל ● בראיון ל"גלובס" הוא מסביר מדוע שוויין נמוך יחסית, ומייעץ למשקיעים: "בחברות כאלה אתם עשויים ליהנות מתשואות משמעותיות מאוד בטווח הארוך. עם זאת, מומלץ לבחון את המצב התזרימי שלהן ואת הוצאות התקורה והתפעול הקבועות שלה"

יניב אבדי, מייסד-שותף בבטא פייננס / צילום: אייל פרידמן
יניב אבדי, מייסד-שותף בבטא פייננס / צילום: אייל פרידמן

למרות העליות החדות במניות חברות הנדל"ן המניב ובחלק ממניות של יזמיות הנדל"ן מתחילת השנה, עדיין יש לא מעט חברות הנסחרות בשווי נמוך, לעתים נמוך משמעותית, מהון העצמי שלהן. עיקר פעילותן של חברות הנדל"ן המניב היא החזקה, השכרה וניהול נכסים, ואילו חברות הבנייה והיזמיות מתרכזות בעיקר בייזום והקמת מבנים לצורך מכירתם. עם זאת, בשנים האחרונות הפרדה זו מתפוגגת (פרט למספר חברות ספציפיות) ורוב החברות הינן חברות מעורבות, כלומר בעלות נכסי נדל"ן מניב או מניב בהקמה ביחד עם פעילות יזמית קבלנית.

בשיחה עם "גלובס" אומר יניב אבדי, מייסד-שותף בחברת המחקר והייעוץ בטא פייננס, כי "כאשר בוחנים את חברות הבנייה היזמיות, חשבונאית ההון העצמי של החברות משקף עוד פחות את ערכן הכלכלי וזאת לאור כללי הדיווח החלים על חברות אלו. בין הסיבות לכך ישנה העובדה שבמאזניהן נכללים מלאי קרקעות המיועדים למכירה שנרכשו במחירים נמוכים מאוד, הרבה יותר נמוכים מהערך הכלכלי הנוכחי שלהם. אלו בעצם פרויקטי נדל"ן (בביצוע וצבר עתידי) המהווים את ההכנסות העתידיות החזויות של החברות. בהתאם לכללי חשבונאות בינלאומיים (IFRS), לא משערכים מלאי עסקי ולכן ההון העצמי של חברות אלו אינו מתחשב בשערוך המלאי הקיים, כלומר הרווח העתידי מהפרויקטים".

סיכוי גבוה יותר, גם הסיכון

אבדי ניתח את נתוני יזמיות הנדל"ן מהשורה השנייה והשלישית בבורסה (חברות הנסחרות בשווי שוק של פחות מ-300 מיליון שקל). בין השאר ניתח אבדי את החברות בוני תיכון, נתנאל, מצלאווי, צרפתי , וויי-בוקס, אביב בנייה, ב.יאיר, גבאי מניבים , רוטשטיין  וחנן מור  (שתי האחרונות נסחרות בשווי גבוה מההון העצמי).

יזמיות נדלן מהשורה השנייה והשלישית

לדבריו, "תקן חשבונאות חדש (15 IFRS) שנכנס לתוקף בינואר 2018 מאפשר לחברות, בשונה מבעבר, להכיר בהכנסות מפרויקטי בנייה, קודם מסירת המפתח ללקוחות. עדיין, חלק לא מבוטל מהנכסים של החברות מוצג בערכי עלות ולא בערכים כלכליים (למשל קרקעות היסטוריות ודירות שטרם נמכרו). ולכן, על פניו, שווי השוק של החברות אמור להיות גבוה מההון העצמי הנוכחי לאור הצגה בערכי עלות של נכסים. כאשר בוחנים את חברות הבנייה מהשורה השנייה והשלישית בבורסה (שווי שוק של עד 300 מיליון שקל), ניתן לראות את הדיסקאונט העמוק שחלק מהחברות הללו נסחרות מול ההון העצמי שלהן".

פרויקט של קבוצת נתנאל בתל אביב / הדמיה : אתר החברה

מהן הסיבות לדיסקאונט הזה, במיוחד בהשוואה לחברות הנדל"ן המניב?

"אם נצלול לדוחות הכספיים של החברות", אומר אבדי, "נראה שכרית המזומנים של חברות יזמיות אלו קטנה מהותית ביחס לחוב הפיננסי שלהן, ונראה כי אם מלאי הפרויקטים שלהן לא יתקדם בקצב נאות, הן עלולות להגיע לאתגרים פיננסיים מורכבים. נתון נוסף שעולה הינו שבחלק לא מבוטל מהחברות, שיעור ההחזקה של הציבור הינו זניח ביחס לשיעור החזקתם של בעלי השליטה. נתון זה עולה בקנה אחד עם היקף מסחר נמוך במניות חברות הנדל"ן היזמי, וזה כמובן משפיע גם על השווי שלהן.

"זאת ועוד, השקעות בחברות נדל"ן מניב שקונות נכסים מן המוכן, משפרות ומשכירות אותם, נחשבות לסולידיות יותר, בעלות תזרימים יציבים יותר ובעלות גמישות פיננסית לחלוקת דיבידנד. על כן, הן מושכות יותר משקיעים וכתוצאה מכך היקף המסחר בהן גבוה יותר, דבר המשתקף בערך כלכלי הגבוה מההון העצמי. מנגד, חברות בנייה שעוסקות בהקמת פרויקטים שונים, נוטלות על עצמן סיכונים רבים וממשיכות מפרויקט לפרויקט".

יש עוד סיבות?

"יש בחברות האלה כמה שכבות תזרימיות. הן לוות כסף מהבנק עבור הפרויקט הספציפי, בשלב השני הן לוקחות כסף מהציבור באמצעות גיוס אג"ח שהרבה פעמים מהווה את ההון העצמי בפרויקט, ובשוליים מגיעה גם שכבת האקוויטי. אז אם קצב המכירות טוב, הן יכולות להרוויח יפה, אבל אם יש סכנה למיתון, או למשל לצעדים רגולטוריים שיגרמו להאטה בשוק הנדל"ן ולפגיעה בקצב המכירות, זה כמובן משפיע העסק וגם על מחיר המניה".

מרביתן גם סובלות מ"המחלה" של הבורסה בתל-אביב, שהיא החזקות גבוהות של בעלי עניין ומוסדיים, כך שאין כמעט סחורה צפה והסחירות מאוד מאוד נמוכה. אלה למעשה חברות שנמצאות עמוק מתחת לרדאר המשקיעים והסוחרים.

"נכון. יש המון גורמים שמשפיעים על המצב של החברות שנמצאות מתחת לרדאר. זה מאוד תלוי גם בהנהלת החברה. זה המצב, אגב, לא רק בחברות הנדל"ן. יש כיום 60-70 חברות ציבוריות שנסחרות מתחת להון העצמי, לפעמים עמוק מתחת להון העצמי".

חלק מהחברות האלה מנוהלות כמו חברות משפחתיות.

"נכון, והציבור כביכול מעניש אותן על זה, אז הן נסחרות במחירים נמוכים".

נוצרה כאן הזדמנות?

"כן. נראה כי השוק מתמחר בחסר את שוויין של חברות הנדל"ן היזמיות בשכבה השנייה והשלישית, ואינו מגלם את ערכן הכלכלי הפוטנציאלי. השווי שלהן מושפע גם מאי הוודאות בשוק הנדל"ן בישראל אשר מושפע בין היתר מגובה הריבית, תוכנית מחיר למשתכן, תופעות מאקרו-כלכליות במשק והשפעות פוליטיות שונות. כל אלו ועוד מגבירים את חשש המשקיעים בקשר לחברות האלה".

בדרך לפיצולי פעילויות?

יש חברות שנראות לך יותר אטרקטיביות מהאחרות?

"אני לא רוצה להתייחס לחברות ספציפיות. בכל חברה יש את הסיבות שלה למחיר המניה והסחירות. יש בחלקן נכסים חבויים כמו קרקעות שנרכשו במחירים מאוד נמוכים ורשומות בספרים בערכים היסטוריים ולא קרוב אפילו לערכן הנוכחי, כך שההון העצמי שלהן צריך להיות אפילו יותר גבוה".

מה השורה התחתונה?

"משקיעים אשר בוחנים השקעה בחברות האלו, עשויים מחד ליהנות מתשואות משמעותיות מאוד בטווח הארוך. עם זאת, לפני שמשקיעים מומלץ לבחון את המצב התזרימי של החברה ואת הוצאות התקורה והתפעול הקבועות שלה, כלומר עומק הוצאות הניהול הנדרשות בחברה. כמה המנהלים מושכים כעלויות תגמול וכמה נשאר בחברה כרווחים שחלקם עשויים לחזור לבעלי המניות כדיבידנדים. בחלק מהחברות האלה יש פוטנציאל גדול לרווחים, אבל זה תלוי בין השאר ביכולת של החברות לממש את המלאי בפרויקטים באותו קצב כמו החזרי האג"ח שלהן, אחרת הן יכולות להיכנס לקשיים פיננסיים. חלק מהחברות לא יכולות להנפיק אג"ח כיום בתשואות סבירות, אז הן מחפשות דרכים אחרות להביא מקורות מימון ולהציף ערך לבעלים. במחירים האלה הן גם לא רוצות לעשות הנפקת אקוויטי".

אז מה האפשרויות העומדות בפניהן?

"נתנאל למשל פונה לכיוון של פיצול הפעילות לנדל"ן יזמי ולנדל"ן מניב. בצורה כזאת בעלי השליטה לא ידוללו בצורה משמעותית, והם יוכלו לגייס חוב בחברה המניבה בשיעורי ריבית סבירים. לדעתי, זו יכולה להיות הסנונית הראשונה ועוד חברות ילכו בדרך הזאת. חשוב לזכור שמדובר בהשקעה לטווח ארוך מכיוון שלוקח זמן עד שתהליכים מבשילים בתחום הנדל"ן". 

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35