גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אות ההצטיינות שקיבלו התובעות בתיק ראש עיריית אשקלון לשעבר והקשר לתיקי נתניהו

בתיק נגד ראש עיריית אשקלון לשעבר איתמר שמעוני טענה הפרקליטות כי שוחד יכול להינתן גם בצורת סיקור חיובי - זאת, בדומה לטענתה בתיק 4000 נגד רה"מ ● ל"גלובס" נודע כי השבוע קיבלו שתי התובעות בתיק שמעוני אות הצטיינות ממשרד המשפטים - מה זה אומר על הגדרת סיקור חיובי כשוחד?

איתמר שמעוני. נטען כי שינה תכנים במקומון שלא היו לרוחו / צילום: איל יצהר
איתמר שמעוני. נטען כי שינה תכנים במקומון שלא היו לרוחו / צילום: איל יצהר

אות משרד המשפטים ל"מצוינות צוותית" לשנת 2018 הוענק ביום שני השבוע לעורכות הדין הילה גבאי וקרן צבירן-לצטר - שתי הפרקליטות שמנהלות את התיק הפלילי נגד ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני, המואשם בשוחד ובעבירות נוספות - כך נודע ל"גלובס".

תיק איתמר שמעוני ותיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו הם שונים מהרבה בחינות, אבל יש להם קו משותף - בשני המקרים מואשם נבחר ציבור בכך שקיבל שוחד, בין היתר באמצעות הטיה של סיקור תקשורתי.

קו משותף נוסף בין שני המקרים הוא שעורכות הדין גבאי וצבירן-לצטר הן פרקליטות בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), שאחראית גם על ניהול תיקי נתניהו. פרקליטת המחוז, עו"ד ליאת בן-ארי, ראש צוות תיקי נתניהו, היא גם הבוסית של גבאי ושל צבירן-לצטר.

ראש הממשלה נתניהו מואשם בתיק 4000, בכפוף לשימוע, כי קיבל שוחד מבעל השליטה לשעבר בבזק, שאול אלוביץ', בדמות סיקור חיובי באתר וואלה מקבוצת בזק. זאת, בתמורה להטבות רגולטוריות שהעניק ראש הממשלה לקבוצה. אלוביץ מואשם, בכפוף לשימוע, בעבירה של מתן שוחד.

נתניהו וסביבתו מרבים לטעון כי סיקור בתקשורת לא יכול להיחשב כ"מתת" לצורך התגבשותה של עבירת השוחד, וכי עצם החקירה נגדו בעניין הזה היא דבר תקדימי שמפלה אותו לרעה ביחס לנבחרי ציבור אחרים. אולם טענות דומות במהותן מעלה הפרקליטות במשפטו הפלילי של שמעוני.

הפסקת סיקור שלילי

שמעוני מואשם על-ידי המדינה כי ניהל מערכת מושחתת של יחסי "תן וקח" עם יואל דוידי, איש עסקים מקומי באשקלון. לפי האישום, שמובילות עורכות הדין גבאי וצבירן-לצטר, דוידי רכש את אתר האינטרנט "אשקלון 10", שהיה ביקורתי מאוד כלפי שמעוני, והשבית אותו. לטענת הפרקליטות, דוידי רכש בנוסף את העיתון "קול אשקלון" ודאג שיתפרסם בו סיקור תומך ואוהד לראש העיר שמעוני.

לפי טענת הפרקליטות בכתב הסיכומים שהגישה לאחרונה בתיק, הוכח מעבר לכל ספק סביר כי דוידי רכש את אתר "אשקלון 10", שפרסם תכנים ביקורתיים כלפי פועלה של עיריית אשקלון בכלל וכלפי שמעוני בפרט, במטרה להפסיק את הקו הביקורתי שבו נקט האתר ואת הסיקור השלילי נגד שמעוני - וכך להטיב עם שמעוני, על-מנת להטותו למשוא פנים כלפי דוידי.

עורכות הדין גבאי וצבירן-לצטר גם טוענות כי הן הוכיחו במהלך המשפט מעבר לכל ספק סביר כי "שמעוני היה מודע בזמן אמת לרכישת האתר על-ידי דוידי, היה מעורב במשא-ומתן לקראת הרכישה והיה מודע להשבתת הפרסומים הביקורתיים של כותבי האתר כלפיו".

כמו כן, הפרקליטות טוענת כי לא ניתן לנתק בין רכישת "אשקלון 10" על-ידי דוידי והפסקת הסיקור השלילי של שמעוני באתר לבין מערכת היחסים המושחתת שנרקמה בין דוידי לראש העיר הרבה קודם לכן. "על כן המדינה תבקש מבית המשפט לבחון את מודעותם של שמעוני ודוידי לאופי הפלילי של רכישת האתר והשבתתו על רקע של מערכת יחסים זו, במיוחד כאשר לא יכולה להיות מחלוקת בדבר האינטרס האישי של שמעוני בהפסקת פעילותו של האתר", מציינת הפרקליטות.

בכתב הסיכומים פירטו עורכות הדין גבאי וצבירן-לצטר שורה ארוכה של סממנים למערכת היחסים המושחתת לכאורה בין שמעוני לדוידי, שבאה לביטוי בהטיית הסיקור. בין היתר כתבו התובעות כי "דוידי הנחה את כותבי המקומון להוציא כתבה מתקנת לאור דרישתו הזועמת של שמעוני", ולא בשל שיקולים ענייניים. עוד נכתב כי "ההנחיה של דוידי להוציא כתבה מתקנת לכתבה על בועת הנדל"ן מהווה חלק בלתי נפרד מדאגתו של דוידי לסיקור אוהד לשמעוני. כמו כן, היא מלמדת על כך ששמעוני שלט למעשה בתכנים המתפרסמים במקומון, וכשהתכנים לא היו לרוחו, דוידי שינה אותם מיד".

מתת בדמות שינוי סיקור

בחלק האחרון של כתב הסיכומים בתיק שמעוני שואלות הפרקליטות, עורכות הדין גבאי וצבירן-לצטר, "האם שינוי אופן סיקורו של עובד ציבור באמצעי התקשורת עשוי לבוא בגדר הרכיב הנסיבתי של 'מתת' לצורך התגבשותה של עבירת השוחד?" - ומיד הן משיבות: "המדינה תטען כי התשובה לשאלה זו היא חיובית". שאלה זו היא השאלה המרכזית גם בתיק בזק-וואלה של נתניהו.

הפרקליטות מציינות בכתב הסיכומים כי סעיף 293 לחוק העונשין, העוסק באיסור השוחד, קובע כי "אין נפקא מינה בשוחד 'אם היה כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת'. החוק מגדיר 'מתת' באופן רחב מאוד, כך שכל טובת הנאה הניתנת לעובד ציבור עשויה להוות מתת. החוק לא קובע כל מגבלה על מאפייני המתת, ובפרט אינו קובע כי המתת צריכה להיות מתת גשמית דווקא או כזו הניתנת לכימות במונחים כספיים".

לשיטת הפרקליטות, "אשר על כן, בהתאם ללשון החוק, אין כל מניעה לראות בשינוי באופן סיקורו התקשורתי של עובד ציבור כמתת שעשויה לגבש עבירת שוחד, ובלבד ששינוי אופן הסיקור מטיב עם עובד הציבור".

הפרקליטות מציינות כי פרשנות רחבה זו, שלפיה כל הטבה עם עובד ציבור מכל סוג שהוא יכולה להוות מתת, קיבלה ביטוי לא אחת בפסיקת בית המשפט העליון. "כך למשל נקבע בעניין אטיאס: סעיפים 294-293 לחוק העונשין מפרטים בהרחבה את דרכי השוחד הכוללים 'טובת הנאה אחרת'. הווה אומר כי בגדר שוחד לא ייכלל רק כסף ודבר שווה-כסף. וראה/י כי כן, הרשימה אינה סגורה, ולא בכדי. כל טובת הנאה מכל סוג שהוא עשויה להיות שוחד, אם נתלווה לנתינתה או לקבלתה האופי המושחת הדרוש".

עוד נכתב בכתב הסיכומים בתיק שמעוני כי "אם שינוי באופן הסיקור התקשורתי יכול להוות 'מתת' עבור כל עובד ציבור, הרי שעבור נבחר הציבור מדובר במתת בעלת חשיבות יתרה. במקרים רבים נבחרי הציבור מבקשים להיבחר לתפקיד ציבורי פעם נוספת, ומעצם רצונם להיבחר למשרה ציבורית ניתן ללמוד כי מטרת-העל שלהם אינה התעשרות אלא היבחרות לכהונה ציבורית, וזאת לשם השגת כוח השפעה".

אשר על כן, מוסיפות וכותבות הפרקליטות בכתב הסיכומים בתיק שמעוני: "אם נבחן מתת הניתנת לנבחר ציבור בדרך של שינוי אופן סיקורו בכלי התקשורת על רקע מאפיינים אלה של נבחרי הציבור, ועל רקע הערכים המוגנים על-ידי עבירת השוחד שעליהם עמדנו לעיל, ניווכח כי דווקא טובת הנאה שעשויה להשפיע על פוטנציאל ההיבחרות של נבחר הציבור, עשויה להטות את שיקול-דעתו באופן משמעותי ולהיות מהותית עבורו הרבה יותר ממתת גשמית".

יצוין כי ההחלטה להעניק אות הצטיינות לפרקליטות גבאי וצבירן-לצטר התקבלה על-ידי ועדה לבחירת עובדים מצטיינים שמונתה על ידי מנכ"לית משרד המשפטים המודחת, עו"ד אמי פלמור. בראש ועדת הבחירה עמדה ירדנה תורג'מן-סרור, שהיא סמנכ"לית בכירה למשאבי אנוש במשרד המשפטים; ואחת מחברות הוועדה הייתה עו"ד הדס פורר גפני, המשנה לפרקליט מחוז תל-אביב (פלילי). 

סנגורו של איתמר שמעוני, עו"ד גבריאל רפפורט, מסר בתגובה: "התיק שמתנהל נגד איתמר שמעוני כלל לא עוסק בסוגיה של מתת בדרך של סיקור תקשורתי אוהד, ובית המשפט הנכבד לא עתיד להכריע בעניין זה במסגרת הכרעת הדין. במסגרת דיון ההוכחות הראשון התבקשה הבהרה על-ידי השופטת מרגולין-יחידי בעניין סוגיה זו. הפרקליטות המצטיינות הבהירו והצהירו בפני בית המשפט (קיים לכך תיעוד בפרוטוקול) כי הדבר אינו מהווה חלק מהמתת. כך היה בתחילת ההליך, ובהתאם להצהרה זו נוהלה הגנתו של מר שמעוני. אם כן, תמוה כיצד מבקשת כעת הפרקליטות בסיכומיה לטעון להפך.

"מדובר בפגיעה חמורה ביותר בזכותו של מר שמעוני לקיומו של הליך פלילי הוגן, בנוסף לפגיעות חמורות נוספות שהתרחשו לרוב בתיק דנן. למעלה מן הצורך ולגופם של דברים, למקרא סיכומי הפרקליטות בעניין זה, עולה כי היא לא עמדה בנטל המוטל עליה להוכיח את שהיא טוענת. הדברים יובאו בהרחבה בסיכומים שיגיש מר שמעוני בשבועות הקרובים לבית המשפט. ברכות לפרקליטות המצטיינות".

*** חזקת החפות: ההליך הפלילי נגד ראש עיריית אשקלון לשעבר איתמר שמעוני ונגד איש העסקים יואל דוידי הוא בעיצומו. השניים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת לזכותם חזקת החפות. ההליך הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ואיש העסקים שאול אלוביץ' עודו בראשיתו. החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת לזכותם חזקת החפות.

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 2.2%, נטפליקס יורדת בכ-9%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם