גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת עוקץ הנדל"ן של גיא מונסונגו: הנאמן חויב להשיב 1.1 מיליון שקל לקורבנות בשל "התרשלות רבתי"

לאחר שמונסונגו כבר נשלח למאסר בגין הונאת עשרות לקוחות - בתי המשפט שדנו בתביעות של קורבנות העוקץ נגד הנאמן של החברה של מונסונגו, מבהירים מה הן חובותיו הבסיסיות של נאמן בעסקאות נדל"ן ● נקבע כי הנאמן אינו רק בלדר וצינור להעברת הכספים, ועליו להגן על כספי הרוכשים, גם אם הוא לא מייצגם

גיא מונסונגו / צילום: שלומי יוסף
גיא מונסונגו / צילום: שלומי יוסף

מה הן הפעולות שעל נאמן בעסקאות נדל"ן לבצע כדי להימנע מקביעה שהתרשל ומחיובו האישי? שני פסקי דין בתביעות אזרחיות של קורבנות עוקצי הנדל"ן שביצע גיא מונסונגו, שהורשע בהונאת משקיעים ב-16 מיליון שקל, מבהירים לנאמנים מה חובות הנאמן הסביר בעסקאות נדל"ן, ושאי-עמידה בהן צפויה להביא לחיובם האישי להשיב את כספי הנאמנות למי שנפגעו מהתרשלותם.

בפסקי הדין חייבו בתי המשפט השלום והמחוזי בתל-אביב את עו"ד יחיאל סימן טוב - נאמן החברה של מונסונגו, שבידיו הופקדו כספי הרוכשים שנפלו קורבן לעוקץ ונותרו ללא דירה וללא כספם - לשלם 1.1 מיליון שקל לשלושה מהקורבנות. המחוזי חייב את עו"ד סימן טוב להשיב 630 אלף שקל לאחד מנפגעי מונסונגו; והשלום חייב את הנאמן להשיב חצי מיליון שקל לשני נפגעים. 

בתי המשפט מתחו ביקורת חריפה על תפקודו של עו"ד סימן טוב וקבעו כי רפיסותו כנאמן הייתה מהסיבות המרכזיות שהובילו להצלחת העוקץ של מונסונגו. "בלי מעורבות סימן טוב, הנזק שנגרם לא היה מתרחש, והכספים היו עדיין מופקדים בחשבון הנאמנות", קבעה שופטת המחוזי חנה פלינר.  

בתי המשפט נמנעו מלקבוע אם עו"ד סימן טוב נהג שלא בתום-לב. זאת, כדי להדגיש כי אין חשיבות לשאלה אם הוא עצמו נפל קורבן למעשי מונסונגו, בשעה שהוא נכשל מלעמוד בחובותיו הבסיסיות כנאמן. בפועל, נקבע כי סימן טוב לא שימש כנאמן המגן על כספי הרוכשים, אלא כ"צינור" וכ"בלדר להעברת הכספים". 

בתי המשפט המשפט ניצלו את "מקרה סימן טוב" כדי לשלוח מסר ברור לכלל הנאמנים - תפקידם להגן על כספי רוכשי דירות, גם אם הם אינם מייצגים אותם. "האפשרות להפקדת כספים בנאמנות היא 'מעין בטוחה'... יש לשמר אפשרות זאת ולהגן עליה מכל משמר. התנהלות הנאמן פגעה אנושות באמון הציבור במוסד הנאמנות, פגיעה שיש לשלם עליה את המחיר", קבעה שופטת השלום טלי פישמן-לוי. 

"דמי רצינות"

לפני עשרה חודשים הורשע מונסונגו בשורת עבירות פליליות, לאחר שהודה כי פעל במרמה כששיווק פרויקטי נדל"ן ביודעו שהם לא יצאו לפועל. את פעילותו ייחדה העובדה שבדיקות פשוטות, שאותן לא ביצע הנאמן עו"ד סימן טוב, היו יכולות לחשוף את העוקץ המתוכנן. בחלק מהמקרים פעל מונסונגו בלי שיש לו זכות חוזית בפרויקטים, ובמקרים אחרים - לא הגיש בקשות להיתרי בנייה לעיריות. מטרתו הייתה לקבל במרמה כמה שיותר כספים שמקורם במה שכונה "דמי רצינות" - כספים שמקדימים עסקאות, שאותם גבה במרמה מלקוחות. 

עו"ד סימן טוב טען כי האחריות למעשי הרמייה אינה רובצת עליו, וכי יש לראות במונסונגו ובחברה שבראשה עמד כאחראיות הבלעדיות לתרמית. לטענתו, "הוא עצמו נפל קורבן לחברה", ואין להטיל עליו אחריות בגין הנזקים לרוכשים. עוד לטענתו, הנאמן לא ייצג את התובעים באף שלב, ולא היה נאמן שלהם בעסקה - הוא לא היה צד להסכמים, לא ערך אותם, לא נכח בחתימתם ולא היה מודע לתוכנם - ולכן אין לייחס לו אחריות כלשהי.

הנאמן בחזית

שופטת השלום פישמן-לוי דחתה את כל טענות הנאמן. לדבריה, תוכנית המרמה של מונסונגו התאפשרה במידה רבה בזכות הצבת הנאמן בחזית, כמי שאמור היה לשוות רצינות ולהקרין ביטחון למתקשרים בעסקאות המפוקפקות. "מונסנגו היה פושע מתוחכם למדי. על-מנת להקנות כסות מהוגנת לחברת-הקש שהקים ולתת תוקף חוקי לכאורה למעשי המרמה שלו, הוא שכר עורך דין שהוכתר בתואר נאמן ושנכח במשרדי החברה בעת החתימה על הסכמי הרכישה בין החברה ללקוחות. די היה בתוארו ובנוכחות עורך הדין כדי לספק את אותה אצטלה חוקית למעשי הרמייה של מונסונגו כלפי הרוכשים התמימים".

פישמן-לוי קבעה כי "גם אם פעל סימן טוב כנאמן של החברה של מונסונגו ולא כנאמן התובעים, הרי שאין ספק כי הוא חב חובת זהירות כלפיהם, כלקוחות החברה שהפקידו בידיו כספים בנאמנות, והיה אמור לפעול לשחרורם רק בהתקיים תנאים מסוימים". לדבריה, תנאים אלה "לא התקיימו, ולכן הנתבע לא פעל כעורך דין סביר, התרשל התרשלות רבתי - שהביאה לנזק שנגרם לתובעים".

השופטת ציינה גם מה הן הפעולות שהיה מצופה מעורך דין סביר לעשות בסיטואציה שנוצרה. "עורך דין סביר היה נוקט מספר פעולות עוד טרם קבלת כספי הנאמנות. בין השאר: היה ניגש ללשכת המקרקעין ובודק אם לחברה של מונסונגו יש זכויות בבניין ששווק - בדיקה שאילו נעשתה, הייתה מעלה שאין לחברה זכויות בבניין".

השופטת פישמן-לוי קבעה כי לאחר קבלת כספי הנאמנות, מצופה מנאמן "לפתוח חשבון נאמנות עם שם ועם מספר ייחודי לכל לקוח. בעניין זה 'לכסף יש ריח' ורצוי גם 'צבע', במובן זה שעל הנאמן לדעת בכל רגע נתון מה המעמד של הסכומים, כיצד הם נשמרים, ולהיות מסוגל לתת מידע ללקוחות בכל רגע נתון אודות מצב חשבון הנאמנות".

בנוסף, "מצופה מעורך הדין הנאמן לבדוק ולדקדק לפני כל הוצאה, אם התקיימו התנאים לפי הסכם הנאמנות להוצאת הכספים. מה שבמקרה זה לא נעשה, שכן לא נרשמה הערת אזהרה בטאבו ולא ניתן היתר בנייה, ולכן לא התקיימו התנאים להעברת כספי הנאמנות".

פישמן-לוי סיכמה: "אילו סימן טוב היה מבין את תכלית עסקת הנאמנות, הוא היה יודע כי חובתו הייתה לשמור על הכספים עד לקבלת היתר בנייה או הערת אזהרה, וכי תפקידו להגן ולשמור במיוחד על רוכשי הדירות, שכן בשלב הזה כספם ללא בטוחה, וליתר דיוק הבטוחה היא הנאמנות. העברת כסף ללא בדיקה היא מעשה של בלדר המקבל מעטפות חתומות ומעבירן הלאה בלי לפשפש בתוכנן, ולא מעשה של מי שתפקידו להיות נאמן".

"לא נהג כעורך דין זהיר ונבון"

גם בתביעה הנוספת שהוגשה נגד סימן טוב נשמעו זמירות דומות. לדברי שופטת המחוזי חנה פלינר, אין משמעות לכך שסימן טוב לא שימש כעורך דינם של מי שהפקידו אצלו את כספם. פלינר ציינה כי בפני סימן טוב היו 'סימני התראה' שהיו אמורים לגרום לו להתנהל בזהירות, "ולא רק שלא עשה כן, אלא שהוא לא שעה לסימני ההתראה".

פלינר מתחה ביקורת קשה על סימן טוב, מכיוון שלא נהג בזהירות יתר עם התובע ולא הכיר את החברה שעל כספיה הופקד כנאמן. "סימן טוב היה מודע לחוסר הניסיון וההיכרות שלו עם החברה, ובמקום לבקש לעיין במסמכים ובחוזים ולשוחח עם עורכי הדין הקבועים, בוחר הוא להוסיף פסקה שאינו אחראי למעשה בלתי חוקי, ובכך סובר שפוטר עצמו מאחריות".

לפי קביעת פלינר, "עורך דין זהיר ונבון לא היה מסכים לשמש כ'נאמן' של חברה שאיתה אין לו היכרות מוקדמת. עורך דין זהיר ונבון לא היה מפקיד את החותמת שלו כבר לאחר הפגישה השנייה, בלי לבדוק ולעיין בהסכמים שמכוחם מופקדים הכספים בחשבון הנאמנות, ובמיוחד בלי לבחון מהם התנאים החוזיים המוסכמים בין החברה ללקוחותיה, באשר לשחרור הכספים מחשבון הנאמנות".

עו"ד סימן טוב מסר בתגובה: "לצערי, אני קורבן ככל יתר הקורבנות. גם עורכי דין לא חסינים בפני מעשיי נוכלות".

עקץ 100 לקוחות ב-16.5 מיליון שקל - נשלח ל-6.5 שנות מאסר

בנובמבר 2018 גזר בית המשפט המחוזי בתל-אביב על גיא מונסונגו עונש של 6.5 שנות מאסר, פיצוי נפגעי העבירה בסך 8 מיליון שקל וקנס בסך 10,000 שקל. זאת, בהסדר טיעון שבמסגרתו הודה והורשע בביצוע הונאה של משקיעי נדל"ן בהיקף של כ-16 מיליון שקל.

שיטת הפעולה של מונסונגו הייתה פשוטה: הוא פעל למכור זכויות בפרויקטים בנדל"ן, על אף שידע שהם לא ייצאו לפועל. זאת, משום שלא הייתה לו זכות חוזית בפרויקטים או שמעולם לא הגיש בקשות להיתרי בנייה בעניינם. מטרתו הייתה לקבל במרמה "דמי רצינות" עבור הפרויקטים ממספר גדול של לקוחות. "דמי הרצינות" שגבה מיותר מ-100 לקוחות נעו בין אלפי שקלים ל-200 אלף שקל עבור כל לקוח. 

כדי לשוות רצינות ואמינות לתוכניתו, מונסונגו שיווק באגרסיביות את הפרויקטים. זאת, באמצעות הקמת מערך מכירות משומן וגדול, פרסומים באינטרנט, בעיתונים ובמסרונים ושכירת משרדי פאר. 

עוד כתבות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש