גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברה הכלכלית של לשכת עורכי הדין מציגה: הבכיר שהטריד מינית קולגה וגם אישר את פיטורי בעלה

על רקע תביעת מפוטרי החברה הכלכלית של לשכת עוה"ד בטענה כי לא פוטרו כדין, נגלית פרשה תמוהה במיוחד: בפיטוריו של אחד מהם היה מעורב עורך דין בכיר שנקבע כי הטריד מינית באופן מילולי את רעייתו, אף היא עורכת דין ● בעקבות פניית "גלובס" פנה עורך הדין בבקשה למתן צו איסור פרסום על שמו

הטרדה מינית / צילום  אילוסטרציה: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
הטרדה מינית / צילום אילוסטרציה: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בכיר בחברה הכלכלית של לשכת עורכי הדין הטריד מינית בצורה מילולית את רעייתו של בכיר אחר בחברה, ובמקביל הכשיר את פיטוריו של בעלה מתפקידו - כך נטען במסמכים שהוגשו אמש (א') לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב ובדיון שנערך הבוקר בבית הדין בתביעתם של שורת עובדים מהחברה הכלכלית נגד פיטוריהם.

החברה הכלכלית של לשכת עורכי הדין מתמודדת בימים אלה עם תביעות מצד עובדיה בטענה לפיטורים שלא כדין, וכן עם תביעות של חברות שסיפקו לחברה הכלכלית שירותים וטוענות לחוב כלפיהם, ובכל רגע נחשף לכאורה עוד טפח מההתנהלות התמוהה בחברה, שהובילה לבור כלכלי חמור. ואולם הסיפור ש"גלובס" חושף היום הוא ככל הנראה אחד התמוהים ביותר, והוא כולל טענות לכך שאחד מבכירי החברה הטריד מינית את רעייתו של בכיר אחר - ואז כתב את חוות-הדעת המכשירה את פיטורי בעלה והשתתף בישיבה שבה אושרו פיטוריו.

מבולבלים? נעשה לכם סדר: מדובר בעורך דין בכיר שנקבע לגביו שהטריד מינית באופן מילולי עורכת דין אחרת במשרדו. אותה עורכת דין נשואה למי שהיה אף הוא בכיר בחברה הכלכלית, ופוטר מתפקידו. השופטת בדימוס אורנית אגסי מונתה לבדוק את תלונת ההטרדה המינית וקבעה שההטרדה אכן התרחשה.

פריצת מנעולים ושפה מלוכלכת

הפרשה נחשפה במסגרת תביעה שהגישו שישה מעובדי החברה הכלכלית לשעבר לבית הדין לעבודה בטענה כי פיטוריהם מהחברה נעשו שלא כדין. ביוני השנה התקיים דיון ראשון בתביעה בבית הדין האזורי לעבודה, ובו הושגה הסכמה כי יתקיים הליך שימוע לכל עובד ועובד, ותתקבל החלטה חדשה לגבי הפיטורים. הבוקר (ב') התקיים הדיון השני בתביעה, שעסק בעיקרו בהודעה חריפה שהגישו עובדי החברה המפוטרים אמש לבית הדין, בה טענו כי החברה הכלכלית לא קיימה את ההסכמות שהושגו בדיון הקודם.

לטענת העובדים, באמצעות עורכי הדין סיגל פעיל, זוהר גיפס ואיה דויד ממשרד סיגל פעיל, החברה קיבלה החלטה על פיטוריהם לאלתר, ביצעה את ישיבות השימוע בעניינם למראית-עין בלבד ותוך השפלת העובדים ובחוסר תום-לב מובהק, וכל הליך הפיטורים לקוי בפגמים מהותיים.

העובדים טוענים עוד להתנהלות בריונית של מנכ"ל החברה החדש, פרי כהן, בהם נעילת משרדים של העובדים, פריצת משרד באמצעות מנעולן, פינוי חפצים של עובדים ללא הסכמתם, כולל של עובדת בשמירת הריון, וכן דיבור בשפה מלוכלכת ("כולם פה הומואים, ועל הזין שלי"). עוד נטען כי תחת כסות של "התייעלות", מנכ"ל החברה מעביר כספים למקורבים וממנה מקורבים לעובדי החברה במקום העובדים המפוטרים.

באי-כוח החברה הכלכלית, עו"ד שי תקן ועו"ד הילה זקס, הכחישו בדיון, בשם החברה, את כל טענות העובדים וחזרו גם על הטענות לפיהן החברה במצב כלכלי קשה, והפיטורים נעשו כדין. ואולם החלק המעניין בדיון עסק בדוח שקיומו לא היה ידוע עד כה - דוח שכתבה השופטת בדימוס אורנית אגסי בעקבות תלונה על הטרדה מינית שהוגשה נגד בכיר בחברה הכלכלית.

במסגרת ההודעה שהגישו העובדים לבית הדין לעבודה יוחד פרק קצר לפיטוריו של אחד מהם, בכיר אף הוא בחברה, בין היתר על רקע תלונה שהגישה רעייתו בטענה כי הוטרדה מינית על-ידי בכיר אחר בחברה. נזכיר כי אגסי, שכיהנה במשך שנים כשופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, שימשה אשתקד כבודקת של פרשת הטענות להטרדות מיניות בחברת פוקס, בין היתר נגד הבעלים והמנכ"ל הראל ויזל - ומצאה במקרה ההוא כי לא היו אירועי הטרדה מינית בחברה על-ידי בכירי החברה ומנכ"ל החברה.

במקרה של החברה הכלכלית של לשכת עורכי הדין, מסקנתה הייתה שונה. ב-27 ביוני השנה התקבלה החלטתה של אגסי, שקבעה כי הבכיר הטריד מינית את אשתו של הבכיר האחר במסגרת עבודתם במשרד עורכי דין מוכר.

ניתן לייחס יחסי מרות

בסיכום הדוח שהגישה - שמרבית תוכנו חסוי, כולל שמו של הבכיר שנטען שהטריד, ואנחנו חושפים כאן רק את החלקים ממנו שהותרו לפרסום - כותבת אגסי: "מצאתי כי התקיימו כלפי א' (המתלוננת) מספר מקרים של הטרדה מינית על-פי הקבוע בחוק... אמנם מדובר בהטרדות מיניות מילוליות, אך אלה לא היו צריכות להתרחש. זאת ועוד, אני סבורה כי הגם שלא התקיימו יחסי מרות ישירים, עדיין הבכיר לא עמד בנורמת ההתנהגות המצופה ממנו כעורך דין בכיר, וניתן לייחס יחס מרות הן מכוח היותו עורך דין בכיר במשרד, והן מכוח היות בעלה כפוף לו באופן עקיף".

השופטת בדימוס אגסי הוסיפה כי לאור מסקנותיה וקביעתה כי היו אירועי הטרדה מינית, היא ממליצה למשרד עורכי הדין בו עבדו השניים "לבחון את הכללים והנורמות שהמשרד רוצה להנחות בו את עובדיו, וכן האם עורך הדין הבכיר עומד בכללים אלה".

בהודעה שהגישו העובדים המפוטרים לבית הדין, הם ביקשו להדגיש עובדה זו ואת מה שמכונה על-ידם "הבלתי נתפס". וכך כותבים: "עורך הדין מצוי בסבך של ניגודי עניינים בחברה שעתה נטען שהתנהלה באופן כושל. הוא גם זה שהביא ליצירת מאבקים משפטיים עם ספקי החברה ועם כל שותפיה (תוך גריפת רווח אישי). ועינינו הרואות - הוא גם זה שקידם את פיטוריו של הבכיר האחר, למרות שנקבע לגביו בהחלטה שיפוטית חלוטה כי הטריד מינית את אשתו".

לטענת העובדים, במצב עניינים זה היה על עורך הדין לחדול מכל עיסוק בעניינו של הבכיר האחר, אך הוא לא עשה כך.

על-פי הנטען, "עורך הדין דן בעניינו של הבכיר שפוטר בניגוד לדין ולכל היגיון: נטען כי די בתלונתה של אשתו כדי להדיר אותו מכל עניין שקשור בו, ואף הדבר עלה בקנה אחד עם התחייבות באי-כוח החברה הכלכלית של לשכת עורכי הדין כי הוא לא יהיה מעורב בהליך. עם זאת, ידוע כי בפועל עורך הדין נתן חוות-דעת ביחס לפיטוריו של הבכיר שפוטר, ישב בישיבת הדירקטוריון ביום 2.7.19 במסגרתה הוחלט על פיטורי המבקשים, טען בדיון בבית המשפט המחוזי ביום 17.6.19, ומשכך היה מעורב בהליך זה".

עוד לטענת העובדים, "לו דירקטוריון החברה היה מודע לקשר המעוות בין שני הבכירים, ספק אם היה מסכים שידון בעניינו וקל וחומר שיקבל החלטות בעניינו".

הסיפור המדהים הזה עמד בלב הדיון שהתנהל היום, כאשר בין היתר ביקש עו"ד שי תקן, המייצג את החברה הכלכלית של לשכת עורכי הדין, כי יוטל חיסיון על הדוח של השופטת בדימוס אגסי ועל מסקנותיה, והדוח יוצא מהתיק. רעייתו של המפוטר סירבה לחיסיון וטענה כי אין סיבה לחסות את המסקנות שעורך הדין הטריד אותה מינית ובאותה נשימה הביא לפיטוריו של בעלה ולפיטוריה.

באת-כוחם של העובדים המפוטרים, עו"ד סיגל פעיל, הוסיפה כי יש כאן גוף ציבורי, לשכת עורכי הדין, והאינטרס הציבורי מחייב פרסום. "זאת שערורייה מינית... מה קורה פה? תראו כמה נוח. כמה נוח למטריד".

השופטת עידית איצקוביץ' החליטה כי הדוח של השופטת בדימוס אגסי לא יוצא מהתיק, אך מנגד קבעה כי לא קיימות נסיבות חריגות המצדיקות להשאיר את כלל הדוח כפתוח לציבור. בנסיבות היא החליטה כי הסיכום שבדוח - אשר נחשף כאן לראשונה - יהיה פתוח לכלל הציבור, וכל יתר הדוח יהיה חסוי. מאוחר יותר, בעקבות פניית "גלובס" לקבלת תגובה, פנה עורך הדין בבקשה למתן צו איסור פרסום, ונקבע כי עד למתן החלטה סופית, לבקשתו לא יפורסם שמו.

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "התיק מתנהל בבית הדין האזורי לעבודה, ואנו מנועים מלהתייחס לתהליך תלוי ועומד". 

תגובת משרד עורכי הדין בו נטען להטרדה המינית: "מדובר בעורכת דין שעבודתה הופסקה (ולימים פוטרה), לאחר שנהגה בניגוד לדין ובניגוד לחובות המוטלות עליה כעורכת דין. רק לאחר שעבודת עורכת הדין הופסקה, היא העלתה לראשונה טענות נגד עורך דין אחר העובד במשרדנו, לגבי חילופי דברים שהיו ביניהם בעבר, ושהחלו בתקופה שבה עבדו שניהם במשרד אחר.

"נוכח החשיבות שמשרדנו מיחס לעניין, ועל אף שאין מדובר בעורכי דין שיש ביניהם יחסי כפיפות או מרות במשרדנו, טענות אלה נמסרו לבדיקת כבוד השופטת בדימוס אורנית אגסי. המשרד אימץ את מסקנות דוח השופטת ופעל לפי המלצותיה.

"אין גם כל בסיס לטענות לעניין ניגודי עניינים כלפי משרדנו. עורך הדין האמור אינו מטפל בעניין פיטורי העובדים בחברה הכלכלית, וממילא כל החלטה בעניין זה מתקבלת על-ידי הנהלת החברה הכלכלית ולא על-ידי מי ממשרדנו".

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר