גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת התעופה לא מפצה אתכם אחרי עיכוב בטיסה? יש כתובת נוספת שאליה תוכלו לפנות

כברירת מחדל, רוב הנוסעים פונים כצעד ראשון לחברת התעופה ● מה שרבים לא יודעים הוא שבמקרה שהם לא הצליחו לקבל את המגיע להם, יש גורם אחראי נוסף - מארגן הנסיעה ● ומה קובע החוק באשר לסכום הפיצוי?

שדה תעופה / צילום: איל יצהר
שדה תעופה / צילום: איל יצהר

התקלה במסועים בנתב"ג שלשום (ב') העלתה שאלה שחוזרת שוב ושוב - בעיקר בחודשי הקיץ הנחשבים לעמוסים ביותר מבחינת היקף הטסים לחו"ל: מי אמור לפצות אותם במקרה של ביטול או עיכוב בטיסה. חוק שירותי תעופה קובע כי נוסע זכאי לפיצוי כספי במקרה שבו הטיסה שעמה טס נחתה בעיכוב של 8 שעות לפחות לעומת שעת הנחיתה המקורית, או במקרה שבו הטיסה בוטלה. 

באופן אוטומטי וכברירת מחדל, רוב הנוסעים פונים כצעד ראשון לחברת התעופה, אבל מה שרבים לא יודעים הוא שבמקרה שהם לא הצליחו לקבל את המגיע להם על-פי חוק מחברת התעופה, יש גורם אחראי נוסף - מארגן הנסיעה.

להבדיל מסוכן הנסיעות, מארגן הנסיעות הוא מי שמרכיב את החבילה בפועל, מתחייב מול הספקים בחו"ל (בתי מלון) ולרוב משלב בהן את רכיב טיסות הצ'רטר (שכר) - טיסות אלה לא נמכרות לנוסעים ישירות מחברת התעופה אלא ממארגני הנסיעות, באופן ישיר או דרך סוכן נסיעות שמשמש למעשה כמתווך.

האבחנה בין מארגן הנסיעות לבין סוכן הנסיעות חשובה למקרים של פיצוי במקרה של ביטול טיסה, והיא מובאת לא אחת לפתחו של בית המשפט. בפסיקה שהתקבלה לאחרונה בבית משפט השלום בירושלים בנושא זה, חידד השופט דוד שאול גבאי ריכטר כי "מארגן הוא אדם השוכר קיבולת בכלי טיס, כולה או חלקה, להובלת נוסעים וכבודתם לצורך מכירתם לאחרים". התביעה הוגשה נגד חברת התעופה Small Planet Air, נגד סאן וויז ונגד סמארט אייר - שתי האחרונות נתבעו בהיותן מארגני נסיעות. התביעה הוגשה בעקבות עיכוב של 18 שעות בטיסה מוורונה לתל-אביב.

התובע בתיק, עו"ד אייל אבידן, שייצג 25 נוסעים בהם הוא עצמו וזוגתו, מסביר ל"גלובס" כי החוק מטיל את האחריות לפצות את הנוסעים על מפעיל או מארגן הטיסה, ביחד או לחוד. במילים אחרות: הנוסעים זכאים לפיצוי אחד ולא לכפל פיצוי, אבל יש להם שני גופים שיכולים להיות מה שמכונה "יריב משפטי", כך שהפיצוי ישולם על-ידי חברת התעופה או מארגן הנסיעות (שלרוב גם יתחשבנו ביניהם לאחר מכן).

"אין פלא שהמארגנים מעדיפים להציג את עצמם כסוכנים"

החוק בישראל קובע פיצוי לפי מרחק הטיסה: פיצוי של 1,300 שקל לטיסה במרחק של עד 2,000 ק"מ, פיצוי של 2,060 שקל בטיסה במרחק שבין 2,000 ל-4,500 ק"מ ופיצוי של כ-3,100 שקל לטיסה במרחק של יותר מ-4,500 ק"מ. ולא רק זה - סעיף 11 בחוק קובע גם פיצוי לדוגמה שמטרתו להרתיע את החברות שלא מקיימות את הוראות החוק בנוגע לחובתן מול הנוסעים המעוכבים (בנושא של העברות לבתי מלון, מזון וכדומה). הפיצוי המרבי בסעיף הזה הוא עד 10,390 שקל.

בפסיקה האמורה קבע השופט כי חברת התעופה הליטאית (שנמצאת בהליך חדלות פירעון ובהליכים משפטיים בליטא ולא התייצבה כלל לדיון) תשלם לנוסעים סכום כולל של 460 אלף שקל, בתוספת 10,000 שקל הוצאות משפט. האם הסכום הזה ישולם לאור מצבה של החברה? לא ממש ברור.

בנוסף, השופט קבע פיצוי של 2,080 שקל לכל תובע (לפי מרחק הטיסה) ועוד פיצוי של 2,000 שקל לכל אחד מהם (פיצוי לדוגמה), כשהוא התייחס להמתנה הלא סבירה של הנוסעים בשדה התעופה, לעובדה שקיבלו שובר בשווי 6 אירו כפתרון למזון ולעובדה שהועמד לטובת 180 הנוסעים אוטובוס אחד בלבד שעשה "נאגלות" להעבירם למקום הלינה. סכום נוסף של 10,000 ישולם על-ידי מארגנות הנסיעה כהוצאות משפט (ת"א 5017-09-16).

נוסעים רבים כאמור לא מודעים לכך שאם חברת התעופה לא מפצה אות,ם הם יכולים לפנות למארגני הטיול, כשרבים מפנים את האצבע המאשימה לסוכן הנסיעות מולו נעשתה העסקה כמי שאחראי על הפיצוי. עו"ד אבידן מציין כי גם לסוכן הנסיעות יש חובה על-פי חוק, והיא ליידע את הנוסעים ולסייע להם להתמודד בכל מה שקשור לעיכוב בטיסה, לרבות מסירת פרטי מארגן הנסיעה.

"כפי שסוכן הנסיעות יודע לתווך בין הנוסע למארגן הנסיעה במכירה, הוא מחויב לתווך גם בעת צרה", אומר אבידן ומדגיש כי "יש בלבול, ולא במקרה, בקרב הציבור לגבי מי הוא סוכן ומי הוא מארגן, כשבמקרים רבים המארגנים משמשים גם כסוכנים. אין פלא שהמארגנים מעדיפים להציג את עצמם כסוכנים ולפטור את עצמם מאחריות. הנוסעים צריכים לדעת לא לוותר".

פיצוי של 6,000 שקל על דחייה של 14 שעות

ואכן, רבים כאמור סבורים כי סוכן הנסיעות שלו שילמו את כספם הוא האחראי על הפיצוי: בפסיקה שהתקבלה לאחרונה בבית משפט לתביעות קטנות בתל-אביב, בתביעה שהגיש נוסע נגד סוכן נסיעות (איסתא) אחרי עיכוב בטיסה בחבילה שרכש דרכו, נפסק כי מארגן הנסיעות (חברת השטיח המעופף) ישלם לו פיצוי של כ-6,000 שקל. השופטת איילת טופז-אחיעזר קבעה כי אומנם הנוסע התקשר מול איסתא, אלא שמי שאמור לפצות אותו הוא סיטונאי התיירות שצורף כצד ג' לתביעה.

הרקע לתביעה מתחיל בסוף אוגוסט 2018. התובע הזמין דרך אתר איסתא חבילת נופש זוגית לקפריסין ל-3 ימים בעלות של כ-5,000 שקל. לפי הלו"ז המקורי, טיסת החזור תוכננה לצאת מקפריסין ביום 2.9.19 בשעה 11:00 בבוקר. עוד לפי שיצא לחופשה, קיבל התובע הודעה כי שעת הטיסה בחזור תידחה בשעה אחת. ביום הטיסה, זמן קצר לפני שהמריא לקפריסין, קיבל התובע הודעה נוספת, לפיה חל שינוי במועד הטיסה חזרה לישראל עקב ביטול הטיסה המקורית, וכי שעת ההמראה של הטיסה חזור המעודכנת היא 2:00 לפנות בוקר ביום 3.9.18, כלומר דחייה של טיסת החזרה ב-14 שעות. לאור זאת החליט התובע לרכוש טיסה חזור מאל על בשעה מוקדמת יותר, בטענה כי קבע פגישת עסקים חשובה ליום החזרה המקורי.

השופטת קבעה כי הנוסע ובת זוגו יקבלו פיצוי לפי מרחק הטיסה, במקרה הזה הוא 1,300 שקל לנוסע, בתוספת החזר של 421 שקל עבור דמי הנסיעה ששילמו לנסיעה לשדה התעופה (במקום העברות שנכללו בחבילה המקורית). עוד קבעה השופטת כי דמי הכרטיס ששילמו בני הזוג עבור הטיסה החלופית יושבו להם (כ-3,000 שקל), ובסך-הכול הפיצוי הסתכם בכ-6,000 שקל ועוד 500 שקל הוצאות משפט.

השופטת מתחה ביקורת על התנהלותה של איסתא כמי שהייתה אחראית "להעביר את המידע בין התובע לשטיח המעופף בזמן אמת וגם לסייע לתובע לממש זכויותיו, אך מחומר הראיות עולה שלא עמדה בכך". לפיכך היא החליטה לקבל את התביעה נגד הנתבעת (איסתא), אך קבעה כי צד ג' (השטיח המעופף) יישא בתשלום (ת"ק 80321-01-19).

עוד כתבות

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בלמעלה מ-1%

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם