גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין החריפה את מלחמת הסחר, טראמפ הפיל את וול סטריט; הנאסד"ק צנח ב-3%

החרפה במלחמת הסחר: סין הודיעה היום כי בכוונתה להטיל מכסים חדשים על סחורות אמריקאיות, בסך 75 מיליארד דולר ● טראמפ הורה לחברות אמריקאיות למצוא אלטרנטיבות לפעילותן בסין ● בעקבות ההודעה, חברות הרכב האמריקאיות, ביניהן טסלה, רשמו ירידות חדות עם תום המסחר

סוחר מודאג בוול סטריט
סוחר מודאג בוול סטריט

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

23:00

שבוע המסחר בוול סטריט ננעל בצניחה של המדדים, לאחר יום סוער בשווקים.

הנאסד"ק הוביל את הירידות החדות בבורסות וול סטריט, כשצנח בנעילת המסחר ב-3%. הדאו ירד ב-600 נקודות, ה-S&P 500 ירד בלמעלה מ-2.5%.

סין הודיעה היום כי בכוונתה להטיל מכסים חדשים על סחורות אמריקאיות, בסך 75 מיליארד דולר. בכך הסלימה שוב את מלחמת הסחר בינה לבין ארה"ב.

לפי מועצת המדינה של סין, המכסים יהיו בשיעור של של 5% עד 10%, והם ייכנסו לתוקף בשני מועדים: הראשון ב-1 בספטמבר, והשני ב-15 בדצמבר.

עוד נמסר כי יוטל מכס בסך 25% על מכוניות תוצרת ארה"ב, ומכס בסך 5% על חלקי חילוף. שני המכסים ייכנסו לתוקף בתאריך 15 בדצמבר. מניית ג'נרל מוטורס  נפלה אתמול 3.22%, מניית טסלה  התרסקה 4.84% ומניית פורד  איבדה כ-3% מערכה.

בתגובה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יצא בסדרת ציוצים והורה לחברות אמריקאיות למצוא אלטרנטיבות לפעילותן בסין.

טראמפ צייץ בנוסף בטוויטר שלו ביקורת קשה על יו"ר הפד לאחר הנאום שנשא מוקדם יותר היום, וכתב כי "כרגיל הפד לא עושה כלום. יש לנו דולר מאוד חזק, ופד חלש מאוד".

מניית קטרפילר ירדה היום בכ-3.3%, אפל צנחה ב-4.6%.

20:30

מעמיקות הירידות בוול סטריט: הדאו צונח ב-500 נקודות, ה-S&P 500 יורד ב-2%, הנאסד"ק נופל בלמעלה מ-2.5%.

מניית אפל נופלת בלמעלה מ-4%. מניית  הסידני מורנינג הרלד יורדת ב-3.9%, אנבידיה וברודקום צונחות כ-4.5%. קטרפילר יורדת 3.3%.

19:00

המדדים המובילים בוול סטריט נופלים בעקבות סדרת ציוצים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אשר בתגובה להטלת המכסים מכיוון סין מוקדם יותר היום, מורה לחברות אמריקאיות למצוא אלטרנטיבות לפעילותן בסין.

הנאסד"ק צונח ב-2.2%, בהובלת מניית אפל שצוללת ב-4%.

טראמפ צייץ בנוסף בטוויטר שלו ביקורת קשה על יו"ר הפד לאחר הנאום שנשא מוקדם יותר היום, וכתב כי "כרגיל הפד לא עושה כלום. יש לנו דולר מאוד חזק, ופד חלש מאוד".

 

 

17:25

המדדים המובילים בוול סטריט מתאוששים, לאחר שיו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל נשא דבריו בנאום שלא הפתיע איש בכינוס השנתי של הבנקים המרכזיים בג'קסון הול, ויומינג. כך, מדדי הדאו-ג'ונס , הנאסד"ק  וה-S&P 500  מתייצבים.

פאואל אמר כי הפד יעשה כל שביכולתו כדי להמשיך במדיניות ההרחבה הכלכלית הנוכחית. "האתגר שלנו כעת הוא לעשות כל מה שמדיניות מוניטרית יכולה לעשות, כדי להמשיך בהתרחבות כך שהיתרונות של שוק העבודה החזק יתרחבו גם אל אלה שנותרו מאחור בכך שהאינפלציה תתהדק סביב רמה של 2%".

יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

בורסות אירופה נסחרות בעליות של עד 0.5%, מלבד בורסת איטליה שרושמת ירידות.

16:30

למרות שהחוזים העתידיים אותתו על עליות בפתיחת המסחר בוול סטריט, הסינים טרפו את הקלפים ובורסות וול סטריט נפתחו בירידות.

הדאו נופל עם פתיחת המסחר בכ-100 נקודות, הנאסד"ק וה-S&P יורדים בכ-0.5%.

סין הודיעה היום כי בכוונתה להטיל מכסים חדשים על סחורות אמריקאיות, בסך 75 מיליארד דולר. בכך הסלימה שוב את מלחמת הסחר בינה לבין ארה"ב.

לפי מועצת המדינה של סין, המכסים יהיו בשיעור של של 5% עד 10%, והם ייכנסו לתוקף בשני מועדים: הראשון ב-1 בספטמבר, והשני ב-15 בדצמבר.

עוד נמסר כי יוטל מכס בסך 25% על מכוניות תוצרת ארה"ב, ומכס בסך 5% על חלקי חילוף. שני המכסים ייכנסו לתוקף בתאריך 15 בדצמבר.

 

14:30

עלייה נרשמת בחוזים העתידיים על המדדים בארה"ב, אולם זו נחלשה, לאחר שהעורך הראשי של גלובל טיימס, חו שיג'ין, צייץ כי סין תנקוט צעדי נגד נוספים בתגובה למכס של ארה"ב על סחורות בשווי 300 מיליארד דולר. "בייג'ין תחשוף בקרוב תוכנית להטלת מכסים כצעד תגמול, על סחורות אמריקאיות מסוימות. לסין יש תחמושת כדי להשיב מלחמה. הצעד האמריקאי יחוש את הכאב", כתב. 

בגזרת הדוחות, מניית סיילספורס   זינקה אמש לאחר המסחר בעקבות דוחות טובים. מן העבר השני, מניית פוט לוקר  צונחת היום במסחר המוקדם בעקבות דוחות של עמדו בציפיות.

באירופה נמשכות העליות, בשיעורים של כ-0.5% במדדים המרכזיים.  

10:15

שוקי אירופה פתחו את המסחר היום (ו') בעליות, בציפייה לדבריו בהמשך היום של נגיד הפדרל ריזרב האמריקאי ג'רום פאואל. מדד סטוקס אירופה 600  טיפס בפתיחת המסחר ב-0.4%, בהובלת מגזר הטכנולוגיה שמתחזק ביותר מ-1%. כל המגזרים והבורסות הגדולות נסחרים בעליות.

מחר תתחיל פסגת ה-G7 השנתית בצרפת, שבה ייוועדו מנהיגי צרפת, קנדה, בריטניה, גרמניה, איטליה, יפן וארה"ב. הברקזיט יתפוס גם הוא תשומת לב לאחר שראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נפגש השבוע לשיחות עם מנהיגי צרפת וגרמניה. 

בורסות אסיה נעלו את המסחר בנטייה חיובית עם עליות ברוב הבורסות. מדד קוספי בהונג קונג רשם ירידה של כ-0.1%, לאחר שנע במהלך המסחר בין עליות לירידות. השווקים חיפשו היום כיוון לקראת דבריו בהמשך היום של ג'רום פאואל. 

07:00

שוקי אסיה, שנסחרו בפתיחת היום (ו') במגמה מעורבת, נסחרים בעליות קלות, תוך שהמשקיעים נושאים עיניהם לנאום החשוב שצפוי לשאת מאוחר יותר היום יו"ר הפדרל ריזרב בארה"ב, ג'רום פאואל. פאואל יישא דברים בכינוס השנתי של הבנקים המרכזיים בג'קסון הול, ויומינג. המשקיעים יחפשו רמזים בנוגע לצעדיו הבאים של הפדרל ריזרב. לפי אנליסטים השוק מתמחר הורדת ריבית אפשרית בספטמבר.

בבורסת שנחאי  נרשמות עליות קלות, וכך גם בשנזן. היואן הסיני צנח לשפל של 7.0909 יואן מול הדולר, רמתו הנמוכה מאז 2008. בשוק אומרים כי הבנק המרכזי של סין, כך נראה, "מעביר מסר" לגורמי הסחר הנציים בארה"ב כי הוא יניח ליואן לצנוח כנשק לנטרול ההשפעה של העלאת המכסים על סין.   

גם מדד הנג סנג  בהונג קונג נמצא בטריטוריה החיובית.

עליות נרשמות גם בטוקיו , ואילו מדד קוספי  בסיאול הצליח למחוק ירידות מוקדמות יותר והוא נסחר ביציבות.

ברקע למסחר עומדת ההסלמה במתיחות בין יפן ובין קוריאה הדרומית, לאחר שסיאול הודיעה כי היא מבטלת את הברית לשיתוף מודיעיני עם טוקיו בעקבות סכסוך קשה בתחום הסחר. ההסכם נועד לשיתוף מידע על האיום שמציבה קוריאה הצפונית עם הטילים והפעילות הגרעינית שלה. בתגובה לכך נרשמו זינוקים במניות התעשייה הביטחונית בבורסת סיאול. הוון הקוריאני, עם זאת, המשיך להיחלש לרמה של 1,213.7 מול הדולר, לעומת רמה של כ-1,202 וון באמצע השבוע.

באוסטרליה נרשמות עליות במדד S&P/ASX 200 .

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; דיסני צוללת בכ-10% לאחר הדוחות

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● מדד פוטסי הבריטי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח