גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לעסקה ב"ידיעות אחרונות"? מה מלמד המהלך האחרון של דיסקונט

אחת השאלות המסקרנות העולות בעקבות המימוש של בנק דיסקונט את הבטוחה על מניות "ידיעות אחרונות", נוגעת לעיתוי ● ההערכה היא כי המהלך אמור לנטרל את השפעתו של הדם הרע בין בני משפחת יודקובסקי לבין מוזס, ולהבטיח שהפעם המילה האחרונה תהיה של האחרון ● ניתוח "גלובס"

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: רוני שיצר
מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: רוני שיצר

האם בזמן שעורכי דינו של מו"ל והעורך האחראי של "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, נלחמים במסגרת השימוע שנערך בעניינו בשבוע שעבר בכוונה להעמידו לדין באשמת שוחד בתיק 2000 - הולך ונרקם מאחורי הקלעים ניסיון נוסף להגדלת שליטתו של מוזס בעיתון?

לפני שבועיים אישר נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, את מינויו של עו"ד אמנון לורך ככונס נכסים מטעם בנק דיסקונט ל7.5% ממניות משפחת יודקובסקי ב"ידיעות אחרונות". בני משפחת יודקובסקי, יורשיו של עורך העיתון המיתולוגי דב יודקובסקי ז"ל ומי שבעקבות המהלך של הבנק ירדה החזקתם במניות "ידיעות" מ-16.5% ל-9% בלבד, לא ממש התנגדו לדרישת בנק דיסקונט להעביר אליו את המניות. מניות אלה שועבדו לבנק כבטוחה במסגרת הסכם הלוואה על סך 137 מיליון שקל שנטל יודקובסקי המנוח לפני למעלה מ-20 שנה, שאפשרה לו את רכישת המניות.

אחת השאלות המסקרנות העולות בעקבות המהלך שיזם בנק דיסקונט, נוגעת לעיתויו. אין מחלוקת כי מדובר בחוב ישן על סך 67 מיליון שקל, שכבר זמן רב אינו מוחזר. החוב אומנם קטן מעט משנה לשנה בזכות הדיבידנד השנתי שמחולק לבעלי המניות בה (ב-2017 עמד הדיבידנד שקיבלו בני המשפחה ושירת כולו את החוב לבנק על 1.3 מיליון שקל, וב-2018 על מיליון שקל), אך מזה זמן רב ברור לכול שהסיכוי היחיד של בנק דיסקונט לפרוע את ההלוואה הוא באמצעות מכירת המניות. אז למה החליט דיסקונט דווקא עכשיו לממש את השיעבוד?

שליטה בידיעות

המשפחה לא התנגדה

שאלת עיתוי המהלך שנקט דיסקונט מתחדדת עוד יותר בשעה שמינויו של הכונס למניות בני משפחת יודקובסקי נעשה במהירות ועבר ללא התנגדות ממשית של בני המשפחה. בתגובה שהגישו באמצעות עו"ד ראובן (רובי) בכר לבקשת הבנק, בני המשפחה אומנם גרסו כי הבנק טוען שהם לא עומדים בתנאי ההלוואה ללא כל פירוט או אסמכתא, וגם טענו כי עד הגשת הבקשה הבנק לא טען מעולם כי תנאי ההלוואה לא קוימו - אך בה-בעת לא התנגדו לבקשה של הבנק להעביר אליו את המניות.

מצד אחד, אין חולק כי בני משפחת יודקובסקי סוחבים על גבם חוב של מיליונים לבנק מזה זמן רב, אותו הם אינם עתידים לשרת. למעשה, כבר בשנת 2010, בסמוך לפטירתו של דב, הגיעו בני המשפחה להסכמה עם בנק דיסקונט לפיה יועברו המניות לשליטתו של הבנק, אך מהלך זה לא יצא אל הפועל, לאחר שמספר בעלי מניות בידיעות החלו להשמיע זמירות לפיהן יש להם זכות סירוב ראשונים למהלך כזה, מה שגרם לבני המשפחה לסגת מכוונתם.

מנגד, זה לא מחזה שגרתי לראות בעלי מניות שאפילו לא מנסים להיאבק על כוונת הבנק להפעיל את השיעבוד שלו על מניותיהם, בעיקר במצב דברים בו הבנק מתעורר אחרי תרדמת של שנים רבות. אפילו אם לאורך כל השנים האלה היה ברור שהמניות המשועבדות לבנק שייכים לו דה-פקטו לאור העובדה שההלוואה לא הוחזרה - בכל זאת, העברת המניות לבנק באופן רשמי, ועוד בהסכמה, מהווה נקודת אל חזור מבחינת בני המשפחה.  

את היעדר המאבק של בני המשפחה למהלך ניתן לתלות בשני גורמים: האחד הוא שהמניות שהועברו לבנק דיסקונט אינן מקנות זכות למינוי דירקטור; לבני המשפחה קיימת זכות לדירקטור אחד בדירקטוריון "ידיעות", אך זכות זו נובעת מהמניות שנותרו בידם (9%), ולכן לא תושפע כהוא זה מהמלך שנקט הבנק.

הגורם השני והמסקרן יותר נוגע להסכמות אליהם הגיעו בנק דיסקונט ובני משפחת יודקובסקי, שקיבלו גם את אישורו של בית המשפט. לפי ההסכמות, זכויות ההצבעה שמקנות המניות באסיפה הכללית יישארו בידי המשפחה - כל עוד הנושא שעולה לסדר היום אינו משפיע על ערך המניות.

כלומר, לפחות בכל הנוגע להחלטות הנוגעות לפן המקצועי והניהולי, בני המשפחה נותרים לעת עתה בדיוק עם אותה השפעה שהייתה להם לפני המהלך. החידוש העיקרי מבחינתם הוא שאין להם כל שליטה על ניסיונות הכונס לממש את המניות שהחזיקו עד לא מכבר - כלומר ניסיונות הכונס למצוא קונה למניותיהם. 

יצוין כי באופן יחסית חריג לחברות אחרות, מוזס נהנה מרוב בדירקטוריון "ידיעות" (56%), למרות שהוא מחזיק רק ב-49% ממניות הקבוצה (ראו תרשים).

הבנק: הפקת לקחים מהסיבוב הקודם

מה היה האינטרס של בנק דיסקונט לממש את הבטוחה שלו על מניות בני משפחת יודקובסקי ולמנות כונס נכסים דווקא בעת הזו? אחת הסברות שעלו היא שבימים אלה נרקם מהלך נוסף של מוזס לרכוש את המניות (34%) שמחזיק בנק הפועלים ושהיו בעבר בבעלותו של אליעזר פישמן.

ואכן, מקורבים לבעלי המניות בידיעות סיפרו השבוע ל"גלובס" כי הם מעריכים שדיסקונט החליט לממש את השיעבוד על מניות בני משפחת יודקובסקי בעת הזו לאור ניסיון נוסף לרקום עסקה בין בנק הפועלים, נוני מוזס ומימי נופך-מוזס, המחזיקה ב-13% מהמניות.

ניסיון כזה כבר התרחש מוקדם יותר השנה, אך קרס ממש לפני קו הסיום. במסגרת מתווה העסקה שגילם שווי של 650 מיליון שקל ל"ידיעות" ושכבר אושר על-ידי השופט אורנשטיין, היה אמור בנק הפועלים, המחזיק העיקרי בידיעות, למכור את החזקותיו לנוני מוזס. במקביל, הוסכם כי מוזס ירכוש גם חלק ממניותיה של מימי נופך-מוזס וכן את מניותיהם של בני משפחת יודקובסקי. בסופו של המהלך היו אמורים להישאר בידיעות שלושה בעלי מניות בלבד: נוני מוזס, שהיה אמור להיות בעל השליטה; מימי נופך-מוזס; וג'ודי שלום-ניר-מוזס, המחזיקה ב-12% ממניות "ידיעות".

אחת מהסיבות המרכזיות, אם לא המרכזית שבהן, שבגינה המהלך לא יצא אל הפועל, נוגעת לעובדה שחלק מבני משפחת יודקובסקי, המפגינים קו ניצי נגד מוזס בין היתר לאור החשדות הפליליים נגדו, ביקשו להשהות את המהלך בשלושה חודשים לפחות, באופן שלמעשה הפיל את העסקה, שלפי תנאיה הייתה צריכה לצאת אל הפועל עד סוף חודש יוני 2019. בנוסף, גו'די שלום-ניר-מוזס הגישה בקשה לעיין במסמכים החסויים שהוגשו לבית המשפט בקשר לעסקה שנרקמה, בטענה כי העסקה "נעשית במחשכים" ומעלה שלל סוגיות של ניגודי עניינים.

ההערכה היא כי המהלך האחרון של דיסקונט אמור לנטרל את השפעתו של הדם הרע בין בני משפחת יודקובסקי לבין מוזס, ולהבטיח שככל שאכן יצא לדרך מהלך נוסף למכירת המניות ב"ידיעות", הפעם המילה האחרונה תהיה שלו.

ההערכות בקרב גורמים בסביבתם של בעלי המניות מדברות על כך שקיים סיכוי כמעט אפסי למצוא קונה למניות, בעיקר על רקע מצבו הכלכלי המדרדר של העיתון ושוק התקשורת בכלל. הערכות אלה מקרבות אותנו שוב לכיוונו של נוני מוזס, שהוא היחיד כנראה שמעוניין לרכוש את המניות של "ידיעות", וכבר כמעט ועשה זאת רק לפני מספר חודשים.

על-פי ההערכות, כונסי הנכסים מטעם בנק הפועלים ובנק דיסקונט, המחזיקים כעת ב-41% ממניות "ידיעות", צפויים לפעול ביחד למכירת המניות שבידיהם.

בניגוד לבני משפחת יודקובסקי או שלום-ניר-מוזס, לכונסים אין העדפה לגבי זהות הרוכש. הם רואים את המטרה שלהם כאחת ויחידה - להחזיר כמה שיותר חוב, ולהסתלק מהעיתון. או כפי שניסח זאת כונס הנכסים מטעם בנק דיסקונט, עו"ד אמנון לורך: "מי שישים צ'ק עם הסכום הנכון, יקבל את המניות. יש לי חוב, ואני צריך להביא אותו הביתה".

מוזס: רגישות לפני כתב האישום

הצלע האחרונה שנוגעת לסוגיית העיתוי, ואולי החשובה מכולן, היא זו של נוני מוזס. על רקע החשדות נגדו בתיק 2000, בני משפחת יודקובסקי הובילו לפני כשנתיים מהלך להדיחו מתפקיד המו"ל והעורך הראשי, אך המהלך לא צלח. זאת, לאחר שהכונס מטעם בנק הפועלים, עו"ד פיני רובין, הביע תמיכה בהמשך כהונת מוזס.

עם זאת, בעבר רמזו כונסי הנכסים מטעם בנק הפועלים כי אם יוגש נגד מוזס כתב אישום - הם צפויים לתמוך בהצעה להדיחו מתפקידו. מכאן שעדיף למוזס שאם וככל שיוגש נגדו כתב אישום, הדבר ייעשה כשנציגי בנק הפועלים כבר לא בסביבה.

שעון החול מבחינתו של מוזס בהקשר זה הולך ואוזל, שעה שהמועד בו צפוי היועץ המשפטי לממשלה להודיע אם אכן להעמיד את מוזס לדין הולך ומתקרב. בשבוע שעבר נערך השימוע של מוזס, וההחלטה בעניינו צפויה במהלך החודשים הקרובים. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ארנון (נוני) מוזס הם בעיצומם. מוזס הוא בגדר חשוד, מכחיש בתוקף את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.

*** גילוי מלא: רכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על-ידי חברה משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלי השליטה הנוכחיים בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?