תיקי נתניהו: החל השימוע של מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס

מוזס חשוד בניסיון לשחד את לנתניהו בתיק 2000 • קו ההגנה שנוקטות הסנגוריות הוא שהפרשנות שהעניקו היועמ"ש והפרקליטות לשיח שהתקיים בין מוזס לנתניהו היא שגויה ואינה תואמת את התמונה העובדתית והנורמטיבית • ביום שלישי - שימוע לאלוביץ'

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: מגד גוזני
מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: מגד גוזני

שבוע גורלי לחשודים במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו: במשרדי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) החל היום (א') השימוע של מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, החשוד בניסיון שוחד לנתניהו בתיק 2000. עורכות הדין של מוזס, נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, ניסו לשכנע את פרקליטת המחוז, עו"ד ליאת בן-ארי, ואנשי צוותה לסגור את התיק נגד מוזס ולא להגיש נגדו כתב אישום.

קו ההגנה שנוקטות הסנגוריות הוא שהפרשנות שהעניקו היועמ"ש אביחי מנדלבליט והפרקליטות לשיח שהתקיים בין מוזס לנתניהו היא שגויה ואינה תואמת את התמונה העובדתית והנורמטיבית.

לאחר הגשת כתב החשדות מסרו עורכות הדין נגב וניב סבאג: "ראייה מלאה של המציאות ושל השיח המורכב שהתקיים בין השניים, כפי שנציג בשימוע, לא רק שאינה תומכת בפרשנות פלילית, אלא עומדת בסתירה לפרשנות כזאת. לנוני מוזס עומדות טענות משפטיות ועובדתיות חזקות, ואנו מאמינים שלאחר הליך השימוע התיק נגדו ייסגר, ויתברר כי הוא לא עבר עבירה פלילית".

הסנגוריות טוענות, ככלל, כי יחסים בין תקשורת לאנשי ציבור, לרבות פוליטיקאים, הם אבן-יסוד במדינה דמוקרטית. לשיטתן, ניסיון לצבוע מערכת יחסים כזאת, מורכבת ומסובכת ככל שתהיה, בצבעים פליליים - הוא בעייתי ומסוכן. 

תיק מורכב

תיק 2000 הוא אולי המורכב ביותר מבחינה משפטית מבין שלושת התיקים שבהם חשוד ראש הממשלה. לפי ממצאי החקירה, כפי שמסרה המשטרה בסיכומיה בפברואר 2018, החל מ-2009 ומאז במהלך השנים, קיימו נתניהו ומוזס דין ודברים ביניהם, במפגשים אישיים, במסגרתם דנו בסיוע האחד לשני כ"עסקת חליפין" בקידום ענייניהם. במסגרת זאת דובר אודות סיועו של מוזס לנתניהו בביסוס מעמדו באמצעות סיקור חיובי ואוהד ב"ידיעות אחרונות", זאת בתמורה לסיועו של נתניהו למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של "ידיעות אחרונות" על-ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום".

לפי החשדות, כפי שעלו מן ההקלטות שבוצעו לכמה שיחות שניהלו נתניהו ומוזס, השניים דנו במספר כיווני פעולה: תמיכת ראש הממשלה בחוק "ישראל היום", צמצום תפוצת העיתון וביטול הוצאת מהדורת סוף השבוע שלו. זאת, בנוסף לפעולות שעשה נתניהו כדי לתווך בין מוזס לבין בעלי הון לרכישת "ידיעות אחרונות".

אחד הקשיים בניתוח המשפטי של תיק 2000 מבחינת היועמ"ש היה שה"דיל" המושחת לכאורה שעליו דיברו נתניהו ומוזס לא מומש, או מומש חלקית. 

ביום שלישי - שימוע לאלוביץ'

בהמשך השבוע, ביום שלישי, ייערכו ישיבות השימוע לאיש העסקים שאול אלוביץ' ולרעייתו, איריס, החשודים במתן שוחד לנתניהו, בתיק 4000. במרכז תיק 4000 עומד כזכור החשד כי נתניהו קיבל החלטות רגולטוריות בשווי-עתק לטובת קבוצת בזק, בתמורה לכך ששאול אלוביץ, בעל השליטה לשעבר בבזק ושל אתר החדשות וואלה, דאג לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ובני משפחתו

במסגרת הליכי השימוע ינסו סנגורו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, ושותפתו, עו"ד מיכל רוזן-עוזר, המייצגת את איריס אלוביץ', לשכנע את עו"ד בן-ארי ואת אנשי צוותה בפרקליטות שליוו את חקירת תיק 4000 - בהם יהודית תירוש, אמיר טבנקין וניצן וולקן - שלא להגיש כתב אישום נגד הזוג אלוביץ'.

ההחלטה בשימועים שייערכו למוזס ולזוג אלוביץ' צפויה, מטבע הדברים, להשפיע לא רק עליהם אלא גם על גורלו של הנאשם המרכזי, ראש הממשלה בנימין נתניהו. ישיבות השימוע לנתניהו נקבעו לתחילת חודש אוקטובר הקרוב, לאחר שהיועמ"ש מנדלבליט נענה לבקשתו לקיימן אחרי הבחירות לכנסת, שייערכו כידוע ב-17 בספטמבר.

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב סבאג שטענו בשימוע בשמו של נוני מוזס מסרו: קיימנו היום שימוע מפורט ומעמיק בפני צוות בראשות פרקליטת מיסוי וכלכלה, ליאת בן ארי, בו טענו כי אין מקום להעמיד לדין פלילי את נוני מוזס, וכי פרשנות פלילית לשיח שהתקיים בינו לבין ביבי נתניהו היא שגויה. דברינו נשמעו בקשב רב, ואנו מקוות שיישקלו בכובד ראש.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד החשודים ארנון (נוני) מוזס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול אלוביץ', איריס אלוביץ', וזאב רובינשטיין הם בראשיתם. החשודים מכחישים את המיוחס להם על-ידי הפרקליטות, ושמורה להם חזקת החפות.