גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע חיזבאללה חושש להגיב בעוצמה לתקיפה הישראלית בלבנון

המנהיג נסראללה אומנם נשא אתמול נאום תוקפני שבו רמז ליכולתם של הטילים ארוכי-הטווח שברשותו להגיע לכל מקום בישראל, אך נראה כי פניו אינן להסלמה כוללת - זאת בהתאם לירי טילי הנ"ט באזור אביבים היום ● עם זאת, הצפי הוא כי הארגון לא יכול להרשות לעצמו שלא להגיב כלל על מתקפת הרחפנים הישראלית ● ניתוח "גלובס"

חיילי צה"ל חושפים את מנהרות החיזבאללה בגבול הצפון / צילום: רויטרס, Ronen Zvulun
חיילי צה"ל חושפים את מנהרות החיזבאללה בגבול הצפון / צילום: רויטרס, Ronen Zvulun

ירי טילי הנ"ט (ככל הנראה מסוג קורנט מתוצרת רוסיה) היום (א') אל כלי רכב של צה"ל באזור אביבים, תואם את הציפיות וההערכות כי חיזבאללה יגיב תגובה מדודה כזו שלא לגרור את ישראל לעימות כולל. ירי טיל כזה מצריך חוליה של שלושה לוחמים בלבד, ולחיזבאללה מאות חוליות כאלה המכירות היטב את השטח, יודעות להסוות את עצמן ולהתחפר ולירות מהמסתור שמעט לא ניתן לגלותו. במלחמת לבנון השנייה, גרמו טילים אלה לנזק ולהרוגים בקרב חיילי צה"ל ובעיקר בחטיבות המרכבה, ואחד הלקחים מאז היה מערכות מיגון מתקדמות נגד טילים שהורכבו על הטנקים והכלים המשוריינים הקדמיים. צה"ל מגיב לירי בעוצמה אבל לא בטוח שבדיוק. ירי תותחים מכוון אל אזור משוער שממנו נורו הטילים, אך סביר שלחוליות יש מסלולי מילוט מוכנים מראש או בונקרים ומחפורות שם הם מסתתרים.

חיזבאללה מצידו כך על פי רשת אל מיאדין וכלי התקשורת האחרים הסרים למרותו, נצר את האש והוא ממתין לראות כיצד ישראל תגיב, הוא הגיב, פגע בכלי רכב צבאיים, והעלה הרבה עשן באזור רביבים. סוג של קרב קפצונים עם הרבה עשן ורעש.

השעות הקרובות חשובות, נפגעים בכל אחד מהצדדים עשויים להביא להמשך ירי ואולי אף להסלמה אך גם אם יהיה כך לא צפוי שיהיה זה עימות כולל. ויש לכך שתי סיבות עיקריות: חיזבאללה המלקק עדיין את פצעיו מהמלחמה בסוריה, עדיין לא מוכן לעימות כזה, מלאי הרקטות שלו גדול ומגיע לעשרות אלפים, מהן ככל הנראה מספר קטן של רקטות מדויקות, מהסוג שהמפעל שהופצץ בבירות אמור היה לייצר. אבל חלק לא קטן מהכוח הצבאי של הארגון עדיין לא התאושש מהמלחמה בסוריה, שורות ההרוגים והפצועים טרם מולאו, וגם המורל לא משהו. חשיפת מנהרות התקיפה בגבול הצפון והשמדתן יצרה נזק לארגון גם בין שורותיו וגם בלבנון בכלל, שם התושבים וההנהגה האזרחית מבועתים מהמחשבה ששוב ארצם תיגרר למלחמה. לבנון עדיין לא התאוששה לחלוטין מהמלחמה ב-2006 שהותירה בה הרס עצום. זו הסיבה להדלפות חיזבאללה לתקשורת הבינלאומית ובשיחות עם דיפלומטים רוסים ולפיהן הארגון לא יבצע פעולה שתביא למלחמה. הארגון ספג אז כהיום ביקורת פנימית קשה על הנזקים שהביא על לבנון, וזו עוד סיבה לרצונו להימנע ממלחמה של ממש.

בנוסף הארגון מנסה ללמוד את דרכי הפעולה הישראליות החדשות, את מתקפות הרחפנים שלהן לא ציפה וגם מנסה למנוע את זליגת המידע המודיעיני שלפיו ישראל תקפה.

הסיבה השנייה חשובה יותר, איראן, הפטרונית של חיזבאללה לא מעוניינת בהסלמה בעיתוי הזה. איראן נמצאת בלחץ כבד של העיצומים האמריקאים, כלכלתה מדשדשת, האינפלציה שלה מגיעה לחמישים אחוזים ושער המטבע חייב הורדת ארבעה אפסים, כדי לנסות ולבלום את ההידרדרות. הנשיא רוחאני נאבק למנוע הסלמה שאליה דוחפים הזרמים הקיצונים יותר, ומנסה להיחלץ מהעיצומים באמצעות מהלכים דיפלומטיים. את אלה מנהל שר החוץ ג'אוואד זריף, שנפגש בשבוע שעבר עם נשיא צרפת מקרון ועם דיפלומטים אירופים, פגישות שהניבו את הודעת מקרון לפיה הצדדים מנסים לארגן פגישה בין רוחאני לבין נשיא ארה"ב טראמפ. פגישה שלפי התקדים הצפון קוריאני עשויה להניב הקלה ולו חלקית בעיצומים.  התלקחות בין ישראל לחיזבאללה, בעיקר על רקע הקשרים החזקים בין הממשל האמריקאי הנוכחי לבין ישראל, תטרפד את המאמצים האלה.

וכך בתקשורת האיראנית מגדירים את התקיפות בסוריה לבנון ועיראק, המיוחסות לישראל, כניסיון שלה לחרחר מלחמה מקומית עם חיזבאללה כדי לעצור את המגעים הדיפלומטיים. העיתונאי האיראני סאיד ג'עפרי, אומר כי בכל התדרוכים והראיונות שקיים בימים האחרונים, הבהירו בכירים איראנים כי משימתה של ישראל כפי שהם רואים אותה לא תצלח וכי איראן תגיב על ההתקפות הללו רק כשהמועד יתאים לכך. ועם זה לדבריו הארגונים בני הברית של איראן ובהם חיזבאללה והארגונים הפלסטינים, עשויים להגיב במקומה, אך באופן שלא יוביל להסלמה רבתי.

את ההסלמה הזו הם שומרים למועד שבה התוכנית של מפקד משמרות המהפיכה הגנרל קאסם סולימני, מלחמה בכמה חזיתות נגד ישראל, לרבות רצועת עזה ולבנון, תהיה מוכנה, והתזמון יהיה נוח לאיראן. בשלב הזה תומכי הקו הקשוח של סולימני בממשל בטהראן ממתינים  לתוצאות המגעים הדיפלומטיים, וממתינים בין השאר לעצרת האום שם יתארח הנשיא רוחאני, ולתוצאות הבחירות בישראל, שישפיעו כך הם מעריכים גם על יחס הממשל האמריקאי למתרחש באזור.

לבד מהירי חיזבאללה חידש בימים האחרונים את מתקפת התעמולה שלו, ובין השאר הוא חוגג את מה שכלי התקשורת שלו מכנים, "ההיסטריה בישראל" בשל הכוננות הצבאית ותזוזת הכוחות לגבות הצפון שדווחו בארץ.

מזכ"ל הארגון ומנהיגו חסן נאסראללה נשא אתמול נאום תוקפני, ובו אמר בין השאר כי תגובת חיזבאללה למתקפת הרחפנים הישראלית יכולה להגיע מכל מקום בלבנון, רמז ליכולת ארוכת-הטווח של הטילים והרקטות שבידי הארגון. "יש לנו מספיק טילים מדוייקים", אמר נאסראללה, אך מנגד הכחיש את הטענה הישראלית כי המטרה שהותקפה בביירות היא מפעל לדיוק טילים. "אני רוצה להבהיר לכולם, ולישראלים עצמם שנתניהו צוחק ומשקר להם - בתקשורת הישראלית נאמר שהמטרה היא מפעל לדיוק טילים, אבל כולם יודעים שאין שם כלום ".  אם היה שם מפעל כזה היינו אומרים זאת בגלוי ובכבוד  - זה שקר של נתניהו לתרץ את ההתקפות" - דברי נאסראללה. הוא ציין כי נתניהו הודה למעשה בתקיפות בלבנון סוריה ועיראק, ולדבריו ראש הממשלה מתפאר בהן למטרותיו הפוליטיות.

נאסראללה הבטיח כי אין מנוס מתגובה של חיזבאללה, וכי "זה כבר הוחלט. ישראל צריכה לשלם את המחיר על התוקפנות. כל הדיבורים והאיומים לא יעצרו את התגובה...אנחנו רוצים להשאיר את האויב במתח ובלבול". עוד איים כי כל מל"ט או כלי טייס אחר שיכנס לשטח לבנון יופל, והודה לבכירים הלבנונים בהם הנשיא עאון וראש הממשלה חרירי שהביעו עמדה נגד המתקפות הישראליות.

דברים אלה מעידים על ההיתר שרואה חיזבאללה באמירותיהם של עאון וחרירי לתגובה נגד ישראל. אלה, החוששים מאוד מהידרדרות למלחמה, מנהלים מגעים דיפלומטיים קדחתניים עם המערב כדי להביא להפסקת הפעילות הישראלית בארצם, אך יכולתם למנוע מחיזבאללה להגיב, לא קיימת.

חיזבאללה פרסם אמש (שבת) סרטון תעמולה לגלגני ובו הוא מביים אירוע חטיפת חייל ישראלי, המנסה קודם לכן בפחד לשכנע את מפקדו שלא ישלח אותו מול לוחמי חיזבאללה.  

בצה"ל התכוננו לפעולה מקומית, כמו זו שהייתה היום, אך בשל תוואי השטח השולט מהרכס הלבנוני שבמרכזו העיירה מארון א-ראס אל שטח ישראל באזור רביבים, יש קושי למנוע או להיות מוגן מכל סוגי הירי. אמצעי ההתרעה והתצפית תוגברו מאוד, ותרגיל מילואים שתוכנן לשבוע הבא, הוקדם. התותחים שהועלו בימים האחרונים לגבול נועדו בעיקר להזהיר את חיזבאללה וממשלת לבנון כי התגובה הישראלית תהיה קשה והרסנית ולכן פנו בשעו האחרונות ראש הממשלה חרירי בקריאה נואשת לצרפת ולארצות-הברית להתערב ולבקש מישראל להפסיק את האש.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון