חיזבאללה ירה טיל נ"ט לעבר עמדה וג'יפ צבאי בגבול לבנון; אין נפגעים

(עדכון) • צה"ל הגיב בירי ארטילרי ומכלי טיס לעבר מטרות בדרום לבנון • התושבים הונחו לחזור לשגרה לאחר שהונחו לפתוח מקלטים • נתניהו: "ערוכים לכל תרחיש" • בחיזבאללה טענו כי הצליחו לפגוע בחיילים, אך בצה"ל הכחישו • ראש ממשלת לבנון פנה לצרפת וארה"ב על מנת שייתערבו במשבר

גבול לבנון / צילום: איל יצהר, גלובס
גבול לבנון / צילום: איל יצהר, גלובס

חיזבאללה ירה טילי נ"ט היום (א') מלבנון לעבר עמדת צה"ל ואמבולנס צבאי במרחב מושב אביבים הסמוך לגבול לבנון. לא היו נפגעים בתקרית מקרב כוחות צה"ל, זאת אף על פי שחיזבאללה טען כי הצליח לפגוע בחיילים. דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, מסר כי צה"ל תקף את החוליה שביצעה את הירי ואף תקף בירי ארטלרי ובאמצעות מסוקי קרב בדרום לבנון. "חיזבאללה ניסה לאורך זמן לתקוף אך ההיערכות של הכוחות שלנו הייתה טובה", הוסיף דובר צה"ל. "הוא לא מימש את כוונות הפיגוע".

לפי דיווחים בלבנון, בוצע ירי ארטילרי ומכלי טיס באזור מרון א-ראס ובינת ג'בל. צבא לבנון טען כי ישראל ירתה פגזים שגרמו לשריפות בדרום המדינה. בחיזבאללה טוענים כי הצליחו לפגוע בכלי רכב צבאי. לדברי חיזבאללה, התקיפה בוצעה על ידי חוליה שנקראה על שם חסן זביב ויאסר דאהר, שני פעילי הארגון שנהרגו בתקיפת חיל האוויר בסוריה. האירועים בגבול באים על רקע המתיחות הגבוהה באזור, אחרי שאתמול שוב איים מזכ"ל הארגון חסן נסראללה בתגובה צבאית לחיסול פעילי הארגון בסוריה ולתקיפה שיוחסה לישראל ברובע הדאחיה בביירות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה בעת ההתפתחויות בפגישה עם נשיא הונדורס, קיים התייעצות ביטחונית טלפונית עם הרמטכ"ל, ראש המל"ל ובכירי מערכת הביטחון. "אנו ערוכים לכל תרחיש בהמשך", אמר נתניהו. "אין לנו אף נפגע. אפילו לא פגוע ולא שרוט". לשכת ראש הממשלה הנחתה את שרי הקבינט שלא להתראיין בעניין ההסלמה, כמה דקות אחרי שהשר יואב גלנט התראיין בגל"צ ואמר שלמיטב ידיעתו אין נפגעים באירוע. גלנט אמר עוד כי "אם נגיע למצב שבו יורים על ערי ישראל ומנסים לפגוע באזרחים ובילדים ישראלים, אנחנו נחזיר את לבנון לעידן האבן, על כל המשתמע מכך".

בעקבות האירועים בגבול, צה"ל פרסם בשעות אחר הצהריים הנחיות התגוננות לתושבים וקרא למתגוררים במרחק של ארבעה קילומטרים מהגבול לשהות בבתים ולפתוח מקלטים. עם זאת, כשלוש שעות לאחר האירוע - הוסרו ההנחיות לתושבים.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בפתח פגישתו עם ראש ממשלת אתיופיה במסר לחיזבאללה: "ידעו כל מבקשי נפשנו שאנחנו מוכנים ונכונים להגן על אזרחי ישראל בכל מקום בו יהיו ללא כחל וסרק. אנחנו מוכנים, ולא רוצים להראות לכם עד כמה. שימו לב השקט יכול לשרור רק בשני צידי הגבול".

מנגד, ראש ממשלת לבנון סעד חרירי, התקשר לשר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו, וליועץ לביטחון לאומי של נשיא צרפת, עמנואל בון, וקרא להם לעצור את ההסלמה מול ישראל ולהתערבות בינלאומית במשבר. כוח יוניפי"ל הפועל בדרום לבנון קרא לצדדים לנהוג באיפוק.

יו"ר פורום יישובי קו העימות, ראש המועצה האיזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, אמר לוואלה! NEWS: "אירוע כזה לא זכור לי עשרים שנה ויותר". לדבריו, כל היישובים פועלים על פי הנחיות צה"ל. "נערכנו מראש ואנחנו פותחים מקלטים כנדרש, כל אנשי המקצוע הרבש"צים וצוותי החירום היישוביים כבר פועלים. הם קיבלו הנחיות ברורות וכולם מכינים את היישובים שלהם אנחנו והציבור שלנו כולנו סומכים את ידינו על צה"ל, אנחנו בקשר רציף עם גורמי האוגדה והחטיבות המרחביות וסמוכים ובטוחים שנצא גם מהסיבוב הזה מחוזקים".

"שמענו 4-3 פיצוצים חזקים, ככל הנראה אלה היו טילים", סיפר לוואלה! NEWS אליעזר ביטון, תושב אביבים. "מאז אנחנו שומעים פיצוצים מעבר לגבול, מכיוון הכפר שמולנו, מרון א-ראס. לא הייתה אזעקה. התושבים עדיין כולם בחדרי הביטחון. היישוב אביבים סגור ומסוגר, אין יוצא ואין בא חוץ מהצבא ושאר כוחות הביטחון וההצלה".

מוקדם יותר דיווחה רשת אל-מנאר המקורבת לחיזבאללה כי צה"ל פתח בירי ארטילרי לעבר חוות שבעא סמוך לגבול לבנון. לפי הדיווח, מוקדם יותר השליך מל"ט של צה"ל חומר דליק בשטח מיוער באזור שסמוך להר דב. בעקבות זאת, דובר צה"ל אישר שהשריפות באזור זה הן אכן כתוצאה מפעילות צה"ל.

צבא לבנון אישר כי מל"ט ישראלי הפר את ריבונותה האווירית של לבנון והטיל אמצעים שהציתו אש ביער בסמוך לגבול. בהודעת הצבא נמסר כי מדובר בהפרה של הסכם הפסקת האש.

צה"ל ממשיך לתגבר כוחות ארטיליריה ושריון מחשש לתגובה אפשרית של חיזבאללה. בצבא נערכים לאפשרות שחיזבאללה יבצע פעולה צבאית בגבול או בעורף מדינת ישראל באופן שיחייב את צה"ל להגיב באופן רחב.

לשם כך, הוחלט להכשיר את השטח בהסגת כוחות מקו הגבול כדי לאפשר ירי צליפה ונ"ט, לעבות את האבטחה ביישובים סמוכי הגדר מחשש לחדירה, לעבות את מערכי ההגנה האוויריים מפני שיגורי רקטות, להעלות את הרגישות והכוננות של מטוסי הקרב בצפון. גם חיל הים העלה את רמת הכוננות והדריכות מחשש לפעולה בזירה הימית.

לאור הגברת הכוננות, דובר צה"ל מסר כי במסגרת הערכת המצב הוחלט על דחיית התרגיל הצה"לי שתוכנן להתקיים השבוע. "התרגיל אוחד עם התרגיל המטכ"לי ('אבן הראשה'). אנשי המילואים שהוזמנו לתרגיל קיבלו הודעה על מועדי התייצבותם המעודכנים. התרגיל נועד לשמור על כשירות וכוננות כוחות צה"ל ותוכנן מראש כחלק מתכנית האימונים לשנת 2019", נמסר מדובר צה"ל.

בנוסף לכך, הרמטכ"ל כוכבי הודיע כי דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, יישאר בתפקידו. זאת לאחר שמועד החלפתו עם תת-אלוף הדי זילברמן תוכנן ליום שלישי הקרוב.

בסוף השבוע הורה אגף המבצעים במטכ"ל על עוצר יציאות ללוחמים בגבול הצפון בעקבות המתיחות בצפון. ביום חמישי נפגש מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, עם ראשי רשויות בגזרה הצפונית. ברעם אמר במפגש כי "אני מלא הערכה לראשי הרשויות על השותפות, על השיח וגם על התגובות השקולות שמצביעות על מנהיגות אזרחית חזקה. קיום חיים ושגרה אזרחית לא סותרת את העובדה שצריכים להיערך גם לחירום ולהיות מחוברים למפקדים והיחידות במרחב. אני מדגיש שאתרי תיירות, פארקים ואירועים נמצאים בשגרה מלאה. אנחנו נערכים לכל האפשרויות ואם נידרש, נגיב ולכן אני לא יכול שלא להכניס את ראשי הרשויות לתוך העניין".