גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש שכר לאתגר: מנכ"ל אי.די.בי החדש עשוי להרוויח עד 5 מיליון שקל בשנה

לדברי קבוצת אי.די.בי-דסק"ש, מינויו של ערן סער מהווה צעד מהותי למיצוב פעילותה העסקית ואיתנותה הפיננסית של הקבוצה ● בין השאר הוא יידרש להוביל את ההתנהלות מול מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, שלהם חייבת החברה 2.5 מיליארד שקל

אחרי חודשים ארוכים של משבר הנהגתי וחוסר וודאות, הודיעה ביום חמישי האחרון קבוצת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות), שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, על מינויו של ערן סער למנכ"ל שתי החברות - תפקיד שאותו מילא באחרונה מי שנחשב למקורבו של אלשטיין, שולם לפידות, עד למאי האחרון.

סער (47) כיהן במהלך השנים בשורת תפקידים בכירים בסקטור הפרטי והציבורי, ובתפקידו האחרון שימש מנכ"ל קבוצת ההחזקות הציבורית אקויטל, הפועלת בענפי הנדל"ן והאנרגיה, והוביל את שינוי מבנה ההחזקות של הקבוצה באמצעות צעדי מיזוג ורכישות בישראל ובעולם, לצד הובלת הפיתוח העסקי של מאגר הגז הטבעי "תמר" כמנכ"ל ישראמקו.

עוד קודם לתפקידו כמנכ"ל אקויטל, כיהן סער במשך כשנתיים כסמנכ"ל הכספים של הקבוצה והיה אמון על פעילותן הפיננסית של כלל החברות בקבוצה. בסקטור הציבורי, סער כיהן בתפקיד סגן מנהל אגף התאגידים ברשות ניירות ערך. סער, עורך דין ורואה חשבון מוסמך, הוא בוגר הפקולטה למשפטים, בעל תואר שני במימון ובעל תואר ראשון בחשבונאות ומשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים.

לדברי קבוצת אי.די.בי-דסק"ש, הבחירה בסער מהווה צעד מהותי ביישום האסטרטגיה של הקבוצה למינוי דמות בכירה בעלת ניסיון עשיר בפעילות דומה של ניהול קבוצת החזקות, במטרה למצב את פעילותה העסקית ואיתנותה הפיננסית של הקבוצה במגוון ענפי הפעילות.

סער יידרש להוביל מכירת נכסים

אי.די.בי ודסק"ש הן שתי חברות החזקה שהופרדו לפני כשנתיים בצורה מלאכותית. עד לאותה תקופה נחשבה דסק"ש לחברה בת של אי.די.בי, אבל לנוכח דרישות חוק הריכוזיות, מכרה אי.די.בי את מניות השליטה בדסק"ש לידי חברה מקבוצת אלשטיין באמצעות הלוואת מוכר, וכעת אי.די.בי ודסק"ש מוגדרות פורמלית כחברות אחיות. 

עם זאת, בעוד דסק"ש אמורה להמשיך ולרכז את פעילויותיו של אלשטיין בישראל, הרי שבאי.די.בי נותרו נכסים בודדים שעתידים להימכר בשנים הקרובות. נכסים אלה כוללים את יתר ההחזקה בכלל ביטוח, ההחזקה בפרויקט הנדל"ן המניב בלאס וגאס (טיבולי) והבעלות על חברת התעופה ישראייר.

סער בתפקידו החדש יידרש להוביל את מכירת שלושת הנכסים האלה, ובמקביל להוביל את ההתנהלות מול מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, שלהם חייבת החברה כ-2.5 מיליארד שקל. עד לסוף נובמבר 2019 אמורה אי.די.בי לפרוע תשלומי קרן וריבית של 541 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה, שלאחריהן תישאר עם שתי סדרות בלבד, ט' ו-י"ד.

על פי הערכת דירקטוריון אי.די.בי, תגיע החברה ליוני 2021 כשברשותה 181 מיליון שקל, לאחר שהשלימה את מכירת החזקותיה בכלל ביטוח ובישראייר. עם זאת, בפני אי.די.בי יעמדו אז התחייבויות עתידיות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, שלצורך פירעונן תידרש החברה להסתמך בעיקר על פירעון הלוואת המוכר, שמבוסס על דיבידנדים שתידרש דסק"ש לחלק.

אם תצלח אי.די.בי את הפירעונות בנובמבר הקרוב, הרי שבפניה יעמדו שנתיים שבהן היא תידרש לפרוע מדי שנה סכום נמוך יותר, של 280-300 מיליון שקל בשנה. המשוכה הגבוהה הבאה תגיע בסוף 2022, אז תידרש אי.די.בי לפרוע כ-935 מיליון שקל למחזיקי אג"ח י"ד.

החברות של אלשטיין הזרימו סכום עתק

נכון למועד פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2019, מציגה אי.די.בי הון עצמי שלילי בהיקף של 418 מיליון שקל, לצד שווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 245 מיליון שקל ורמת מינוף גבוהה ביותר, בשיעור של 123%. נתונים אלה, יש להזכיר, מגיעים לאחר שהחברות שבשליטת אלשטיין, ובראשן החברה הציבורית אירסה, כבר הזרימו לאי.די.בי סכום עתק של כ-2.7 מיליארד שקל.

בתחילת ספטמבר הזרימה אירסה עוד 70 מיליון שקל לאי.די.בי, והיא אמורה להזרים עוד שני סכומים שנתיים זהים בספטמבר 2020 ובספטמבר 2021. דסק"ש הציגה בסוף יוני הון עצמי חיובי של 1.2 מיליארד שקל, NAV של 1.2 מיליארד שקל ורמת מינוף של 69%. 

רשימת הנכסים של דסק"ש כוללת כיום שלוש החזקות מרכזיות: 26% ממניות שופרסל בשווי של כ-1.5 מיליארד שקל, 69% ממניות קבוצת הנדל"ן נכסים ובניין בשווי כ-1.5 מיליארד שקל, וכן 44% ממניות סלקום בשווי כ-400 מיליון שקל.

הצלחה תזכה את סער בהגדלת התמלוגים

סער מצדו מכיר את האתגרים היטב, וינסה לשפר את המצב בזכות היכרותו העמוקה עם שוק ההון המקומי ועם מרבית השחקנים בו. נוסף על כך, יזכה אותו המעבר הזה בשכר בסיס גבוה יותר ובאפשרות להגדלת התגמולים, אם אכן יצליח במשימתו. 

אם בקבוצת אקויטל זכה סער לשכר ותנאים נלווים בהיקף של כ-930 אלף שקל בשנה, הרי שאצל אלשטיין הוא יזכה לשכר בעלות שנתית של עד 9 מיליון שקל. עלות זו כוללת שכר בסיס של 160 אלף שקל בחודש (צמוד למדד המחירים לצרכן) בתוספת תנאים נלווים. נוסף על כך, יקבל סער 2.5 מיליון אופציות של דסק"ש (1.7% מהחברה) "מחוץ לכסף", בעלות שווי חשבונאי של 6 מיליון שקל. האופציות יתחלקו לחמש מנות שוות, ובתום כל שנת עבודה יוכל סער לממש מנה אחת של אופציות. מחיר המימוש למנה הראשונה נקבע על 6.9 שקלים, ומשקף פרמיה של כ-25% על מחיר המניה הנוכחי בשוק, כשמחיר מימוש המנה השנייה והשלישית הוא 8.05 שקלים, ואילו מחיר שתי המנות האחרונות 8.63 שקלים.

נוסף על כך, יהיה סער זכאי לבונוס מותנה ביעדים של עד שש משכורות מדסק"ש ומאי.די.בי, וכן לבונוס נוסף אם יצליח להביא לשיפור ב-NAV של אי.די.בי. העלות השנתית (בהנחת זכאות למענק מקסימלי) תסתכם ב-3.96 מיליון שקל בדסק"ש ועוד 0.915 מיליון שקל באי.די.בי.

"עשרות שנות ניסיון במגזר ציבורי"

לאחר הבחירה בסער אמר יו"ר הדירקטוריון של אי.די.בי ושל דסק"ש, אדוארדו אלשטיין, כי "סער מביא עמו עשרות שנים של ניסיון במגזר הפרטי והציבורי. אנו מאמינים כי יכולת הניהול שהוכיח במהלך תפקידיו הרבים והניסיון שצבר, יסייעו לקבוצה לעמוד בפני האתגרים ולמנף את פעילותה העסקית בכלל החברות בקבוצה". 

עוד קודם להודעת המינוי, דיווחו אקויטל והחברות הבנות, נפט וישראמקו, כי סער הודיע להן על רצונו לסיים את תפקידו כמנכ"ל הקבוצה. לפי הודעת החברות בקבוצה, יסיים סער את תפקידו בעוד שלושה חודשים. סער כיהן כמנכ"ל אקויטל ב-7 השנים האחרונות, והיה שותף בכיר בניהולן של חברות בנות וקשורות בקבוצה במשך 9 שנים. אקויטל נשלטת באופן רשמי בידי חיים צוף, אבל מי שנתפס כבעל השליטה שלה בפועל, הוא איש העסקים קובי מימון.

צוף, המכהן בתפקיד יו״ר אקויטל, אמר: "אני מכבד את החלטתו של ערן לפרוש מתפקידו, ומודה לו על שנים של פעילות משותפת ופורייה ועל הישגיו בהובלת תהליכים משמעותיים בפיתוח נכסי הקבוצה". סער אמר על תפקידיו באקויטל כי "היו אלה שנות עשייה מרתקות ואינטנסיביות, וכעת החלטתי לצאת לדרך חדשה ופניי מועדות לאתגרים מקצועיים חדשים". 

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון