גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד רם כספי לפני השימוע לנתניהו: "יש לי אמון מוחלט בשי ניצן ובליאת בן-ארי"

בהגיעם לישיבת השימוע הראשונה בתיקי נתניהו, סנגורי רה"מ, עוה"ד רם כספי ועמית חדד, הכחישו אפשרות של עסקת טיעון והבהירו כי הם מאמינים ביכולתם לשנות את עמדת היועמ"ש ואנשיו במהלך השימוע

עו"ד רם כספי / צילום: איל יצהר
עו"ד רם כספי / צילום: איל יצהר

עורכי הדין רם כספי ועמית חדד, סנגורי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמרו בדיוק את מה שמצופה היה שיאמרו בהגיעם היום (ד') לישיבת השימוע הראשונה בתיקי נתניהו, במשרד המשפטים בירושלים. כספי וחדד אמרו את מה שהיה אומר כל סנגור לפני כל ישיבת שימוע של חשוד שעורך הדין מייצג.

שני הסנגורים הכחישו אפשרות של הסדר טיעון בתיקי ראש הממשלה והבהירו כי הם מאמינים ביכולתם לשנות את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ואנשיו במהלך השימוע שיתפרס על פני ארבעה ימים. עם זאת, קיימת אפשרות כי העמדה שלהם בסוגיית הסדר טיעון תשתנה עם תום השימוע; אם וכאשר הסנגורים ולקוחם הבכיר יוכלו להבין לאן הרוח נושבת מבחינתו של היועמ"ש. אבל עוד חזון למועד.

עו"ד עמית חדד / צילום: כפיר סיון

האזינו לפודקאסט גלובסטוק

עורך הדין הוותיק רם כספי הקפיד לדבר באופן ממלכתי וציין כי "יש לי אמון מוחלט ובלתי מסויג לא רק במערכת המשפט בישראל, אלא גם באלה העומדים בראשה, ובראשם פרקליט המדינה שי ניצן וליאת בן-ארי, המשנה לפרקליט המדינה ופרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה".

כספי הוסיף כי הוא מכיר את בן-ארי וניצן אישית, ו"אין לי ולו ספק קל שבמסגרת הליכי השימוע, היועמ"ש יגבש את החלטותיו באורח מקצועי וענייני תוך התעלמות מוחלטת מרעשי הרקע, מהפגנות בוטות ומיותרות ומלחצים תקשורתיים". 

עו"ד כספי התייחס גם לאופי הטענות בתיק בזק-וואלה (תיק 4000) ואמר כי למיטב ידיעתו "תהיה זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שמערכת היחסים בין גורמי ממשל ועובדי ציבור, לבין התקשורת, נבחנת בהיבטים פליליים".

במרכז תיק 4000, שהוא הכבד מבין שלושת התיקים, עומד החשד כי נתניהו קיבל החלטות רגולטוריות בשווי עתק לטובת קבוצת בזק, בתמורה לכך ששאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק ובאתר החדשות וואלה, דאג לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ובני משפחתו. נתניהו חשוד בעבירות של קבלת שוחד מאלוביץ' ומרעייתו איריס וכן במרמה ובהפרת אמונים.

התיקים וטענות ההגנה

4000 תחילה

השימוע לנתניהו, שהחל היום ונמשך עד שעת ירידת העיתון לדפוס, יימשך מחר (ה'). שתי ישיבות השימוע הראשונות יעסקו בתיק 4000. בשבוע הבא ייערכו עוד שתי ישיבות שיעסקו בתיקים 1000 (תיק המתנות) ו-2000 (תיק נתניהו-מוזס). ישיבות השימוע צפויות להימשך מהבוקר עד הערב.

בהליך השימוע של ראש הממשלה משתתפים מטעם המדינה היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט; פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן; פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי; המשנה ליועמ"ש, עו"ד עמית מררי, ואנשי צוותה, עורכי הדין יונתן קרמר ורעות גורדון; המשנה ליועמ"ש לעניינים ציבוריים-חוקתיים, עו"ד רז נזרי; המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, עו"ד שלמה (מומי) למברגר; מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות, עו"ד ג'ואי אש; פרקליט מחוז חיפה, עו"ד עמית אייסמן; ועו"ד נורית ליטמן, המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים. בישיבות משתתפים גם פרקליטים בכירים פחות, שחברים בצוותים של כל אחד משלושת התיקים. ההחלטה הסופית תהיה של היועמ"ש.

מטעמו של ראש הממשלה משתתפים בשימוע עו"ד יוסי אשכנזי, המוביל את הטיעון בתיק 4000, ועו"ד ישראל וולנרמן יחד עם צוות נרחב ממשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן. עו"ד רם כספי, המשתתף גם הוא בשימוע, מוגדר כ"יועץ לצוות ההגנה".

ניתוק הסיבתיות

לפי כתב החשדות בתיק 4000, בשנים 2017-2012 ראש הממשלה נתניהו ומקורביו התערבו לכאורה, באופן בוטה, מתמשך ולעתים אף יומיומי, בתכנים שפרסם אתר החדשות וואלה, וכן ביקשו להשפיע על מינויים של נושאי משרה באתר (עורכים וכתבים), זאת תוך כדי שימוש בקשריהם עם בני הזוג אלוביץ'. מהחקירה עלה כי ראש הממשלה פעל לקידום ענייניו של אלוביץ' בתחום הרגולציה, ובין היתר בסוגיית מיזוג בזק-yes, תוך כריכת קידום עניינים אלה בסיקור החיובי בוואלה.

המאמץ המרכזי של סנגורי נתניהו בשימוע בנוגע לתיק 4000 הוא לשכנע את היועמ"ש ואנשיו שאין קשר סיבתי בין ההחלטות שקיבל נתניהו בנוגע לקבוצת בזק, ובין הלחצים שהופעלו על אלוביץ' לדאוג לסיקור אוהד לנתניהו ולמשפחתו בוואלה. הסנגורים טוענים כי הליך קבלת ההחלטות הרגולטוריות בנוגע לבזק היה תקין וענייני, וכי ההחלטות נתמכו על-ידי הגורמים המקצועיים. צוות ההגנה של נתניהו ינסה לשכנע בשימוע כי התזה של יחסי ה"תן וקח" בין נתניהו לאלוביץ', שנבנתה בכתב החשדות, לא תוכל "להחזיק מים" בבית המשפט.

הסנגורים טוענים בנוסף כי נתניהו עצמו לא היה מעורב באופן אישי במערכת הלחצים על אלוביץ' ובכירי אתר וואלה. הם מעלים טענות בסגנון אכיפה בררנית נגד נתניהו בתיק הזה. לשיטתם, כפי שרמז עו"ד כספי בבואו לשימוע היום, ההתייחסות אל מתן סיקור אוהד (או "מוטה") בתקשורת כאל "מתת" היא תקדימית ולא ננקטה נגד אישי ציבור אחרים שקיימו מערכות יחסים קרובות עם התקשורת (טענה דומה תועלה ביחס לחשד בתיק 2000).

סנגורי נתניהו מתייחסים בשימוע גם לאופן הלקוי, לטענתם, שבו נערכה חקירת תיק 4000. לשיטתם, המשטרה, רשות ניירות ערך והפרקליטות לא ניסו להגיע לחקר האמת בתיק הזה, אלא סימנו את השורה התחתונה, שלפיה נתניהו לקח שוחד ופעל לטובת בזק, ואז ניהלו את החקירה לאורה. בין היתר טוען נתניהו כי הופעלו לחצים כבדים ובלתי לגיטימיים על דוברו לשעבר, ניר חפץ, כדי שיעיד נגדו, וכן על אלוביץ' ועל עדים נוספים שנחקרו, בהם אנשי משרד התקשורת.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' הם בגדר חשודים, מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?