גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צרות בצרורות: פרויקט נוסף של קרן הגשמה צפוי להסב למשקיעים הפסדים כבדים

הפרויקט הוא הנכס המסחרי Happy Canyon בקולורדו ● הנכס נרכש בשותפות עם היזם גארי דראגול, שמנוהלים נגדו הליכים פליליים ואזרחיים, ולכן מונה לנכסיו מנהל מיוחד ● "הגשמה ממשיכה לפעול למען מיצוי זכויות משקיעיה והגישה תביעה נגד המנהל המיוחד בגין ההפסדים שנגרמו"

אבי כץ (מימין) וחנן שמש / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי
אבי כץ (מימין) וחנן שמש / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי

הצרות של קרן הנדל"ן הגשמה, כך נראה, מגיעות בצרורות. לאחר שבשנתיים האחרונות התפרסמו מספר כתבות על קשיים בפרויקטים של הקרן בחו"ל, כעת מתברר כי פרויקט נוסף שלה (וככל הנראה עוד כמה) צפוי להסב הפסדים כבדים למשקיעים. בחודש שעבר עוכבו לחקירה ברשות ניירות ערך שניים מבכירי הקרן - היו"ר חנן שמש ומנהל ההשקעות רו"ח רון ברקוביץ' - בחשד לביצוע עבירות דיווח על-פי חוק ניירות ערך. 

קרן הגשמה היא חברת פרטית, העוסקת בגיוס כספים מהציבור והשקעתם במיזמי נדל"ן באמצעות תאגידים ייעודיים. את הקרן ייסדו אבי כץ ועו"ד חנן שמש ב-2009, ונכון לספטמבר 2018 השלימה הגשמה גיוסים בהיקף מצטבר של 2.82 מיליארד שקל מכ-6,000 משקיעים בסך-הכול. מאז שנת 2017 נדרשת הגשמה לפרסם תשקיף בעת גיוס הון מהציבור, וזאת לפי דרישתה של רשות ניירות ערך. 

המיזם שכעת מתברר כי נקלע קשיים הוא השקעה בנכס מסחרי מניב, Happy Canyon בדנוור, קולורדו. לפי פרוספקט שהגשמה פרסמה לפני כשנתיים וחצי (בתחילת 2017) למשקיעים פרטיים, מדובר בעסקת "רכישה, השבחה, ומכירת נכס מסחרי מניב". משך הפרויקט הצפוי עמד על כ-30 חודשים, וסכום ההשקעה המינימלי עמד על 60 אלף דולר (עד 35 משקיעים). אתמול דיווחה הגשמה למשקיעים בפרויקט, כי "לצערנו, הסכום אשר ייוותר לחלוקה, ככל ויהיה, הוא נמוך ולא יספיק להחזר רובו המכריע של סכום השקעת המשקיעים בפרויקט".

בהגשמה פירטו עוד כי הנכס המיועד להשבחה שוכן "במרכז מסחרי ובו סוחרי עוגן רבים כגון הרשתות 'סטארבקס', 'ברגר קינג', ואחרים. המרכז המסחרי ממוקם בשכונת יוקרה ותיקה, אחת השכונות העשירות ביותר בדנוור, הכוללת בתים פרטיים צמודי קרקע, חלקם אחוזות של ממש, עם הכנסה חציונית מוצעת של כ-82 אלף דולר, כ-60% מעל הממוצע הארצי. המרכז המסחרי הוא היחיד המשמש את דיירי השכונה וכן את העוברים בכביש הסמוך. מיקום הנכס הוא מיקום המהווה צומת מסחר מרכזי עם נגישות גבוהה לכביש הראשי של דנוור ומאופיין בביקוש גבוה לשטחי מסחר, המתבטא בשיעור תפוסה גבוה מאוד בשטחים המסחריים..".

לצורך ההשקעה בנכס הקימה הגשמה שותפות, והיא, על-פי הפרוספקט, "תעמיד את מלוא הגיוס - מימון והון, בניכוי הוצאות העסקה, לטובת חברת הנכס, בהתאם להסכם עם היזם". אתמול (2 באוקטובר), שלחה הגשמה עדכון רבעוני מאכזב למשקיעים בפרויקט, אשר הגיע לידי "גלובס".

בקרן מציינים בעדכון בין השאר, כי "הנכס נרכש בפברואר 2017 בשותפות עם היזם דראגול... במהלך התקופה שמאז רכישת הנכס נחתמו מראש חוזי שכירות לגבי כ-80% משטח הנכס". דראגול, מסתבר, עבד ביחד עם הגשמה על שישה פרויקטים נוספים בעבר, וההסתבכות שלו עם הרשויות בארה"ב הסבה פגיעה רוחבית למשקיעי הקרן.

בהגשמה מציינים כי "בסוף חודש אוגוסט 2018, כחלק מהליכים פליליים ואזרחיים המנוהלים נגד דראגול, יזם הפרויקט, מונה מנהל מיוחד לכלל נכסיו כולל נכס זה. במהלך החודשים שבהם הנכס היה תחת ניהולו של המנהל המיוחד, לא חלה כל התקדמות בעבודות הבנייה בנכס, אשר נעצרו בשלבים מוקדמים".

מהדיווח למשקיעים עולה עוד, כי באפריל השנה החל יזם אחר, Tarantino Properties, לנהל את הנכס בדנוור. ואולם, "עקב העצירה בהתקדמות העבודות, בעקבות מינוי של המנהל המיוחד כאמור, נוצר עיכוב משמעותי בצפי מסירת השטח לשוכרים, אשר פגע בהתקדמות השכרת שטחי המתחם ואף הביא לביטול הסכמי שכירות שכבר נחתמו, כולל דרישה של חלק מהשוכרים לפיצוי בגין נזקים שנגרמו להם. כמו כן, עקב העצירה בהתקדמות העבודות, הטילו אדריכל הפרויקט והקבלן המבצע שיעבודים נגד הנכס בגין חובות שנצברו כלפיהם. כתוצאה מהאמור לעיל ומהעובדה שלא ניתן היה לעמוד בתשלומי הריבית לגורם המממן, ההלוואה הייתה בהפרה והגורם המממן עמד לעקל את הנכס".

בהמשך מציינים בהגשמה כי היזם החדש חתם, באישור הגשמה, "על הסכם עם הגורם המממן כי הוא לא יפעל לעיקול הנכס וירכוש את זכויות המשקיעים והיזם בפרויקט בתמורה לסך של 1 מיליון דולר. מסך התקבול נוכו תשלומים בגין חובות מסי עירייה בגין שנים קודמות, וכן הופקדו סכומים בנאמנות לצורך תשלומי חובות לאדריכל וקבלן הפרויקט וכו'... לאחר הניכויים כאמור הועבר לחברת הפרויקט סך של כ-560 אלפי דולר.

"סכום זה נשמר בקופת חברת הפרויקט ובשלב זה אינו מחולק למשקיעי הפרויקט, שכן עדיין קיימות דרישות של שוכרים לקבלת פיצוי שייתכן ויהיה צורך לשלמן מתוך סכום זה. לאחר שיתבררו הסכומים הנוספים שיש לשלם, ככל ויהיו, נעדכן בסכום הנותר אשר ניתן לחלוקה למשקיעים. לצערנו, הסכום אשר ייוותר לחלוקה, ככל ויהיה, הוא נמוך ולא יספיק להחזר רובו המכריע של סכום השקעת המשקיעים בפרויקט".

"מההודעה עולה שלמעשה נמחקה לנו כל ההשקעה"

אחד המשקיעים בפרויקט Happy Canyon בדנוור טוען בשיחה עם "גלובס", כי "מההודעה עולה כי למעשה נמחקה לנו רוב ההשקעה. כל משקיע הזרים לפרויקט הזה מינימום כ-60 אלף דולר, יותר מ-220 אלף שקל בעת הגיוס".

לדבריו, "קרן הגשמה מוציאה פרוספקט על פרויקט בארה"ב, מציעים למשקיעים תשואה מדהימה שבדרך כלל עומדת על כ-15%. התמונה המוצגת היא שמביאים לפרויקט כסף מהמשקיעים בארץ, היזם הוא מחו"ל, לצורך העניין אמריקאי שמביא כסף בעצמו ובנוסף יש ליווי בנקאי,  כך שהמשקיעים אמורים להיות רגועים לגמרי.

"בפרויקט הזה ההתרשלות של הגשמה היא, כביכול, בבחירה של היזם. אחרי שנתיים שהוא עובד על הפרויקט הוא נתבע על-ידי הרגולטור בארה"ב, עקלו לו את כל הנכסים והוא נכנס לקיפאון. הגשמה ניסתה למצוא יזם אחר שגם הוא כשל במשימה וכעת מודיעים לנו שכנראה לא נראה את הכסף שהשקענו".

עוד הוא מוסיף בכעס, כי "אם הייתי יודע לטוס לארה"ב להשקיע בפרויקט הייתי עושה את זה לבד. אני משלם להגשמה כסף כי הם אמורים להיות מקצועיים, אבל כאן הם בחרו יזם שכשל ונראה שרוב הכסף נמחק. לא מדובר בהשקעה במניה ספקולטיבית אלא בנדל"ן שאמור להיות סולידי. זה לא ייתכן".

מקרן הגשמה נמסר בתגובה: "היזם בפרויקט האמור עמד בראשה של חברה עתירת ניסיון בתחום המרכזים המסחריים בארה"ב. החברה, GDA Real Estate Services, LLC, הוקמה בשנת 1993 בדנוור קולורדו, ארה"ב, ולאורך שנות פעילותה רכשה מעל 150 נכסים וניהלה עשרות מרכזים מסחריים הממוקמים בלמעלה מ-20 מדינות ברחבי ארה"ב.

"עם העברת הפרויקט למנהל המיוחד פעלה הגשמה ללא לאות מול כל הגורמים המעורבים ותוך השקעת משאבים ניכרים. הודות למאמצים אלה נמצא יזם חדש והבשילו התנאים להעברת ניהול הנכס לידיו. הגשמה ממשיכה לפעול למען מיצוי זכויות משקיעיה והגישה תביעה נגד המנהל המיוחד בגין ההפסדים שנגרמו.

"הגשמה אף מגדילה עשות ומציעה למשקיעיה מנגנון פיצוי שאין לו אח ורע בחברות השקעות נדל"ן אחרות בישראל ('הגשמה נאמנה לך'). במהלך עשר שנות פעילותה, השלימה הגשמה כ-107 פרויקטים נדל"ניים ברחבי העולם, שהניבו למשקיע ממוצע תשואות גבוה בהשוואה לאפיקי השקעה אחרים. עם זאת, על אף מאמציה הרבים, החברה אינה חסינה מפני השפעות גורמים חיצוניים אשר אינם בשליטתה".

צו איסור יציאה מהארץ לשמש וברקוביץ'

כאמור, שניים מבכירי הגשמה עוכבו לחקירה בחודש שעבר. לפי נספח לבקשה שהגישה רשות ניירות ערך לביהמ"ש, חקירתם של בכירי הגשמה נוגעת לתאגיד "הגשמה לנסינג מישיגן", שהוקם על-ידי הקרן ונשלט על-ידיה. התאגיד, שהוקם בארה"ב, התקשר בהסכם עם חברת ייזום מקומית, שנמצאת בשליטת אותו יזם שסיבך את הקרן בפרויקט בדנוור - גארי דראגול (Gary Dragul) - למטרת רכישת נדל"ן מניב במדינת מישיגן שבארה"ב.

במאי 2017 השלים התאגיד גיוס של 7.4 מיליון דולר מהציבור, באמצעות הנפקת יחידות השתתפות שבוצעה על-פי תשקיף בבורסת תל-אביב. שלושה ימים לאחר מכן, ב-26 במאי, הושלמה גם רכישתו של הנכס המניב. בתשקיף ההנפקה ציינה אז הגשמה כי עלותו הכוללת של הפרויקט עומדת על 21.7 מיליון דולר, וסכום ההשתתפות המינימלי בהנפקה הוא 20 אלף דולר.

במסגרת הרכישה סוכם כי משקיעי הגשמה יחזיקו ב-90% מהנכס, ו-GDA של דראגול תחזיק ב-10% הנותרים. מדובר היה בפרויקט המשותף השביעי של הגשמה ו-GDA, שאמורה הייתה לנהל את הנכס לאחר הרכישה, להשביחו ולפעול למכירתו בתוך 36 חודשים ממועד הרכישה.

עם זאת, ב-13 בספטמבר 2018 פרסם התאגיד דיווח מיידי, שלפיו, בין השאר, מונה מנהל מיוחד לנכסיהם של דראגול וחברות בשליטתו, וזאת כחלק מהליכים פליליים ואזרחיים המנוהלים נגד דראגול בשל טענות להפרת דיני ניירות ערך מקומיים. על-פי החשד של רשות ניירות ערך, מדובר היה בדיווח חסר ומטעה, שפורסם בכוונה להטעות את ציבור המשקיעים. עוד חושדת רשות ניירות ערך כי אותו דיווח כלל מידע שהיה בידיעת התאגיד במשך כמה חודשים קודם למועד הדיווח, ושאותו נמנע התאגיד מלדווח עד לאותו מועד.

כשלושה חודשים לאחר מכן, ב-2 בדצמבר 2018, פרסם התאגיד דיווח נוסף, שלפיו, בין השאר, ממשיך צוות היזם בניהולו השוטף של הנכס תחת פיקוחו של המנהל המיוחד ובשיתוף פעולה עימו. לפי החשד גם דיווח זה היה חסר ומטעה, ופורסם בכוונה להטעות את ציבור המשקיעים.

שמש וברקוביץ' שוחררו בתנאים מגבילים, שבמסגרתם קבע השופט שי מזרחי כי על שמש וברקוביץ' נאסר ליצור קשר ישיר או עקיף עם מי מהמעורבים בפרשה הנחקרת, לרבות מי ממשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן (שהעניק לקרן ייעוץ משפטי), בנוגע לפרשה הנחקרת - וזאת למשך 180 יום. כמו כן, הוצא לשניים צו עיכוב יציאה מהארץ למשך 180 יום, והוחלט כי דרכוניהם יוחזקו בידי רשות ניירות ערך בתקופה זו.

* חזקת החפות: ההליך הפלילי בעניינם של החברות והחשודים המוזכרים בכתבה נמצא בשלבים מקדמיים של חקירה. כל החשודים המוזכרים בכתבה הם בחזקת חפים מפשע

עוד כתבות

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי