גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האקדח המעשן שהעליונים הניחו על שולחן הממשלה

מי היו השרים שביקשו לאתגר את מערכת המשפט, ומה גרם לכישלונם הפוליטי בדרך לשינוי? • אילו מחירים אנחנו משלמים בגלל החובה שמטיל ביהמ"ש על שרי הממשלה לפרוש עם הגשת כתב אישום • וגם, מדוע צריך להתנגד למתווה הנבצרות של הנשיא ● דעה

אהרון ברק ואיילת שקד /צילום: רפי קוץ
אהרון ברק ואיילת שקד /צילום: רפי קוץ

לפני כשלוש שנים דיברנו לראשונה. אחרי שיחה של שעה בטלפון ביקש שנמשיך את שיחתנו פנים אל פנים. הוא התקרב באותה העת לגיל 80 וקבענו שאגיע למשרדו שבמרכז הבינתחומי בהרצליה לפגישה ארוכה יותר. כשהגעתי, מצאתי אותו עסוק בכתיבה. למארח שלי קראו אהרון ברק, שהרגיש אז שמפעל חייו המשפטי עומד בפני אתגר לא צפוי. הייתי בתפקיד והוא ביקש שנדבר.

המפגש שלנו התקיים באווירה טובה מאוד למרות שכצפוי לא נרשמו בינינו הרבה הסכמות. מתוך שעתיים-שלוש של פגישה התווכחנו שבע שעות. בשלב מסוים שלף ברק מאמר שפרסם לפני שנים, נגד דניאל פרידמן. לטענתו אז, שר משפטים לא אמור לפעול כפי שפעל פרידמן מול מערכת המשפט.

ברק לא חסך מולי את ביקורתו, וכיוון לכאורה את כל חיציו לשר המשפטים ההוא. אלא שהיה ברור לי שפרידמן, שכהונתו הסתיימה לפני כעשור, הוא אולי בובת הוודו במונולוג של ברק, והאובייקט האמיתי היה אחר. למעשה, אחרת לחלוטין. האובייקט ישבה אז בלשכת שרת המשפטים בצלאח א-דין, ופעילותה המיניסטריאלית טרדה את מנוחת ברק, שנאנח ואמר "פעם שרי המשפטים ידעו את מקומם".

"מעולם לא התווכחו איתי בנושא הזה"

נדרכתי. הביטוי הזה, שהפך את שרי המשפטים שביקשו לחולל שינוי לסוג של מתבגרים המבקשים לבחון גבולות מול המבוגר האחראי, קומם אותי. התעכבתי על הביטוי. ביקשתי שיסביר מהו לטעמו שר משפטים היודע את מקומו. וברק אמר לי: "יצא לי לעבוד עם השרים שטרית והנגבי (מאיר וצחי). הם תמיד הצביעו איתי בוועדה לבחירת שופטים, ואמרו לי: 'אנחנו לא מבינים בזה אז תמנה אתה את מי שנראה לך'. השרים האלה מעולם לא התווכחו איתי בנושא הזה". נדהמתי.

אלא שימי התום של ברק חלפו-עברו, ואיתם גם עידן שרי המשפטים שהתפרקו מאחריותם הפוליטית, ויישרו קו מוחלט עם מערכת המשפט. עוד ועוד שרים שאינם יודעים את מקומם - חלקם באופן מלא וחלקם באופן חלקי - נכנסו למערכת. הם באו מימין ומשמאל. האחרונה הייתה איילת שקד. לפניה היו דניאל פרידמן, יעקב נאמן, חיים רמון, ובמובנים רבים, ואף שקשה לקבל זאת כיום, אפילו ציפי לבני בחלק מכהונתה. גם לבני ידעה מאבקים עם מערכת המשפט, עד שגילתה את הטוב הגנוז לאותם היודעים את מקומם.

הימין הפוליטי השתנה באותן השנים. מחוסר עניין שהפגין ביחס למערכת המשפט בתקופת שטרית והנגבי, הגדיר את עצמו באופן חדש. זו כבר לא הייתה רק תפיסת ביטחון ואהדה למפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון, שעיצבו את תפיסתו הפוליטית. מעתה תפס את עצמו גם באמצעות יחסו למערכת המשפט, וביקש לראות שינוי במערך האיזונים שהופר בין בית המשפט לכנסת ולממשלה. חלקים בו שיוועו לכך. והימין הפוליטי לא היה לבדו, גם חלקים בשמאל הפנימו את הצורך בשינוי במערכת המשפט. בעיקר בפרקליטות. אך רוב הזמן, רוב הגורמים נחלו כישלון חרוץ.

פנחסי, צ'כוב, ומה שביניהם

לאחרונה פרסם פרופסור יואב דותן, הדיקן לשעבר של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, מאמר שכותרתו: "הדחה באמצעות מערכת המשפט - מערכת האיזון והבלמים המוזרה של ישראל". במאמר המקיף והחשוב ביקש דותן לענות על השאלה: ממה נובע הכישלון הזה? מדוע לא מצליחים המבקשים לשנות את מערך האיזונים שבין הרשויות, ליצור שינוי מבני? מה הסיבה לכך שהמערכת הפוליטית כל-כך חלשה מול כוחה של מערכת המשפט?

לצד התשובות הרבות לחוסר ההצלחה הזה, מציע דותן הסבר נוסף. ההסבר הזה מעניין במיוחד לאור הדד-לוק הפוליטי שישראל נקלעה אליו, ושהוליד את "מתווה הנבצרות" שמציע הנשיא ראובן ריבלין. במתווה, שנראה כמקובל על סיעות הימין, יפרוש ראש הממשלה מניהול ענייני המדינה במקרה שיוגש נגדו כתב אישום, אף שהחוק קובע שכהונתו פוקעת רק במקרה של הרשעה חלוטה.

דותן טוען, שכישלון המערכת הפוליטית מול מערכת המשפט טמון בפסיקת העליון משנות התשעים, בעניין אריה דרעי ורפאל פנחסי - "הלכת פנחסי" המחייבת נבחרי ציבור לפרוש עם הגשת כתב אישום, שהיא האקדח המונח על שולחן המערכת הפוליטית.

יש הרבה צדק בטענת דותן. כל ששת ראשי הממשלה האחרונים של ישראל היו מושא לחקירת משטרה ארוכה, ולפי פסיקת העליון עמדו בפני סכנה של הגשת כתב אישום נגדם וסילוקם מהחיים הציבוריים. המחשבה שיוגש נגדם כתב אישום מיישרת גם את הסוררים שבהם. מבחינתם זה הסוף. לדברי דותן, "בשונה מאמרתו המפורסמת של צ'כוב, האקדח המוצג על-ידי מערכת המשפט במערכה הראשונה אינו חייב לירות במערכה השלישית - העובדה שהוא מוצג באופן קבוע מספיקה".

מטבע דמוקרטי ומטבע של זכויות אדם

דותן אינו קונספירטור, הוא מלומד מכובד. ודאי שאינו טוען לאיזה סוג של החלטה מודעת במסגרת הכינוס השנתי הסודי של זקני העליון. אין כאן מזימה לשימור כוחה של מערכת המשפט הנרקמת במערה חבויה. דותן חושף כאן את זרמי המעמקים של הפוליטיקה הישראלית.

הוא מזהה שפסיקת העליון, שלפיה לא תיתכן כהונת שר תחת כתב אישום, בולמת את המערכת הפוליטית מלבצע שינוי במערך הכוחות מול בית המשפט. היא גורמת לראשיה לבעתה. הרי תקלה עלולה להתרחש. גם אם לא חטאו. מוטיבציית-יתר שתפגין הפרקליטות בצירוף מידת פזיזות ואהבת פרסום מצד כמה פרקליטים, והקריירה של "הראשים" מחוסלת.

וזו הנקודה החשובה. דותן מודע לכך שהפסיקה הזו, שאין לה אח ורע במדינות מערביות, לצד הניקיון שהיא מייצרת בחיינו הציבוריים, עולה לנו במחיר כבד. אנחנו משלמים עליה בשני מטבעות יקרים: במטבע דמוקרטי, ובמטבע של זכויות אדם.

הדחת פוליטיקאים בלי שהורשעו בפלילים, נעשית במערב בהליכים עם איזונים פוליטיים המונעים עיוות של רצון הבוחר ופגיעה קשה בשיטה הדמוקרטית. הם נעשים על בסיס סעיפים מפורשים בחוקה, ולפחות - סעיפים מפורשים בחקיקה הרגילה. רובם דורשים את החלטת הפרלמנט, לעיתים על שני בתיו, ומחייבים רוב מיוחד. הערובות הדמוקרטיות האלה ננטשו בישראל לטובת החלטה שיפוטית. החלטה שסותרת את לשון החוק, ושאינה נלמדת ממנו באופן פשוט, אלא באמצעות פרשנות יצירתית ולא מתחייבת.

וההחלטה הזו פוגעת גם בזכויות האדם הבסיסיות. הזכות שלנו כציבור לבחור את נציגינו; וזכות נציגינו להעמיד את עצמם לשירותינו כל זמן שלא הורשעו. ההחלטה חריגה גם ביחס למה שמקובל לזכויות אדם. דותן סבור ש"עקרונות הפרשנות מחייבים לפרש סעיפי החוק מתוך הצורך להגן על זכויות אדם בסיסיות", ולכן, "גם אם סעיפי החוק היו עמומים, קשה היה לראות מה מקור סמכותו של בית המשפט למלא את החורים בפרשנות שאינה לטובת זכויות אדם".

אומרים 'לא' למתווה הנשיא ריבלין

הביקורת הזו על הלכת פנחסי היא הסיבה שצריך להתנגד ל"מתווה ריבלין". אני תומך בממשלת האחדות שהיא מטרתו של המתווה הנשיאותי, אבל מתנגד לחלק שמחייב את ראש הממשלה לפרוש עם הגשת כתב אישום נגדו (סעיף הנבצרות). עד היום היה תפקיד ראש הממשלה שמורת טבע משפטית. כזו שפסיקת העליון טרם החריבה. הפסיקה חייבה כל שר שנאשם בפלילים להתפטר, מלבד ראש ממשלה (שמקרהו טרם התגלגל לבית המשפט). המתווה שמוצע כעת מיישר קו עם הפסיקה הבעייתית הזו; והוא עושה זאת באופן וולונטרי.

הוא מוצע כדי לפתור את הפלונטר הפוליטי שנוצר לאחר שכחול לבן התחייבו לציבור שלא לשבת עם ראש ממשלה הנאשם בפלילים. אבל על הדרך הוא ממשיך לפגוע ביכולתנו כציבור לבחור את נציגינו. הוא ממשיך לפגוע בחזקת החפות שלהם, וממשיך את הקו שפתח בית המשפט בזלזלו בהכרעת המחוקק, שקבע נקודת איזון אחרת שרק בהגיענו אליה פוקעת כהונת השרים.

והוא ממשיך להפחיד את נבחרינו לבל יבקשו להביא שינוי מול מערכת המשפט. במקום להסיר את האקדח משולחן הממשלה, הוא מחמש אותו בכדור נוסף וקטלני. הוא מרחיק אפשרות לייצר רפורמה שכל-כך נדרשת ביחסי הרשויות; ומייצר מסורת פוליטית חדשה ובעייתית. בפעם הבאה שיוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה, והסטטיסטיקה אומרת שזה כנראה יקרה, יהיה לו קשה שלא לקבל על עצמו בהתנדבות את "הלכת פנחסי" ולפרוש.

הסיטואציה הפוליטית שנוצרה צריכה להיות מנוצלת בכיוון ההפוך. ההיגיון הפוליטי מורה שבזמן שנתניהו ישמש כראש ממשלה ישמש בנימין גנץ כמשנהו. ובזמן שגנץ ישמש כראש ממשלה ישמש נתניהו כמשנהו. אלא שההיגיון המשפטי מורה את ההיפך. הלכת פנחסי לא מאפשרת את קיום המצב האחרון, ולכן מחבלת, בלי ששופטי העליון התכוונו לכך, בהקמת ממשלת אחדות.

בשל כך נוצרה כעת הזדמנות טובה לבטלה, או לפחות לצמצמה. כך הציע לאחרונה המשפטן ד"ר הלל סומר המבקש לראות את תפקיד משנה ראש הממשלה ככזה שהלכת פנחסי לא חלה עליו בסיטואציה שנוצרה. בכך תתאפשר כהונת נתניהו כשר בממשלת ראש הממשלה גנץ.

נוסף לכך שקבלת מתווה הנשיא מגבירה את שלטון האימים על שרינו "שאינם יודעים את מקומם" כלשון ברק, היא פוגעת במבנה הדמוקרטי שלנו. ועל הדרך מקבעת את רמיסת זכויות הנאשמים. היא מעבירה מסר ברור מלמעלה למטה: אם כך ייעשה לאיש החזק במדינה שמעולם לא הורשע אך הוחלט להאשימו, מה יאמרו אזובי הקיר? הם יוכלו רק לשער עד כמה ההבחנה בין אישום להרשעה התמוססה בישראל של 2019. 

הכותב שימש בארבע השנים האחרונות יועצה הבכיר של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד ואחראי מטעמה על ענייני הכנסת והממשלה במשרדה. בנוסף, שימש מרכז ועדת השרים לחקיקה וכמרכז ועדת שקד-לוין להגברת המשילות בישראל. הוא תלמיד לתואר שלישי באוניברסיטה העברית

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"