גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידה חדה בפעילות או ריקון החברה ע"י עמוס לוזון – מה הוביל לקריסתה של דורי בנייה?

לטענת חברת הבנייה של עמוס לוזון בבקשת הקפאת ההליכים, היא נקלעה למצבה הקשה בשל ירידה חדה בפעילות ופגיעה קשה במוניטין ● ל-81 דיירי מגדלי ת"א יש הסבר אחר, ובמרכזו הטענה כי בשנים האחרונות הוביל לוזון מהלכים מתוחכמים ושיטתיים להברחת נכסים בעשרות מיליוני שקלים ● דורי בנייה: "טענות מופרכות"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

האם קריסתה של חברת א.דורי בנייה היא "סופו של מהלך ציני ומתוחכם של איש העסקים עמוס לוזון לריקון החברה מכל נכסיה הטובים והותרתה עם הכנסים הבעיתיים"? כך טוענים 81 תובעים המנהלים בימים אלה הליך משפטי נגד דורי בנייה בנוגע לפיצוי על איחורים בבניית דירותיהם במגדלי תל-אביב, ושלהבטחת תביעתם גם מחזיקים בעיקולים על כספים של החברה.

לפני קצת יותר משבועיים הגישה חברת דורי בנייה, בבעלותו של עמוס לוזון, בקשה להקפאת הליכים. בבקשה, שרבים לא הופתעו ממנה, טענה דורי בנייה כי היא לא יכולה לעמוד בתשלום חובותיה המאמירים עד ל-800 מיליון שקל. החברה ביקשה מבית המשפט כי יתיר לה להקפיא את פעילותה כדי שתוכל ליישם "מתווה של 'סגירה שקטה'", וביקשה לאפשר לה להתמקד בניהול 100 ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדה ובהקטנת החשיפה מכוחם, שהצמיחו לה חובות מותנים על-סך 640 מיליון שקל.

בבקשה ניסתה דורי להסביר לבית המשפט כיצד נקלעה למצבה העגום. לטענתה, כבר במועד רכישתה על-ידי עמוס לוזון ב-2016 היה מצבה רע. עוד נטען בבקשת ההקפאה כי היו אלה בעיקר אירועים משפטיים שהתגלו כהרסניים במיוחד לחברה, שהובילו לירידה החדה בפעילותה של החברה ולפגיעה קשה במוניטין שלה.

"החברה חווה על גבה באופן דרמטי את הפעלת הכוח העודף של מזמיני העבודות מחזיקי ערבויות בנקאיות", נכתב בבקשת ההקפאה. "היזמים מעכבים את התמורה לה החברה הקבלנית זכאית, מסרבים לשחרר או להקטין את הערבויות הבנקאיות המוחזקות בידיהם ומחזיקים כך את החברה הקבלנית כבולה לכל גחמה ולכל תיקון נדרש במשך שנים ארוכות, ובה-בעת נדרשת כל העת להמשיך ולהעניק שירותי בדק למזמיני העבודות ולדיירי הפרויקטים".

בין יתר האירועים שהובילו לטענת החברה לקריסתה, היא מנתה גם את רצף התביעות שהגישו 81 בעלי דירות במגדלי תל-אביב, אליהם נלוו לטענת החברה עיקולים זמניים בהיקף של 20 מיליון שקל. כעת הגיע תורם של נושים אלה להגיב לבקשת ההקפאה של החברה, וההסבר שלהם לקריסתה גורס אחרת לגמרי.

בתגובה לבקשת החברה להקפאת הליכים, טוענים בעלי הדירות באמצעות עורכי הדין יצחק יונגר וישי מאירסדורף ממשרד פרידמן יונגר ועו"ד איתמר כהן ממשרד עורכי דין איתמר כהן, כי לוזון "ביצע שורה של מעשים שעיקרם, מחד, ריכוז כל הנכסים בעלי השווי ומניבי ההכנסות בקבוצת לוזון - היא חברת-האם של דורי בנייה, ומאידך, הותרת החברה עם כל הצרות והנכסים הבעייתיים בחברה". 

לטענתם, בקשת הקפאת ההליכים שהגישה דורי בנייה היא ניסיון של לוזון "להשלים את המשימה באמצעות 'סגירה שקטה', ללא חקירות ובדיקות של התנהלותו וללא כאבי ראש. לכך אסור להסכים". 

עו"ד איתמר כהן / צילום: אופיר הראל

70 מיליון שקל מדורי בנייה לקבוצת לוזון

גולת הכותרת של "מעשי הברחת הנכסים וריקון החברה מנכסים ומכספים השייכים לה", טוענים הדיירים, אירעה לפני שנה בדיוק. לטענתם, עמוס לוזון וקבוצת לוזון "הבריחו מדורי בנייה כ-70 מיליון שקל שהתקבלו כתוצאה מתביעה שניהלו החברות במסגרת הליך בוררות, על אף שעיקרם המוחלט (93%) של כספים אלה שייכים לחברה, ועל אף אזהרות שהזהיר בית המשפט".

לשיטתם של הדיירים ממגדלי תל-אביב, ברור שזוהי הסיבה המרכזית שהובילה לקריסת החברה: "ככל שעשרות מיליוני שקלים אלה השייכים לחברה היו נותרים בקופתה, ספק רב אם הייתה החברה נקלעת למצבה היום ובכלל זאת נדרשת להליך של הקפאת הליכים".

70 מיליון השקלים אליהם מתייחסים הדיירים, הם הכספים שהתקבלו בתביעה משותפת שהגישו דורי בנייה וקבוצת לוזון נגד קבלן ההקמה של פרויקט תחנת הכוח בדוראד. במסגרת אותו הליך העיד יועצה המשפטי של החברה כי קבוצת לוזון זכאית רק ל-7% מהסכום שייפסק לטובתה, וכך גם נכתב בדוחות הכספיים של החברה. למרות זאת, באוקטובר 2018, כאשר הסתיימה הבוררות עם מקימת תחנת הכוח, הוגשה לבית המשפט בקשה לאשר את ההסדר הדיוני, במסגרתו התבקש אישור בית המשפט להעברת כל סכום הזכייה לקבוצת לוזון. הדיירים ניסו למנוע את מה שהם כינו אז ומכנים גם היום "הברחת הכספים", אלא שטענתם נדחתה, היות שאז דורי בנייה לא הייתה במצב של חדלות פירעון.

ולמרות זאת, כבר לפני שנה הזהירה השופטת אירס לושי-עבודי (שהיא גם השופטת שדנה בהליך חדלות הפירעון של דורי בנייה) כי החלטתה שלא למנוע את העברת הכספים לקבוצת לוזון נעשית מבלי שהיא מביעה כל עמדה ביחס לשאלה האם ההעברה נעשתה כדין או שלא. "חזקה על קבוצת לוזון ודורי בנייה כי ישקלו היטב את צעדיהן בהקשר זה, לבל יימצא בעתיד כי ההסדר הדיוני נעשה שלא כדין, על כל ההשלכות הנובעות מכך", הוסיפה השופטת בהחלטתה.

לאחר שהועברו חלק מכספי הזכייה בבוררות לקבוצת לוזון, פנה אליה עו"ד כהן, בא-כוחם של דיירי מגדלי תל-אביב בתביעה שהגישו נגד דורי בנייה, וטען בפניהם כי העברת הכספים לקבוצת לוזון מהווה הברחת נכסים "שמרוקנת את החברה כליל מנכסיה, תוך ביצוע העדפת נושים פסולה".

החברה דחתה את טענותיו וציינה כי היא "פועלת תחת ההנחה כי יהיה בידה לפרוע את ההתחייבויות. כל עוד זה המצב, הרי שאין עסקינן בהעדפת נושים, שחלה רק בנוגע לחברות חדלות פירעון, ואף לא לחברות בסביבת חדלות פירעון אך הן אינן כאלה".

כעת, לאור בקשת הקפאת ההליכים שהגישה החברה, טוענים דיירי מגדלי תל-אביב: "אשר יגורנו בא לנו. לאחר שעמוס לוזון, באמצעות קבוצת לוזון, השלים את ריקון פעילותה של החברה ואת ריקון נכסיה והשלים את הברחת כל כספי התביעה שהתקבלו בבוררות בסך של כ 70 מיליון שקל לחברת-האם (קבוצת לוזון), מבקשת לפתע החברה, בשיתוף חברת-האם, צו פתיחת הליכים וסעדים זמניים למיניהם, והכול במטרה להביא ל'סגירה שקטה' - 'סגירה' אשר בהתאם לתוכנית החברות תהווה השלמה של פעולות הברחת הנכסים והכספים, ללא חקירות, ללא בדיקות וללא כאב ראש. לכך אין לתת יד".

בדורי בנייה ובקבוצת לוזון דוחים כמובן את הטענות ומכנים אותן "טענות מופרכות". לטענתם, 93% מכספי זכיית בוררות דוראד, המהווים 100% ממה שמגיע לדורי בנייה, עברו בפועל לדורי בנייה. בנוסף לסכום זה, הם טוענים, העבירה קבוצת לוזון עוד למעלה מ-65 מיליון שקל לדורי בנייה.

בבקשה להקפאת הליכים שהגישה דורי בנייה, הצהיר יועצה המשפטי הפנימי כי לדורי בנייה "היה נכס לקבל בספרים בסך של 67 מיליון שקל" בגין תביעת הבוררות שניהלה בקשר לתחנת הכוח דוראד. עוד הצהיר יועצה המשפטי הפנימי של החברה כי חל עיכוב משמעותי בתשלום שהעביר קבלן תחנת הכוח, "שהוביל להעמקת המצוקה התזרימית של החברה".

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • משפחות חטופים חסמו את משאיות הסיוע לרצועה: "רק עצירת הסיוע לחמאס תמנע ממנו לשלוט ברצועה" • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה