גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

66% מהאוניברסיטאות בישראל משלבות בלוקצ'יין בתוכנית הלימודים

העניין הגובר סביב מטבעות דיגיטליים מורגש גם באקדמיה: מבדיקת "גלובס" עולה כי בשנת הלימודים שנפתחה היום, 6 מ-9 אוניברסיטאות מציעות לפחות קורס אחד בנושא ● התחום נלמד ב-56% מהאוניברסיטאות המובילות בעולם

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין, וטכנולוגיית הבלוקצ'יין שעליה הם מבוססים, זוכים בשנים האחרונות לתשומת לב גוברת והולכת בדיונים המתקיימים בתקשורת וברשתות החברתיות וכן במסגרות עסקיות, טכנולוגיות ופיננסיות בעולם. כעת מתברר כי גם בזירה האקדמית גובר העניין בנושאים אלה: בדיקה שערך "גלובס" בקרב האוניברסיטאות הישראליות, מצאה כי שש מתוך תשע האוניברסיטאות מציעות כיום לפחות קורס אחד שבו לומדים על מטבעות קריפטוגרפיים או על בלוקצ'יין.

הקורסים בנושאים אלה מוצעים על ידי המחלקות ללימודי מדעי המחשב, הנדסה ומינהל עסקים באותן אוניברסיטאות, במסגרת לימודי תואר ראשון, שני או שלישי, ורוב הקורסים נפתחו בשנה-שנתיים האחרונות.

אוניברסיטאות ובלוקצ'יין

על פי בדיקת "גלובס", שש האוניברסיטאות שבהן מוצעים קורסים בנושאי קריפטו ובלוקצ'יין בשנת הלימודים תש"ף, שנפתחה היום, הן אוניברסיטאות בן גוריון, בר-אילן, העברית, תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה והטכניון. מספר הקורסים הרב ביותר נמצא באוניברסיטאות בן גוריון ותל אביב. לצדן, שלוש האוניברסיטאות שאינן מציעות השנה כל קורסים בנושאים אלה הן אוניברסיטאות חיפה ואריאל ומכון ויצמן למדע ברחובות.

עם זאת, במכון ויצמן ציינו כי פרופ' שפי גולדווסר, חוקרת הקריפטוגרפיה שזכתה בפרס טיורינג בתחום של הוכחה באפס ידיעה, עוסקת במחקר בתחום בחלק מזמנה גם במכון ויצמן. באוניברסיטת חיפה מסרו במענה לפניית "גלובס" כי "בשנה החולפת הועבר באוניברסיטה קורס בנושא ביטקוין, בלוקצ'יין והטכנולוגיה של מטבעות וירטואליים במסגרת החוג למדעי המחשב. בשנת הלימודים הקרובה לא צפויים להיות מועברים קורסים ספציפיים בנושא והם יידונו, בין השאר, בקורסים בנושא קריפטוגרפיה".

נוסף על האוניברסיטאות, בדיקת "גלובס" מצאה חמש מכללות אקדמיות ישראליות שמשלבות קריפטו ובלוקצ'יין בתוכנית הלימודים שלהן ומציעות קורסים בנושאים אלה: המרכז הבינתחומי הרצליה, האקדמית תל אביב יפו, הקריה האקדמית אונו, המרכז האקדמי פרס ברחובות והמרכז האקדמי רופין. עם זאת, לא כל המכללות המעניקות תארים אקדמיים במדעי המחשב או במינהל עסקים מציעות קורסים ללימודי קריפטו או בלוקצ'יין. כך למשל, בתוכניות הלימודים של המכללה האקדמית הדסה ירושלים, המסלול האקדמי של המכללה למינהל בראשון לציון, המכללה האקדמית נתניה או המרכז האקדמי למשפט ועסקים רמת גן, לא נמצאו קורסים כאלה.

קורנל מציעה 14 קורסים בתחום

שיעור האוניברסיטאות הישראליות שבהן מצאנו לימודי קריפטו או בלוקצ'יין נחשב לגבוה בקנה מידה עולמי. לשם השוואה, מחקר שערכה באחרונה חברת הקריפטו האמריקאית Coinbase, מצא כי 56% מתוך 50 האוניברסיטאות הטובות בעולם, על פי דירוג שערך השנה מגזין החדשות U.S. News & World Report, מציעות כיום לפחות קורס אחד בנושא מטבעות קריפטוגרפיים או בלוקצ'יין, לעומת 42% מאוניברסיטאות אלה ב-2018. הקורסים המוצעים באוניברסיטאות בנושאים אלה, על פי המחקר, אינם נלמדים רק במחלקות ללימודי מינהל עסקים או מדעי המחשב, אלא גם במחלקות כמו הנדסה ומדעי החברה.

על פי דוח המחקר שפרסמה קוינבייס בסוף אוגוסט, את רשימת האוניברסיטאות הבינלאומיות מובילה אוניברסיטת קורנל במידת המעורבות שלה בלימודי קריפטו ובלוקצ'יין. האוניברסיטה היוקרתית, המדורגת במקום ה-23 בין 50 האוניברסיטאות הטובות בעולם, שנמצאת בצפון מדינת ניו יורק, מציעה את המספר הגבוה ביותר של קורסים בנושאים אלה - 14 קורסים, ואחריה ברשימה ניצבים המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ואוניברסיטת ניו יורק (NYU).

במסגרת המחקר ערכה קוינבייס סקר בקרב 735 סטודנטים באותן 50 אוניברסיטאות מובילות. 34% מהסטודנטים האלה הביעו עניין בהשתתפות בקורס הקשור לנושאי קריפטו ובלוקצ'יין, לעומת 28% מהסטודנטים במחקר שנערך ב-2018. נוסף על כך, אוניברסיטאות רבות מציעות כיום קורסים רב-תחומיים, המשלבים לימודים על מטבעות קריפטו עם לימודי מינהל עסקים, מדעי החברה ונושאים נוספים. כך למשל, אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה מציעה קורס הבוחן את ההשלכות המשפטיות ואת המודלים העסקיים הפוטנציאליים של טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

פרופ' דיויד ירמאק, ראש תחום הפיננסים בבית הספר לעסקים סטרן באוניברסיטת ניו יורק, היה מהראשונים בעולם שהעביר קורס אקדמי על מטבעות קריפטוגרפיים. בראיון ל"גלובס" בעת ביקורו בישראל בתחילת 2018 סיפר פרופ' ירמאק: "רוב בתי הספר למינהל עסקים בארה"ב מציעים כיום לפחות קורס אחד על מטבעות דיגיטליים. ב-NYU אנחנו מציעים תוכנית לימודים שלמה בתחום, הכוללת גם קורסים נלווים על ניהול סיכונים, ביג דאטה ועוד. יש לנו כבר 12 קורסים בנושא".

מה מלמדים באוניברסיטאות הישראליות?

במסגרת בדיקת "גלובס" פנינו לכל האוניברסיטאות וגם למכללות האקדמיות הגדולות בישראל כדי לברר האם וכיצד הן משלבות את נושא המטבעות הדיגיטליים בתוכנית הלימודים שלהן. בין שש האוניברסיטאות שבהן נמצאו קורסים בנושא, יש כאלה המציעות רק קורס אחד כזה. כך למשל, באוניברסיטה הפתוחה מצאנו כי בתוכנית התואר השני במינהל עסקים (MBA) בראשותו של ד"ר אריה נחמיאס יש קורס אחד שעוסק בבלוקצ'יין ובקריפטו במסגרת סמינר על שוק ההון.

באוניברסיטת בר-אילן סיפרו כי "נושאים של טכנולוגיית בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפים שזורים בקורסים שונים שלנו שאותם מעבירים החוקרים של מרכז המחקר לקריפטוגרפיה יישומית ואבטחת הסייבר. הקורסים מועברים לתלמידי המחלקה למדעי המחשב ותלמידי הפקולטה להנדסה. קורס לדוגמה שמועבר הוא סמינריון בלוקצ'יין וקריפטוגרפיה לתלמידי תואר ראשון ושני. על הסמינריון אחראים פרופ' יהודה לינדל (בשבתון) ופרופ' בני פנקס. נוסף על כך, במסגרת תואר שני במינהל עסקים יש כמה קורסים שנוגעים בנושאים אלה, כמו מערכות אחסון, סייבר ובינה מלאכותית, ויש לנו גם דוקטורנטים שחוקרים את הנושא".

באוניברסיטה העברית שבירושלים מצאנו קורס בנושא בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים המוצע בבית הספר למינהל עסקים. לדברי האוניברסיטה, הקורס מועבר על ידי פרופ' אלכס ליפטון מ-MIT, שהוא אחד המומחים העולמיים בתחום. באותה אוניברסיטה, פרופ' אביב זהר מלמד שני קורסים בנושא, בבית הספר להנדסה ומדעי המחשב. האוניברסיטה מציינת כי "נוסף על כך, יש לפרופ' זהר במעבדה למדעי המחשב חמישה דוקטורנטים ומאסטרנטית אחת שכולם עובדים על מחקר בנושא". נוסף על עבודתו האקדמית, פרופ' זהר הוא מייסד שותף ומדען ראשי בחברת הבלוקצ'יין QED-it.

גם בטכניון משלבים לימודי בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים. במענה לפניית "גלובס" נמסר מהטכניון כי "בפקולטה למדעי המחשב בטכניון נלמדים באופן שוטף קורסים בתחום הקריפטוגרפיה - קריפטולוגיה, קריפטואנליזה ונושאים מתקדמים בקריפטולוגיה. הקורסים מיועדים לסטודנטים בכל התארים: ראשון, שני ושלישי. כמו כן, בימים אלה מוקמת מגמת סייבר ואבטחת מערכות ממוחשבות. מרכז המחקר לאבטחת סייבר ע"ש הירושי פוג'יווארה בטכניון, בהובלת פרופ' אלי ביהם, ערך בית ספר קיץ בנושא Decentralized Cryptographic Currencies and Blockchains שבו לקחו חלק מאות רבות של משתתפים מרחבי העולם".

מועדון סטודנטים לבלוקצ'יין באוניברסיטת ת"א

באוניברסיטת תל אביב מצאנו רשימה מפורטת של קורסים בנושא בלוקצ'יין הנלמדים השנה בפקולטה לניהול, במסגרת לימודי תואר שני במינהל עסקים. הרשימה כוללת, בין השאר, שני קורסים בנושא בלוקצ'יין, שמעביר ד"ר יעקב מנדל. כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", במאי האחרון פרש מנדל מתפקידו כמנהל מכון חוגג לחקר יישומי הבלוקצ'יין באוניברסיטת תל אביב ומונה לראש מרכז מצוינות הבלוקצ'יין של ג'יי פי מורגן בישראל. עוד כוללת הרשימה קורס "מבוא למודלים עסקיים מבוססי בלוקצ'יין", שמעביר משה קפלן, וקורס "חדשנות בלוקצ'יין ויעדי הקיימות של האו"ם", שמעביר ד"ר ינון שנקר. סגן דיקן הפקולטה לניהול, פרופ' דן עמירם, מכהן כראש מכון חוגג לחקר הבלוקצ'יין, שבו ד"ר ארי אחיעז הוא המנהל וגל לנדאו-יערי היא מנהלת המחקר.

ד"ר אחיעז אמר ל"גלובס" כי "אחת המטרות של מכון חוגג היא לקדם גם את ההוראה בתחום הבלוקצ'יין. בשנה שעברה הציעה הפקולטה לניהול שני קורסים בתחום, ובשנה הקרובה מוצעים ארבעה קורסים, המתמקדים ביישומים העסקיים של הבלוקצ'יין. בשנה שעברה היו כ-70 סטודנטים בקורסים אלה, ובשנה הקרובה מספרם כמעט כפול. חוץ מזה, במסגרת קורס מבוא לפינטק, הנושא של בלוקצ'יין תופס חלק משמעותי. בהמשך נשקול פתיחת קורסים נוספים בנושאים אלה. כיום אנחנו בשלבי בנייה של קורס אונליין בתחום באנגלית, המיועד לסטודנטים מחוץ לאוניברסיטה ומתמקד במודלים עסקיים בבלוקצ'יין. נוסף על כך, השבוע יוקם באוניברסיטה מועדון סטודנטים לבלוקצ'יין, ביוזמתם של סטודנטים לכלכלה ומשפט, ובמסגרת זו מתוכננים מפגשים והרצאות בנושא".

באוניברסיטת בן גוריון מצאנו כי נושאי הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים זוכים לעניין רב יחסית. ד"ר אסף כהן מהפקולטה למדעי ההנדסה באוניברסיטה אמר ל"גלובס" כי יש אצלם לפחות שמונה-תשעה קורסים שמכסים את הנושא מההיבטים הטכנולוגיים. "בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים הם נושא חם עכשיו, ואני צופה שאפילו יהיה חם יותר בעתיד. בלי קשר לביטקוין באופן ספציפי, הטכנולוגיה הזאת מאוד מעניינת וכבר עכשיו מוצאת שימושים רבים. הנושא נלמד באוניברסיטת בן גוריון תחת מטריות שונות, ובמסגרת מספר רב של קורסים. שלושת היסודות שעליהם הטכנולוגיה מבוססת הם: קריפטוגרפיה, רשתות תקשורת ואבטחת רשתות ואלגוריתמים מבוזרים.

"כמובן, בכל אחד מהשלושה יש כמה קורסים באוניברסיטה, בכמה מחלקות. בהנדסת תקשורת (תחת בית הספר להנדסת חשמל ומחשבים) יש קורסי בסיס וקורסים מתקדמים (שניים-שלושה כל שנה) באבטחת רשתות תקשורת והקריפטוגרפיה הרלוונטית. דנים בהם גם בבלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים באופן ספציפי. ישנם גם שניים-שלושה קורסים באלגוריתמים מבוזרים - הבסיס לאלגוריתמים המדוברים (בסופו של דבר, בלוקצ'יין הוא מבנה נתונים הנשמר באופן מבוזר ועומד באילוצי אבטחה מסוימים). במדעי המחשב גם יש קורסים בנושאים אלה, כולל קורסים בקריפטוגרפיה נטו, למי שמתעניין בהתעמקות בצד הקריפטוגרפי".

נוסף על כך, בפקולטה לניהול באוניברסיטת בן גוריון מוצע הקורס "יזמות בעולם הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים". את הקורס מוביל אור סנטו ממרכז היזמות והחדשנות האוניברסיטאי Yazamut 360, יחד עם המרצים קים בזק ובן סמוחה. לדברי האוניברסיטה, "קורס זה הוא חלק מהתוכנית האקדמית להגברת החינוך וההכשרה ליזמות וחדשנות. לאורך הקורס ייפתחו העקרונות והרעיונות העומדים בבסיס המטבעות הדיגיטליים לדיון ביקורתי ומעמיק".

לימודי בלוקצ'יין גם במכללות האקדמיות

כאמור, בבדיקת "גלובס" נמצאו קורסים בנושאי בלוקצ'יין ומטבעות קריפטו גם במכללות אקדמיות. כך למשל, בקריה האקדמית אונו יש קורס במינהל עסקים, במסלול התמחות במימון - "עקרונות בלוקצ'יין ויישומים פיננסיים" עם ד"ר מילי פרי. במכללה נמסר כי "בקורס זה עוסקים, בין השאר, במודלים עסקיים חדשים, עקרונות של טכנולוגיות בלוקצ'יין, כלכלה מתוכנתת, איך ייראה העולם הכלכלי בעוד עשור, כיצד הטכנולוגיה מסייעת להמציא את הכלכלה מחדש. נוסף על כך, בפקולטה למינהל עסקים יש בתואר שני במימון תת-התמחות בתחום הפינטק - בהיבט ההתפתחות החברתית-כלכלית, בהיבט הטכנולוגיה (DLT - מסדי נתונים מבוזרים), בהיבט הרגולציה וכן ההשקעה והאתגר בהערכת השווי. במסגרת זו מועברים הקורסים 'מבוא לפינטק' ו'פינטק בעולם ההשקעות' על ידי ד"ר גתית גור-גרשגורן, לשעבר הכלכלנית הראשית של רשות ניירות ערך. גם בלימודי מינהל עסקים לתואר ראשון, עם התמחות במערכות מידע, עוסקים בנושא במסגרת לימודי הגנת סייבר והסביבה הטכנולוגית".

מהמרכז האקדמי רופין נמסר ל"גלובס" כי "בפקולטה לכלכלה ומינהל עסקים הועבר השנה קורס אקדמי מלא בלימודי מימון בנושא פינטק, שחלקו מוקדש גם למטבעות קריפטוגרפיים, אבל עיקרו עוסק בפיתוח יכולות ייזום בתחום, רגולציה והיכולות הנוספות בפינטק הרלוונטיות לתחומי המימון השונים".

במכללה האקדמית תל אביב יפו ניתן למצוא השנה שלושה קורסים העוסקים בנושאי בלוקצ'יין וקריפטו ומועברים על ידי ד"ר צפריר בלוך: קורס "מטבעות משלימים וקריפטוגרפיים", הפתוח לכלל תלמידי המכללה, קורס נוסף המיועד לתלמידי תואר ראשון בבית הספר לניהול וכלכלה, וקורס "פינטק" לתלמידי התואר השני במינהל עסקים.

במרכז הבינתחומי הרצליה מצאנו כי בבית הספר למדעי המחשב קיים קורס בחירה המוקדש לנושא מטבעות הקריפטו ובלוקצ'יין. בבינתחומי מציינים כי "באחרונה הוקמה בבית הספר קתדרה על שם SpaceMesh. הטכנולוגיה של ספייסמאש עוסקת בהוכחות מקום במקום הוכחות עבודה (שהן הבסיס של רוב המטבעות הקריפטוגרפיים). את הקתדרה מוביל ד"ר טל מורן, המדען הראשי של ספייסמאש.

המרכז האקדמי פרס שברחובות מציע לסטודנטים לתואר ראשון ותואר שני במינהל עסקים שני קורסים ייעודיים בנושא מטבעות דיגיטליים ובלוקצ'יין, בהובלת ד"ר נדב ארביב. לדברי המכללה, מדובר בקורסי אשנב ללא דרישות קדם, שמטרתם היכרות תיאורטית ומעשית עם ביטקוין בפרט ומטבעות וירטואליים בכלל. פרופ' רון שפירא, נשיא המרכז האקדמי פרס, ציין בשיחה עם "גלובס" כי נושאים אלה מוזכרים בכמה קורסים נוספים במכללה.

לדברי ארביב, "הטכנולוגיה שבבסיס הביטקוין ומטבעות וירטואליים נוספים, הלא היא טכנולוגיית הבלוקצ'יין, מציגה פרדיגמת תקשוב חדשה, והקורס מוקדש להערכת המשמעויות הכלכליות-חברתיות, עסקיות ותרבותיות שהיא טומנת בחובה. במסגרת הקורס הסטודנטים לומדים להכיר היבטים שונים של עולם הבלוקצ'יין: החל בביטקוין והחזון הראשוני של מערכת תשלומים עולמית עמית לעמית, המשך בפלטפורמות בלוקצ'יין פומביות (כמו את'ריום) והרעיון של אפליקציות מבוזרות וביישומי בלוקצ'יין בעולם הפיננסים ומעבר לו, וכלה בהזדמנויות ואתגרים בענף בארץ ובחו"ל. נוסף על כך, נדבך עיקרי בקורס הוא התנסות מעשית: הסטודנטים פותחים ארנק אלקטרוני ומתפעלים אפליקציות שונות במרחב, מתנסים בפלטפורמות מסחר מבוזרות, מפיקים מטבעות משל עצמם ועוד".

סוף שבוע פרוע לביטקוין / רועי קצירי

קוינבייס, העומדת מאחורי המחקר על לימודי הבלוקצ'יין באוניברסיטאות, מחזיקה באחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם. ביטקוין, המטבע המוביל בשוק הקריפטו, נסחר בפתיחת השבוע במחיר ממוצע של כ-9,300 דולר, על פי נתוני אתר CoinMarketCap, אחרי ירידה קלה ביממה האחרונה. בשבת בבוקר זינק שער הביטקוין מעל ל-10,000 דולר - מחירו הגבוה מאז 22 בספטמבר - אחרי שהשלים זינוק חריג של יותר מ-30% ביממה. זוהי העלייה היומית בשיעור הגבוה ביותר שרשם הביטקוין מאז 2011.

כפי שדיווחנו באתר "גלובס", הזינוק המפתיע של הביטקוין התחיל ביום שישי בבוקר, על רקע הצהרה נשיא סין, שי ג'ינפינג, שלפיה מדינתו רוצה להוביל את פיתוח טכנולוגיית הבלוקצ'יין. הצהרה זו עשויה לרמז על השקתו הקרובה של יואן דיגיטלי על ידי הבנק המרכזי של סין, שבשנים האחרונות מקדם פיתוח של מטבע דיגיטלי ריבוני. על פי דיווח בתקשורת הסינית, אתמול אישר הקונגרס הלאומי של סין הצעת חוק שמטרתו לקדם פיתוח טכנולוגיות של מטבעות קריפטוגרפיים לשימושים מסחריים. נראה כי סימני האהדה של ממשלת סין כלפי טכנולוגיית הבלוקצ'יין הציתו גל של ספקולציות בשוק הקריפטו.

יומיים לפני ההצהרה שהזניקה את הביטקוין צנח מחיר הביטקוין ל-7,500 דולר - שפל של 5 חודשים - במהלך השימוע שנערך בקונגרס האמריקאי למארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק. בשימוע שהתמקד בפרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, שאותו מובילה פייסבוק, הביעו כמה מחברי הקונגרס את חששם כי מטבע כזה עלול לאיים על הדולר ועל הכלכלה האמריקאית. בעדותו של צוקרברג הוא ציין, בין השאר, כי "סין נעה במהירות לקראת השקת רעיונות דומים בחודשים הקרובים". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?