גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניות רשתות בתי המרקחת זקוקות לתרופה

מניות רשתות בתי המרקחת בארה"ב רשמו תשואות שליליות בשנים האחרונות, וכניסתה הצפויה של אמזון לענף קמעונאות התרופות מטרידה את המשקיעים ● אך האפשרויות החדשות שנפתחו לרשת המובילה CVS בעקבות רכישת חברת ביטוחי הבריאות אטנה, בצירוף מעמדה האיתן, הופכים אותה להזדמנות מעניינת

סי.וי.אס, רשת בתי המרקחת המובילה בארה"ב / צילום: shutterstock
סי.וי.אס, רשת בתי המרקחת המובילה בארה"ב / צילום: shutterstock

בעלי מניותיהן של חברות העוסקות בהפעלת רשתות בתי מרקחת ושל ספקיות שירותי ביטוח רפואי בארה"ב לא רוו נחת בשנה האחרונה, וזאת בעיקר בשל כניסתה הממשמשת ובאה של אמזון לענף קמעונאות התרופות. ביוני 2018 רכשה אמזון את חברת פילפאק, המפעילה רשת בתי מרקחת אונליין בתמורה לסכום מוערך של מיליארד דולר. בכך, אותתה אמזון על כוונתה להיכנס לפעילות קמעונאות התרופות במהלך השנים הקרובות, דבר שהוביל למימושים רוחביים בקרב חברות המפעילות רשתות בתי מרקחת.

בשונה מחברות פארמה, ספקיות שירותי בריאות מושפעות מדינמיקה עסקית שונה לחלוטין. החדשות השליליות הומחשו היטב בביצועי המניות בענף. במהלך ארבע השנים האחרונות, רשמו מניות סי.וי.אס (סימול: CVS) ומניית וולגרין (סימול: WBA) תשואות שליליות של 30% ושל 32%, בהתאמה. באותה התקופה רשם מדד S&P 500 עלייה מרשימה של כ-60%.

מניית CVS Health בהשוואה למדד S&P 500

אבל מתוך הקשיים צצות הזדמנויות. בסוף נובמבר 2018 השלימה סי.וי.אס את רכישת חברת ביטוחי הבריאות אטנה (Aetna), השלישית בגודלה בארה"ב, לפי שווי חברה של כ-68 מיליארד דולר. הרכישה של חברת אטנה צפויה להנגיש לסי.וי.אס כ-23 מיליון חברים, שבאמצעותם תוכל החברה לשפר את יכולת המיקוח שלה אל מול חברות תרופות, וכן להציע להם ממכר תרופות מסורתי באמצעות סניפי הרשת. בכך, היא תבדל את עצמה אל מול רשתות בתי מרקחת מסורתיות ואל מול אמזון .

אמזון צפויה להיכנס לפעילות ממכר תרופות. עם זאת, חשוב לזכור את שתי הנקודות הבאות. אחת, אמזון אינה צפויה להוות שחקן משמעותי בתחום לפני שנת 2022, וגם לאחר כניסתה לתחום היא צפויה, על פי ההערכות, להוות שיעור של עד כ-12% מתחום קמעונאות התרופות. שתיים, גם לאחר כניסתה של אמזון לתחום, סי.וי.אס עדיין צפויה ליהנות מתחום הביטוח הרפואי שנהנה משולי רווח תפעולי גבוהים משמעותית ביחס לקמעונאות תרופות קלאסית בה תתמחה אמזון.

תמחור שפל ותגמול נדיב

הנהלת סי.וי.אס ידועה בתגמול בעלי המניות שלה. במהלך חמש השנים האחרונות השיבה החברה סך כולל של כ-25 מיליארד דולר לבעלי מניותיה - כשני שליש מהסכום באמצעות רכישה עצמית של מניות וכשליש מהסכום באמצעות תשלום דיבידנד. בעקבות רכישת חברת הביטוח אטנה, צפויה הנהלת החברה לעצור את תוכנית הרכישה העצמית במטרה להפנות חלק מן המזומן לטובת הקטנת נטל החוב. עם זאת, בכוונת החברה להמשיך את תשלום הדיבידנד במתכונתו הנוכחית - תשלום של 2 דולר למניה לשנה. בהתחשב במחירה הנוכחי של המניה, תשואת הדיבידנד עומדת על כ-3%, כמעט כפול מתשואת הדיבידנד הממוצעת של חברה במדד S&P 500.

עבור משקיעי ערך, מניית סי.וי.אס יצאה ממש מספרי הלימוד. לאחר שרשמה ירידות שערים של כ-30% במהלך ארבע השנים האחרונות, נסחרת כיום מניית סי.וי.אס בשפל תמחור של קרוב לעשור. לשם המחשה, במהלך שנת 2019 צפויה סי.וי.אס, על פי הערכות, לייצר הכנסות בהיקף של כ-250 מיליארד דולר, EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שנתי של כ-17 מיליארד דולר, ורווח נקי של כ-6.8 דולר למניה. תמחור זה משקף מכפיל של כ-9.5 פעמים בלבד רווח שנתי (ל-2019) ומכפיל של כ-10 פעמים EBITDA שנתי (ל-2019). נדגיש כי סי.וי.אס נסחרת כיום בתמחור חסר לא רק בהשוואה לתמחור ההיסטורי שלה אלא גם בהשוואה לענף.

לשם המחשה, חברות העוסקות בביטוח רפואי בלבד כגון יונייטד הלת' (סימול: UNH) או אנת'ם (סימול: ANTM) נסחרות לפי כ-16 פעמים רווח נקי למניה בממוצע, בעוד שרשת קמעונאות התרופות וולגרין, הפועלת ללא חברת ביטוח רפואי, נסחרת לפי 9 פעמים רווח נקי בממוצע. במילים אחרות, למרות שבבעלותה של סי.וי.אס קיימת חברת ביטוח רפואי בעקבות הרכישה האחרונה, היא עדיין נסחרת בתמחור נמוך גם בהשוואה לרשת קמעונאות ללא פעילות ביטוח רפואי כלל.

רוח גבית מפתיעה מהממשל

אחד מהחששות הגדולים עבור תעשיית שירותי הבריאות התפוגג במהלך החודשים האחרונים. ב-11 ביולי פורסמה הודעה מהבית הלבן לפיה הממשל המכהן מבטל את כוונתו לצמצם את התמריצים שמקבלות חברות הפועלות בתחום ה-Pharmacy Benefits Management (ניהול תוכניות שיפוי מבתי מרקחת) מחברות הביטוח שמתמחות בתכניות ממשלתיות (Medicare ו-Medicaid). עד לשבוע האחרון, הצהיר ממשל טראמפ כי התנהלות זו גורמת לעלייה במחירי התרופות ויש לרסנה. לכן, ההודעה התקבלה בהפתעה יחסית. נדגיש כי מה שטוב לחברות שירותי הבריאות לא בהכרח טוב לחברות התרופות. ככל הנראה, מי שיישא עכשיו בנטל הוזלת התרופות, ככל שזו תתרחש, יהיו חברות התרופות עצמן ולא המבטחים או ספקי שירותי ה-PBM דוגמת סי.וי.אס.

אנו סבורים כי משקיעים מעניקים משקל יתר לכניסתה של אמזון לפעילות קמעונאות התרופות ולרטוריקה של הממשל בארה"ב, ובה בעת מעניקים משקל חסר למעמדה של סי.וי.אס בתעשייה וליכולתה לשלב בין רשת הקמעונאות הפיזית לבין יכולותיה החדשות בתחום הביטוח הרפואי בעקבות רכישת אטנה. אנו סבורים כי סי.וי.אס היא השקעה מעניינת היום בשל ההזדמנות הטמונה בשינוי האסטרטגיה העסקית, התמחור הזול מאוד של מניית החברה, ותגמול בעלי המניות.

החברות המובילות בענף

■ CVS Health (סימול: CVS)

רשת בתי המרקחת המובילה בארה"ב המונה למעלה מ-9,800 סניפים. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 85 מיליארד דולר ומעסיקה 295 אלף עובדים ברחבי העולם. ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2019 רשמה החברה הכנסות ותזרים מזומנים מפעילות של 226 מיליארד דולר ו-10.8 מיליארד דולר, בהתאמה. במהלך נובמבר 2018 השלימה סי.וי.אס את רכישתה של חברת הביטוח הרפואי אטנה לפי שווי חברה של כ-68 מיליארד דולר. תשואת הדיבידנד של סי.וי.אס עומדת על 3%.

■ Walgreens Boots Alliance (סימול: WBA)

רשת בתי המרקחת השנייה בגודלה בארה"ב, המונה למעלה מ-13 אלף סניפים בארה"ב, באירופה ובבריטניה. החברה מייצרת כ-75% מהכנסותיה מארה"ב. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 49$ מיליארד ומעסיקה 354,000 עובדים ברחבי העולם. ב-12 החודשים שהסתיימו באוגוסט 2019 רשמה החברה הכנסות ותזרים מזומנים מפעילות של 137 מיליארד דולר ו-6.1 מיליארד דולר, בהתאמה. במהלך השנה שחלפה השיבה הנהלת החברה סך כולל של כ- 8 מיליארד דולר לבעלי מניותיה באמצעות תשלום דיבידנד ובאמצעות רכישה עצמית של מניות. תשואת הדיבידנד של המניה עומדת על 3.3%.

■ United Health (סימול: UNH)

חברת הביטוח הרפואי המובילה בארה"ב עם רשת המונה למעלה מ-6,000 בתי חולים ומעל ל-90 מיליון מנויים ברחבי ארה"ב. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 230 מיליארד דולר ומעסיקה 300 אלף עובדים ברחבי העולם. ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר 2019 רשמה החברה הכנסות ותזרים מזומנים מפעילות של 239 מיליארד דולר ו-23.7 מיליארד דולר, בהתאמה. במהלך השנה שחלפה השיבה הנהלת החברה סך כולל של כ-15.5 מיליארד דולר לבעלי מניותיה באמצעות תשלום דיבידנד ובאמצעות רכישה עצמית של מניות. תשואת הדיבידנד של המניה עומדת על 1.8%. 

הכותב הוא אנליסט ני"ע זרים במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי. לכותב אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח: טנקים ישראלים השלימו את כיתור מזרח רפיח

צה"ל השלים שורת תרגילים בצפון: "דימה לחימה בלבנון" • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל