גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טקטייל מוביליטי גייסה 9 מיליון דולר כדי "להרגיש את הכביש"

החברה מפתחת מערכת לחילוץ תובנות על תנאי הדרך מחיישנים שכבר מותקנים כיום במכוניות ● המידע משמש הן לשיפור בטיחות הרכב וביצועיו והן לשם ייצור מפות המתעדות את מצב הכבישים ומיועדות לרשויות מקומיות

בעז מזרחי ועמית ניסנבאום / צילום: אסף הבר
בעז מזרחי ועמית ניסנבאום / צילום: אסף הבר

חברת טקטייל מוביליטי (לשעבר MobiWise) הודיעה על גיוס בסך 9 מיליון דולר בהובלת יצרנית הרכב פורשה ויבואנית טויוטה "יוניון מוטורס". המערכת שפיתחה החברה מנתחת נתונים המגיעים מחיישנים לא חזותיים המובנים ברכב, וזאת בכדי לסייע לרכבים חכמים ואוטונומיים "לחוש" את תנאי השטח שמתחת לרכב לצורך קבלת החלטות מושכלות. השקעה זו של פורשה, המחזיקה בישראל מרכז איתור (סקאוטינג) מתווספת להשקעה בסך 1.5 מיליון דולר בסטארטאפ הישראלי TriEye (טריאיי) באוגוסט השנה. לדברי מייקל שטיינר, חבר הנהלה וסמנכ"ל המחקר והפיתוח בפורשה, "שילוב התוכנה של טקטייל מוביליטי בייצור המוני של רכבי פורשה מתוכנן להתבצע בתחילת 2020".

מצב הכבישים בחיפה - מפה / אינפוגרפיק: יח"צ

בסבב השתתפו גם משקיעים פרטיים, בהם קרן במות של משפחת מודי בן ש"ך. יחד עם הגיוסים הקודמים הגיעו סך הגיוסים של החברה ל-18 מיליון דולר. בחברה סירבו לנקוב במספרו של סבב הגיוס, והסתפקו בציון העובדה ש"בעבר היא גייסה בסבב A ואף מעבר לכך". הסבב הנוכחי כולל אופציה להרחבתו עד לכ-14 מיליון דולר.

את טקטייל מוביליטי הקים היזם בעז מזרחי, המשמש סמנכ"ל טכנולוגיות יחד עם היזמים אלכס אקרמן ויוסי שירי, שאינם משמשים עוד בתפקיד פעיל בחברה. לפני כשנה וחצי הצטרף לחברה המנכ"ל עמית ניסנבאום, אשר חזר לישראל בעקבות התפקיד לאחר 18 שנים בארה"ב. ניסנבאום היה מעובדיה הראשונים של בטר פלייס, וניהל בארה"ב את שיתופי הפעולה האסטרטגיים של החברה.

משרדי טקטייל, בה מועסקים 25 עובדים, ממוקמים בחיפה. בעקבות הגיוס, החברה שואפת להרחיב את פעילותה המסחריות באירופה ובארה"ב. בנוסף, בכוונתה להכפיל את מצבת העובדים, בדגש על מחקר ופיתוח.

עד 2015 התמקדה טקטייל, שהוקמה ב-2012, בפעילות פיתוח. מאז ועד 2018 מוצרי החברה היו בשלבי ניסוי שונים עם חברות הרכב, ומאז אמצע 2018 החלה להשקיע גם בצד המסחרי. לדברי ניסנבאום, מתחרי החברה הם "סטארטאפים כמו NIRA השבדית, אליהם הצטרפו לאחרונה חברות הטיר1 הגדולות כמו בוש וקונטיננטל, אותן אנו מנצחים במכרזים". המערכות שפיתחה טקטיל כבר מותקנות ברכבי פורשה ובקרוב יגיעו גם לרכבי יצרן רכב (OEM) נוסף.

"כמו שהלא מודע אומר למוח לקחת מידע מהעיניים ולקבל החלטות הכי טובות שיש - להאט, לשנות זווית או להאיץ, כך בדיוק נעשה עם מחשב הרכב, בעזרת מצלמות וליידרים. אלא שעד לאחרונה לא הייתה למחשב הרכב יכולת להכניס שיקולים נוספים.

"בני אדם לא רק מסתכלים על הכביש, אלא מרגישים את הדינמיקה שלו, וככל שהמחשב נכנס לחוג קבלת ההחלטות ברכב חכם, הוא צריך את אותו סט חושים כמו בני אנוש".

הטכנולוגיה של טקטייל, מסביר ניסנבאום, "משלימה את התחום המוכר של ראייה הממוחשבת כמו זו של מובילאי וחברות לידרים אחרות לרכבים. לכן אנו מדברים על טקטיליות - הדינמיות בין שני גופים פיזיים.

"אנחנו ממנפים מידע שמגיע מחיישנים לא ויזואליים שכבר קיימים ברכב, כמו אלה שמנטרים את מהירות וזווית הגלגל, את מספר סיבובי המנוע לדקה ואת יחסיי ההמרה", מסביר ניסנבאום, "לוקחים את המידע בזמן אמת מכל החיישנים, מנקים אותו, מאגדים אותו, ואז מפעילים עליו בינה מלאכותית". כל אלה, במטרה "לנפק תובנות על הדינמיקה בין הרכב לכביש, שמוחזרות למחשבי הרכב, וכך נותנות לו קונטקסט יותר רחב על המתרחש".

כיום, אומר ניסנבאום, "אף אחד חוץ מטקטייל ומתחרותיה הספורות שמחוץ לישראל לא מאפשר גם לחוש את הכביש".

ניסנבאום מתאר כיצד תוספת המידע הזו מוסיפה עוד ממדים להבנה של הרכב את העולם שסביבו: "תחשוב על השתלבות של רכב בכביש מהיר. לקראת העלייה הרמפה - קטע הכביש שמוביל לכביש המהיר - אני מסתכל קדימה ומקבל החלטות כמו למשל באיזו מהירות ובאיזו זווית עלי לעלות על הרמפה. וכל זאת בעזרת ראייה אנושית.

"ואולם, ברגע שעליתי על הרמפה, מתווספים לראייה עוד ממדים. אני מתחיל להרגיש גם את הדינמיקה ביחס לכביש: אם נכנסתי מהר מדי - ארגיש שאני עומד להיזרק מהרמפה, ואם נכנסתי בזווית גלגל חדה מדי - ארגיש שאני עומד להתהפך. ואם עליתי על בור, ארגיש איבוד שליטה. המערכת שלנו מעניקה לרכב החכם גם את יכולת החישה הזאת".

סוג מקרים נוסף שבו יכולה לטפל המערכת הוא מה שמכונה "קרח שחור" - שלג שקופא והופך שקוף ומהווה גורם משמעותי לתאונות. "כולנו חושבים על מהירות גלגל כמשהו סדור ונקי, אבל יש הרבה רעשי רקע", מסביר ניסנבאום,"לכן חשובה היכולת להסתכל על היחסים השונים בין האותות ולנקות רעשים. כשמתחילים לאגד את ארבעת הגלגלים יחד, אפשר להבחין בזמן אמת בהבדל בין המהירות גלגל קדמי לאחורי. אם הרכב יעלה על קרח שחור, המהירות הרגעית תעלה בצורה מהירה.

"המערכת של טקטייל לא מצריכה התקנת חומרה נוספת כלשהי, לא בתחום החישה ולא בתחום העיבוד, והיא מתבססת על התשתית הקיימת כבר כיום במכוניות חכמות" מדגיש ניסנבאום. "אנו מנצלים את המידע בתוך הרכב ואת האלגוריתם שלנו על מנת להוציא את התובנות. כל מה שיצרן הרכב נדרש לעשות הוא להתקין תוכנה קטנה ורזה בת כמה מאות ק"ב באחד ממחשבי הרכב, שגם משתמשת במעט מאוד כוח המעבד (CPU)".

וזה עוד לא הכל. המידע שמגיע מהרכבים לא נשאר במערכת פנימה אלא מצטרף אל מידע שנאסף מרכבים נוספים וחוזר אליהם כדי לשפר את הבטיחות. "בעזרת מידע שאנו לוקחים מכל הרכבים ומעלים לענן, ובעזרת הצלבה של נסיעות של רכבים שונים על אותו כביש, אנו יודעים לנטרל את השפעת הרבב ולמפות את תנאי הכביש", מסביר ניסנבאום, "כך, אנו הופכים את כל אחד מהרכבים שמפעילים את התוכנה לגשש, שמגשש את תנאי הכביש. בהמשך, מפות של תנאי הכביש מוזרמות חזרה לרכבים ומעניקות לרכבים את היכולת לדעת מה נמצא מלפנים, איפה יש בורות, איפה יש קרח, מהמורות וכן הלאה".

בין לקוחות טקטייל כיום לא נמצאות רק יצרניות הרכב. עושים שימוש במערכותיה גם גופים כמו רשויות מקומיות המבקשות לנטר את מצב הכבישים שבשטחן. "אנו עובדים עם עיריות ורשויות דרכים ומספקים להם את מפות תנאי הכביש כדי שיוכלו לבצע תכנון תחזוקה יותר טוב וזיהוי מפגעים בזמן אמת, קצת כמו Waze לתנאי הדרך". בתחום זה, מספר ניסנבאום, כבר עובדת טקטייל עם עיריית חיפה ועם רשויות באנגליה ובמערב התיכון בארה"ב ובאסיה.

עוד כתבות

בצלאל מכליס / צילום: אלביט מערכות, יח"צ

אלביט זכתה בחוזה של 670 מיליון דולר לאספקת פתרונות ביטחוניים למדינה באסיה-פסיפיק

החוזה יבוצע על פני תקופה של 25 חודשים, ומציב את היקף החוזים שבהם זכתה אלביט מערכות מתחילת השנה על יותר ממיליארד דולר

ראסל אלוואנגר, מנכ”ל טאואר / צילום: איל יצהר

טאואר רושמת ירידה בהכנסות הרבעון הרביעי ומספקת צפי מאכזב

החברה בניהולו של ראסל אלוונגר צופה הכנסות של 300 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 ● ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ל-306 מיליון דולר

אבי יעקובוביץ/ צילום: איל יצהר

תחילתה של מגמה? גב ים הבטיחה גיוס של 777 מיליון שקל באג"ח הנושאת ריבית שלילית

החברה השלימה בהצלחה את השלב המוסדי בהנפקת סדרה חדשה, במסגרתו זכתה לביקושים של 1.43 מיליארד שקל ● מנכ"ל סיגמא: "שוק ההון בישראל הצטרף לשורה של שווקים עולמיים שבו חברות מגייסות בריביות שליליות"

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף

משפחת פישמן תחמוק מאחריות משפטית? מחלוקת בין לאומי והפועלים על הצעת פשרה בתיק פשיטת הרגל

איש העסקים פושט הרגל מנסה לקדם פשרה שכוללת מחיקה של התביעות המשפטיות נגד ילדיו ורעייתו בתמורה לתשלום פעוט ● ל"גלובס" נודע כי בנק לאומי כבר הסכים לפשרה, שנתקעה כי בנק הפועלים דרש הזרמה של עשרות מיליונים ● לאומי: "מתנגדים בתוקף להסדר המוצע"

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

ת"א ננעלה בירידות; סלקום קפצה לאחר רכישת גולן טלקום

ת"א 35 ירד ב-0.8%, ת"א 125 נחלש ב-0.75% ומדד ת"א 90 איבד 0.45% ● מדדי הטכנולוגיה והבנקים ירדו בכ-1% ● סלקום תרכוש את גולן טלקום ב-600 מיליון שקל ● טאואר פספסה את תחזיות הרבעון הרביעי ומספקת תחזית הכנסות נמוכה לרבעון הראשון של 2020

תמר איש שלום/ צילום: ענבל מרמרי

רם לנדס מייעץ לחדשות 13: האם אודי סגל יגיש לצד תמר איש-שלום?

לנדס, איש התקשורת שעל שמו רשום המעבר של מיקי חיימוביץ' ויעקב אילון מחדשות 2 לערוץ עשר, נשכר לסייע בבניית המעבר להגשה זוגית במהדורה המרכזית של חדשות 13 ● מנכ"ל החברה ישראל טויטו ביקש מלנדס להיות נוכח בחזרות שעורכים בימים אלה שני המגישים

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: איתמר סיידא

האם משרד התחבורה ייחלץ לעזרת חברות התעופה הישראליות בעקבות משבר הקורונה?

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "המדינה תצטרך להכניס את היד לכיס ולפצות את חברות התעופה. באל על מדברים על הפסדים בסדר גודל של כ-50 מיליון דולר. אם המדינה רוצה לשמור על התעופה שלה, היא צריכה לעזור"

בנימין נתניהו/ צילום: רויטרס

יש תאריך: משפטו הפלילי של רה"מ נתניהו ייפתח ב-17 במרץ 2020

המשפט ייפתח בהקראת כתב האישום; עם זאת, הליך ההוכחות בתיק צפוי להתחיל רק בעוד כחצי שנה ● לפי החלטת ביהמ"ש, הדיון ב-17 במרץ ייערך במעמד הנאשמים - כלומר נתניהו יצטרך להגיע לדיון

משה ברקת / צילום: רפי קוץ

ברקת משנה תוואי ליישום משטר ההון הרגולטורי ומכין את הקרקע להגברת דיבידנדים בביטוח

אתמול פרסם הממונה על רשות שוק ההון טיוטות של "מפות דרכים להתאמת הוראות סולבנסי 2 למתכונת האירופית ולאימוצו של תקן דיווח כספי בינלאומי (IFRS) מספר 17" ● מניות חברות הביטוח, שהתחזקו אתמול בעקבות הודעת ברקת, ירדו היום בממוצע בכ-1.3%, בצל הסנטימנט השלילי בשוקי ההון

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

וירוס הקורונה והשווקים: לפרק את המולקולה

התנודתיות בשוקי ההון עולה מדרגה, וסוחרים מתוחכמים יכולים לנצל זאת לטובתם, בשעה שמשקיעים סולידיים יותר עושים התאמות בתיק ● מי שבחר לצאת מיד מהשוק בגלל פאניקה - הפסיד

ארז שמול / צילום: יח"צ

נגיף הקורונה מאיים על הנפקת המניות של תלמה תיירות ורכישת הענק של אמריקן אקספרס טרוול

דחייתה או ביטולה של ההנפקה עקב המשבר בענף התיירות עלולה להשליך על סדרת רכישות שהתבססו על תמורת ההנפקה המתוכננת, ובראשן רכישת סוכנות הנסיעות לאנשי עסקים מידי איסתא ב-130 מיליון שקל ● תלמה: "החברה ממשיכה לפעול להנפקתה לפי לוח הזמנים המקורי"

ביל גייטס ואלון מאסק / צילומים: HANNIBAL HANSCHKE, Olivier Chassignole/ AP

ביל גייטס רכש פורשה חשמלית, ואלון מאסק לא נשאר חייב

גייטס חשף לאחרונה כי החליט לרכוש את אחת מהמתחרות של יצרנית הרכבים החשמליים טסלה ● בתגובה, מאסק עקץ את גייטס בטוויטר

אבי גבאי וגיל שרון / צילום: ליאור מזרחי, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לקראת אישור סופי: סלקום רוכשת את גולן טלקום ב-750 מיליון שקל

דירקטוריוני החברות צפויים לאשר היום את פרטי העסקה ● העסקה כוללת מעל ל-600 מיליון שקל במזומן ו-130 מיליון שקל מחיקת חוב שנתנה סלקום לגולן טלקום

נועם זילברשטיין, מנהל חטיבת הגלאים הגלובלית / צילום: יח"צ

GE מרחיבה את פעילותה בישראל בתחום הפיתוח של מכשירי הדמיה מתקדמים

ההחלטה להרחיב את הפעילות - בעקבות מענק של 50 מיליון שקל מרשות החדשנות

מחסן בטקסס / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפקט אמזון: האם העלייה במסחר המקוון תוריד את מחירי האחסון?

האם "הבום" בשטחי אחסון תעשייתי יפעל לטובת הדיירים ● ניתוח עסקה

שאול אלוביץ' / צילום ארכיון: יוסי כהן

החלטה גורלית של שאול אלוביץ': מוותר על השימוע בתיק בזק

ל"גלובס" נודע כי אלוביץ' החליט לוותר על זכותו להליך שימוע בפני פרקליטות מיסוי וכלכלה ב"תיק בזק השני" - פרשת המרמה בבזק ● המשמעות: ייאלץ להתמודד כנאשם במקביל עם שני משפטים פליליים – תיק 4000 ותיק בזק

אלון יחזקאלי, ירון אלבוים וטל תמיר, מייסדי וויליוט / צילום: איל יצהר, גלובס

וויליוט גייסה 20 מיליון דולר כדי להפוך כל חפץ למכשיר מחובר

עד כה גייסה החברה 70 מיליון דולר ● הסכום שגויס נועד לשמש את החברה כדי לבצע פיילוטים נוספים עם לקוחות

אביב כוכבי / צילום: Oded Balilty, Associated Press

רשמית צה"ל מודיע על הקמת אגף אסטרטגיה ואיראן

זאת כחלק מהתוכנית הרב-שנתית "תנופה" שמקדם הרמטכ"ל אביב כוכבי ● האגף החדש יכלול בשלב ראשון את החטיבה האסטרטגית וחטיבה קשרי החוץ, ושתי משימותיו העיקריות יהיו תכנון אסטרטגיה צבאית ו"ריכוז הפעולות לעיצוב ולתכנון המערכה למול הזירה האיראנית"

בנימין ושרה נתניהו מצביעים בפריימריז/  צילום: הליכוד

מערך דלת לדלת והסעות הליכוד בשיתוף אפליקציית אלקטור יצא לדרך

כך נראה הממשק בין מאגר הנתונים לבין מבצע דלת לדלת של הליכוד, המתנהל בימים אלה, ועד מערך ההסעות לקלפיות - המנוהלים כולם דרך אפליקציה וקבוצות הוואטסאפ של המפלגה ● לפי תוכנית הליכוד, שיאו של המבצע יגיע ביום הבחירות כאשר ב-14 הימים שלפניהן נעשית עבודת התשתית

גיל גירון ורמי נוסבאום, מנכ"ל ויו"ר אשטרום / צילום: ישראל הדרי, יח"צ

אשטרום זכתה בחוזה ביצוע בקריית אונו תמורת 250 מיליון שקל

החברה נבחרה להקים פרויקט מסחר ומשרדים בהיקף של 45 אלף מ"ר שייבנה בסמוך לצומת סביון, כחלק מרובע My Ono ● 

יזמית הפרויקט היא חברת אקרו נדל"ן