גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טקטייל מוביליטי גייסה 9 מיליון דולר כדי "להרגיש את הכביש"

החברה מפתחת מערכת לחילוץ תובנות על תנאי הדרך מחיישנים שכבר מותקנים כיום במכוניות ● המידע משמש הן לשיפור בטיחות הרכב וביצועיו והן לשם ייצור מפות המתעדות את מצב הכבישים ומיועדות לרשויות מקומיות

בעז מזרחי ועמית ניסנבאום / צילום: אסף הבר
בעז מזרחי ועמית ניסנבאום / צילום: אסף הבר

חברת טקטייל מוביליטי (לשעבר MobiWise) הודיעה על גיוס בסך 9 מיליון דולר בהובלת יצרנית הרכב פורשה ויבואנית טויוטה "יוניון מוטורס". המערכת שפיתחה החברה מנתחת נתונים המגיעים מחיישנים לא חזותיים המובנים ברכב, וזאת בכדי לסייע לרכבים חכמים ואוטונומיים "לחוש" את תנאי השטח שמתחת לרכב לצורך קבלת החלטות מושכלות. השקעה זו של פורשה, המחזיקה בישראל מרכז איתור (סקאוטינג) מתווספת להשקעה בסך 1.5 מיליון דולר בסטארטאפ הישראלי TriEye (טריאיי) באוגוסט השנה. לדברי מייקל שטיינר, חבר הנהלה וסמנכ"ל המחקר והפיתוח בפורשה, "שילוב התוכנה של טקטייל מוביליטי בייצור המוני של רכבי פורשה מתוכנן להתבצע בתחילת 2020".

בסבב השתתפו גם משקיעים פרטיים, בהם קרן במות של משפחת מודי בן ש"ך. יחד עם הגיוסים הקודמים הגיעו סך הגיוסים של החברה ל-18 מיליון דולר. בחברה סירבו לנקוב במספרו של סבב הגיוס, והסתפקו בציון העובדה ש"בעבר היא גייסה בסבב A ואף מעבר לכך". הסבב הנוכחי כולל אופציה להרחבתו עד לכ-14 מיליון דולר.

את טקטייל מוביליטי הקים היזם בעז מזרחי, המשמש סמנכ"ל טכנולוגיות יחד עם היזמים אלכס אקרמן ויוסי שירי, שאינם משמשים עוד בתפקיד פעיל בחברה. לפני כשנה וחצי הצטרף לחברה המנכ"ל עמית ניסנבאום, אשר חזר לישראל בעקבות התפקיד לאחר 18 שנים בארה"ב. ניסנבאום היה מעובדיה הראשונים של בטר פלייס, וניהל בארה"ב את שיתופי הפעולה האסטרטגיים של החברה.

משרדי טקטייל, בה מועסקים 25 עובדים, ממוקמים בחיפה. בעקבות הגיוס, החברה שואפת להרחיב את פעילותה המסחריות באירופה ובארה"ב. בנוסף, בכוונתה להכפיל את מצבת העובדים, בדגש על מחקר ופיתוח.

עד 2015 התמקדה טקטייל, שהוקמה ב-2012, בפעילות פיתוח. מאז ועד 2018 מוצרי החברה היו בשלבי ניסוי שונים עם חברות הרכב, ומאז אמצע 2018 החלה להשקיע גם בצד המסחרי. לדברי ניסנבאום, מתחרי החברה הם "סטארטאפים כמו NIRA השבדית, אליהם הצטרפו לאחרונה חברות הטיר1 הגדולות כמו בוש וקונטיננטל, אותן אנו מנצחים במכרזים". המערכות שפיתחה טקטיל כבר מותקנות ברכבי פורשה ובקרוב יגיעו גם לרכבי יצרן רכב (OEM) נוסף.

"כמו שהלא מודע אומר למוח לקחת מידע מהעיניים ולקבל החלטות הכי טובות שיש - להאט, לשנות זווית או להאיץ, כך בדיוק נעשה עם מחשב הרכב, בעזרת מצלמות וליידרים. אלא שעד לאחרונה לא הייתה למחשב הרכב יכולת להכניס שיקולים נוספים.

"בני אדם לא רק מסתכלים על הכביש, אלא מרגישים את הדינמיקה שלו, וככל שהמחשב נכנס לחוג קבלת ההחלטות ברכב חכם, הוא צריך את אותו סט חושים כמו בני אנוש".

הטכנולוגיה של טקטייל, מסביר ניסנבאום, "משלימה את התחום המוכר של ראייה הממוחשבת כמו זו של מובילאי וחברות לידרים אחרות לרכבים. לכן אנו מדברים על טקטיליות - הדינמיות בין שני גופים פיזיים.

"אנחנו ממנפים מידע שמגיע מחיישנים לא ויזואליים שכבר קיימים ברכב, כמו אלה שמנטרים את מהירות וזווית הגלגל, את מספר סיבובי המנוע לדקה ואת יחסיי ההמרה", מסביר ניסנבאום, "לוקחים את המידע בזמן אמת מכל החיישנים, מנקים אותו, מאגדים אותו, ואז מפעילים עליו בינה מלאכותית". כל אלה, במטרה "לנפק תובנות על הדינמיקה בין הרכב לכביש, שמוחזרות למחשבי הרכב, וכך נותנות לו קונטקסט יותר רחב על המתרחש".

כיום, אומר ניסנבאום, "אף אחד חוץ מטקטייל ומתחרותיה הספורות שמחוץ לישראל לא מאפשר גם לחוש את הכביש".

ניסנבאום מתאר כיצד תוספת המידע הזו מוסיפה עוד ממדים להבנה של הרכב את העולם שסביבו: "תחשוב על השתלבות של רכב בכביש מהיר. לקראת העלייה הרמפה - קטע הכביש שמוביל לכביש המהיר - אני מסתכל קדימה ומקבל החלטות כמו למשל באיזו מהירות ובאיזו זווית עלי לעלות על הרמפה. וכל זאת בעזרת ראייה אנושית.

"ואולם, ברגע שעליתי על הרמפה, מתווספים לראייה עוד ממדים. אני מתחיל להרגיש גם את הדינמיקה ביחס לכביש: אם נכנסתי מהר מדי - ארגיש שאני עומד להיזרק מהרמפה, ואם נכנסתי בזווית גלגל חדה מדי - ארגיש שאני עומד להתהפך. ואם עליתי על בור, ארגיש איבוד שליטה. המערכת שלנו מעניקה לרכב החכם גם את יכולת החישה הזאת".

סוג מקרים נוסף שבו יכולה לטפל המערכת הוא מה שמכונה "קרח שחור" - שלג שקופא והופך שקוף ומהווה גורם משמעותי לתאונות. "כולנו חושבים על מהירות גלגל כמשהו סדור ונקי, אבל יש הרבה רעשי רקע", מסביר ניסנבאום,"לכן חשובה היכולת להסתכל על היחסים השונים בין האותות ולנקות רעשים. כשמתחילים לאגד את ארבעת הגלגלים יחד, אפשר להבחין בזמן אמת בהבדל בין המהירות גלגל קדמי לאחורי. אם הרכב יעלה על קרח שחור, המהירות הרגעית תעלה בצורה מהירה.

"המערכת של טקטייל לא מצריכה התקנת חומרה נוספת כלשהי, לא בתחום החישה ולא בתחום העיבוד, והיא מתבססת על התשתית הקיימת כבר כיום במכוניות חכמות" מדגיש ניסנבאום. "אנו מנצלים את המידע בתוך הרכב ואת האלגוריתם שלנו על מנת להוציא את התובנות. כל מה שיצרן הרכב נדרש לעשות הוא להתקין תוכנה קטנה ורזה בת כמה מאות ק"ב באחד ממחשבי הרכב, שגם משתמשת במעט מאוד כוח המעבד (CPU)".

וזה עוד לא הכל. המידע שמגיע מהרכבים לא נשאר במערכת פנימה אלא מצטרף אל מידע שנאסף מרכבים נוספים וחוזר אליהם כדי לשפר את הבטיחות. "בעזרת מידע שאנו לוקחים מכל הרכבים ומעלים לענן, ובעזרת הצלבה של נסיעות של רכבים שונים על אותו כביש, אנו יודעים לנטרל את השפעת הרבב ולמפות את תנאי הכביש", מסביר ניסנבאום, "כך, אנו הופכים את כל אחד מהרכבים שמפעילים את התוכנה לגשש, שמגשש את תנאי הכביש. בהמשך, מפות של תנאי הכביש מוזרמות חזרה לרכבים ומעניקות לרכבים את היכולת לדעת מה נמצא מלפנים, איפה יש בורות, איפה יש קרח, מהמורות וכן הלאה".

בין לקוחות טקטייל כיום לא נמצאות רק יצרניות הרכב. עושים שימוש במערכותיה גם גופים כמו רשויות מקומיות המבקשות לנטר את מצב הכבישים שבשטחן. "אנו עובדים עם עיריות ורשויות דרכים ומספקים להם את מפות תנאי הכביש כדי שיוכלו לבצע תכנון תחזוקה יותר טוב וזיהוי מפגעים בזמן אמת, קצת כמו Waze לתנאי הדרך". בתחום זה, מספר ניסנבאום, כבר עובדת טקטייל עם עיריית חיפה ועם רשויות באנגליה ובמערב התיכון בארה"ב ובאסיה.

עוד כתבות

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של השופט אורנשטיין נחשף: כמה ישלם היהלומן דן גרטלר?

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע שבפסיקה נקבע כי 90% מהתביעה של האחים נגד היהלומן נדחתה ● ערב החג, ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק אך נדחה. כעת הוא צפוי לזנוח את הבקשה

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה