גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניר חפץ התלונן בחקירתו על קריסה מעייפות; החוקר בתגובה: "גם נרקוד יחד מבחינתי"

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי ניר חפץ - שהפך בהמשך לעד מדינה בתיק 4000 - היה כה תשוש במהלך חקירתו, עד שנאלץ להיחקר בעמידה כדי לא להירדם ● היועמ"ש בתגובה לפניית "גלובס" בנושא: "דברי עדי המדינה נמסרו באופן חופשי ומרצון"

ניר חפץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ניר חפץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קטעים חדשים מתוך חקירותיו של עד המדינה בתיק 4000, ניר חפץ, שנחשפים כאן לראשונה, מלמדים על עוצמת הלחץ הפסול לכאורה שהופעל עליו כדי לגייסו כעד מדינה.

ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי חפץ הגיע לרמת תשישות ועייפות קיצונית, עד שנאלץ להיחקר בעמידה כדי לא להירדם, דבר שפסול לחלוטין על-פי פסיקת בית המשפט.

לפי אותו מידע, חוקר המשטרה לחץ על חפץ לחתום על הסכם עד המדינה, כי "חלון ההזדמנויות הוא עכשיו. צריך לדעת לנצל אותו", והבהיר לו כי מדובר על החלטה נכונה בשבילו ובשביל משפחתו.

חפץ בתגובה: "אני פשוט עומד בגלל העייפות".

חוקר: "בבקשה".

חפץ: "אם אני יושב, אני ממש נרדם".

חוקר: "אתה רוצה גם נרקוד יחד מבחינתי".

במקום לעצור את החקירה, החוקרים המשיכו להפעיל את מכבש הלחצים. חפץ הבהיר לחוקריו עד כמה הוא כבר מעורפל חושים. ניר חפץ התלונן כי לא הצליח לישון בלילה עקב "סקביאס", עשרות עקיצות פרעושים ומהומות בין העצירים איתו בתא המעצר שלא אפשרו לו לעצום עין. אולם במקום לעצור את החקירה ולשלוח אותו להשלים שעות שינה, החליטו חוקריו להגביר את הלחץ עליו לחתום על הסכם עד מדינה.

חוקר: "אתה לחוץ?"

חפץ: "לא, אני כל-כך עייף, אני כבר לא רואה בעיניים. אני צריך פסק-זמן או לנשום אוויר או whatever, פשוט אני, פשוט קשה לי".

בתגובה החוקר הציע לו לעמוד לכמה דקות.

חפץ: "קשה לי להתרכז".

חקירתו של חפץ המשיכה תוך שהוא מתאר את מצבו הגופני. "אני פשוט עייף ברמה של... אני פשוט עומד ליפול פה. זו עייפות שאני לא יכול לתאר לך אותה. אני אפילו מתקשה להסתכל".

יש להבהיר כי המשך חקירתו של חפץ תחת תשישות כרונית כאמור מנוגדת לחלוטין לפסיקת בתי המשפט ולזכויות הבסיסיות המוקנות לנחקרים. על-פי הפסיקה, מניעת שינה אסורה בהחלט ואף עשויה להיחשב כעינויים של ממש. רק במקרי קיצון בחקירות של "פצצה מתקתקת" של מחבלים, ישתמשו חוקרי השב"כ באמצעי זה כדי לחלץ את המידע הדרמטי מן החשוד.

איום מרומז לחשוף פרטים אישיים

אמצעי חקירתי פסול זה מצטרף לעוד שורת תרגילי חקירה שנויים במחלוקת שננקטו לגבי החשודים בתיק 4000 ונטען שנועדו לשכנעם לחתום על הסכם עד המדינה ולהפליל את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפני כחודשיים נחשף ב"גלובס" כי המשטרה לחצה על חפץ להחליף את עורך הדין שלו ולהפוך לעד מדינה בתיק 4000. לפי התמלילים שהגיעו לידי "גלובס", החוקרים חצו את גבולות החקירה הלגיטימיים ועודדו את חפץ להחליף את הסנגור המייצג אותו, ככל הנראה במסגרת המאמצים להפוך אותו לעד מדינה, שכן הסנגור שייצג את חפץ באותה עת, עו"ד ירון קוסטליץ, לא ייצג עדי מדינה.

ואכן, כשבועיים אחרי החקירה האמורה החליף חפץ את סנגורו בסנגור חדש, עו"ד אילן סופר, שייצג אותו במשא ומתן לחתימה על הסכם עד מדינה. וכך, ב-5 במרץ 2018 נחתם ההסכם שבמסגרתו התחייב חפץ למסור עדות מפלילה נגד שותפיו לכאורה למסכת השוחד המתוארת בכתב החשדות בתיק 4000, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתמורה קיבל חפץ פטור גורף מהעמדה לדין.

לפני כחודשיים הגיע לידי "גלובס" תמלילי חקירה מתוך תיק 4000, מהם עלה כי הופעלו לכאורה לחצים פסולים במיוחד על ניר חפץ במטרה להופכו לעד מדינה, תוך איום מרומז אך מוחשי לחשוף פרטים אישיים מביכים אודותיו. לאחר התלבטות ארוכה, הוחלט ב"גלובס" שלא לפרסם בשל הפגיעה הקיצונית בצנעת הפרט, אולם נשלחה שאילתה בעניין למשטרת ישראל. המשטרה בתגובתה הכחישה מכל וכל את הנטען בשאילתה.

בתגובה מסרה משטרת ישראל כי "מבלי להתייחס לכל פרט מענייניו האישיים של מי מהמעורבים בתיק, נציין כי מבדיקת חומר החקירה בקשר לפנייתך עולה כי כלל הנחקרים והעדים זומנו רק לצורך מסירת עדותם, וכי המשטרה לא איימה על נחקרים בחשיפת פרטים אישיים אודותיהם". נבהיר כי לפי מיטב הבנתנו, תגובת המשטרה לא תואמת את העובדות המונחות בפנינו.

באותו יום הוציא היועץ המשפטי לממשלה מכתב ליו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, שנשלח אף לכל כלי התקשורת, ובו הוא התייחס לפרסום של עמית סגל בערוץ 12 בדבר לחצים פסולים אחרים שהופעלו על עדי המדינה בתיק 4000. היועמ"ש אביחי מנדלבליט הכחיש את הטענות מכל וכל, כתב בין היתר כי נחה דעתו ש"הדברים שמסרו עדי המדינה נמסרו באופן חופשי ומרצון", ודחה לחלוטין את טענות סנגורי הנאשמים בתיק, תוך שציין כבדרך-אגב כי "אין בכוונתי לגלות כל סובלנות כלפי פעולות ממין אלה ככל שאכן אירעו", והבהיר כי יטפל כנדרש במקרה שיתברר כי חוקרי המשטרה השתמשו באמצעים פסולים ופגעו בזכויות הנחקרים.

אתמול (ב') במהדורה המרכזית של חדשות 12 רמז העיתונאי עמית סגל, שאף בידיו היו החומרים המדוברים זה כחודשיים, לשימוש הפסול שנעשה על-ידי משטרת ישראל בחומרים אלה כדי ללחוץ על חפץ. בתגובה מנעה מערכת אכיפת החוק את פרסום המידע המדובר.

"לא יהיה הליך שימוע מקביל בתקשורת"

אמש פנינו ליועמ"ש עם בקשת הבהרות נוספת: כיצד דבריו ליו"ר לשכת עורכי הדין עולים בקנה אחד עם העובדות. בפניית "גלובס" פורטו בהרחבה הלחצים הפסולים, הכבדים והלא חוקיים לכאורה שהופעלו על חפץ על-מנת להפוך אותו לעד מדינה בתיק 4000.

בתגובה קיבלנו את המענה הבא: "כידוע, לפני כחודש התקיים הליך שימוע לראש הממשלה. במסגרת זו נטענו על-ידי באי-כוחו של ראש הממשלה אותן טענות שמובאות בשאילתה התקשורתית בנוגע לניר חפץ. בימים אלה מנהל היועץ המשפטי לממשלה עם צוותו הליך סדור לבחינת הטענות בשימוע לצורך קבלת החלטה סופית. בתוך כך, כמובן, נבחנות בכובד-ראש גם טענות באי-כוחו של ראש הממשלה בעניין דרך גביית עדותו של ניר חפץ.

"כמובן שאין זה ראוי וגם איננו מתכוונים לנהל הליך שימוע מקביל בתקשורת. הליך השימוע ובחינת הטענות בעקבותיו הוא הליך מקצועי ונקי מכל השפעה זרה, וימשיך להיות כזה.

"באשר למכתבו של היועץ המשפטי לממשלה ליו"ר לשכת עורכי הדין, הרי שבפנייתך הפנית לציטוטים חלקיים בלבד מתוך המכתב, אשר לא משקפים את כלל האמור בו. במכתב הובהר כי נחה דעתו של היועץ המשפטי לממשלה שחוקרי המשטרה הבהירו לעדי המדינה כי הם נדרשים לומר אך ורק את האמת, וכי הדברים שמסרו עדי המדינה נמסרו באופן חופשי ומרצון. כן צוין כי תנאי לעריכת הסכם עד מדינה הוא אמירת אמת בלבד. יש להבחין בין בחינת הטענות הקשורות לעדי מדינה בכל הנוגע לאמירת אמת על-ידם לבין הטענות לפעולות לא תקינות במהלך החקירה.

"לכן, לצד הדברים האמורים, הובהר במכתב כי ככל שיימצא במסגרת הטיפול בתיקים כי בוצעה פעולה שלא כשורה, הדבר ייבחן ויטופל כנדרש", לשון תגובת היועמ"ש.

למרות תגובה זו, גורם בכיר במשרד המשפטים אמר ל"גלובס": "היועמ"ש לא יעבור על כך לסדר היום, הנושא ייבדק ברצינות". 

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח

חשד לפיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על נצח יהודה • בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה  ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? יכול להיות שאתם מתחת לקו העוני של הזמן

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?