גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי הקארפול: האם לסמוטריץ' יהיה אומץ להחיל גם אגרת גודש בכבישים?

שרי התחבורה נמנעו לאורך השנים מלהטיל אגרת גודש בכניסה לערים המרכזיות מתוך חשש מזעם ציבורי שיופנה אליהם ● עכשיו מנסה משרד האוצר לקדם את האגרה בחוק ההסדרים הקרוב ● מה הסיכוי שהיוזמה תצליח ומה אפשר ללמוד מהעולם על פרויקטים דומים

פקקים בנתיבי איילון/ צילום: תמר מצפי
פקקים בנתיבי איילון/ צילום: תמר מצפי

תוכנית נתיב פלוס שהשיק משרד התחבורה לפני כחודש היא רק אחת מהתוכניות שהוכנו במשרד בשנים האחרונות כדי להתמודד עם העומס בכבישים. בארסנל של משרד התחבורה יושבות מזה זמן רב תוכניות לא ממומשות לשינוי סדרי התחבורה בישראל וחיזוק התחבורה הציבורית. אחד הצעדים עליהם דובר רבות בעבר וגם בתקופה האחרונה, הוא הטלת אגרות גודש בכניסה לערים מרכזיות, כשהכוונה היא בעיקר לתל אביב.

אולם, בעיקר מסיבות פוליטיות - עד כה אף שר לא היה מוכן לשלם את המחיר של הכעס הציבורי הצפוי כלפי מי שיהיה אחראי להטלת המס - משרד התחבורה לא קידם את יישומה של האגרה. עכשיו מתברר כי משרד האוצר מנסה לקדם את אגרת הגודש כסעיף בחוק ההסדרים הקרוב שיוגש עם תקציב המדינה.

הפרטים הספציפיים של יוזמת האוצר עדיין לא ידועים, אך בעולם קיימות כבר לא מעט מדינות שהטילו אגרות גודש בכניסה לאזורים עמוסים. בסינגפור לדוגמה, הוטמעה מערכת אגרות גודש ב-1975, כשמחוז העסקים הפך צפוף וגדוש בפקקים שהעמידו רכבים על כבישים בשעות העומס, עד כדי האטת תנועה ל-19 קמ"ש בשעה. במקביל להטלת האגרה, מחיר החנייה באזור המוגבל הועלה בכמעט 100%, ותוכנית של חניוני 'חנה וסע' הוטמעה, כדי לייצר תמריץ חיובי לנהגים. מטרת התוכנית הייתה להפחית את נפח התנועה בעד 30% בשעות השיא, ואכן באזורים ובשעות שבהן נגבתה האגרה נצפתה ירידה של 45% בתנועה הכוללת, וכמות הרכבים ירדה.

אגרת הגודש בלונדון, נוסדה בכדי להפחית את התעבורה הגבוהה במרכז העיר ולגייס הון להשקעה במערכת התחבורה הציבורית. בשנת ההפעלה הראשונה פחתה התנועה הכוללת ב-14%, והזמן המבוזבז בגודש פחת ב-30%. מתוך האנשים שהחליטו לא לשלם את האגרה, 50-60% עברו לתחבורה הציבורית, כשהם נהנים מקווי אוטובוסים חדשים ומ-300 אוטובוסים ציבוריים חדשים שבהם השקיעה העיר כדי לעודד מעבר חלק. עיכובי התחבורה הציבורית פחתו ב-60%. 

בשטוקהולם תוגברו הרכבות ונוספו 18 קווי אוטובוס חדשים למערך התחבורה כדי לעודד אזרחים להפחית את השימוש ברכבים פרטיים לאחר שהוטלה אגרת הגודש. בחודש הראשון לאחר הטלת האגרה ירד היקף התנועה בעיר ב-28% לעומת החודש המקביל השנה שעברה.

המומחים מסכימים: חייבים אגרת גודש

מעבודת מחקר שביצעו פרופ' עומר מואב ושני שרייבר ממכון אהרן למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי הרצליה, עולה כי אם יוטמעו אגרות גודש בישראל, המדינה עשויה להניב תועלת כלכלית מידית בסכום של 16-20 מיליארד שקל בשנה. בראייה לטווח הארוך מדובר בחיסכון מצטבר למשק של 731 מיליארד שקל בשנת 2040 - סכום השווה בערכו לתמ"ג הישראלי בשנת 2007.

לדברי פרופ' מואב, "אם רוצים לצמצם את הסבל של הציבור בפקקים, אין שום ברירה אחרת אלא להטיל אגרות גודש בישראל. אי אפשר היום לתקן בדיעבד את הטעויות התכנוניות החמורות שנעשו בישראל. הפרבור, הפריפריה, הפרדת שימושים, צמודי קרקע, תכננו את המדינה לתלות ברכב פרטי. מעתה והלאה מוטב להימנע מטעויות תכנונית.

"במצב הנתון, יש לנו אנשים שגרים בערי שינה, וצריך לחשוב מה לעשות. אין שום אפשרות לצמצם פקקים בלי לגבות מחיר על שימוש בכביש. גביית המחיר, תקדם מאוד את התחבורה הציבורית. אנשים מפספסים את הנזק האדיר שהתחבורה הפרטית מסבה לתחבורה הציבורית - האוטובוסים שתקועים בפקקים עם הרכב הפרטי. לא בכל מקום ניתן או רצוי לעשות נתבי תחבורה ציבורית.

"אגרות גודש הן פתרון שהוא אמצע בין פתרונות קיצוניים יותר: להמשיך עמידה בפקקים או לחסום תחבורה פרטית לחלוטין מאזורים נרחבים. בין הפוליטיקאים לציבור, הוויכוח הוא ויכוח עקרוני, אך הוויכוח בין מומחי התחבורה, הוא דיון אחר. אצל המומחים ברור לחלוטין שאגרות גודש  זה הדבר הנכון. הוויכוח הוא על האופן והטכנולוגיה של היישום, וזה באמת מקור לבעיות".

פרופ' מואב מתייחס לפוליטיקאים שנרתעים מיישום מדיניות עקב החשש מתרעומת ציבורית. לדבריו, "הפוליטיקה נורא פשוטה: הציבור לא מבין כלכלה, יש בורות רבה בנושא, והפוליטיקאים עושים מה שהציבור רוצה. בהעדר מנהיגות אין סיכוי לאגרות גודש כרגע. הציבור רואה בכך גזירה - הנה ייקחו ממנו כסף, אבל זה לא הסיפור. זה הרי יהיה על חשבון מס אחר. המדינה מנהלת מדיניות גרעונית ובכל מקרה חייבים להעלות מסים. אם לא ייקחו את זה באגרות גודש, ייקחו את זה במקום אחר. הדבר הנכון לעשות הוא לגבות אגרות גודש, לקרוא להן 'מחיר דרך', היות שהן אגרות עבור שימוש בכביש.

"בני אדם קמים בבוקר, נוסעים לעבודה כי הם חייבים, עושים את זה בשעות העומס כי הם חייבים, ועושים את זה ברכב פרטי כי אין ברירה. ככה אנשים חושבים, אבל המציאות שונה מאוד. כשגובים מחיר דרך - חלק משמעותי מהאנשים משנים את ההתנהגות שלהם. פתאום הם מגלים שאפשר לנסוע באוטובוס או באופניים, או לעבוד מהבית או לנסוע בשעות אחרות. זה מה שמוכיחים המקרים בעולם, וזה מה שהוכח בארץ בניסוי נעים לירוק".

התחייבות להשקיע בתחבורה ציבורית

כשברקע מהדהדת ההתנגדות הציבורית לנתיב פלוס ולכל שיח על הטלת אגרות, עולה השאלה כן מה ניתן לעשות כעת. כשהציבור דורש מקלות לפני גזרים - דהיינו, השקעה מסיבית בתחבורה ציבורית לפני הטלה של אגרות חדשות, מאוד ייתכן שיוזמות לתעדוף תחבורה ציבורית על פני פרטית ימשיכו לעמוד במקום.

ד"ר גלית כהן-בלנקשטיין מהמחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית אומרת כי "הניסיון העולמי מראה שמאוד קשה ליישם אגרות גודש, בשל התנגדות ציבורית חזקה מאוד שמשמעותה שנבחרי ציבור לא מוכנים ליישם את האגרות. במקומות שכן יישמו אגרות גודש, כמו לונדון ושטוקהולם, זה לווה בהתחייבות להשקעות. בלונדון, בתגבור האוטובוסים, בשטוקהולם, למרבה ההפתעה, הכסף שמתקבל האגרה מיועד להשקעה בכבישים בתוך ומסביב העיר. בשטוקהולם קודם עשו ניסוי, ואז משאל עם. תושבי שטוקהולם אהבו את הרעיון, תושבי הפרברים קצת פחות, מטבע הדברים.

"כיוון שכל כך קשה ליישם אגרות גודש בעולם הדמוקרטי, יש שתי אסטרטגיות מרכזיות לתשלום על נסיעה בזמנים גדושים: הראשונה, תמריצים חיוביים (כמו לדוגמה מה שנתיבי איילון מקדמים היום עם מיזם אלטרנטיבי - ש.א). במקום להעניש נהגים שבוחרים לנסוע במקומות גדושים, לתגמל נהגים שנמנעים מכך. זו מדיניות שצריך למצוא לה מקורות תקציביים ובינתיים יש מעט ניסיון איתה.

האסטרטגיה השנייה היא רפורמה כללית במיסוי התחבורה כך שבממוצע נהגים לא ישלמו יותר מסים (באמצעות מס קניה, בלו הדלק ואגרות רישוי - ש.א), ויהיה שינוי בתמהיל המיסוי כך שהדלק יהיה זול יותר למשל, אבל נסיעה בגודש תעלה יותר מנסיעה שלא בגודש. זה נקרא 'שלם ככל שתיסע'. בטווח המידי זה כמעט בלתי ישים מבחינה אדמיניסטרטיבית וטכנולוגית. באופן כללי, אנחנו רואים כעת שינוי משמעותי במדיניות התחבורה בישראל, שכן מחלחלת ההבנה שאי אפשר לקדם תחבורה ציבורית טובה בלי לפגוע ברכב הפרטי. דוגמה לכך היא נתיב פלוס". 

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר ●

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות