גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טירוף הקניות של נובמבר עשוי להפוך למפגן כוח של ענקיות הקמעונות

המשקיעים במניותיהן של רשתות הקמעונות הגדולות בארה"ב לא צפויים לעשות "קופה", אבל אולי יראו שיפור קל מעל למדד S&P 500 ● מתחילת 2019 רשמו מניות המגזר זינוק פנומנלי, וכעת הן לא מתומחרות במחיר מציאה

מבצעי בלאק פריידיי בחנות במנהטן, ניו יורק / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס
מבצעי בלאק פריידיי בחנות במנהטן, ניו יורק / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס

תקופת החגים מתקרבת, וטירוף הקניות של נובמבר כבר התחיל, רגע לפני ימי המבצעים של Black Friday ו-Cyber Monday. יום הרווקים הסיני מאחורינו, כשענקית האונליין הסינית עליבאבא שוב שברה שיאים, עם מכירות בהיקף של יותר מ-38 מיליארד דולר - 7 מיליארד דולר יותר מאשר בשנה שעברה.

באופן די מסורתי, התקופה הזאת נחשבת לטובה במיוחד להגדיל את ההחזקות במניות קמעונאיות, שיהיו לא מעט בכותרות בשבועות הקרובים (מניות של חברות כמו AVON ,Leggett & Platt ,Nike ואחרות), הן בעקבות מבצעים שונים והן בעקבות נתוני מכירות ושיאים חדשים. הצרכנים מהווים כ-70% מכלכלת ארה"ב, וכל עוד הם מרגישים טוב מבחינת שוק העבודה, הדיור והשכר - הם ממשיכים לבזבז כסף.

כניסה לתקופת החגים היא תקופה טובה לשוקי המניות, מכיוון שכולם מצפים לעלייה במכירות. זה גם מציב את מניות הצרכנים בין המניות הטובות ביותר לקנייה כרגע.

עליות התשואה סביב Black Friday

בסך-הכול המכירות הקמעונאיות עלו בהתמדה בשני העשורים האחרונים, ונראה כי טירוף הקניות בתקופת החגים הפך כבר מזמן למגמה גלובלית. בעשור האחרון מניות קמעונאיות הצליחו לייצר תשואה כמעט כפולה ממדד S&P 500 בתקופה של השבועיים המקיפים את Black Friday (יום שישי, 29 בנובמבר).

לא תעשו פה "קופה", אבל אולי שיפור קל מעל למדד: בסך-הכול מניות הקמעונות רשמו עליות פנומנליות מתחילת השנה, ואינן מתומחרות במחיר מציאה.

קחו לדוגמה את ענקית הדיסקאונט Target, שרשמה עליות חדות של יותר מ-60% מתחילת השנה - כמעט פי שלושה מ-S&P 500, והרבה בזכות השקעות של מיליארדים בשירותי האונליין, המשלוחים והאיסוף העצמי. ב-Target הפנימו כי הצרכן אומנם מגדיל רכישות, אבל הזמן שלו נהפך ליקר יותר - ולכן רבים יעדיפו אפשרות לשימוש בשירותי אונליין עבור משלוח, או אפילו עבור איסוף עצמי מהיר, כשצוות העובדים יוציא עבורו את החבילה לרכב.

את התקופה הזאת ינצלו ענקיות כמו Target, Walmart ו-Cusco למפגן כוח ומלחמה על הצרכן האמריקאי. מלבד שירותי האונליין, שהובילו גם לשיפור חד בתוצאות, מתחרות כמו אמזון הובילו לחינוך שוק, גם בעסקי האוף-ליין, אבל יש עוד הרבה עבודה ופיתוח ברמת חוויית הקנייה.

אחת הדוגמאות היא כמובן רשת הסופרמרקטים הצומחת של עליבאבא, HEMA, שעליה כבר כתבתי לפני שנה כאן ב"גלובס", תחת הכותרת "הקרב הגדול עם אמזון: עסקי האונליין של עליבאבא הם רק ההתחלה".

קמעונאית נוספת ששווה בדיקה היא Best Buy, שבדרך-כלל מקדימה לפרסם חלק מהמבצעים הצפויים ברשת, בניסיון לרתום את הצרכנים מבעוד מועד. גם במקרה שלה רשמה ענקית הקמעונאות עליות שערים של יותר מ-40% מתחילת 2019. התמחור של בסט ביי נוח יחסית, ובדרך-כלל היא נחשבת למניה בטוחה יחסית לתקופה.

המרוץ של שוק המוצרים הלבישים

בטור הקודם שלי ב"גלובס" כתבתי על טרנד השעונים/צמידים חכמים, שסביבו צפויה לפרוץ מלחמה קשה בין חברות ענקיות שמבינות היטב כי איסוף נתונים כמו קצב לב, לחץ דם, הרגלי תנועה, ספורט וכדומה יהיה הקרב הבא על הצרכן ועשוי להפוך אותו ללקוח שבוי.

אחרי שגוגל שמה את ידה על Fitbit, זה אולי קצת מוקדם, אבל Black Friday בהחלט עשוי להפוך למפגן כוח ומלחמה בין השעון החכם של אפל לבין Fitbit, שיאומי ואחרים.

קרב הסמארטפונים הגדול עדיין חי ובועט: מפגן כוח נוסף יהיה כמובן על הסמארטפון שתרכשו בהטבות שונות לרגל החגים. זאת תקופה מצוינת לבחון אם האייפון החדש (iPhone 11) ומחשב המק פרו החדש של אפל אכן הביאו בשורה חדשה לשוק (במחיר ובטכנולוגיה), ואם הם מצליחים להגדיל נתח שוק על חשבון שיאומי שמפנקת בחומרה, וואווי שחטפה סיקול ממוקד מהאמריקאים בשנה האחרונה, וסמסונג שנחלשת בשנים האחרונות.

קרב הסטרימינג הגדול בעיצומו

שירותי סטרימינג זה אומנם "שירותים" ולא "מוצרים", אבל גם הם מקבלים במה ענקית בתקופת החגים. רק לפני שבועיים השיקה דיסני את שירות הסטרימינג שלה, Disney פלוס, ואף שהיא עדיין הרחק מאחורי נטפליקס, הן ברמת המנויים והן ברמת הטכנולוגיה, נראה כי היא מהווה איום מרכזי על ענקית הסטרימינג. לקראת החגים ינסו השתיים להגדיל מכירות על-ידי מבצעים שונים, וקודם כל לזכות באמון הצרכן האמריקאי.

ההערכה היא כי ספריית התוכן הענקית של דיסני, שמותאמת יותר לכל המשפחה מאשר ספריית התוכן של נטפליקס, המוכוונת לאוכלוסייה בוגרת יותר, לצד התמחור הנוח, ישרתו את דיסני כדי להמשיך את המומנטום הסופר-חיובי שצברה כבר בשבוע הראשון להשקת השירות. עם זאת, לא מן הנמנע כי צרכנים רבים יעדיפו את שתי החבילות.

שירות סטרימינג מעניין נוסף הוא רוקו (ROKU), שנחשב לאחד המדוברים כיום בארה"ב, עם שיעורי צמיחה אדירים ועליות שערים של כ-400% מתחילת השנה.

וגם בגזרת שירותי התשלומים מנשבות רוחות מלחמה: אם בעשור האחרון חברות כרטיסי האשראי ו-Paypal היו הנהנות העיקריות מהגידול החד במכירות בתקופת החגים, במיוחד באונליין, הפעם שירותי התשלומים של אפל, הארנק של גוגל והאשראי של אמזון יתנסו בטבילת האש הראשונה שלהם, ועד כמה הם מסוגלים לאיים על שוק האשראי ועולם הבנקאות בשנים הקרובות.

הימור מסוכן הפעם: אמזון נחשבת להימור בטוח יחסית בתקופת החגים, כשמכירות האונליין ממשיכות לצמוח ולשגשג, והיא צפויה לקבוע שיאים חדשים. הבעיה היא שהחברה סובלת מסנטימנט שלילי בעקבות מלחמה אחרת - המלחמה על "שירותי הענן". החברה הפסידה באחרונה חוזה מחשוב ענן של 10 מיליארד דולר, לאחר שהפנטגון החליט להעניק את החוזה למיקרוסופט - בענף שנחשב לרווחי ולמוביל של אמזון, למרות הוותק ונתח השוק שלה. בסך-הכול נראה כי המלחמה עם גוגל, אפל ומיקרוסופט באחרונה פוגעת באמזון, כשהיא מאבדת חוזים שאולי מאותתים על חולשה בטכנולוגיה, בתמחור ובשירות שלה.

מנגד, אמזון שולטת במחצית מכל ענף המסחר האלקטרוני, ותהיה פופולרית מאוד בתקופה הקרובה. נוסף על כך, מניית החברה רשמה עלייה עלובה יחסית, של פחות מ-10% מתחילת השנה, לעומת עליות חדות של מיקרוסופט וגוגל, בשיעור של 25% ו-43% בהתאמה, ואולי זאת בדיוק התקופה עבורה לצמצם קצת פערים. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה או מכירה או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

חנן שטיינהרט בוועידת ישראל לעסקים / צילום: ש

חנן שטיינהרט: "שוק האג"ח האמריקאי הוא סכנת נפשות, הבינה המלאכותית לא תציל אותנו בזמן"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר חנן שטיינהרט כי החוב האמריקאי גדל בשני טריליון דולר בחודשים האחרונים, וכי הריבית על החוב גבוהה משמעותית מקצב הצמיחה הכלכלית ● "הריבית על כל החוב האמריקאי היא פי שלוש וחצי מהגידול בתל"ג בשנה", ציין בדבריו

הישראליות בוול סטריט / צילום: באדיבות נאייקס, אלן צצקין, נאבן

הישראלית שצנחה במעל 20% בעקבות הדוחות, וזו שהתאוששה מהשפל

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● פלטפורמת בניית האתרים Wix נפלה בכ-24% מאז שפרסמה את דוחותיה, על רקע ירידה שנרשמה בשולי הרווח ● מנגד, נאייקס קפצה בשיעור דו־ספרתי לאחר הדוחות ● נאבן התאוששה מעט, לאחר שנפלה במעל 40% מאז הנפקתה בחודש שעבר

מימין: אסף זגריזק, יודפת אפק-ארזי, ינקי קוינט ורועי כחלון בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

רועי כחלון: "עובדים מסביב לשעון על הנפקת התעשייה האווירית"

במסגרת פאנל "תשתיות לישראל" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנהל רמ"י ינקי קוינט אמר כי "מחירי הדירות יכולים להגיע לרמה שזוג צעיר יוכל לרכוש דירה בעלות סבירה" ● יו"ר נת"ע, יודפת אפק-ארזי: "פרויקט המטרו זה גיים צ'יינג'ר עשורים קדימה"

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

הקרב על הצעירים: הפועלים יממן את המסחר בניירות ערך לגילאי 35 ומטה

בנק הפועלים משיק חבילת הטבות לצעירים ולסטודנטים, והוא יממן להם החזר מלא של עמלות המסחר בניירות ערך בארץ ובחו"ל ● כמו כן, לקוחות אלו שיצטרפו לבנק הפועלים, ייהנו מהחזר מלא של עמלות מסוף נובמבר 2025 עד לסוף חודש יוני 2026

פול דונובן / צילום: UBS

מה הקשר בין מחירי הדיור לביטקוין? ההסבר של הכלכלן הבכיר מ-UBS

במהלך יותר מ־30 שנה ב־UBS, פול דונובן, הכלכלן הראשי של חטיבת ניהול ההון הגלובלי בבנק, ראה לא מעט משברים היסטוריים ● בראיון לגלובס הוא מציע לשמור על גישה זהירה בנוגע ל־AI, מעריך שהזהב מיצה את העליות, וגם: הקשר בין הקושי לקנות דירה להשקעה בביטקוין

מייקל רפפורט, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מייקל רפפורט: "ישראל צריכה להיפטר מהמושג הסברה, כי היא לא צריכה להסביר שום דבר"

"נעלבתי מכך ששחקנים לא יכלו לתמוך בישראל בזמן שהיו חטופים בשבי. זו מבוכה", אמר השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● בעוד כמעט כל שחקני הוליווד, לרבות היהודים שבהם, נאלמו דום או יצאו כנגד ישראל אחרי ה-7 באוקטובר, רפפורט היה בין אלה שהשמיעו קול צלול וברור בעד ישראל

מימין: הילה ויסברג, ענבל קרייס, פרופ' אסנת לב ציון קורח, קרן כהן חזן / צילום: כדיה לוי

"הגיים צ'יינג'ר לעתיד": שלוש בכירות מדברות על מנועי הצמיחה של התעשייה

בפאנל "תעשייה, חדשנות ובריאות - האבנים הגדולות של כלכלת ישראל", שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס, דיברו שלוש בכירות בתעשייה הישראלית על הצלחה והמנוע להוביל, על מהפכת ה-AI ויישומה, ועל תחזיות לעתיד ● וגם: מה ישמור על העליונות הטכנולוגית שלנו?

ועידת ישראל לעסקים ה-32

ועידת ישראל ה-32 יוצאת לדרך בהשתתפות צמרת המשק

ועידת ישראל לעסקים של גלובס היא הוועידה הוותיקה והחשובה בישראל. במסגרתה מתקיימים מושבים בתחומים: השקעות, תשתיות, הייטק וחדשנות, בריאות ועוד ● בין המשתתפים: ג׳ייסון גרינבלט, שליח הבית הלבן למזרח התיכון לשעבר, יו"ר צ'ק פוינט, מנכ"ל שיבא, מנכ"לי הפועלים, הפניקס, בזק, תנובה, אלקטרה צריכה, תורפז תעשיות, מנכ"ל הבורסה ורבים נוספים ● עוד בין המשתתפים: השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט והאלוף במיל' ניצן אלון, ראש מפקדת השבויים והנעדרים לשעבר, בהופעה ראשונה

ינון קרייז, מנכ''ל ויו''ר ענקית הצעצועים מאטל, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל ענקית הצעצועים מאטל: "התחלנו להסתכל על אנשים שקונים את המוצרים שלנו כמעריצים ולא כצרכנים"

ינון קרייז, מנכ"ל ויו"ר ענקית הצעצועים מאטל, השתתף בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● הוא התייחס להצטרפותו לחברה ב-2018, לאחר שהתחלפו 3 מנכ"לים ברציפות, דיבר על השינוי האסטרטגי שהביא לחברה ועל הצלחת הסרט "ברבי" ● "מאטל מתוארת בתסריט כחברה הכי גרועה בקורפורייט האמריקאי, והתפקיד שלי כמנכ"ל החברה מגולם כשוביניסט - וזה עבד"

מנכ''ל קבוצת הפניקס, אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אייל בן סימון: "הפניקס היא מחוללת התחרות המרכזית בעולם הפיננסי"

מנכ"ל הפניקס אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי עוד לפני הכלכלה, "אנו חייבים להבין שמדינת ישראל צריכה תוכנית ארוכת-טווח" ● לגבי החוסן של הכלכלה הישראלית הוא טוען: "הרבה מדינות היו רוצות יחס חוב-תוצר כמו שלנו" ● וגם: מה הוא חושב לגבי הכוח של המתווכים הפיננסיים בישראל?

מימין: אסף זגריזק, שאול שניידר ועמית לנג בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: רפי קוץ

יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר: "אני לא מתנגד להנפקה"

שניידר אמר את הדברים בשיחה בנושא התשתיות הקריטיות של ישראל בוועידת ישראל לעסקים של גלובס ● מנכ"ל מקורות עמית לנג: "יש לישראל פוטנציאל להיות ספקית מים לסוריה וכך ליצור מארג גאו-פוליטי"

מנכ''ל הבורסה איתי בן זאב בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

האם לשוק יש עוד לאן לעלות? התשובה של מנכ"ל הבורסה בת"א

למרות השיאים והתשואות החזקות בבורסה המקומית, איתי בן זאב, סבור שהיא רחוקה מלבטא את הפוטנציאל העתידי, ובטוח שמפולת במדדים לא על הפרק ● כך אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "ירידות חדות מגיעות בדרך כלל בתקופה של בועה וזה לא המצב כרגע"

גדי קוניא ושירה ספיר / צילום: גלובס

מנכ"ל תנובה: "ישראל לא יכולה לוותר על ייצור מוצרי המזון הבסיסיים, בטח לא המפוקחים"

ענף החלב ידע לא מעט סערות בשנתיים האחרונות - החל מהמחסורים בתקופות החגים, דרך העלאות המחירים ועד התוכניות החדשות שהוצגו בשבוע שעבר במשרדי הממשלה ● בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנכ"ל קבוצת תנובה גדי קוניא פתח את הכול והסביר מהן הבעיות השורשיות של הענף ● וגם: האם בקרוב תנובה תצא להנפקה?

מנכ''ל בזק, ניר דוד, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל בזק: "ביטול ההפרדה המבנית יעשה שינוי משמעותי וישפיע על יוקר המחיה"

ניר דוד, מנכ"ל בזק, אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "ישראל יכולה להפוך לצומת תקשורת עולמי, וזו הזדמנות גדולה" ● הוא הוסיף כי המשקיעים הזרים חוזרים לישראל: "הפוטנציאל עומד להתפוצץ"

גיל שויד בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

האזהרה של גיל שויד: "שוק הסייבר מנותק"

בצל התמחור הגבוה של חברות סייבר והעניין מצד ענקיות הטכנולוגיה, יו"ר צ'ק פוינט גיל שויד מספר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, על האתגרים שמספקת הבינה המלאכותית לתחום, ועונה לשאלה האם הוא מתכנן לשוב לקדמת הבמה ● "בשנת 2001 הייתה בועה בעקבות מהפכת האינטרנט, אבל 20 שנה אחרי האינטרנט עדיין חי ובועט"

ענת לוין, ליאת חזות ולימור בקר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

מה יקרה לכסף שלכם ב-2026? שלוש מנהלות השקעות בכירות עונות

פאנל המנכ"ליות הבכירות בוועידת ישראל לעסקים של גלובס סימן את 2026 כשנה של הכרעות ● לימור בקר מהמילטון ליין צופה שחלק גדול מהצמיחה העתידית בכלל לא יקרה בבורסה - אלא בחברות הפרטיות ● ענת לוין מבלקרוק סבורה שבקרוב נבין באילו מחברות הבינה המלאכותית הסיכון עולה על כדאיות ההשקעה ● וליאת חזות מהפועלים אקוויטי חושבת שדווקא העובדה שהרבה רוכשים ישבו על הגדר בשוק המגורים מייצרת הזדמנות

מימין: חזי שטרנליכט, חגי שרייבר, עמי בם / צילום: שלומי יוסף

מנהל ההשקעות הראשי בהפניקס: "בועות לא מתפוצצות כשהתקשורת מבשרת על כך"

בפאנל בהנחיית חזי שטרנליכט בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, שוחחו חגי שרייבר, משנה למנכ"ל קבוצת הפניקס ומנהל ההשקעות הראשי, ועמי בם, יו"ר בריינסוויי ויו"ר גילת רשתות לווין, על נורות האזהרה בשוק ההון, על אסטרטגיות השקעות ועל אסטרטגיות ניהול ● ומהו הפרמטר החמקמק שלא תמיד נכנס למודלים האסטרטגיים?

מימין: אלה לוי וינריב, שרית זוסמן ושירה שפירא / צילום: רמי זרנגר

"להחליט לשים זרקור על הדברים הטובים": שירה שפירא ושרית זוסמן בשיחה על שכול והכוח להמשיך הלאה

חברי הילדות ענר שפירא ז"ל, רס"ל בן זוסמן ז"ל והירש גולדברג פולין ז"ל, הפכו לסמל לגבורה בעקבות אירועי 7.10 ● האימהות של שניים מהם, שירה שפירא ושרית זוסמן, הגיעו לוועידת ישראל לעסקים של גלובס כדי לספר עליהם, על הדרך להמשיך הלאה ועל החשיבות של עשייה חיובית בחברה

אביטל פרדו בוועידת ישראל לעסקים

אביטל פרדו, שותף מייסד בפאגאיה: "בתוך עשור נוכל להפוך לאחת מחברות האשראי הצרכני הגדולות בעולם"

אביטל פרדו סיפר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על השוק התנודתי, מעבר החברה ממודל יוניקורן למוסד פיננסי – והאתגר של השנים הבאות ● בנוסף, הכריז כי "היתרון התחרותי האמיתי של ה-AI עוד לא נחשף"

נדב חנין, סמנכ''ל שיווק וחדשנות באל על, בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

סמנכ"ל אל על: "יש אנומליה בין ביקוש והיצע בעולם התעופה"

נדב חנין, סמנכ"ל השיווק והדיגיטל של אל על, הסביר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי מחסור עולמי במטוסים ובמנועים ● על הביקורת שהופנתה נגד החברה במהלך המלחמה: "שעות הטיסה שלנו טובות יותר, הצוותים כחול־לבן - ויש לזה ערך" ● על הקמת בסיס פעילות מקומי לוויזאייר אמר כי כללי הרגולציה השונים יוצרים אי־שוויון