גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טירוף הקניות של נובמבר עשוי להפוך למפגן כוח של ענקיות הקמעונות

המשקיעים במניותיהן של רשתות הקמעונות הגדולות בארה"ב לא צפויים לעשות "קופה", אבל אולי יראו שיפור קל מעל למדד S&P 500 ● מתחילת 2019 רשמו מניות המגזר זינוק פנומנלי, וכעת הן לא מתומחרות במחיר מציאה

מבצעי בלאק פריידיי בחנות במנהטן, ניו יורק / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס
מבצעי בלאק פריידיי בחנות במנהטן, ניו יורק / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס

תקופת החגים מתקרבת, וטירוף הקניות של נובמבר כבר התחיל, רגע לפני ימי המבצעים של Black Friday ו-Cyber Monday. יום הרווקים הסיני מאחורינו, כשענקית האונליין הסינית עליבאבא שוב שברה שיאים, עם מכירות בהיקף של יותר מ-38 מיליארד דולר - 7 מיליארד דולר יותר מאשר בשנה שעברה.

באופן די מסורתי, התקופה הזאת נחשבת לטובה במיוחד להגדיל את ההחזקות במניות קמעונאיות, שיהיו לא מעט בכותרות בשבועות הקרובים (מניות של חברות כמו AVON ,Leggett & Platt ,Nike ואחרות), הן בעקבות מבצעים שונים והן בעקבות נתוני מכירות ושיאים חדשים. הצרכנים מהווים כ-70% מכלכלת ארה"ב, וכל עוד הם מרגישים טוב מבחינת שוק העבודה, הדיור והשכר - הם ממשיכים לבזבז כסף.

כניסה לתקופת החגים היא תקופה טובה לשוקי המניות, מכיוון שכולם מצפים לעלייה במכירות. זה גם מציב את מניות הצרכנים בין המניות הטובות ביותר לקנייה כרגע.

עליות התשואה סביב Black Friday

בסך-הכול המכירות הקמעונאיות עלו בהתמדה בשני העשורים האחרונים, ונראה כי טירוף הקניות בתקופת החגים הפך כבר מזמן למגמה גלובלית. בעשור האחרון מניות קמעונאיות הצליחו לייצר תשואה כמעט כפולה ממדד S&P 500 בתקופה של השבועיים המקיפים את Black Friday (יום שישי, 29 בנובמבר).

לא תעשו פה "קופה", אבל אולי שיפור קל מעל למדד: בסך-הכול מניות הקמעונות רשמו עליות פנומנליות מתחילת השנה, ואינן מתומחרות במחיר מציאה.

קחו לדוגמה את ענקית הדיסקאונט Target, שרשמה עליות חדות של יותר מ-60% מתחילת השנה - כמעט פי שלושה מ-S&P 500, והרבה בזכות השקעות של מיליארדים בשירותי האונליין, המשלוחים והאיסוף העצמי. ב-Target הפנימו כי הצרכן אומנם מגדיל רכישות, אבל הזמן שלו נהפך ליקר יותר - ולכן רבים יעדיפו אפשרות לשימוש בשירותי אונליין עבור משלוח, או אפילו עבור איסוף עצמי מהיר, כשצוות העובדים יוציא עבורו את החבילה לרכב.

את התקופה הזאת ינצלו ענקיות כמו Target, Walmart ו-Cusco למפגן כוח ומלחמה על הצרכן האמריקאי. מלבד שירותי האונליין, שהובילו גם לשיפור חד בתוצאות, מתחרות כמו אמזון הובילו לחינוך שוק, גם בעסקי האוף-ליין, אבל יש עוד הרבה עבודה ופיתוח ברמת חוויית הקנייה.

אחת הדוגמאות היא כמובן רשת הסופרמרקטים הצומחת של עליבאבא, HEMA, שעליה כבר כתבתי לפני שנה כאן ב"גלובס", תחת הכותרת "הקרב הגדול עם אמזון: עסקי האונליין של עליבאבא הם רק ההתחלה".

קמעונאית נוספת ששווה בדיקה היא Best Buy, שבדרך-כלל מקדימה לפרסם חלק מהמבצעים הצפויים ברשת, בניסיון לרתום את הצרכנים מבעוד מועד. גם במקרה שלה רשמה ענקית הקמעונאות עליות שערים של יותר מ-40% מתחילת 2019. התמחור של בסט ביי נוח יחסית, ובדרך-כלל היא נחשבת למניה בטוחה יחסית לתקופה.

המרוץ של שוק המוצרים הלבישים

בטור הקודם שלי ב"גלובס" כתבתי על טרנד השעונים/צמידים חכמים, שסביבו צפויה לפרוץ מלחמה קשה בין חברות ענקיות שמבינות היטב כי איסוף נתונים כמו קצב לב, לחץ דם, הרגלי תנועה, ספורט וכדומה יהיה הקרב הבא על הצרכן ועשוי להפוך אותו ללקוח שבוי.

אחרי שגוגל שמה את ידה על Fitbit, זה אולי קצת מוקדם, אבל Black Friday בהחלט עשוי להפוך למפגן כוח ומלחמה בין השעון החכם של אפל לבין Fitbit, שיאומי ואחרים.

קרב הסמארטפונים הגדול עדיין חי ובועט: מפגן כוח נוסף יהיה כמובן על הסמארטפון שתרכשו בהטבות שונות לרגל החגים. זאת תקופה מצוינת לבחון אם האייפון החדש (iPhone 11) ומחשב המק פרו החדש של אפל אכן הביאו בשורה חדשה לשוק (במחיר ובטכנולוגיה), ואם הם מצליחים להגדיל נתח שוק על חשבון שיאומי שמפנקת בחומרה, וואווי שחטפה סיקול ממוקד מהאמריקאים בשנה האחרונה, וסמסונג שנחלשת בשנים האחרונות.

קרב הסטרימינג הגדול בעיצומו

שירותי סטרימינג זה אומנם "שירותים" ולא "מוצרים", אבל גם הם מקבלים במה ענקית בתקופת החגים. רק לפני שבועיים השיקה דיסני את שירות הסטרימינג שלה, Disney פלוס, ואף שהיא עדיין הרחק מאחורי נטפליקס, הן ברמת המנויים והן ברמת הטכנולוגיה, נראה כי היא מהווה איום מרכזי על ענקית הסטרימינג. לקראת החגים ינסו השתיים להגדיל מכירות על-ידי מבצעים שונים, וקודם כל לזכות באמון הצרכן האמריקאי.

ההערכה היא כי ספריית התוכן הענקית של דיסני, שמותאמת יותר לכל המשפחה מאשר ספריית התוכן של נטפליקס, המוכוונת לאוכלוסייה בוגרת יותר, לצד התמחור הנוח, ישרתו את דיסני כדי להמשיך את המומנטום הסופר-חיובי שצברה כבר בשבוע הראשון להשקת השירות. עם זאת, לא מן הנמנע כי צרכנים רבים יעדיפו את שתי החבילות.

שירות סטרימינג מעניין נוסף הוא רוקו (ROKU), שנחשב לאחד המדוברים כיום בארה"ב, עם שיעורי צמיחה אדירים ועליות שערים של כ-400% מתחילת השנה.

וגם בגזרת שירותי התשלומים מנשבות רוחות מלחמה: אם בעשור האחרון חברות כרטיסי האשראי ו-Paypal היו הנהנות העיקריות מהגידול החד במכירות בתקופת החגים, במיוחד באונליין, הפעם שירותי התשלומים של אפל, הארנק של גוגל והאשראי של אמזון יתנסו בטבילת האש הראשונה שלהם, ועד כמה הם מסוגלים לאיים על שוק האשראי ועולם הבנקאות בשנים הקרובות.

הימור מסוכן הפעם: אמזון נחשבת להימור בטוח יחסית בתקופת החגים, כשמכירות האונליין ממשיכות לצמוח ולשגשג, והיא צפויה לקבוע שיאים חדשים. הבעיה היא שהחברה סובלת מסנטימנט שלילי בעקבות מלחמה אחרת - המלחמה על "שירותי הענן". החברה הפסידה באחרונה חוזה מחשוב ענן של 10 מיליארד דולר, לאחר שהפנטגון החליט להעניק את החוזה למיקרוסופט - בענף שנחשב לרווחי ולמוביל של אמזון, למרות הוותק ונתח השוק שלה. בסך-הכול נראה כי המלחמה עם גוגל, אפל ומיקרוסופט באחרונה פוגעת באמזון, כשהיא מאבדת חוזים שאולי מאותתים על חולשה בטכנולוגיה, בתמחור ובשירות שלה.

מנגד, אמזון שולטת במחצית מכל ענף המסחר האלקטרוני, ותהיה פופולרית מאוד בתקופה הקרובה. נוסף על כך, מניית החברה רשמה עלייה עלובה יחסית, של פחות מ-10% מתחילת השנה, לעומת עליות חדות של מיקרוסופט וגוגל, בשיעור של 25% ו-43% בהתאמה, ואולי זאת בדיוק התקופה עבורה לצמצם קצת פערים. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה או מכירה או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"