גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טירוף הקניות של נובמבר עשוי להפוך למפגן כוח של ענקיות הקמעונות

המשקיעים במניותיהן של רשתות הקמעונות הגדולות בארה"ב לא צפויים לעשות "קופה", אבל אולי יראו שיפור קל מעל למדד S&P 500 ● מתחילת 2019 רשמו מניות המגזר זינוק פנומנלי, וכעת הן לא מתומחרות במחיר מציאה

מבצעי בלאק פריידיי בחנות במנהטן, ניו יורק / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס
מבצעי בלאק פריידיי בחנות במנהטן, ניו יורק / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס

תקופת החגים מתקרבת, וטירוף הקניות של נובמבר כבר התחיל, רגע לפני ימי המבצעים של Black Friday ו-Cyber Monday. יום הרווקים הסיני מאחורינו, כשענקית האונליין הסינית עליבאבא שוב שברה שיאים, עם מכירות בהיקף של יותר מ-38 מיליארד דולר - 7 מיליארד דולר יותר מאשר בשנה שעברה.

באופן די מסורתי, התקופה הזאת נחשבת לטובה במיוחד להגדיל את ההחזקות במניות קמעונאיות, שיהיו לא מעט בכותרות בשבועות הקרובים (מניות של חברות כמו AVON ,Leggett & Platt ,Nike ואחרות), הן בעקבות מבצעים שונים והן בעקבות נתוני מכירות ושיאים חדשים. הצרכנים מהווים כ-70% מכלכלת ארה"ב, וכל עוד הם מרגישים טוב מבחינת שוק העבודה, הדיור והשכר - הם ממשיכים לבזבז כסף.

כניסה לתקופת החגים היא תקופה טובה לשוקי המניות, מכיוון שכולם מצפים לעלייה במכירות. זה גם מציב את מניות הצרכנים בין המניות הטובות ביותר לקנייה כרגע.

עליות התשואה סביב Black Friday

בסך-הכול המכירות הקמעונאיות עלו בהתמדה בשני העשורים האחרונים, ונראה כי טירוף הקניות בתקופת החגים הפך כבר מזמן למגמה גלובלית. בעשור האחרון מניות קמעונאיות הצליחו לייצר תשואה כמעט כפולה ממדד S&P 500 בתקופה של השבועיים המקיפים את Black Friday (יום שישי, 29 בנובמבר).

לא תעשו פה "קופה", אבל אולי שיפור קל מעל למדד: בסך-הכול מניות הקמעונות רשמו עליות פנומנליות מתחילת השנה, ואינן מתומחרות במחיר מציאה.

קחו לדוגמה את ענקית הדיסקאונט Target, שרשמה עליות חדות של יותר מ-60% מתחילת השנה - כמעט פי שלושה מ-S&P 500, והרבה בזכות השקעות של מיליארדים בשירותי האונליין, המשלוחים והאיסוף העצמי. ב-Target הפנימו כי הצרכן אומנם מגדיל רכישות, אבל הזמן שלו נהפך ליקר יותר - ולכן רבים יעדיפו אפשרות לשימוש בשירותי אונליין עבור משלוח, או אפילו עבור איסוף עצמי מהיר, כשצוות העובדים יוציא עבורו את החבילה לרכב.

את התקופה הזאת ינצלו ענקיות כמו Target, Walmart ו-Cusco למפגן כוח ומלחמה על הצרכן האמריקאי. מלבד שירותי האונליין, שהובילו גם לשיפור חד בתוצאות, מתחרות כמו אמזון הובילו לחינוך שוק, גם בעסקי האוף-ליין, אבל יש עוד הרבה עבודה ופיתוח ברמת חוויית הקנייה.

אחת הדוגמאות היא כמובן רשת הסופרמרקטים הצומחת של עליבאבא, HEMA, שעליה כבר כתבתי לפני שנה כאן ב"גלובס", תחת הכותרת "הקרב הגדול עם אמזון: עסקי האונליין של עליבאבא הם רק ההתחלה".

קמעונאית נוספת ששווה בדיקה היא Best Buy, שבדרך-כלל מקדימה לפרסם חלק מהמבצעים הצפויים ברשת, בניסיון לרתום את הצרכנים מבעוד מועד. גם במקרה שלה רשמה ענקית הקמעונאות עליות שערים של יותר מ-40% מתחילת 2019. התמחור של בסט ביי נוח יחסית, ובדרך-כלל היא נחשבת למניה בטוחה יחסית לתקופה.

המרוץ של שוק המוצרים הלבישים

בטור הקודם שלי ב"גלובס" כתבתי על טרנד השעונים/צמידים חכמים, שסביבו צפויה לפרוץ מלחמה קשה בין חברות ענקיות שמבינות היטב כי איסוף נתונים כמו קצב לב, לחץ דם, הרגלי תנועה, ספורט וכדומה יהיה הקרב הבא על הצרכן ועשוי להפוך אותו ללקוח שבוי.

אחרי שגוגל שמה את ידה על Fitbit, זה אולי קצת מוקדם, אבל Black Friday בהחלט עשוי להפוך למפגן כוח ומלחמה בין השעון החכם של אפל לבין Fitbit, שיאומי ואחרים.

קרב הסמארטפונים הגדול עדיין חי ובועט: מפגן כוח נוסף יהיה כמובן על הסמארטפון שתרכשו בהטבות שונות לרגל החגים. זאת תקופה מצוינת לבחון אם האייפון החדש (iPhone 11) ומחשב המק פרו החדש של אפל אכן הביאו בשורה חדשה לשוק (במחיר ובטכנולוגיה), ואם הם מצליחים להגדיל נתח שוק על חשבון שיאומי שמפנקת בחומרה, וואווי שחטפה סיקול ממוקד מהאמריקאים בשנה האחרונה, וסמסונג שנחלשת בשנים האחרונות.

קרב הסטרימינג הגדול בעיצומו

שירותי סטרימינג זה אומנם "שירותים" ולא "מוצרים", אבל גם הם מקבלים במה ענקית בתקופת החגים. רק לפני שבועיים השיקה דיסני את שירות הסטרימינג שלה, Disney פלוס, ואף שהיא עדיין הרחק מאחורי נטפליקס, הן ברמת המנויים והן ברמת הטכנולוגיה, נראה כי היא מהווה איום מרכזי על ענקית הסטרימינג. לקראת החגים ינסו השתיים להגדיל מכירות על-ידי מבצעים שונים, וקודם כל לזכות באמון הצרכן האמריקאי.

ההערכה היא כי ספריית התוכן הענקית של דיסני, שמותאמת יותר לכל המשפחה מאשר ספריית התוכן של נטפליקס, המוכוונת לאוכלוסייה בוגרת יותר, לצד התמחור הנוח, ישרתו את דיסני כדי להמשיך את המומנטום הסופר-חיובי שצברה כבר בשבוע הראשון להשקת השירות. עם זאת, לא מן הנמנע כי צרכנים רבים יעדיפו את שתי החבילות.

שירות סטרימינג מעניין נוסף הוא רוקו (ROKU), שנחשב לאחד המדוברים כיום בארה"ב, עם שיעורי צמיחה אדירים ועליות שערים של כ-400% מתחילת השנה.

וגם בגזרת שירותי התשלומים מנשבות רוחות מלחמה: אם בעשור האחרון חברות כרטיסי האשראי ו-Paypal היו הנהנות העיקריות מהגידול החד במכירות בתקופת החגים, במיוחד באונליין, הפעם שירותי התשלומים של אפל, הארנק של גוגל והאשראי של אמזון יתנסו בטבילת האש הראשונה שלהם, ועד כמה הם מסוגלים לאיים על שוק האשראי ועולם הבנקאות בשנים הקרובות.

הימור מסוכן הפעם: אמזון נחשבת להימור בטוח יחסית בתקופת החגים, כשמכירות האונליין ממשיכות לצמוח ולשגשג, והיא צפויה לקבוע שיאים חדשים. הבעיה היא שהחברה סובלת מסנטימנט שלילי בעקבות מלחמה אחרת - המלחמה על "שירותי הענן". החברה הפסידה באחרונה חוזה מחשוב ענן של 10 מיליארד דולר, לאחר שהפנטגון החליט להעניק את החוזה למיקרוסופט - בענף שנחשב לרווחי ולמוביל של אמזון, למרות הוותק ונתח השוק שלה. בסך-הכול נראה כי המלחמה עם גוגל, אפל ומיקרוסופט באחרונה פוגעת באמזון, כשהיא מאבדת חוזים שאולי מאותתים על חולשה בטכנולוגיה, בתמחור ובשירות שלה.

מנגד, אמזון שולטת במחצית מכל ענף המסחר האלקטרוני, ותהיה פופולרית מאוד בתקופה הקרובה. נוסף על כך, מניית החברה רשמה עלייה עלובה יחסית, של פחות מ-10% מתחילת השנה, לעומת עליות חדות של מיקרוסופט וגוגל, בשיעור של 25% ו-43% בהתאמה, ואולי זאת בדיוק התקופה עבורה לצמצם קצת פערים. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה או מכירה או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

באר שבע. דירות בפחות ממיליון שקל / צילום: Shutterstock

"שיעור הצעירים מקרב רוכשי הדירות החדשות ממשיך לעלות ועומד על כ־30%"

מבצעי שיווק אגרסיביים ומימון מההורים דוחפים יותר ויותר צעירים מתחת לגיל 35 לרכוש דירות, גם להשקעה - כך לפי נתוני חברת במבי המספקת שירותי תוכנה לחברות נדל"ן ● "יש הרבה פניות של צעירים. חלקם ישר אחרי הצבא"

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

דיווחים על הפצצות בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

בפעם השנייה תוך יומיים – דיווחים על תקיפה בדמשק: היעד שהופצץ – מחסן אמל"ח איראני שיועד לחיזבאללה

בתקיפה שהתבצעה לפני יומיים הושמד מחסן אמל"ח איראני באחת התקיפות הגדולות ביותר שאירעו בתקופה האחרונה, כך לפי דיווחים  ● גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקאי ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך