גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניית אל על קרסה בעקבות דוחות חלשים: ההפסד מתחילת השנה גדל ב-37% ל-28 מיליון דולר

בסיכום רבעוני, הרווח הנקי של חברת התעופה צנח ב-36% והסתכם ב-27 מיליון דולר ● ההכנסות עלו בכ-1% והסתכמו ב-647 מיליון דולר ● המנכ"ל גונן אוסישקי על הירידה בשיעור התפוסה במטוסים: "הגדלנו את הפעילות בצורה משמעותית, אבל לוקח זמן עד להתאמה שבאה לידי ביטוי בתפוסה. הירידה היא מינורית"

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אל על גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'

אחרי התאוששות מסוימת שהציגה אל על בדוחותיה לרבעון השני של השנה, דוחות חברת התעופה לרבעון השלישי ב-2019 (הנחשב רבעון חזק שכולל את תקופת הקיץ) מצביעים שוב על חולשה, עם שחיקה של 36% ברווח הנקי שלה, שהסתכם ב-27 מיליון דולר, לצד עלייה מתונה של כ-1% בהכנסותיה, שעמדו על 647 מיליון דולר.

הכיוון החיובי ברבעון הקודם הגיע אחרי שאת תחילתה של 2019 פתחה אל על ברגל שמאל, כך שבין ינואר לספטמבר הפסדיה גדלו ב-37% והגיעו ל-28 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-21 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2018, בעוד שבשורה העליונה, נרשמה יציבות בהכנסות, ברמה של 1.65 מיליארד דולר.

מניית אל על הגיבה בעוצמה לתוצאות הכספיות, כפי שמאפיין אותה פעמים רבות בימי פרסום דוחות כספיים, והיא פתחה את יום המסחר בירידות חדות שהגיעו עד לכ-20% - מה שהעביר אותה לטריטוריה שלילית מתחילת השנה, והוריד את שווי החברה לכ-530 מיליון שקל.


שחיקה ברווח התפעולי הרבעוני

בסיכום רבעוני, אל על הצליחה לשפר את השורה הגולמית שלה, אולם הרווח התפעולי שלה נשחק, וכך גם שיעורו מההכנסות, אחרי עלייה בהוצאות הנהלה וכלליות וירידה בסעיף הכנסות אחרות - בו בשנה שעברה הכירה בהכנסה ממכירת מטוסים, מנועים ותקבולי ביטוח בגין מטוס שיצא משירות.

בעניין העלייה הרבעונית בהוצאות הנהלה וכלליות מציגה אל על שלל השפעות, בהן תביעות משפטיות, עלייה בהוצאות שכר, השפעת שערי מט"ח, אחזקת מערכות מידע והשפעת IFRS16.

עוד בדרך לשורה התחתונה סבלה אל על מעלייה חדה בהוצאות המימון שלה, בהשפעת יישום תקן החשבונאות החדש הקשור לחכירה (IFRS16), שבאה לידי ביטוי בפגיעה ברווח הרבעוני.

בסיכום רבעוני מדווחת אל על כי הוצאותיה על דלק סילוני (דס"ל) הצטמצמו בכ-9% (כ-13.5 מיליון דולר), גם בזכות ירידה במחירי הדס"ל וגם בזכות הפעלת מטוסי הדרימליינר החדשים שלה (בואינג דגם 787-9), היעילים יותר בצריכת הדלק ממטוסיה הקודמים.

עוד מציגה אל על בסיכום רבעוני עלייה בנתח השוק שלה, שהגיע ל-24.3%, לעומת 23.9% ברבעון המקביל, שלפי הערכת החברה הושפע בחלקו מעיתוי חגי תשרי, שהשנה חלו ברבעון הרביעי (אוקטובר) ובשנה שעברה נחגגו ברבעון השלישי (ספטמבר).

לא נהנתה מהגידול בתנועה בנתב"ג

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019 נתח השוק של החברה ירד מ-25.9% ל-25.1%, והמשמעות היא שאל על לא נהנית מהגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג, ממנו נהנות בעיקר החברות הזרות תוך דגש על חברות הלואו קוסט.

לצד זאת מציגה החברה ירידה רבעונית בתפוסת הנוסעים במטוסיה, שעמדה על 83.7%, לעומת 85.3% ברבעון המקביל, ומדווחת על עלייה בכמות הנוסע לקילומטר שהטיסה, שקוזזה על-ידי הירידה בתשואה לפרמטר זה.

הנתונים שמציגה אל על בדוחותיה מעידים על המשך צמיחת ענף התעופה בישראל, עם עלייה רבעונית של 4% בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג, לכ-7.6 מיליון אנשים, והנתונים הבינלאומיים (של יאט"א) לשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, מצביעים על עלייה של יותר מ-4% בתנועת הנוסעים בטיסות בינלאומיות.

אל על מדווחת על המשך התחרות בענף, שהובילה להחלטת החברה להתמקד בכמה תחומי ליבה, במסגרת תוכנית שעיקר מימושה צפוי להסתיים בתחילת שנת 2021.

נוסף לתחרות הנמשכת בטיסות הנוסעים, אל עם גם מדווחת על חולשה בשוק המטענים ותחרות קשה בענף, שהובילה לירידה בכמות המטען המוטס ולירידה בתשואה לטונה של מטען לקילומטר.

אל על, שבשליטה בה מחזיקים בני הזוג תמי ודדי בורוביץ באמצעות חברת כנפיים, החזיקה בסוף ספטמבר ב-43 מטוסים - שניים פחות מסוף הרבעון השלישי של השנה שעברה, אשר גילם הממוצע ירד לכ-10 שנים, במקום קרוב ל-13 שנים ברבעון המקביל, והעסיקה כ-6,350 עובדים.

"למרות התחרות הצלחנו להגדיל הכנסות", אומר המנכ"ל גונן אוסישקין בשיחה עם "גלובס" כשהוא מתייחס לגידול בנתח השוק היחסי הפעילות הבינלאומית בנתב"ג בסיכום הרבעון השלישי של 2019.

באשר לעלייה בהפסדי החברה, ציין אוסישקין גורמים "שלא את כולם יכלה אל על לחזות, בהם הכנסות ממכירת מטוסים בשנה שעברה, שער חליפין שמשפיע על ההוצאות השקליות של החברה לצד שינוי בריבית. זה משפיע על הוצאות השכר" אמר אוסישקין, שציין כי "החברה פועלת בהתייעלות מתמשכת שכוללת ירידה בעלות למושב".

על הירידה הרבעונית בשיעור התפוסה במטוסים, אמר כי "הגדלנו את הפעילות בצורה משמעותית, אבל לוקח זמן עד להתאמה שבאה לידי ביטוי בתפוסה. הירידה היא מינורית. תמיד נרצה לעשות יותר טוב ואנחנו בדרך לשם". 

אוסישקין התייחס להגברת התנועה בנתיבים החדשים, שתרמו לדבריו לגידול היחס בנתח השוק. נזכיר כי הרבעון השלישי כולל את התקופה החמה בעונת הנסיעות, לרבות חגי תשרי וחופשת הקיץ. "הצבענו על גידול של 8% בפעילות. טסנו יותר, אנחנו מביאים יותר תנועה גם בנטרול החגים כחלק מהאסטרטגיה של הצמיחה", אמר מנכ"ל אל על.

באשר לגידול של 36% בהפסדי החברה, אוסישקין ציין כי הדבר הושפע מ"גורמים שלא את כולם יכלה אל על לחזות, בהם הכנסות ממכירת מטוסים בשנה שעברה, שער חליפין שמשפיע על ההוצאות השקליות של החברה לצד שינוי בריבית. זה משפיע על הוצאות השכר", אמר אוסישקין, שציין כי "החברה פועלת בהתייעלות מתמשכת שכוללת ירידה בעלות למושב".

מבחינת מנועי הצמיחה להמשך, אוסישקין מנה בין היתר את פעילות כרטיס מועדון הנוסע המתמיד של אל על, "פליי קארד", פרי שיתוף-פעולה עם כאל ומאסטרקארד, לרבות שיתוף לצבירה בקניות בשופרסל עליו הכריזה החברה היום. מתוך 2.2 מיליון החברים במועדון הנוסע המתמיד של אל על, כ-330 אלף מחזיקים בכרטיס האשראי של החברה. 

"נמשיך 'להצעיר' את צי המטוסים" 

עוד התייחס אוסישקין לגידול הצפוי בצי של אל על, שנכון להיום מונה 41 מטוסים - מספר שמשקף ירידה. "חתמנו על שלושה מטוסי 737 נוספים שיגיעו לחברה בשנה הבאה. מהיום ועד אפריל אנו ערוכים לקלוט 7 מטוסים נוספים, מתוכם ארבע מטוסי 787-8 (המכונים 788), הראשון שבהם ייקלט בחברה כבר ביום שישי הקרוב. המטוסים הללו ישמשו את החברה לנתיבים למזרח, לאפריקה לצפון אמריקה ובאירופה. באפריל הצי שלנו ימנה 48 מטוסים", אמר אוסישקין והתייחס לנקודה חשובה שאל על זוקפת לעצמה לראשונה - הצערת צי המטוסים מתחת ל-10 שנים, לצד החוויה עבור הנוסע מדובר בחיסכון משמעותי בצריכת דלק. לדבריו, "הצי ימשיך להיות מוצער בשנה הבאה לצד חידוש מטוסים. נצליח להעמיד מוצר תחרותי בשוק הישראלי".

הדוחות גם מלמדים על ירידה ממוצעת במחירי הכרטיסים של אל על, לאור ההכנסות פר נוסע שירדו מ-8.7 דולר ל-8.2 דולר. "חלק מהירידה מוסבר בירידה במחיר הדלק, וחלקה נובע מהתאמה לתחרות ולעונתיות. כל עוד יש תחרות - יהיה לחץ על המחירים", אומר אוסישקין, שלא מפרט על מדיניות התמחור של אל על ברמה אזורית, אך מציין כי "בקווים למזרח ולצפון אמריקה הלחץ גדול יותר". הלחץ הזה יגדל כשבקרוב תיכנס מפעילה מעניינת לקו - החברה הגדולה בעולם אמריקן איירליינס, שחוזרת לישראל ותפעיל טיסות ישירות בקו תל-אביב-דאלאס.

נושא אחר שאל על תמתין להכרעה לגביו נוגע להשתתפות המדינה בנושא אבטחת הטיסות של חברות התעופה הישראליות. מאז 2013 מכסה המדינה 97.5% מעלות אבטחת הטיסות של חברות התעופה הישראליות בכמיליארד שקל לשנה. אגף הביטחון של אל על הוא שאמון על הצבת האבטחה בנמלי תעופה בעולם, לפי דרישות שקובעת המדינה באמצעות השב"כ. באוצר מבקשים לבחון לשנות את הנוהל, בין היתר על-ידי הקטנת שיעור ההשתתפות של המדינה או הגבלת תקרה שנתית לתחום שכיום מתנהל כ"צ'ק פתוח". בשלב זה, לאור ממשלת המעבר, ההסכם בין המדינה לאל על הוארך במתכונתו הנוכחית עד ל-31.3.20, אולם מעניין יהיה לראות האם לאור הגירעון והקיצוצים הרוחביים, גם הנושא הזה יעלה על הפרק. המשמעות עשויה להתגלגל לפתחו של הצרכן בהיבט של מחירי הטיסות. 

לפני חודשים ספורים הכריזה אל על כי החלה למכור כרטיסי טיסה לקו הישיר בין תל-אביב לטוקיו, קו שיחל לפעול החל ממרץ 2020. היום מגדיר אוסישקין את קצב מכירת הכרטיסים כמוצלח ושעולה על הציפיות. הקווים החדשים שהחברה בוחנת כולל אתגר מעניין במיוחד - טיסות ישירות למלבורן באוסטרליה. אל על תצא לטיסות ניסוי ברבעון השני של 2020 ותבחן את היתכנות הקו מבחינה תפעולית ומבחינת הפידבק מהנוסעים, לאור העובדה שמדובר בטיסה שאורכה כ-18 שעות לכיוון.

באשר לפתיחת קווים משדה התעופה רמון לאירופה או לחיזוק הקווים בדרום אמריקה שם אל על כיום לא פעילה, אומר אוסישקין כי "יש לנו מספיק קווים לפתוח ב-2020 ולהתרכז בהם. החברה ממשיכה להיות בתנופת הצמיחה שלה. אנשי החברה וההנהלה דוחפים את החברה. אנחנו מודים לנוסעים שמצביעים ברגליים ושמביעים שביעות-רצון מרקיעת שחקים".

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים