גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קבוצת דלק בצומת דרכים: האם עידן וולס הוא האיש שיצעיד אותה קדימה?

הוא נחשב לאדם מוכשר, אבל חסר ניסיון ניהולי משמעותי ● הוא יד ימינו ונאמנו של יצחק תשובה, אבל לא מחובר לשוק ההון ● עידן וולס מתיישב על כיסא מנכ"ל קבוצת דלק בתקופה שהיא נמצאת בצומת קריטי ● איזה אתגרים מצפים לו ולמה יש כאלה שחוששים?

עידן וולס  / צילום: רון קדמי
עידן וולס / צילום: רון קדמי

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , שומר את הקלפים צמוד לחזה. כאשר בכירים בדלק שאלו אותו לאחרונה האם אכן עידן וולס, המשנה למנכ"ל בארבע השנים האחרונות ומי שצמוד אליו כבר 15 שנה, יהיה המנכ"ל הבא של הקבוצה, הוא ענה: "עדיין לא החלטתי". אתמול (ד') זה הפך לרשמי: אסי ברטפלד הודיע על פרישה ובמקומו מונה וולס למנכ"ל החדש.

מי ששמע על כך ישירות מפיו של תשובה - כך טוענים בסביבת הקבוצה - הוא המועמד עצמו, וולס, איש אמונו. מן הצד השני, מי שנחשב גם הוא למועמד בעל סיכויים טובים, סמנכ"ל הכספים ברק משרקי, קרא על "אופציית וולס" בעיתון, ויש אומרים כי לקח קשה הן את המידע עצמו והן את האופן שבו הגיע אליו.

וולס, 42, נחשב לאדם מוכשר, בקיא בפרטי הפרטים של הקבוצה ובמצבה הפיננסי, ואף היה מעורב במהלכים הגדולים של התקופה האחרונה שהעבירו אותה מחברת החזקות רבת זרועות, לחברת אנרגיה עם אספירציות בינלאומיות. אבל מה שבולט הוא הקשר החזק שלו עם תשובה - כולם מציינים הן את האמון המוחלט שתשובה רוחש לו, והן את נאמנותו של וולס לאיש שלצדו צמח, מעורך דין צעיר ופליט תוכנית הריאליטי "השגריר", עד הלום.

וולס כל-כך מזוהה עם תשובה, עד כדי כך שיש מי שמספרים שכל טענה המושמעת כלפי תשובה מקפיצה אותו והוא אף מזדהה במידה מסוימת עם תחושת הקורבנות של הטייקון. גורמים בסביבתו טוענים כי כשמעלים באוזניו את האפשרות שתשובה אולי הרוויח ביושר את הסנטימנט השלילי כלפיו, הוא ממש מזדעק. מבחינתו, תשובה ראוי

לפרס על מפעל חיים. לא פחות.

החזקות עיקריות קבוצת דלק

זה לא רק ההזדהות של וולס והאמון של תשובה. וולס מתאים באופיו לבעל השליטה בקבוצה. "הוא אדם שמסתער קדימה", מגדיר זאת מקורב, "ויש אנשים המפרשים זאת כאגרסיביות". הגישה הזאת הולמת את מה שאחדים מכנים "החזון של תשובה" - ואחרים מגדירים "אהבת סיכון" - שלא פחתה עם השנים.

יתרה מזאת, וולס הוא מהאנשים הבודדים שתשובה מקשיב להם, והוא לא נרתע מלהביע את דעתו כשהוא חושב אחרת. "הוא אומר אותה בכבוד, בתרבותיות, ואם דעתו בסוף לא מתקבלת, הוא ממשיך הלאה", אומר גורם מקורב לקבוצה. אחרים מוסיפים שוולס הוא הקול השפוי בקבוצה, ולא פעם "הציל" את תשובה ממהלכים לא נכונים או לא ראויים.

יש גם מי שטוענים שהנאמנות של וולס לתשובה הפכה לסוג של רכושנות, וכי וולס משמש כחיץ בפני אנשים שמנסים להגיע ישירות לתשובה. אחרים טוענים כי הוא עושה זאת "אולי מתוך אלמנט מגונן, מתוך הקירבה ליצחק. להרחיק אנשים שהוא חושב שבאים להרע לו. וגם, אדם שלא מצליח להגיע לתשובה, מה הוא יגיד? שעידן מחזיק את היד על השיבר".

אי אפשר להאשים את וולס בשאפתנות מעטה או בהערכה עצמית נמוכה; לו עצמו אין ספק שהוא האיש המתאים להוביל את הקבוצה בימים האלה. לא מעט סבורים כמוהו. "החברה צריכה ניעור", הם אומרים. מנגד, אחרים טוענים כי החברה, שביצעה בשנים האחרונות מהלכים שאפתניים, זקוקה דווקא עכשיו למדיניות מהסוג שיכול לספק דווקא משרקי".

"קבוצת דלק צריכה מישהו עם יכולות פיננסיות, שיווקיות ואסטרטגיות גבוהות, וגם פוליטיות", אומר גורם בשוק ההון. "משרקי היה הפנים כלפי שוק ההון בשוטף, אבל עכשיו צריך מישהו שיידע לדבר עם רגולטורים בכל העולם. מצד שני, השאלה היא מה החברה צריכה עכשיו - שחקן הגנה או שחקן התקפה. צריך לייצב את הספינה, לטפל בחוב - כל המוסדיים בישראל מחזיקים אג"ח של קבוצת דלק, וצריך איכשהו להחזיר את החוב בטווח הקרוב, ובלי למחזר, ומי שמתחזק שנים את הקשר עם שוק ההון ועם הבנקים הוא משרקי".

"בסופו של דבר", אומרים לעומתם גורמים אחרים המכירים את החברה, "משרקי הוא סמנכ"ל כספים ואי אפשר להעיד עליו בתור מנהיג. וולס רואה את עצמו, וגם אחרים מסכימים איתו, כאדם מוביל, לידר שלוקח את המושכות והולך קדימה".

"מצאו גז, אני חייב שתחזור"

וולס נולד בבת ים למשפחה מהמעמד הבינוני. בהיותו כבן שלוש, המשפחה עברה לרעננה. יש לו אח אחד, מבוגר ממנו, מהנדס מכונות. "משפחה נהדרת", אומר אחר מחבריו, "אך נטולת קשרים לחלוטין". על רקע זה אפשר לומר שהכוכבים הסתדרו לטובתו, אך אין ספק שוולס לא היה מגיע לפוזיציה הרמה ללא עבודה קשה, התמדה ונחישות. מי שפוגש בו, מתקשה להאמין כי הצעיר דק הגזרה, שתמיד לבוש בחליפה ושיערו מסודר בקפידה - מפשיל שרוולים. הוא נראה יותר כמו מישהו שלא זז מהמזגן, אך בפועל הוא עובד ללא הפסקה.

בצבא הוא שירת בפיקוד העורף, שם הכיר את מי שלימים הפכה לאשתו, שירי קריספין, כיום דוברת הוט ובעבר הדוברת של פרופ’ דניאל פרידמן בעת שכיהן כשר המשפטים, ודוברת בטר פלייס. בני הזוג מתגוררים באפקה, בווילה שרכשו לפני כמה שנים תמורת 14 מיליון שקל, ומגדלים שלושה ילדים (בת 12, בן 8 ובת 4).

בתום השירות הצבאי, וולס וקריספין פנו ללימודי משפטים באוניברסיטת ת"א, ותוך כדי הלימודים הוא התקבל לטרום התמחות בסניף ההרצלייני של משרד עורכי הדין גורניצקי. את ההתמחות כבר עשה במשרד התל אביבי של הפירמה, כמתמחה של ראש הפירמה, עו"ד פיני רובין, ושל עו"ד מוריאל מטלון, שהיה השותף המנהל. וכך, בניגוד למתמחים אחרים שתפקדו כנערי שליחויות, וולס טס לקנדה ולניו יורק מדי פעם, כמי שטיפל בענייני תשובה שסוקרו בהרחבה בתקשורת, מכוח היותו המתמחה של בכירי הפירמה.

תוך כדי ההתמחות, הוצע לוולס להשתתף בתוכנית הריאליטי "השגריר", שבמסגרתה נבחרו צעירים שיתאימו לייצג את ישראל. וולס לא עבר את המשוכה, והודח מהריאליטי. "הוא לא התבאס מההדחה", מספר גורם שעבד איתו באותה עת. "למעשה, זו הייתה הקלה עבורו כי הצילומים היו מאוד אינטנסיביים".

בתום ההתמחות וולס נשאר לעבוד במשך שנתיים במשרד גורניצקי ועסק בתחום הבינלאומי ובתחום המיסוי. באותה עת הגיע להתמחות במשרד צעיר בשם אלעד תשובה, הבן של. השניים התיידדו, ותשובה הבן החליט שהוא מביא אותו לקבוצה. הוא הפגיש אותו עם אביו, ו-וולס מונה למנהל הפיתוח העסקי של הפעילות הפרטית ב-2005.

עו"ד מוריאל מטלון מודה כיום שהוא לא חזה את מה שעתיד לקרות: "חשבתי שהוא יעשה כמה שנים אצל תשובה ויחזור אלינו. לא זיהיתי שהוא נמשך לעולם העסקים. הדבר העיקרי אצלו זה הרצון להשפיע על אנשים, לנסות לגרום להם לעשות מה שהוא רוצה. תמיד היה לו רעב להגיע למעלה, לצמרת. זה בלט אצלו גם כמתמחה, שהפעיל את הקסם האישי שלו לצורך זאת. הוא עבד, למשל, מול האחים עופר והיה ברור שהוא יגיע רחוק".

במסגרת תפקידו כמנהל פיתוח עסקי, וולס טיפל בפעילות של אלעד נדל"ן בסין ובפיתוח הפעילות של הקבוצה הפרטית באירופה. עם הזמן, הטיל תשובה על וולס עוד ועוד משימות, ובשלב מסוים הפך אותו לעוזר האישי שלו. השיא הזוהר של אותם ימים היה פתיחת מלון הפלאזה בשדרה החמישית בניו יורק, במארס 2008, שבו ניצב וולס כתמיד לצד תשובה, לאחר שתיאם מי יהיו אורחי האירוע הנוצץ והכוכבים שיופיעו בו. לשם כך הוא אפילו עבר לארצות הברית.

אלא שבסוף אותה שנה נראה היה כי הרומן תשובה-וולס מגיע אל קצו. משבר הנדל"ן הגדול פרץ, ומי שהייתה היהלום שבכתר של תשובה, דלק נדל"ן, החלה בקריסה הגדולה שלה שהסתיימה בהסדר חוב מהדהד. תשובה הפסיק להתרוצץ בעולם והתכנס לארץ, ו-וולס "פחות מצא את המקום שלו כיד ימינו של תשובה", אומר גורם המכיר את הנפשות הפועלות, ובדצמבר 2008 הודיע שהוא עוזב. אבל אז, בינואר 2009, נמצא גז במאגר תמר שבו קבוצת דלק שותפה גדולה, ושינה את מהלך ההיסטוריה עבור תשובה - וגם עבור וולס.

ביום שבו נודע על גילוי הגז, תשובה הרים טלפון לוולס, מספר הגורם, ואמר לו: "מצאו גז, אני חייב שתחזור. תהיה הרבה עבודה". וולס חזר, אבל במעמד אחר - הוא מונה לדירקטוריונים בקבוצת תשובה הפרטית ובקבוצת דלק. "זה עשה תפנית במערכת היחסים", אומר אדם המכיר את שני הצדדים. "לפעמים צריך פרידה בשביל זה".

עם הזמן מונה וולס למנכ"ל קבוצת תשובה וחלש במסגרת התפקיד על פעילות בהיקף של מעל 2 מיליארד דולר בארצות הברית ובקנדה. ב-2015, במקביל לתפקיד זה, מונה למשנה למנכ"ל קבוצת דלק והיה מעורב במהלכים האסטרטגיים הגדולים של הקבוצה.

 

תקרת הזכוכית של קבוצת דלק

בפני המנכ"ל החדש של קבוצת דלק יעמדו לא מעט אתגרים, שכן מצבה הפיננסי של דלק מורכב, בוודאי לאור המהלכים העסקיים האחרונים, ויש התוהים אם על רקע זה, אדם כמו וולס הוא האיש הנכון להוביל אותה בימים אלו.

אחת הבעיות היא הכתף הקרה שהקבוצה מקבלת משוק ההון, בצדק או שלא בצדק, ו-וולס, שעבור שוק ההון הוא בבחינת נעלם, יתקשה להשיב את האמון הזה. "הוא תמיד נמצא בישיבות המשקיעים", מספרים אנליסטים, "מסמן לתשובה סימנים, אבל לא מדבר, כך שבעצם אנחנו לא מכירים אותו. את ברק אנחנו מכירים, וגם סומכים עליו, מאמינים בו ב-100%, אבל את וולס אנחנו פשוט לא מכירים". "אנחנו מבחינתנו", מחדד ערן יונגר, מנהל מחלקת המחקר של מיטב דש ברוקראז’, "בקשר מצוין עם ברק משרקי ועליו אנחנו סומכים". 

כאמור, קבוצת דלק נותרה רק עם עסקי האנרגיה, זאת לאחר שקיבלה באחרונה אישור לעסקת מכירת הפניקס, מכוח חוק הריכוזיות, ולאחר שהפכה את החברות-הבנות הציבוריות, כמו דלק נדל"ן ודלק ישראל - לפרטיות. גם בתוך פעילות האנרגיה, החברות-הבנות מנוהלות על-ידי מנכ"לים משלהן: אם זו דלק קידוחים, שבראשה עומד יוסי אבו, ואם זו איתקה, חברת האנרגיה שדלק השלימה את רכישתה לפני שנתיים, ובראשה עומד מנכ"ל סקוטי, לס תומס. הרגל השלישית של הפעילות בתחום האנרגיה היא בגז: לדלק יש את מאגר הגז תמר, שאותו היא אמורה למכור בתוך שנה וחצי לכל היותר (היא מחויבת לכך על-פי מתווה הגז), את מאגר לוויתן, שבו היא שותפה יחד עם נובל אנרג’י ושצפוי להתחיל לפעול בחודש הבא, ואת EMG, צינור הגז ממצרים, שדלק ונובל רכשו ביולי האחרון כ-40% ממנו.

הזרוע הבינלאומית היא איתקה, חברת קידוחים בסדר גודל בינוני, הפועלת בים הצפוני, שדלק שילמה עליה במצטבר מעל 2 מיליארד שקל. "קבוצת דלק הגיעה לתקרת הזכוכית שלה בישראל", אומר גורם המקורב לנושא, "ומבחינת הקבוצה, לפרוץ קדימה זה רק השוק הבינלאומי".

בעת הרכישה, איתקה ייצרה 20 אלף חביות ביום, וכפי שמתאר אחד האנליסטים, "היא לא ממש הצליחה להתרומם". במטרה לייצר ערך לאיתקה, יצאה דלק בקיץ האחרון בגיוס אג"ח של 700 מיליון דולר כדי לרכוש את נכסי חברת האנרגיה שברון בים הצפוני ולהפוך לשחקנית משמעותית בקידוחים במקום - עסקה של 1.65 מיליארד דולר.

בשיחות עם משקיעים, תשובה הסביר כי מדובר בעסקה של "פעם בדור". הוא ואנשיו הסבירו גם שעסקת שברון תאפשר להנפיק את איתקה בבורסה של לונדון, מה שלא היה אפשרי עד עתה, כי "לא היה סיפור למכור למשקיעים", אומר גורם מקורב לחברה. "כיום, אחרי שברון, איתקה מייצרת 80 אלף חביות ביום, ועלות ההפקה ירדה מ-22 דולר לחבית, ל-18-17 דולר לחבית. בזכות הרכישה יש לה כיום EBITDA של מיליארד דולר, מה שמייצר תזרים מצוין".

אלא שהשוק ראה את המהלך היומרני הזה בהרבה פחות התלהבות, ותשובה נדרש לכמה וכמה שיחות הרגעה עם המשקיעים, וגם אז הם לא נרגעו. כשתשובה דיבר על ההזדמנות, הם ראו בעיקר את המינוף הגדול שדלק לוקחת במטרה לממן את העסקה והתגובה הייתה בהתאם: גיוס האג"ח נעשה בריבית של 9.5%, וגויסו רק 500 מיליון דולר. בעקבות כך, דירוג האג"ח של דלק עצמה ירד במדרוג לרמת בחינה עם השלכות שליליות. בנוסף, רשות ני"ע דרשה מתשובה לתקן את הדיווח למשקיעים - תיקון שצמצם את תזרים המזומנים המהוון ב-650 מיליון דולר.

"עד עסקת שברון", מסביר אנליסט בתחום האנרגיה, "אם היו שואלים אותי איך אני רואה את הקבוצה, הייתי אומר שזו קבוצה עם סיכונים בינוניים. הקבוצה אומנם צריכה מיליארד שקל כל שנה, אבל הייתי אומר שאת הפער היא יכולה לסגור ממכירת הפניקס. אלא שהיום, הכסף מהפניקס הולך לעסקת שברון. במקביל, תמר עדיין לא נמכר, כך שהרבה מהיחסים שהיו קודם, השתבשו, ולכן גם ראינו את העלייה בתשואות האג"ח ואת ההידרדרות במניה.

"איתקה לכשעצמה, עוד לפני עסקת שברון, זו חברה שלא הצליחה להתרומם, ובמסגרת עסקת שברון הם למעשה ממחזרים חובות קיימים באיתקה. אני חושב שהעסקה תשים את דלק במגרש של הגדולים ותהפוך את איתקה לבת הנפקה ותאפשר לייצר רווחים בטווח הארוך, אבל כרגע זה בעיקר מגדיל את המינוף של הקבוצה".

"האתגר הגדול בעסקת שברון היה המימון", אומר נועם פינקו, אנליסט בכיר בפסגות, "בסוף הם הצליחו לקבל מימון, אך לא את המימון שהם רצו, כי הם רצו שותף. במקום זה השיגו ליווי בנקאי לטווח קצר. אחד האתגרים זה להחזיר את החובות, וזה מטריד את המוסדיים. זה בא לביטוי ברמה שבה האג"ח נסחר - כ-6%, שזה אומנם לא פשיטת רגל, והפירעון רחוק, אבל זה כן יוצר אי נוחות וסיכון.

"למעשה, זה התחיל כבר ביום שהודיעו על עסקת שברון. ייתכן שזה יהיה רווחי מאוד בעתיד, אך בינתיים יש חשש וזה בא לידי ביטוי. לאור תשואות האג"ח, הציפייה בשוק היא שכרגע לא יבוצעו השקעות גדולות נוספות, אלא רק בעתיד, לאחר שהקבוצה תשיא ערך מההשקעות הקיימות".

גם יונגר ממיטב דש ברוקראז’ לא מקל ראש באתגרים: "האתגר הוא להכניס שותף לעסקה, מה שהם לא הצליחו עדיין לעשות, וגם לדאוג לפירעון החובות של 2020 ו-2021 - גם אלה של איתקה וגם החובות השוטפים של תמר ולוויתן (אם כי לא כל החובות הם של קבוצת דלק. כל מה שקשור לענייני הגז נעשה דרך דלק קידוחים ולא קשור לקבוצה למעלה בצורה ישירה).

וכמה זה מאתגר?

"בתחום הגז, אני מניח שברגע שלוויתן יתחיל למכור גז, תהיה עסקה למחזור החוב כפי שקורה בדרך כלל וקרה גם בתמר. כאשר פרויקט אנרגיה מושלם ומתחיל להניב רווחים - במקרה הזה להזרים גז - ממחזרים את החוב מחוב פרויקטלי לחוב נוח יותר, ארוך יותר ובדרך כלל עם ריביות נוחות יותר. לכן אנחנו פחות מודאגים מהחוב בחברות הגז. אבל נרצה לראות הצלחה בגיוס משקיע באיתקה כדי להקטין את הסיכון של הקבוצה בחשיפה לנכסי הנפט בים הצפוני".

כמה זה מדאיג?

"יש שם נכסים שמניבים כסף - מאגר שפעיל ומניב כסף ועסקאות הגידור שתשובה עשה שנותנות לו מחיר נפט יחסית נוח. כרגע צריך להיות עם יד על הדופק לראות שמחיר הנפט לא יורד יותר מדי, לראות שההגנות שעשו מניבות את התזרים הצפוי. המשקיעים רוצים לראות שתשובה מקטין את רמת המינוף שם. זה לא שאנחנו מרימים דגל אדום. אבל מנגד, לא מדובר בחברה עם יחסי מינוף הולכים וקטנים".

גורמים בקבוצה, לעומת זאת, מציגים הצגת תכלית של שאננות, הן בנוגע לפריצה שתביא עסקת שברון והן בנוגע ליכולת למכור את תמר במחיר טוב. באשר להשגת השותף לעסקת שברון, אומרים הגורמים ששותף יגיע בזמן שלהם ובתנאים שלהם. "צריך לזכור", הם אומרים, "שנכסי שברון הם נכסים שמניבים מיליארד דולר בשנה. כך שמי שאומר שהתמנפנו לא יודע על מה הוא מדבר, כי זה נכס שמייצר תזרים. ההנפקה של איתקה היא חלק מתהליך אבולוציוני, והציפייה היא שאיתקה תהפוך להיות מובילה בים הצפוני".

באשר לתמר, הציפייה בקבוצה היא שלאחר שהגז ממצרים יתחיל לזרום, זה יעלה את השוויים של תמר ויהיה קל יותר למכור את המאגר במחיר טוב.

"אם הגז יזרום כמו שצריך לכל הלקוחות בישראל, ירדן ומצרים, זה ישפיע לטובה על שוויה של דלק קידוחים בפרט והקבוצה כולה, בעוד הסיכון הוא בעיקר גיאופוליטי", אומר פינקו מפסגות. "לגבי תמר, יהיה קשה למצוא קונה, למרות שזה מאגר מצוין, אבל זו החזקה גדולה והם רוצים למכור אותה במחיר סביר".

מישהו שיידע לדבר עם רגולטורים

נראה שמעבר לקשיים המהותיים, האתגר המשמעותי ביותר יהיה שיקום היחסים עם שוק ההון. "הקבוצה לא שמרנית במצגים שלה", אומר גורם בשוק ההון. "עובדה שכשאיתקה עשתה הערכת שווי לשברון, רשות ני"ע הייתה צריכה להתערב ולדרוש ממנה לעשות התאמות".

יכול להיות ששוק ההון לא מאמין לתשובה בגלל אירועי העבר, כמו הסדר החוב בדלק נדל"ן?

"יכול להיות. בכל אופן, הוא הציג את העסקה הזו כעסקה של פעם בדור, ובפועל הוא חטף סטירה לפרצוף. הם צריכים לשפר את ההלימה בין המצגים למציאות. זה כמו שתשובה רואה את עצמו כגואל המדינה בעניין הגז. אין ספק שיש מה לשפר במישור הזה.

"עסקת שברון, גם אם היא מייצרת ערך, לא תבוא לידי ביטוי במיידי. יש כרגע חוב ברמת שברון, יש חוב ברמת איתקה, לקחו הלוואה מזנין, כך שיש הרבה שכבות, וגם אם נוצר ערך, החובות אוכלים אותו. בשורה התחתונה, אין משקיע שיתווסף לעסקת שברון. היית מצפה שיצטרף מישהו, ולא הצטרף".

מי ששמעו את וולס מתבטא בעניין, אומרים שהוא משוכנע שהתגובה הצוננת של השוק היא חלק מסנטימנט שלילי לא מוצדק כלפי הקבוצה. "הוא חושב ששופטים אותם מאוד לחומרה, ולא בצדק", אומר גורם שהיה בעבר בקבוצה. "אם לוקחים למשל את דלק נדל"ן (שנקלעה להסדר חוב ושמחזיקי האג"ח שלה ספגו תספורת משמעותית, ה’ מ’ וש’ ל’), תשובה החזיק שם ב-50%, והוא לא היה נושא משרה, להבדיל למשל מאפריקה ישראל, שבעל השליטה שם (באותה עת), לב לבייב, היה יו"ר דירקטוריון. החוב בדלק נדל"ן היה 2 מיליארד שקל ותשובה הכניס מעל מיליארד שקל להסדר. לפני שנה הם סיימו להחזיר את הכסף לכל מחזיקי האג"ח. אבל בתקשורת תקפו את תשובה. לשיטתו, היה צריך להעניק לתשובה פרס מפעל חיים".

על מה בדיוק?

"על ההתנהלות בדלק נדל"ן, ועל הגז".

אז איך ייראה העידן של וולס? יש הסבורים כי מינויו יהווה "קפיצת מדרגה לעולם אחר, לחברה ציבורית גדולה, והוא חסר ניסיון ניהולי מהסוג הזה". אחרים אומרים כי היה עדיף לקבוצה למצוא מנכ"ל חיצוני מוערך, אולי בינלאומי, שיתאים לפניה החדשות. "אני יודע שבשיקולים של תשובה, חשובה יותר הנאמנות וזה פחות קריטי", אומר אדם המכיר את הנפשות הפועלות, "אבל זה מינוי מאכזב למחזיקי האג"ח ולבעלי המניות. וולס זה מינוי מהסוג שמסמן שנשארים בביצה ולא מכוונים לבינלאומיות".

לעומתו, בסביבת הקבוצה אומרים כי וולס "ישר, איכותי ומוכשר", הוכיח את עצמו בניהול עסקיו הפרטיים של תשובה וכבר צבר היכרות בעולם הפיננסי הבינלאומי.

"וולס סמכותי מאוד בישיבות", מתאר אחד הגורמים. "הוא מביע את דעתו ויודע לנתח דברים בצורה רציונלית ומעמיקה. רואה אסטרטגיה לטווח רחוק. הוא אחד מאלה שהפכו את דלק לקבוצת אנרגיה תוך שהיא נפטרת מהנכסים הפיננסיים. נכון שזה היה מחויב רגולציה (על-פי חוק הריכוזיות, נדרשה קבוצת דלק לבחור בין נכסיה הריאליים לפיננסיים, ה’ מ’ וש’ ל’), אבל זה היה גם חלק מהאסטרטגיה, והתרומה הגדולה שלו הייתה האסטרטגיה".

"הוא לא מהסס להציג עמדות שונות משל תשובה ולחלוק על דעתו בישיבות", אומר גורם אחר. "הוא בשום אופן לא עושה דברו ללא השגות". מקורב לקבוצה מוסיף: "בניגוד למה שאנשים חושבים, תשובה לא מחפש יס-מנים. הוא מעריך אנשים דעתנים".

"נפגשתי מספר פעמים עם תשובה", אומר אריק פינטו, עד לאחרונה מנכ"ל בנק הפועלים. "עידן היה איתו ועשה רושם של אדם חכם, תרבותי ומאיר פנים, מכיר את המטריה, ובכל נושא שלט בנתונים וידע על מה הוא מדבר. הוא השאיר עליי רושם מאוד חיובי".

"יצחק רואה בעידן אדם שמבין אותו"

המנכ"ל הנוכחי של קבוצת דלק, אסי ברטפלד, מדבר זה זמן על רצונו לפרוש. לפני שנה ביקש לעשות זאת והתבקש להישאר עד לסיום שני מהלכים גדולים בקבוצה - מכירת הפניקס ורכישת נכסי שברון. ואולם, גורמים המכירים את הקבוצה מספרים כי ברטפלד סימן את משרקי כמחליפו ואף הביע זאת בפני תשובה.

היחסים בין וולס לבין ברטפלד קורקטיים. "הם בגיל אחר, סגנון אחר לגמרי", אומר אדם המכיר את השניים. "צפוי גם סגנון ניהול שונה לחלוטין. אסי מנהל בלי היררכיה, בצורה אינטימית עם הצוות הקרוב שלו, דלתו פתוחה, הוא נגיש לאנשים. לעידן יהיה סגנון ניהול יותר סמכותי, עם יותר דיסטנס. באופיו הוא שומר דיסטנס ולכן סביר שכך גם ינהל".

יש להניח כי השינוי בסגנון הניהולי לא יעבור בצורה חלקה, אבל ההנהלה יודעת למה לצפות. "הם מכירים את עידן ואת סגנון הניהול שלו לטוב ולרע", אומר אדם המכיר את הקבוצה. "הוא פדנט, יורד לפרטים, אדם מאוד טוטאלי, אבל גם מאוד ענייני וקורקטי וחדור מטרות. הוא גם ידע לייצר קשרים מאוד טובים עם המשפחה (תשובה). המערכת מלאה פוליטיקות, אבל הוא הצליח לייצר מערכות יחסים טובות עם עובדים ומנהלים".

אדם בסביבות הקבוצה סבור כי תשובה הכין מראש את וולס לתפקיד, ועל כן מינה אותו למשנה למנכ"ל לפני ארבע שנים. אולם התיאוריה הזאת תתקשה להסביר את מה שקרה עם כהונתו הקצרה בקבוצה של יעקב אורבך.

בשנה שעברה מינה תשובה את אורבך, לשעבר מנהל החטיבה העסקית של בנק הפועלים, לתפקיד מנהל הפיתוח העסקי של דלק, וההערכות היו כי מדובר בצעד מקדים למינויו למנכ"ל עם פרישתו של ברטפלד. אולם בשלב מסוים אורבך הבין כי הדבר לא יקרה, ובאפריל האחרון הודיע כי הוא עוזב את הקבוצה.

"אורבך ראה שברטפלד לא מסיים את תפקידו והחליט שהוא לא רוצה להמשיך ולחכות", מסבירים בסביבת הקבוצה. "הוא ציפה שהתהליך יהיה מהיר יותר. זה לא שהוא הגיע למצב שהוא הבין שוולס הוא המועמד ולא הוא". אם ההסבר הזה נכון, תשובה לא סימן בוודאות את וולס כמנכ"ל הבא, או לכל הפחות התלבט בינו לבין אחרים עד שהכריע.

אלעד תשובה, אסי ברטפלד, ברק משרקי, גל נאור / צילומים: רוני שיצר, תמר מצפי, עודד קרני

ועד כמה זה חשוב? יש מי שסבור שלא ממש. "וולס זה לא מישהו שיתווכח עם תשובה או ישנה את המציאות. הרי תשובה תמיד שם, מתקשר למוסדיים, שואל למה הם לא קונים את המניה. לחברת ההחזקות למעלה (קבוצת דלק) אין השפעה כי החברות די עצמאיות. ועכשיו, כשהחברה היא חברת החזקות של גז ונפט, יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, הוא האיש החשוב באמת שאחראי על 85% מהכנסות הקבוצה בארץ, ולאיתקה יש מנכ"ל משלה".

ובסופו של דבר, הכול סובב סביב האמון. "יצחק רואה בעידן אדם שמבין אותו", אומר מטלון. "אין ספק שהוא נהנה מאמון יוצא דופן של תשובה. צריך לראות איך הוא ישמר את זה בדור הבא".

הדור הבא הוא אלעד תשובה. בעבר היו רינונים כי בין השניים עבר חתול שחור, אבל גורמים המכירים את השניים מכחישים בתוקף וטוענים כי היחסים טובים. ובכל אופן, מה יקרה ביום שבו אלעד תשובה יהפוך להיות בעל השליטה בקבוצה - קשה לדעת.

ואם כבר הזכרנו את אלעד תשובה, קשה שלא לתהות, האם העובדה שהוא נעלם כבר לפני כמה שנים מהבמה, לצד מינויו הצפוי של וולס וקרבתו החזקה לתשובה, אינם מרמזים במידה מסוימת על כך שוולס תופס את מקומו. בסביבתו של תשובה דוחים בשתי ידיים את התזה הזו: "בשום אופן לא. אלעד הוא הדבר שהכי חשוב ליצחק בעולם, אבל אלעד בעניינים שלו והוא מעולם לא רצה להיות מנכ"ל הקבוצה. אלעד הוא בעל בית, לא מנכ"ל, ועידן לא היה יכול להיות מועמד למנכ"ל אם אלעד היה מתנגד לזה".

החברות בדירקטוריון קשת 12 ובחברת החדשות: "הוא תורם הרבה"

מכוח החזקתה של דלק בערוץ הטלוויזיה קשת 12 (20%), וולס יושב בדירקטוריון החברה. לצידו יושבת גל נאור, בתו של תשובה, שההחזקה רשומה על שמה, ובין השניים שוררים יחסים קרובים מאוד ומשפחותיהם אף מבלות יחד. גורמים המכירים את השניים מספרים ש"עידן חש מאוד בנוח איתה".

מי שמכירים את ההתנהלות בדירקטוריון, אומרים שתרומתו של וולס בלתי ניתנת לערעור. "הוא איש מאוד מרשים", אומר גורם שנחשף לעבודת הדירקטוריון. "יש לו יכולת לומר גם דברים לא נעימים, אך הכול בצורה נעימה. הוא לא איש ריב ומדון, אך הוא לא עושה הנחות בשום דבר. הוא אומר מה שהוא חושב, ולא מוותר, ומצד שני הוא מבין שעמדתו לא תמיד מתקבלת. הוא בחור חריף מאוד, רואה את התמונה לעומק. בשנים שתשובה היה צריך להזרים כסף לקשת, עידן קיים את כל ההבטחות שלו וזה לא היה פשוט, כי החברה מפסידה ותשובה אפילו לא בעל השליטה, אבל כנראה בזכות הקירבה שלו לתשובה הוא הצליח לגרום לו לעשות את זה".

אנשים המקורבים לנושא, מספרים שוולס היה שותף פעיל מאוד גם בהחלטה להתמודד על המכרז לקבלת אפיק 12 לקשת, ובדיון שהתקיים בדירקטוריון הוא ידע לנמק היטב למה זה שווה, וכמה זה שווה לקשת. קשת, כידוע, שילמה יותר מ-25 מיליון שקל עבור אפיק 12.

וולס נבחר לשמש גם כנציג קשת בדירקטוריון של חברת החדשות. יו"ר הדירקטוריון, עו"ד תמי רווה, מברכת על מזלה הטוב: "הוא בחור מבריק ומוכשר שתמיד יש לו רעיונות ועצות, ואני מאוד-מאוד שמחה לשמוע אותו ולהתייעץ איתו. אני מקווה שהוא ימשיך בדירקטוריון. יש לו ראש פתוח, שכל ישר, והוא תורם הרבה לדיונים".

זכור לך עניין כלשהו שהוא הוביל?

"אני יודעת למה אתן מכוונות, ולא היה שום דבר כזה. חברת החדשות מאוד תקפה בזמנו את תשובה בתקופת ועדת ששינסקי, וחדשות 2 היו מאוד ביקורתיים כלפי תשובה. עידן היה מאוד ממלכתי, הוא תמיד דואג לטובת החברה שבה הוא מכהן".

יש גם מי שמזכירים, כי ערוץ 2 אפילו עשה בזמנו כתבה לא מחמיאה על נאור עצמה, כך שהטענה כאילו ישיבתו של וולס בדירקטוריון מטה את הכף לטובת תשובה ומשפחתו, לא מחזיקה מים.

עוד כתבות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום