גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואניות הרכב מכרו פחות מכוניות ומצאו דרכים יצירתיות להתגבר על כך

למרות ירידה של כמעט 20% במכירת הרכבים המצרפית של דלק רכב, קרסו מוטורס ו-UMI ברבעון השלישי ומתחילת השנה, ידעו השלוש לפצות בדרכים שונות על השחיקה בפעילות, וכך הצליחו לשמור על השורה התחתונה ואף לשפר את הרווחיות

רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock
רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock

בהמשך לתוצאות שהציגו שתי יבואניות הרכב הבורסאיות הבולטות - דלק רכב  וקרסו מוטורס  - מאז תחילת השנה, גם בסיכום הרבעון השלישי בולטת הרעה בפעילותן המסורתית, שבאה לידי ביטוי בירידה בשיעור דו-ספרתי במספר המכוניות המצרפי שמכרו ב-2019 עד כה. יחד עם יבואנית שלישית, יוניברסל מוטורס (UMI) אשר מכירותיה נפגעו פחות, מדווחות שלוש החברות הבורסאיות על ירידה של 18% במספר המכוניות שמכרו יחד בין החודשים ינואר לספטמבר, שהצטברה לכ-41,500 - 9,000 מכוניות פחות ממכירותיהן המצרפיות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 (ברבעון השלישי לבדו ירד מספר הרכבים המצרפי שמכרו השלוש ב-19% לעומת הרבעון המקביל, לכ-11,250 מכוניות).

הירידה החדה בפעילות שלוש היבואניות הבורסאיות בולטת ביחס לנתוני שוק הרכב בישראל בכללותו, שבתשעת החודשים הראשונים של 2019 הפעילות בו נחלשה בשיעור מתון של כ-3%, עם מכירות של קצת יותר מ-218 אלף מכוניות. נתוני שוק הרכב המקומי מצביעים על הדומיננטיות של המותגים יונדאי, קיה וטויוטה, המהווים יחד יותר ממחצית השוק, מה שמותיר לקרוב ל-20 מותגי מכוניות אחרים, ובהם אלה המציעות דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס, להתמודד על פחות ממחצית השוק הנותר.

הביקושים הגבוהים למותגי יונדאי, קיה וטויוטה נתמכים בין היתר בפופולריות הגואה של מכוניות היברידיות (המשלבות מנוע חשמלי ומנוע בנזין), המהוות השנה, ככל הידוע, כ-25% ממכירות שוק הרכב המקומי. ליבואניות הבורסאיות, ככלל, אין היצע משמעותי לרכבים מסוג זה.

למרות כל אלה, כמגמה, ידעו החברות הציבוריות לשפר את רווחיותן ולפצות בדרכים שונות על השחיקה בפעילות, וכך הצליחו לשמור על השורה התחתונה ואף לשפר אותה. בסיכום רבעוני בולטת בצד החיובי יוניברסל מוטורס, שבניגוד למגמה נהנתה מעלייה קלה במספר המכוניות שמכרה. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה גם הירידה במכירותיה של זו אמנם דו-ספרתית, אולם מתונה משל צמד המתחרות.

יוניברסל מוטורס, יבואנית מכוניות ג'נרל מוטורס ובראשם המותג שברולט, רשמה שיפור של 2% במספר המכוניות שמכרה ברבעון, שהגיעו לכ-2,400, בעוד שבין ינואר לספטמבר ספגה פגיעה של 11% בהיקף המכירות שלה, שהסתכם בכ-8,200 מכוניות. בשורה העליונה, מציגה יוניברסל מוטורס, שבשליטת משפחת עיני וחיים דנון, ירידה של כ-3% בהכנסותיה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, שהסתכמו בכ-2.5 מיליארד שקל, אולם נהנתה משיפור הרווח הגולמי והתפעולי, וכן מרווח חד-פעמי שרשמה מוקדם יותר השנה, מרכישת יתרת מניות אוויס אוקראינה.

עוד מציגה החברה שיפור ברווחי מגזרי הפעילות העיקריים שלה, ובהם מכירת מכוניות, שירות וחלפים, ליסינג תפעולי, השכרה לזמן קצר ואוויס אוקראינה. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של יוניברסל מוטורס לרבעון השלישי קפץ כמעט פי 5 והגיע ל-29 מיליון שקל, ובין ינואר לספטמבר טיפס בכ-60%, ל-99 מיליון שקל.

יוניברסל מוטורס, הנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח, מדווחת על שלל גורמים שתמכו בתוצאות, אחד המרכזיים שבהם היה שינוי תמהיל המכוניות שנמכרו, וזאת לצד עלייה במרווחים של חוזי הליסינג שלה ורווחים ממכירת מכוניות בתום תקופת ההשכרה, צמצום הוצאות תפעוליות והוצאות מכירה ושיווק ושיפור היעילות התפעולית.

קרסו: הירידה חדה ביותר במספר המכוניות

בצד השלילי בין יבואניות הרכב הציבוריות בולטת קרסו מוטורס, עם הירידה בשיעור החד ביותר במספר המכוניות שמכרה, לצד פגיעה ברווח הנקי. בפעילות המכירות, החברה שבשליטת משפחת קרסו סבלה מצניחה של 29% במספר המכוניות שמכרה ברבעון השלישי, שהסתכם בקצת יותר מ-5,300, ומתחילת השנה ירידה זו עומדת על 20%, עם מכירת כ-19,600 מכוניות.

בין המותגים שהיא מציעה בולטת ירידה של כ-26% שנרשמה גם ברבעון וגם מתחילת השנה במכירות מכוניות ניסאן, שהסתכמו בין ינואר לספטמבר בפחות מ-8,800, בעוד מכירות מכוניות רנו סבלו מרבעון שלילי במיוחד, בו צללו המכירות ביותר מ-30%, לקצת יותר מ-1,700, בעוד שמתחילת השנה ירידה זו מתאזנת חלקית ומסתכמת ב-10%, לכ-7,800 מכוניות.

עוד מציגה קרסו מוטורס מגמה שלילית במכירות מותג הלואו-קוסט שלה, דאצ'יה, ובמכירות מותג היוקרה שלה, אינפיניטי, כך שנתח השוק שלה ירד לכ-9%, לעומת כ-11% ב-2018. בקרסו מוטורס מייחסים את עיקר הירידה בפעילות ל"הפסקת מכירת חלק מדגמי הרכב".

ירידות דו-ספרתיות במכירת המכוניות של קרסו מוטורס, דלק רכב ו-UMI

במבט קדימה, החברה, בניהולו של איציק וייץ, מתייחסת באופטימיות למצב שוק המכוניות ההיברידיות והחשמליות, שנתח השוק שלו מוערך על-ידיה בכ-20%. הצפי של קרסו מוטורס הוא כי תקנות חדשות הקשורות לשיעורי המס על אותן מכוניות, שייכנסו לתוקף החל מהשנה הבאה, עשויות למתן את נתח השוק שלהן ולהיות בעלת השפעה חיובית על נתח השוק של מכוניות "רגילות" (מנועי בעירה פנימית).

הירידה במכירות באה לידי ביטוי בהיקף ההכנסות שהציגה קרסו מוטורס בסיכום רבעוני ומתחילת השנה, שאוזנה חלקית על-ידי פעילויות נוספות שלה, בהם ליסינג והשכרה, שירותי מוסך ועוד.

קרסו מוטורס אומנם הצליחה לשפר את הרווחיות ממגזרי הפעילות העיקריים שלה גם ברבעון השלישי וגם מתחילת השנה, אולם הושפעה מסעיפים שונים בדרך לשורה התחתונה, כך שהרווח הנקי הרבעוני שלה צנח ביותר מ-40%, ל-18 מיליון שקל, ומתחילת השנה נשחק בשיעור מתון של 2% והסתכם בכ-95 מיליון שקל.

מניית קרסו מוטורס הגיבה בירידות משמעותיות לדוחות, ומאז פורסמו בסוף השבוע האחרון הן מסתכמות בשלושה ימים בכ-10%. למרות זאת, מתחילת השנה מציגה המניה עלייה של יותר מ-20% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.3 מיליארד שקל.

דלק רכב מתרחבת לאיכות הסביבה

אצל דלק רכב,יבואנית המכוניות שבשליטת המנכ"ל גיל אגמון בולטת מגמה שלילית בכל הנוגע למכירת המכוניות שלה, שירדה ברבעון השלישי ב-13%, לכ-3,500 מכוניות. בין ינואר לספטמבר הירידה במספר המכוניות הנמכרות מגיעה ל-17%, ומסתכמת בכ-13,700 מכוניות, וזאת תוך ירידה בשיעורים דו-ספרתיים גם ברבעון וגם מתחילת השנה בשלושת המותגים שהיא מציעה - מאזדה, פורד ו-BMW.

כחלק מניסיונה של דלק רכב להתמודד עם הבעייתיות שזיהתה בפעילותה בשוק הרכב היא הרחיבה בשנה שעברה את פעילותה לתחומי איכות הסביבה והתשתיות בהשקעת ענק של כ-1 מיליארד שקל ברכישת השליטה (70%) בחברת ורידיס, שתמכה בתוצאותיה העסקיות. 

מפילוח פעילויות ורידיס בולט שיפור רוחבי במגזרים שבהם היא מעורבת, במיוחד של פעילות האנרגיה, עם החזקה של 20% בתחנת הכוח OPC שבמישור רותם בדרום הארץ. בדרך לשורה התחתונה מדווחת דלק רכב על שיפור הרווח הגולמי, בתמיכת שינויי מט"ח, שינוי תמהיל מכירות המכוניות ומענקים שהתקבלו במגזר איכות הסביבה.

עוד נהנתה דלק רכב מחלקה ברווחי חברות ושותפויות כלולות, בעקבות איחוד פעילויות ורידיס, ומשינוי חיובי בסעיפי המימון שלה, כך שהרווח הנקי הרבעוני שלה קפץ ב-180% והגיע ל-94 מיליון שקל ומתחילת השנה טיפס ב-70% והסתכם ב-262 מיליון שקל.

למרות החולשה בפעילות הרכב המסורתית שלה, המשקיעים ככל הנראה אהבו את השיפור שהציגה דלק רכב בפעילויות של ורידיס, ושלחו את מנייתה לזינוק של 18% ביום פרסום הדוחות, במהלך השבוע שעבר. הקפיצה היומית מתווספת לעלייה שרשמה מניית דלק רכב מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.5 מיליארד שקל. 

עוד כתבות

חנן שטיינהרט בוועידת ישראל לעסקים / צילום: ש

חנן שטיינהרט: "שוק האג"ח האמריקאי הוא סכנת נפשות, הבינה המלאכותית לא תציל אותנו בזמן"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר חנן שטיינהרט כי החוב האמריקאי גדל בשני טריליון דולר בחודשים האחרונים, וכי הריבית על החוב גבוהה משמעותית מקצב הצמיחה הכלכלית ● "הריבית על כל החוב האמריקאי היא פי שלוש וחצי מהגידול בתל"ג בשנה", ציין בדבריו

מייקל רפפורט, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מייקל רפפורט: "ישראל צריכה להיפטר מהמושג הסברה, כי היא לא צריכה להסביר שום דבר"

"נעלבתי מכך ששחקנים לא יכלו לתמוך בישראל בזמן שהיו חטופים בשבי. זו מבוכה", אמר השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● בעוד כמעט כל שחקני הוליווד, לרבות היהודים שבהם, נאלמו דום או יצאו כנגד ישראל אחרי ה-7 באוקטובר, רפפורט היה בין אלה שהשמיעו קול צלול וברור בעד ישראל

מימין: הילה ויסברג, ענבל קרייס, פרופ' אסנת לב ציון קורח, קרן כהן חזן / צילום: כדיה לוי

"הגיים צ'יינג'ר לעתיד": שלוש בכירות מדברות על מנועי הצמיחה של התעשייה

בפאנל "תעשייה, חדשנות ובריאות - האבנים הגדולות של כלכלת ישראל", שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס, דיברו שלוש בכירות בתעשייה הישראלית על הצלחה והמנוע להוביל, על מהפכת ה-AI ויישומה, ועל תחזיות לעתיד ● וגם: מה ישמור על העליונות הטכנולוגית שלנו?

גבי בוגנים / צילום: פזית אסולין

הרכישה הסתבכה: אקסל טוענת לטעות של 20 מיליון שקל בדוחות סינאל

לאחר שרכשה את השליטה בחברת התוכנה ב־93 מיליון שקל, טוענת אקסל כי סינאל רשמה בעבר הכנסות יתר של 20 מיליון שקל בשל הפרשה שגויה ● המוכר: "אולי רוצים לשפר תנאי העסקה"

מנכ''ל קבוצת הפניקס, אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אייל בן סימון: "הפניקס היא מחוללת התחרות המרכזית בעולם הפיננסי"

מנכ"ל הפניקס אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי עוד לפני הכלכלה, "אנו חייבים להבין שמדינת ישראל צריכה תוכנית ארוכת-טווח" ● לגבי החוסן של הכלכלה הישראלית הוא טוען: "הרבה מדינות היו רוצות יחס חוב-תוצר כמו שלנו" ● וגם: מה הוא חושב לגבי הכוח של המתווכים הפיננסיים בישראל?

הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' עירן הלפרין / צילום: פרטי

חוקר השנאה שמצהיר: "אנחנו נוסעים ב-300 קמ"ש לעבר הקצנה"

שיחה עם פרופ' עירן הלפרין, ראש המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית ● על הקיטוב שהפך לנורמה, הסיבות לכך ומה ישראל צריכה לעשות כדי לעצור את הדהירה

ינון קרייז, מנכ''ל ויו''ר ענקית הצעצועים מאטל, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל ענקית הצעצועים מאטל: "התחלנו להסתכל על אנשים שקונים את המוצרים שלנו כמעריצים ולא כצרכנים"

ינון קרייז, מנכ"ל ויו"ר ענקית הצעצועים מאטל, השתתף בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● הוא התייחס להצטרפותו לחברה ב-2018, לאחר שהתחלפו 3 מנכ"לים ברציפות, דיבר על השינוי האסטרטגי שהביא לחברה ועל הצלחת הסרט "ברבי" ● "מאטל מתוארת בתסריט כחברה הכי גרועה בקורפורייט האמריקאי, והתפקיד שלי כמנכ"ל החברה מגולם כשוביניסט - וזה עבד"

מנכ''ל הבורסה איתי בן זאב בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

האם לשוק יש עוד לאן לעלות? התשובה של מנכ"ל הבורסה בת"א

למרות השיאים והתשואות החזקות בבורסה המקומית, איתי בן זאב, סבור שהיא רחוקה מלבטא את הפוטנציאל העתידי, ובטוח שמפולת במדדים לא על הפרק ● כך אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "ירידות חדות מגיעות בדרך כלל בתקופה של בועה וזה לא המצב כרגע"

יו'' אגד אמיר לוי / צילום: שלומי יוסף

יו"ר אגד אמיר לוי על הנפקה אפשרית: "זו חברה קלאסית לשוק ההון"

אמיר  לוי התארח בוועידת ישראל לעסקים של גלובס וקרא למנות בדחיפות ממונה חדש לאגף התקציבים, להימנע מתוספות מוגזמות לתקציב הביטחון - ורמז כי אגד במסלול להנפקה, אחרי השבחתה: "אנחנו מחזקים את הממשל התאגידי" ● על משבר התחבורה בישראל: "צריך לשטוף את המדינה עם נתיבי תחבורה ציבורית ולצאת במכרז אגרות הגודש"

דרור בין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "נדרשת עליית מדרגה בהשקעות דיפטק, הן גל הצמיחה הבא של ההייטק בישראל ובעולם"

בהרצאה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, כי 2025 רושמת כבר עתה את שיא האקזיטים בישראל בהיקף של 71 מיליארד דולר ● לצד זאת, בין הזהיר מפני הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים וקרא לגוון את ההשקעות בהייטק כך שלא יתמקדו רק בסייבר ובתוכנה

נשיא ומנכ''ל ICL אלעד אהרונסון בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ICL: כ־400 מיליון איש מקבלים את המזון שלהם בזכות המוצרים שלנו

על רקע שינוי הזיכיון בים המלח, מנכ"ל ונשיא ICL אלעד אהרונסון הציג בוועידת ישראל לעסקים של גלובס את פעילות החברה כפתרון לאתגרי ביטחון המזון העולמי ● "ביל גייטס אומר כי בין 40%-50% מתושבי כדור הארץ חבים את היכולת שלהם לחיות לשימוש ההולך וגובר של דשנים"

קורנליוס קורנליו בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

שגריר קפריסין: "הביקורת על ישראל עצומה, אבל רק כאן מבינים את המציאות של המדינה"

שגריר קפריסין בישראל, קורנליוס קורנליו, אומר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי היחסים הכלכליים בין המדינות רחוקים ממיצוי - לא רק תיירות ונדל"ן אלא גם הייטק ואנרגיה ● עוד אמר: "אל תשכחו שיש לכם חברים באיחוד האירופי, חשוב לא לסגור דלת לאיחוד"

גיל שויד בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

האזהרה של גיל שויד: "שוק הסייבר מנותק"

בצל התמחור הגבוה של חברות סייבר והעניין מצד ענקיות הטכנולוגיה, יו"ר צ'ק פוינט גיל שויד מספר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, על האתגרים שמספקת הבינה המלאכותית לתחום, ועונה לשאלה האם הוא מתכנן לשוב לקדמת הבמה ● "בשנת 2001 הייתה בועה בעקבות מהפכת האינטרנט, אבל 20 שנה אחרי האינטרנט עדיין חי ובועט"

מימין: אסף זגריזק, יודפת אפק-ארזי, ינקי קוינט ורועי כחלון בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

רועי כחלון: "עובדים מסביב לשעון על הנפקת התעשייה האווירית"

במסגרת פאנל "תשתיות לישראל" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנהל רמ"י ינקי קוינט אמר כי "מחירי הדירות יכולים להגיע לרמה שזוג צעיר יוכל לרכוש דירה בעלות סבירה" ● יו"ר נת"ע, יודפת אפק-ארזי: "פרויקט המטרו זה גיים צ'יינג'ר עשורים קדימה"

פול דונובן / צילום: UBS

מה הקשר בין מחירי הדיור לביטקוין? ההסבר של הכלכלן הבכיר מ-UBS

במהלך יותר מ־30 שנה ב־UBS, פול דונובן, הכלכלן הראשי של חטיבת ניהול ההון הגלובלי בבנק, ראה לא מעט משברים היסטוריים ● בראיון לגלובס הוא מציע לשמור על גישה זהירה בנוגע ל־AI, מעריך שהזהב מיצה את העליות, וגם: הקשר בין הקושי לקנות דירה להשקעה בביטקוין

ענת לוין, ליאת חזות ולימור בקר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

מה יקרה לכסף שלכם ב-2026? שלוש מנהלות השקעות בכירות עונות

פאנל המנכ"ליות הבכירות בוועידת ישראל לעסקים של גלובס סימן את 2026 כשנה של הכרעות ● לימור בקר מהמילטון ליין צופה שחלק גדול מהצמיחה העתידית בכלל לא יקרה בבורסה - אלא בחברות הפרטיות ● ענת לוין מבלקרוק סבורה שבקרוב נבין באילו מחברות הבינה המלאכותית הסיכון עולה על כדאיות ההשקעה ● וליאת חזות מהפועלים אקוויטי חושבת שדווקא העובדה שהרבה רוכשים ישבו על הגדר בשוק המגורים מייצרת הזדמנות

''כסף על הרצפה'' / צילום: Shutterstock

"כסף על הרצפה": האם גל ההנפקות של תל אביב בדרך להפוך לצונאמי?

אחרי שלוש שנות בצורת, שוק ההנפקות של ת"א התעורר לחיים עם קרוב ל–20 חברות חדשות שהצטרפו לבורסה ● מה השתנה, האם הגל הנוכחי יהפוך לצונאמי, וגם: למה כולם רוצים להחזיק פתאום בחברת חיתום ● גלובס צולל למהפכה של הבורסה: "לא נגיע ל־100 הנפקות כמו ב־2021, אבל יהיו כמה עשרות חברות גדולות שינפיקו"

גדי קוניא ושירה ספיר / צילום: גלובס

מנכ"ל תנובה: "ישראל לא יכולה לוותר על ייצור מוצרי המזון הבסיסיים, בטח לא המפוקחים"

ענף החלב ידע לא מעט סערות בשנתיים האחרונות - החל מהמחסורים בתקופות החגים, דרך העלאות המחירים ועד התוכניות החדשות שהוצגו בשבוע שעבר במשרדי הממשלה ● בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנכ"ל קבוצת תנובה גדי קוניא פתח את הכול והסביר מהן הבעיות השורשיות של הענף ● וגם: האם בקרוב תנובה תצא להנפקה?

מימין: אלה לוי וינריב, שרית זוסמן ושירה שפירא / צילום: רמי זרנגר

"להחליט לשים זרקור על הדברים הטובים": שירה שפירא ושרית זוסמן בשיחה על שכול והכוח להמשיך הלאה

חברי הילדות ענר שפירא ז"ל, רס"ל בן זוסמן ז"ל והירש גולדברג פולין ז"ל, הפכו לסמל לגבורה בעקבות אירועי 7.10 ● האימהות של שניים מהם, שירה שפירא ושרית זוסמן, הגיעו לוועידת ישראל לעסקים של גלובס כדי לספר עליהם, על הדרך להמשיך הלאה ועל החשיבות של עשייה חיובית בחברה

מימין: חזי שטרנליכט, חגי שרייבר, עמי בם / צילום: שלומי יוסף

מנהל ההשקעות הראשי בהפניקס: "בועות לא מתפוצצות כשהתקשורת מבשרת על כך"

בפאנל בהנחיית חזי שטרנליכט בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, שוחחו חגי שרייבר, משנה למנכ"ל קבוצת הפניקס ומנהל ההשקעות הראשי, ועמי בם, יו"ר בריינסוויי ויו"ר גילת רשתות לווין, על נורות האזהרה בשוק ההון, על אסטרטגיות השקעות ועל אסטרטגיות ניהול ● ומהו הפרמטר החמקמק שלא תמיד נכנס למודלים האסטרטגיים?