גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואניות הרכב מכרו פחות מכוניות ומצאו דרכים יצירתיות להתגבר על כך

למרות ירידה של כמעט 20% במכירת הרכבים המצרפית של דלק רכב, קרסו מוטורס ו-UMI ברבעון השלישי ומתחילת השנה, ידעו השלוש לפצות בדרכים שונות על השחיקה בפעילות, וכך הצליחו לשמור על השורה התחתונה ואף לשפר את הרווחיות

רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock
רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock

בהמשך לתוצאות שהציגו שתי יבואניות הרכב הבורסאיות הבולטות - דלק רכב וקרסו מוטורס - מאז תחילת השנה, גם בסיכום הרבעון השלישי בולטת הרעה בפעילותן המסורתית, שבאה לידי ביטוי בירידה בשיעור דו-ספרתי במספר המכוניות המצרפי שמכרו ב-2019 עד כה. יחד עם יבואנית שלישית, יוניברסל מוטורס (UMI) אשר מכירותיה נפגעו פחות, מדווחות שלוש החברות הבורסאיות על ירידה של 18% במספר המכוניות שמכרו יחד בין החודשים ינואר לספטמבר, שהצטברה לכ-41,500 - 9,000 מכוניות פחות ממכירותיהן המצרפיות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 (ברבעון השלישי לבדו ירד מספר הרכבים המצרפי שמכרו השלוש ב-19% לעומת הרבעון המקביל, לכ-11,250 מכוניות).

הירידה החדה בפעילות שלוש היבואניות הבורסאיות בולטת ביחס לנתוני שוק הרכב בישראל בכללותו, שבתשעת החודשים הראשונים של 2019 הפעילות בו נחלשה בשיעור מתון של כ-3%, עם מכירות של קצת יותר מ-218 אלף מכוניות. נתוני שוק הרכב המקומי מצביעים על הדומיננטיות של המותגים יונדאי, קיה וטויוטה, המהווים יחד יותר ממחצית השוק, מה שמותיר לקרוב ל-20 מותגי מכוניות אחרים, ובהם אלה המציעות דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס, להתמודד על פחות ממחצית השוק הנותר.

הביקושים הגבוהים למותגי יונדאי, קיה וטויוטה נתמכים בין היתר בפופולריות הגואה של מכוניות היברידיות (המשלבות מנוע חשמלי ומנוע בנזין), המהוות השנה, ככל הידוע, כ-25% ממכירות שוק הרכב המקומי. ליבואניות הבורסאיות, ככלל, אין היצע משמעותי לרכבים מסוג זה.

למרות כל אלה, כמגמה, ידעו החברות הציבוריות לשפר את רווחיותן ולפצות בדרכים שונות על השחיקה בפעילות, וכך הצליחו לשמור על השורה התחתונה ואף לשפר אותה. בסיכום רבעוני בולטת בצד החיובי יוניברסל מוטורס, שבניגוד למגמה נהנתה מעלייה קלה במספר המכוניות שמכרה. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה גם הירידה במכירותיה של זו אמנם דו-ספרתית, אולם מתונה משל צמד המתחרות.

יוניברסל מוטורס, יבואנית מכוניות ג'נרל מוטורס ובראשם המותג שברולט, רשמה שיפור של 2% במספר המכוניות שמכרה ברבעון, שהגיעו לכ-2,400, בעוד שבין ינואר לספטמבר ספגה פגיעה של 11% בהיקף המכירות שלה, שהסתכם בכ-8,200 מכוניות. בשורה העליונה, מציגה יוניברסל מוטורס, שבשליטת משפחת עיני וחיים דנון, ירידה של כ-3% בהכנסותיה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, שהסתכמו בכ-2.5 מיליארד שקל, אולם נהנתה משיפור הרווח הגולמי והתפעולי, וכן מרווח חד-פעמי שרשמה מוקדם יותר השנה, מרכישת יתרת מניות אוויס אוקראינה.

עוד מציגה החברה שיפור ברווחי מגזרי הפעילות העיקריים שלה, ובהם מכירת מכוניות, שירות וחלפים, ליסינג תפעולי, השכרה לזמן קצר ואוויס אוקראינה. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של יוניברסל מוטורס לרבעון השלישי קפץ כמעט פי 5 והגיע ל-29 מיליון שקל, ובין ינואר לספטמבר טיפס בכ-60%, ל-99 מיליון שקל.

יוניברסל מוטורס, הנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח, מדווחת על שלל גורמים שתמכו בתוצאות, אחד המרכזיים שבהם היה שינוי תמהיל המכוניות שנמכרו, וזאת לצד עלייה במרווחים של חוזי הליסינג שלה ורווחים ממכירת מכוניות בתום תקופת ההשכרה, צמצום הוצאות תפעוליות והוצאות מכירה ושיווק ושיפור היעילות התפעולית.

קרסו: הירידה חדה ביותר במספר המכוניות

בצד השלילי בין יבואניות הרכב הציבוריות בולטת קרסו מוטורס, עם הירידה בשיעור החד ביותר במספר המכוניות שמכרה, לצד פגיעה ברווח הנקי. בפעילות המכירות, החברה שבשליטת משפחת קרסו סבלה מצניחה של 29% במספר המכוניות שמכרה ברבעון השלישי, שהסתכם בקצת יותר מ-5,300, ומתחילת השנה ירידה זו עומדת על 20%, עם מכירת כ-19,600 מכוניות.

בין המותגים שהיא מציעה בולטת ירידה של כ-26% שנרשמה גם ברבעון וגם מתחילת השנה במכירות מכוניות ניסאן, שהסתכמו בין ינואר לספטמבר בפחות מ-8,800, בעוד מכירות מכוניות רנו סבלו מרבעון שלילי במיוחד, בו צללו המכירות ביותר מ-30%, לקצת יותר מ-1,700, בעוד שמתחילת השנה ירידה זו מתאזנת חלקית ומסתכמת ב-10%, לכ-7,800 מכוניות.

עוד מציגה קרסו מוטורס מגמה שלילית במכירות מותג הלואו-קוסט שלה, דאצ'יה, ובמכירות מותג היוקרה שלה, אינפיניטי, כך שנתח השוק שלה ירד לכ-9%, לעומת כ-11% ב-2018. בקרסו מוטורס מייחסים את עיקר הירידה בפעילות ל"הפסקת מכירת חלק מדגמי הרכב".

ירידות דו-ספרתיות במכירת המכוניות של קרסו מוטורס, דלק רכב ו-UMI

במבט קדימה, החברה, בניהולו של איציק וייץ, מתייחסת באופטימיות למצב שוק המכוניות ההיברידיות והחשמליות, שנתח השוק שלו מוערך על-ידיה בכ-20%. הצפי של קרסו מוטורס הוא כי תקנות חדשות הקשורות לשיעורי המס על אותן מכוניות, שייכנסו לתוקף החל מהשנה הבאה, עשויות למתן את נתח השוק שלהן ולהיות בעלת השפעה חיובית על נתח השוק של מכוניות "רגילות" (מנועי בעירה פנימית).

הירידה במכירות באה לידי ביטוי בהיקף ההכנסות שהציגה קרסו מוטורס בסיכום רבעוני ומתחילת השנה, שאוזנה חלקית על-ידי פעילויות נוספות שלה, בהם ליסינג והשכרה, שירותי מוסך ועוד.

קרסו מוטורס אומנם הצליחה לשפר את הרווחיות ממגזרי הפעילות העיקריים שלה גם ברבעון השלישי וגם מתחילת השנה, אולם הושפעה מסעיפים שונים בדרך לשורה התחתונה, כך שהרווח הנקי הרבעוני שלה צנח ביותר מ-40%, ל-18 מיליון שקל, ומתחילת השנה נשחק בשיעור מתון של 2% והסתכם בכ-95 מיליון שקל.

מניית קרסו מוטורס הגיבה בירידות משמעותיות לדוחות, ומאז פורסמו בסוף השבוע האחרון הן מסתכמות בשלושה ימים בכ-10%. למרות זאת, מתחילת השנה מציגה המניה עלייה של יותר מ-20% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.3 מיליארד שקל.

דלק רכב מתרחבת לאיכות הסביבה

אצל דלק רכב,יבואנית המכוניות שבשליטת המנכ"ל גיל אגמון בולטת מגמה שלילית בכל הנוגע למכירת המכוניות שלה, שירדה ברבעון השלישי ב-13%, לכ-3,500 מכוניות. בין ינואר לספטמבר הירידה במספר המכוניות הנמכרות מגיעה ל-17%, ומסתכמת בכ-13,700 מכוניות, וזאת תוך ירידה בשיעורים דו-ספרתיים גם ברבעון וגם מתחילת השנה בשלושת המותגים שהיא מציעה - מאזדה, פורד ו-BMW.

כחלק מניסיונה של דלק רכב להתמודד עם הבעייתיות שזיהתה בפעילותה בשוק הרכב היא הרחיבה בשנה שעברה את פעילותה לתחומי איכות הסביבה והתשתיות בהשקעת ענק של כ-1 מיליארד שקל ברכישת השליטה (70%) בחברת ורידיס, שתמכה בתוצאותיה העסקיות.

מפילוח פעילויות ורידיס בולט שיפור רוחבי במגזרים שבהם היא מעורבת, במיוחד של פעילות האנרגיה, עם החזקה של 20% בתחנת הכוח OPC שבמישור רותם בדרום הארץ. בדרך לשורה התחתונה מדווחת דלק רכב על שיפור הרווח הגולמי, בתמיכת שינויי מט"ח, שינוי תמהיל מכירות המכוניות ומענקים שהתקבלו במגזר איכות הסביבה.

עוד נהנתה דלק רכב מחלקה ברווחי חברות ושותפויות כלולות, בעקבות איחוד פעילויות ורידיס, ומשינוי חיובי בסעיפי המימון שלה, כך שהרווח הנקי הרבעוני שלה קפץ ב-180% והגיע ל-94 מיליון שקל ומתחילת השנה טיפס ב-70% והסתכם ב-262 מיליון שקל.

למרות החולשה בפעילות הרכב המסורתית שלה, המשקיעים ככל הנראה אהבו את השיפור שהציגה דלק רכב בפעילויות של ורידיס, ושלחו את מנייתה לזינוק של 18% ביום פרסום הדוחות, במהלך השבוע שעבר. הקפיצה היומית מתווספת לעלייה שרשמה מניית דלק רכב מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.5 מיליארד שקל.

עוד כתבות

אנדרו סטנטון ודמותו של וול-E. ''נתיב אחר לגמרי בכביש המהיר'' / צילום: Reuters, Martin Klimek

במה צדק "וול-E" של פיקסאר בנוגע לעבודה בעתיד

לבמאי והתסריטאי-השותף אנדרו סטנטון היה חזון של עתיד דיסטופי, שנראה כעת נבואי באופן מטריד

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

דיווח בארה"ב: נתניהו יציג לטראמפ אפשרויות לתקיפה נוספת באיראן

ביוון דנים על שליחת כוחות הנדסיים לעזה וביצירת כוח צבאי משותף עם ישראל וקפריסין ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, ארצות הברית מקדמת יוזמה לשיקום רצועת עזה בהשקעה מוערכת של יותר מ-112 מיליארד דולר לאורך עשור ● צבא ארה"ב פתח בגל תקיפות נרחב הלילה נגד יעדי ארגון דאעש ברחבי סוריה ● ראש ממשלת לבנון אמר כי השלב הראשון לפירוז חיבאללה יסתיים בעוד ימים ספורים ● דיווח בארה"ב: נתניהו יציג לטראמפ אפשרויות לתקיפה נוספת באיראן ● עדכונים שוטפים 

חנות נייקי / צילום: Shutterstock, Tanya Keisha

ההימור על סין שהוביל לצניחה דו־ספרתית במניה של נייקי

הירידה במכירות נייקי בסין, אחד השווקים המרכזיים של החברה, הובילו את המניה לצלול ב־11% בסוף השבוע ● ברקע - הענקית מתמודדת עם המכסים של טראמפ ועם שורת טעויות מצד ההנהלה

יוסי חסון / צילום: באדיבות מייטאון

היזם שבטוח: "ייקח עוד זמן עד שאנשים יירדו מהגדר"

מנכ"ל ויו"ר מיי טאון, יוסי חסון, היה בין המשקיעים הראשונים ב־Waze - ובשלב מסוים החליט "לחתוך" מעולם ההייטק וההשקעות אל הנדל"ן ● היום הוא מקווה להפוך את מיי טאון לאחת המובילות בהתחדשות עירונית, מודה כי בדיעבד היה נכנס לעולם הפינוי־בינוי מוקדם יותר, ומלין על הבירוקרטיה המכבידה: "תב"ע ובקשה להיתר בתוך חמש שנים? צריך להיות הודיני"

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

הצעצוע הכי חם של השנה מיוצר בידי סטארט-אפ טכנולוגי שמעולם לא שמעתם עליו

איך חברה אלמונית שינתה כיוון פעמיים, כמעט אזל לה הכסף - ובסוף היא הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

אחרי טעויות חמורות בדיווח: BBC יבחן מחדש את הסיקור על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: חיזבאללה מסרב להתפרק מנשקו והחזית עם לבנון מתחממת, האנטישמיות בבריטניה נמצאת ברמות שיא, ב-BBC צפויים לבחון מחדש את הסיקור על ישראל אחרי דוח שקבע שהיו טעויות חמורות בדיווח על המלחמה, ושגריר ארה"ב בישראל בראיון לוול סטריט ג'ורנל על החיים בירושלים ● כותרות העיתונים בעולם

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן, ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

חנות של ליאור עדיקה / צילום: איל יצהר

"חוק ליאור עדיקה" מגיע להצבעה סופית. איך ייראו הכללים החדשים?

בימים הקרובים תכריע הכנסת האם להחריג רשתות פארם קטנות ובינוניות מהרגולציה הכבדה של חוק המזון ● אבל לצד השאיפה לעודד תחרות מול סופר פארם ו–BE, ישנם לחצים של לוביסטים וחשש מפגיעה בשקיפות המחירים ● גלובס עושה סדר בתיקון שעשוי לשנות את הרגלי הקנייה שלכם

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

בודקים את המיתוס. נס פך השמן / צילום: Shutterstock

החשמונאים לא שמעו על פך שמן שהספיק לשמונה ימים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כולנו שרים את "כד קטן", אך למעשה הוא הפך לחלק מסיפורי החג רק כעבור מאות שנים

דוגמאות להונאות פיננסים ברשתות / צילום: צילומי מסך

ההונאות העדכניות ברשת: איך לא ליפול בפח

בחודשים האחרונים עולים בישראל יותר ויותר קמפיינים אגרסיביים עם המלצות על מניות, שנראים אמינים בין היתר הודות לשימוש בדמויות פיננסיות מוכרות ו-AI ● הכירו את הסכנות החדשות והמשוכללות ואת הכלים להתגוננות

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P 500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם, ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

ארז בלשה, מנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: אייל טואג

בשווי מוערך של 1.1 מיליארד שקל: קרן ג'נריישן מקימה זרוע טיפול בפסולת

החברה החדשה, BlueGen Waste Management, תאחד את שלל הפעילויות של ג'נריישן בתחום הפסולת ● ג'נריישן דיווחה על מזכר הבנות עם לאומי פרטנרס להשקעה בחברה החדשה, במסגרתה לאומי תשקיע 171 מיליון שקל בתמורה ל-15% בחברה החדשה, כלומר שווי החברה מוערך ב-1.1 מיליארד שקל

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

רשף תגייס 550 מיליון שקל ממוסדיים, חצי מהכסף יזרום לקופת ארית

אחרh שנסוגה מכוונתה להנפיק את החברה הבת, יצרנית המרעומים ארית בדרך להשלים גיוס פרטי לפי שווי נמוך יותר של 3.75 מיליארד שקל ● היקף הגיוס עשוי לגדול ל-900 מיליון שקל

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

מניית אינטרקיור נפלה על רקע קריסת בזלת, שחייבת לה 27 מיליון שקל

קבוצת החברות בזלת, שהייתה מפעל העיבוד והאריזה של אינטרקיור וגם רכשה ממנה חומרי גלם, נכנסה לאחרונה להקפאת הליכים, והיא חייבת לה 27 מיליון שקל ● מלבד עצם החוב שלא ברור מה יעלה בגורלו, אינטרקיור תצטרך כעת למצוא ספק אחר בתחום האריזה ● ומה קרה לשאר מניות הקנאביס בבורסה בת"א?

יוסי אבו / צילום: ענבל מרמרי

רגע אחרי שהממשלה אישרה את עסקת הענק למצרים - ניו-מד רוצה לתת למנכ"ל עוד 8 מיליון שקל

המחזיקה הגדולה במאגר לוויתן, ניו-מד אנרג'י של קבוצת דלק, רוצה להעניק למנכ"ל החברה יוסי אבו אופציות בהיקף של 8.1 מיליון שקל, כשהמנה הראשונה היא כבר "בתוך הכסף" ● כזכור, ניו-מד כבר ביצעה "אובר-רולינג" פעמיים בשנים האחרונות כדי לאשר לאבו תגמול למרות התנגדות אסיפת בעלי המניות

מוניות בדרכים / צילום: Shutterstock

האם כניסת אובר לישראל מצדיקה פיצוי של 4 מיליארד שקל?

במשרד התחבורה בוחנים פיצוי בהיקף 4 מיליארד שקל לנהגי המוניות בשל קידום הכנסת חברות שיתופיות בינלאומיות לשוק ● מדובר בסכום גבוה יותר בהשוואה למהלכים דומים

אילון מאסק / צילום: ap, Jae C. Hong

האיש הראשון בעולם ששוויו חצה את רף ה-700 מיליארד דולר

ההון של מאסק קפץ לאחר שבימים האחרונים הפך בית המשפט העליון בדלאוור פסיקה קודמת והשיב לו חבילת תגמול הונית מבוססת אופציות בשווי כ־139 מיליארד דולר שאושרה ב־2018 ● במקביל - רק השנה אושרה לו חבילת שכר נוספת שעשויה להגיע לטריליון דולר

פיבי גייטס / צילום: Reuters, Anthony Behar

לא רק "הבת של": פיבי גייטס גייסה 30 מיליון דולר לסטארט־אפ האופנה שלה

הרעיון נולד במעונות סטנפורד, מחוויה לא־מוצלחת של קניות אונליין ("רכשתי שמלה ב־500 דולר, אח"כ גיליתי אתר שמוכר אותה ב־150 דולר") ● כעת, בגיל 23, גייטס מנהלת עסק בשווי 180 מיליון דולר ומושכת משקיעים מהשורה הראשונה ● עם זאת, היא מודה: "לא הייתי יכולה לגדול בתנאים האלה אלמלא ההורים שלי"