גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחרות על ארוחת הצהריים מעלה הילוך: סיבוס חוברת לוולט במלחמה מול תן ביס

ספקית שירותי ההסעדה סיבוס חוברת לאפליקציית משלוחי האוכל Wolt, כדי לחזק את כוחה בתחרות מול החברה החזקה בתחום - תן ביס, וכדי לקצר את זמן המשלוחים לחצי שעה בממוצע • בנוסף, ל"גלובס" נודע כי Wolt מרחיבה את שירותיה גם לראשל"צ ולפ"ת

סיבוס חוברת ל-Wolt במלחמה מול תן ביס / צילומים: שלומי יוסף
סיבוס חוברת ל-Wolt במלחמה מול תן ביס / צילומים: שלומי יוסף

שוק משלוחי האוכל בישראל ממשיך לבעבע: אפליקציית משלוחי האוכל Wolt, שפשטה על רחובות תל-אביב והתרחבה לאחרונה לערים נוספות, חוברת לשחקנית שירותי ההסעדה לחברות - סיבוס. זאת המטרה לחזק את כוחן של השתיים בתחרות מול תן ביס. החל מהחודש הקרוב, לקוחות סיבוס יוכלו להזמין משלוחים באמצעות השירות של Wolt, ובזמן המשלוח שהיא מציעה - 30 דקות בממוצע.

כיום המודל של Wolt פונה ישירות לצרכנים (B2C), ואילו המודל של סיבוס פונה רק לעסקים (B2B), בעוד שהמתחרה הגדולה של שתיהן - תן ביס - יודעת לספק את שני השירותים האלה, בעיקר בכל מה שנוגע לקהלים מתחום ההייטק. כעת מבקשות שתי החברות לנגוס בפעילות העסקית של תן ביס ולהפוך את הכרטיס של סיבוס לאטרקטיבי יותר עבור חברות שרוצות לתת הטבה לעובדים שלהן.

המהלך מהווה חוליה נוספת באבולוציה של שוק המשלוחים בישראל, שעד לפני מספר שנים היה רדום והסתכם ברשתות ובמסעדות שדאגו למשלוחים באופן עצמאי או דרך פעילויות ייעודיות קטנות יחסית. קפיצת המדרגה הגדולה בתחום התרחשה ביולי אשתקד, כשחברת תן ביס הישראלית נרכשה על-ידי חברת Take away ההולנדית בתמורה ל-135 מיליון אירו. בהמשך, Wolt הפינית החלה לפעול בישראל, בתחילה רק בתל-אביב, ומאז התחום חווה התעוררות של ממש. למעשה, הבשורה של היום - החיבור העסקי בין Wolt לסיבוס - היא תולדה ישירה לכך. 

Cibus וWolt מאחדות כוחות כדי להתמודד עם תן ביס

הדאטה של סיבוס הקהל הצעיר מ-Wolt

החיבור בין Wolt לסיבוס אמור להתבסס על הדאטה שקיימת בסיבוס בכל הנוגע למגזר העסקי, ועל האטרקטיביות של וולט בקרב קהלים צעירים. "סיבוס מביאה את הכוח השיווקי, וולט את התפעולי", אמר ל"גלובס" איתן לב טוב, מנכ"ל סיבוס. "אנחנו מעריכים שמדובר בתוספת של אלפי משלוחים ביום".

שיתוף-הפעולה הזה אמור לצאת לדרך באזורים בהם פועלת Wolt כיום - תל-אביב, רמת גן, גבעתיים, רמת השרון, הרצליה וכפר שמריהו, ובהמשך להיכנס גם לערים נוספות בהתאם להתרחבות הפריסה של Wolt.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי Wolt צפויה להיכנס בחודשיים הקרובים לשתי ערים נוספות: ראשון-לציון ופתח-תקווה, תחת החיבור עם סיבוס.

לדברי לב טוב, "בעולם ההייטק שעובדיו משתמשים ב-Wolt באופן קבוע - תן ביס חזקה יותר, ונתח השוק שלה עומד על למעלה מ-60%. אנחנו בנחיתות בתל-אביב. לכן השימוש ב-Wolt יאפשר לנו להיות תחרותיים יותר ולפנות ללקוחות שלא עובדים איתנו כיום".

מדובר בשיתוף-פעולה ראשון מסוגו, שטרם התקיים במדינות אחרות בהן פועלות שתי החברות הללו. אם הוא יתברר כמוצלח, חברות-האם העולמיות עשויות לאמץ את המודל ולהרחיבו למדינות נוספות. לדברי לב טוב, "אפשר לומר שבחברה העולמית נושאים עיניים ועוקבים בדריכות אחרי שיתוף-הפעולה הזה".

העמלה מהמסעדות: בין 25% ל-30%

בשנתיים האחרונות נשמעת ביקורת על המודל העסקי של החברות המתווכות ועל גובה העמלות שהן גובות ממסעדות. לפי הערכות, גובה העמלות לשירותים שמספקות כיום Wolt ותן ביס נע בין 25% ל-30%.

על רקע החיבור בין Wolt לסיבוס אומר לב טוב כי "אנחנו נביא עוד טראפיק שלא קיים היום, מבלי להעמיס את העלות הנוספת שלנו על המסעדות. מסעדה תשלם את העמלה הרגילה שהיא משלמת לWolt על לקוח פרטי, גם אם ההזמנה בוצעה באמצעות סיבוס. לכן המסעדה לא נפגעת מהחיבור בין שתי הפלטפורמות, היא רק מקבלת עוד טראפיק".

בנוגע לשאלה מדוע שסיבוס לא תקים שירות משלוחים משל עצמה, אומר לב טוב כי "אנחנו מתמחים בארגונים ובהנגשה אליהם. כדי לשלוט בשני העולמות האלה יש תקורות ועלויות מאוד גדולות, ואנחנו מאמינים שקשה להצטיין בשניהם, ומעדיפים להשתמש בשותפים. אנחנו מביאים את הנוכחות מול ארגונים, ו-Wolt מביאה את היתרונות של הסקסיות והצעירות שלה".

הכניסה של וולט לישראל נולדה כמעט במקרה. חודשים ספורים לפני הכניסה, מנכ"ל הפעילות של החברה בארץ, אמרי גלאי, בכלל פנה לכיוון אחר לגמרי. בתחילת 2018 הוא מונה למנכ"ל השלוחה הישראלית של OFO, ענקית האופניים השיתופיים מסין, אבל הפעילות של החברה נקלעה לקשיים בכל העולם, וכמה חודשים לאחר מכן נסגרה גם הפעילות בארץ, במקביל ל-20 מדינות נוספות. גלאי נותר עם הצוות שגייס - אבל ללא חברה.

"ניסינו לחשוב איזה תחום לא עבר עדיין Disruption (חדשנות משבשת). כל מי שטס לחו"ל לתקופה ארוכה והשתמש באירופה או בארה"ב בשירות של Deliveroo או ב-UberEats, הרגיש כאן בחסך - כך שהיה ברור שזה תחום שהחדשנות בו עדיין לא הגיעה לישראל", סיפר גלאי ל"גלובס" בעבר. "פנינו ל-Wolt והצענו להם להיכנס לשוק הישראלי, אפילו שיש כאן מעט תושבים. האקזיט של תן ביס הראה את הפוטנציאל הקיים בשוק".

מול Wolt וסיבוס ניצבת המתחרה הגדולה שרכשה את תן ביס - Take away.  החברה פועלת ב-12 מדינות, כשישראל נחשבת לאחד השווקים המובילים שלה. לפני ישראל, שמהווה את השוק השישי בהיקף המכירות של החברה, ניצבות הולנד (מדינת-האם), גרמניה, בלגיה, אוסטריה ופולין.

הפעילות הישראלית של החברה כוללת 5,240 מסעדות, עם כ-247 אלף משתמשים פעילים בארבעת החודשים האחרונים של 2018. מניתוח שעשתה החברה בדוחותיה הכספיים סימנה החברה את גודל הפוטנציאל בשוק הישראלי - 6.5 מיליון איש בגילאי 15 ומעלה. עם זאת, החברה מעריכה כי נכון להיום רק 4% מהפוטנציאל הגלום בישראל ממומש.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת