הסעדה | בלעדי

חודשיים אחרי האקזיט הענק: מתחרה של תן ביס נכנסת לפעילות בשוק הישראלי

חברת Wolt הפינית, אפליקציה שממוקדת בעיקר במשלוחים ופועלת ב-11 מדינות באירופה, מינתה מנכ"ל לפעילות המקומית ומגייסת עובדים • במקביל, נפגשת עם מסעדנים וגורמים בענף ההסעדה כדי ללמוד את השוק • האתגר: מחאת המסעדנים נגד העמלות שגובות חברות כאלה

 שליח של Wolt / צילום: שאטרסטוק
שליח של Wolt / צילום: שאטרסטוק

חודשיים אחרי שחברת תן ביס הישראלית נרכשה על-ידי חברת Takeaway.com ההולנדית בסכום מדהים של למעלה מחצי מיליארד שקל, שחקנית בינלאומית נוספת נכנסת לפעילות בשוק הישראלי - חברת ולט (Wolt) הפינית - כך נודע ל"גלובס". 

מדובר באפליקציה שממוקדת בעיקר במשלוחים, וזאת בניגוד לתן ביס ששמה דגש גם על ישיבה במסעדה. האפליקציה מאפשרת בחירה של מסעדה, הרכבת הזמנה ומעקב אחר המשלוח דקה אחרי דקה, בדומה לשירות שמציע כיום שירות המשלוחים של פיצה דומינו'ס, שמאפשר לראות היכן נמצא השליח. האפליקציה מאפשרת הזמנה הביתה או איסוף עצמי מהמסעדה.

ל"גלובס" נודע כי בימים אלה מגייסת ולט עובדים ונפגשת עם מסעדנים וגורמים בענף ההסעדה המקומי כדי ללמוד את השוק. החברה כבר גייסה מנכ"ל לפעילות בארץ - אימרי גלאי, מי שניהל בעבר את הפעילות של אייר בי אנד בי בישראל, ואת הפעילות של חברת האופניים הסינית OFO שפעלה תקופה קצרה מאוד בישראל ובינתיים הספיקה לסגור את פעילותה בעוד 15 מדינות.

כניסה מאתגרת לשוק הישראלי 

ולט נוסדה בפינלנד ב-2015 וכיום היא פועלת בכ-11 מדינות ברחבי אירופה: פינלנד, דנמרק, אסטוניה, גיאורגיה, לטביה, ליטא, הונגריה, נורבגיה, שבדיה, פולין וצ'כיה. רשומים אליה כמיליון משתמשים, והיא פועלת בשיתוף עם למעלה מ-2,000 עסקי הסעדה.

לפי החברה, ולט גייסה למעלה מ-15 מיליון אירו מחברות מובילות בתחום ההייטק באירופה בהן EQT Ventures, Kees Koolen וחברות נוספות. כעת ולט מבקשת להתרחב כאמור גם מחוץ לשוק האירופי ולהיכנס לפעילות בישראל, ולשם כך היא נפגשת כאמור עם עסקי הסעדה.

ואולם, נראה שהכניסה לארץ תהיה מאתגרת עבור החברה הפינית. עוד לפני שדווח על עסקת תן ביס ועל שוויה האדיר, החלו מלחמות וחרמות של מסעדנים ישראלים כנגד חברת תן ביס ונגד העמלות שהיא גובה ממסעדנים. המחאה הזו התגברה לאחר שנודעו פרטי העסקה, מה שהוביל מסעדנים בארץ להתארגן תחת קבוצה בשם "מסעדנים חזקים ביחד".

בדיווח שפרסמה החברה הציבורית שרכשה את תן ביס היא פירטה נתון מדהים לפיו בכל עסקה שמתבצעת דרכה, כמעט 4 שקלים מתגלגלים לכיסה של תן ביס. המספרים הללו עוררו את חמתם של המסעדנים בישראל, אלה שמשלמים את העמלות הללו שנעות בין 6% ל-10% עבור כל ארוחה.

הנתון הזה, כמו גם קשיים רגולטוריים אחרים, גרמו כאמור למסעדנים להתאחד במחאה שהופנתה, בין היתר, גם כלפי שר האוצר, משה כחלון, וכעת, הם צפויים לנהל מו"מ קשה יותר מול השחקנית החדשה שנכנסת לשוק. "לפני שנה, חברה כמו Wolt הייתה יכולה לבצע כניסה חלקה ומהירה לשוק בישראל ולגבות עמלות גבוהות. הפעם אנחנו מנוסים יותר, ועד שהם יסיימו להיכנס לשוק אנחנו מצפים להיות במציאות אחרת ולא לאפשר לגבות מאיתנו עמלות גבוהות כל כך", אמר היום ל"גלובס" אחד המסעדנים המובילים את המאבק.

מחזור של 10 מיליארד שקל בשנה

זה לא המכשול היחיד. לפני למעלה משנה בדקה הרשות להגבלים עסקיים את גובה העמלות שגובות החברות תן ביס וסיבוס ממסעדות שעובדות עמן בשיתוף פעולה, זאת בעקבות פנייה בנושא שהוגשה לרשות במסגרתה הובע חשש מדואופול בתחום עמלות הסליקה במסעדות, בשל כך ש"שתי החברות שולטות בכ-80% מהשוק". ואולם, מאז הבדיקה הסתיימה, ככל הידוע מבלי שהגיעה לכדי צעדים נגד החברות, אך עסקת תן ביס החזירה את הנושא לסדר היום.

מאות אלפי שכירים בחברות שונות במשק - בעיקר במגזר ההייטק - משתמשים בכרטיסי קופונים מסובסדים, לרוב באמצעות כרטיס מגנטי, לצורך רכישת ארוחת הצהריים, בעיקר במתחמים שבהם יש ריכוז גבוה של משרדים. כרטיסי ההסעדה האלה מספקים לרוב הנחות ניכרות שאמורות לרצות את הסועדים והן את ספקי הארוחות, שמצדם זוכים לביקושים ערים הודות לכך. היקף שוק הכרטיסים הללו בעולם ה-B2B מוערך ב-850-800 מיליון שקל בשנה, מתוך מחזור כולל של כ-10 מיליארד שקל שרושמים המסעדות ובתי הקפה בשוק זה. 

בחברת ולט ביקשו שלא להגיב לפרטים.