בעקבות האקזיט של תן ביס: כנס חירום של 200 מסעדנים

כשבוע לאחר שנודע כי חברת תן ביס, שמתווכת בין מסעדות ועסקי הסעדה לבין לקוחות הקצה, תימכר לפי שווי אדיר של למעלה מחצי מיליארד שקל, קבוצה של 200 מסעדנים נפגשה הערב במטרה לגבש חזית אחידה שתפעל למען האינטרסים של הענף • "אין סיכוי להרוויח באמצעות הפלטפורמה של תן ביס וסיבוס"

כשבוע לאחר שנודע כי חברת תן ביס, שמתווכת בין מסעדות ועסקי הסעדה לבין לקוחות הקצה, תימכר לפי שווי אדיר של למעלה מחצי מיליארד שקל, קבוצה של 200 מסעדנים נפגשה הערב (ב') במטרה לגבש חזית אחידה שתפעל למען האינטרסים של הענף שלהם.

בעלי עסקי הסעדה מרחבי הארץ הגיעו הערב לתל-אביב, כדי למחות ולהתארגן על שינויי החקיקה האחרונים שפוגעים בהם ולהשמיע קול זעקה.

"הפגיעה היא לא רק בעמלות שאנחנו משלמים. זה פוגע בקולינריה, פוגע בעובדים ומגדיל את מחיר עלות המשלוחים. אין סיכוי להרוויח באמצעות הפלטפורמה של תן ביס וסיבוס", אמר רפי אבן צור, בעלי מסעדת "בא-בלקון" שבנתניה, במהלך הכינוס. לדבריו התפרץ גדי בן אוליאל, מנכ"ל "ג'פניקה", שטען כי "הבעיה העיקרית והמשמעותית היא שהחברות 'גונבות' את הלקוחות הפרטיים".

אחת היוזמות שהועלו בכינוס הייתה לצרף לחשבוניות שמוגשות ללקוחות בעסקי ההסעדה שורה נוספת שתוגדר כ"מס כחלון" בעלות של אפס שקלים, וזאת במחאה על היטל על העסקת מבקשי המקלט שהעסקים נדרשים לשלם. כיום מעסיקים של מבקשי מקלט נדרשים לשלם 20% מס מסך משכורתם של עובדים אלה, כהיטל העסקת עובדים זרים.

השף יהונתן בורוביץ' ממסעדת "M25" ניסה לסמן מטרה ללחץ של המסעדנים, והציע לכוון את הביקורת אל שר האוצר בתקווה שיפעל לסייע להם. "כולם מוסיפים על החשבוניות שורה של מס כחלון עם עלות אפס ללקוח", אמר. "כחלון עוד ירדוף אחרינו לתאם פגישה".

כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, קבוצה של מאות מסעדנים התאגדה ונערכת למאבק חזיתי במי שלטענתם חונק וגוזל מהם פרנסה. בתחילת השבוע שעבר דיווחנו על עסקת ענק שבה החברה ההולנדית Takeaway.com רוכשת את חברת תן ביס, עם נתון מדהים לפיו בכל עסקה שמתבצעת דרכה, כמעט 4 שקלים בממוצע מתגלגלים לכיסה של תן ביס. המספרים הללו עוררו את חמתם של המסעדנים בישראל, אלה שמשלמים את העמלות הללו, שנעות בין 6%-10% עבור כל ארוחה.

תומר מור, מבעלי "הג'רמייה" וממארגני המאבק, אמר ל"גלובס" בשבוע שעבר כי "בשנים האחרונות תן ביס הלכה והתחזקה והפכה לסוג של קונגלומרט. תן ביס וסיבוס הפכו להיות דואופול, כשכל המעסיקים נותנים הטבת מזון לעובדים רק באמצעותן, וזו האפשרות היחידה לנצל את ההטבה. הן מנצלות את זה כדי לתת עמלות לא ריאליות עבור המסעדנים. הן לוקחות עמלה של 6% על הברוטו, ועל החשבונית הן מוסיפות מע"מ של 7.2%. בנוסף על TA הן לוקחות 10% מההזמנה".

ואולם כאמור תן ביס, היא לא הקושי היחידי של המסעדנים בשנים האחרונות. חוק הפיקדון, עליית שכר המינימום שהביאה לגידול בהוצאה על שכר לעסקי הסעדה של כ-25%, המיסוי על העובדים הזרים - כל אלה השיתו עליהם עלויות אדירות. "בשנים האחרונות בענף המזון והמשקאות, אנחנו מסתמכים על עובדים זרים שקלטנו בעידוד המדינה. ובתקופה האחרונה, לאור שינוי החוק, מוגשות לעסקים שומות של רבע מיליון שקל על-ידי מס הכנסה. בעלי עסקים לא נערכו לכך, וזה פוגע בהם בצורה מאוד משמעותית. זה לא כסף שהופרש בצד ונחסך, זה כסף שלא קיים. מדובר בענף שהרווח בו נע בין 8%-10%. זה משהו שהוא לא ריאלי, וזה מביא לסגירת עסקים, וזו מכת מדינה מאוד משמעותית".

אבל בזמן שהעסקים סופגים עלויות הולכות וגדלות, העמלות של תן ביס נותרו גבוהות כמקודם. לדברי מור, "כשהגיע היטל המסעדות או חוק הפיקדון, תן ביס לא באה ואמרה נרד באחוז או שניים כי אתם נפגעים. הם לא עשו שום דבר. הם עיוורים למצוקה של העסקים".

בינתיים, קמות גם יוזמות שמנסות לנצל את ההזדמנות ולהחליף את תן ביס ולהיכנס בוואקום שנוצר בעקבות התסכול של המסעדנים. כך למשל, PaidIt היא חברת סטארט-אפ חדשה המפתחת פלטפורמת הסעדה דיגיטלית המיועדת לטפל בתקציבי הסעדה של חברות ובתשלומים בסביבות סגורות כמו קמפוסים ושווקי אוכל. לאחרונה גייסה Paidit מיליון דולר, ובקרוב היא תחל להציע שירותיה למעסיקים.

דניאל חייט, סמנכ"ל בסטארט-אפ Paidit, אומר בשיחה עם "גלובס": "אנחנו רואים שהשליטה של שתי חברות ענק בשוק פוגעת בכולם - קודם במסעדנים אבל גם בלקוחות. הפתרון הטכנולוגי שלנו הוא להעביר הכול לניהול חכם ודיגיטלי במקום כרטיסים מיושנים, ככה אנחנו יכולים להוזיל עלויות ולהחזיר ישר למסעדנים שכרגע נאבקים תחת הנטל. אנחנו שמחים על כל מסעדה שמצטרפת למשפחתנו".