האקזיט של תן ביס יהפוך לסיוט? המסעדנים מארגנים מרד

לאחר שהתברר כי תן ביס רושמת הכנסות של כ-4 שקלים מכל משלוח, המסעדנים מתכננים להתאחד למאבק בעמלות הגבוהות שהיא גובה • המארגנים מקווים שיגיעו נציגים של מאות עסקי הסעדה מרחבי הארץ • תן ביס: "אנו מקבלים פידבקים חיוביים ממסעדות; מיעוט חושב אחרת"

תן ביס / צילום מסך
תן ביס / צילום מסך

קבוצה של מאות מסעדנים התאגדה ביממות האחרונות, והיא מתכננת מאבק חזיתי במי שלטענתם חונק וגוזל מהם פרנסה. בתחילת השבוע דיווחנו על עסקת ענק שבה החברה ההולנדית Takeaway.com רוכשת את חברת תן ביס בסכום מדהים של למעלה מחצי מיליארד שקל, עם נתון מדהים לפיו בכל עסקה שמתבצעת דרכה, כמעט 4 שקלים מתגלגלים לכיסה של תן ביס. המספרים הללו עוררו את חמתם של המסעדנים בישראל, אלה שמשלמים את העמלות הללו, שנעות בין 6% ל-10% עבור כל ארוחה.

המסעדנים מתכננים להתאגד בכנס שצפוי להתקיים בתל-אביב ביום שני הבא, 6 באוגוסט, כיריית הפתיחה של המאבק, כשהמארגנים מקווים שיגיעו אליו נציגים של מאות עסקי הסעדה מרחבי הארץ, משלל סוגי עסקי המזון.

לדברי המארגנים, בין הרשתות שלוקחות חלק במאבק נמנות קבוצת בנדיקט, לנדוור, קיטון, M2R, ג'פניקה וגם בתי קפה קטנים יותר בתל-אביב כמו רשת הסטריטס ובית קפה התחתית, וגם עסקים מקומיים בצפון ובדרום הארץ. נציין כי חלק מהרשתות המדוברות לא עובדות עם תן ביס, אלא מצטרפות להתאגדות ולמאבק על התנאים בענף שהשתנו, לטענתן, לרעת העסקים בשנים האחרונות.

מחברת תן ביס נמסר בתגובה כי "תן ביס משווקת אלפי מסעדות למאות אלפי לקוחות בפריסה ארצית. נמשיך להציע ערך מוסף ללקוחות בעת הזמנת משלוחים און ליין. אנו מקבלים פידבקים מצויינים ממרבית המסעדות ומצרים שמיעוט המסעדות חושב אחרת. אנו עסוקים בעת זו בהקמת מערך שליחים שיקל על תפעול המסעדות ויציע משלוחים מהירים לקהל לקוחותינו".

תומר מור, מבעלי הג'רמייה וממארגני המאבק, אמר היום (ד') בשיחה עם "גלובס" כי "בשנים האחרונות תן ביס הלכה והתחזקה והפכה לסוג של קונגלומרט. תן ביס וסיבוס הפכו להיות דואופול, כשכל המעסיקים נותנים הטבת מזון לעובדים רק באמצעותן, וזו האפשרות היחידה לנצל את ההטבה. הן מנצלות את זה כדי לתת עמלות לא ריאליות עבור המסעדנים. הן לוקחות עמלה של 6% על הברוטו, ועל החשבונית הן מוסיפות מע"מ של 7.2%. בנוסף על TA הן לוקחות 10% מההזמנה".

"עסקים באזורי משרדים כמו רמת-החי"ל והרצליה פיתוח מחויבים לעבוד איתן, אחרת הם יאבדו את הטראפיק של הצהריים. הן השתלטו על השוק, וההשתלטות שלהן לא נובעת מבעלי העסקים, אלא באמצעות החברות הגדולות", אומר מור, ומוסיף כי הצרכנים של הכרטיסים הללו - רובם עובדי חברות הייטק - כלל לא מודעים לנזק שנגרם בעקבות השימוש בהם. לדבריו, "היום הצרכנים חכמים ומחפשים מקומות שקופים יותר, עם אחריות חברתית, אבל מי שמשתמש בכרטיסים האלה, לא מבין ולא מודע להשלכות שזה משית על בעלי העסקים. עסקים שבנויים רק על תן ביס הם עסקים שאין לי מושג איך הם שורדים, בזמן שאנשים נזרקים הביתה, ועסקים קורסים".

ואולם, תן ביס היא לא הצרה היחידה של המסעדנים בשנים האחרונות. חוק הפיקדון, עליית שכר המינימום שהביאה לגידול בהוצאה על שכר לעסקי הסעדה של כ-25%, המיסוי על העובדים הזרים - כל אלה השיתו עליהם עלויות אדירות. "בשנים האחרונות בענף המזון והמשקאות, אנחנו מסתמכים על עובדים זרים שקלטנו בעידוד המדינה. ובתקופה האחרונה, לאור שינוי החוק, מוגשות לעסקים שומות של רבע מיליון שקל על-ידי מס הכנסה. בעלי עסקים לא נערכו לכך, וזה פוגע בהם בצורה מאוד משמעותית. זה לא כסף שהופרש בצד ונחסך, זה כסף שלא קיים. מדובר בענף שהרווח בו נע בין 8% ל-10%. זה משהו שהוא לא ריאלי, וזה מביא לסגירת עסקים, וזו מכת מדינה מאוד משמעותית".

אבל בזמן שהעסקים סופגים עלויות הולכות וגדלות, העמלות של תן ביס נותרו גבוהות כמקודם. לדברי מור, "כשהגיע היטל המסעדות או חוק הפיקדון, תן ביס לא באה ואמרה נרד באחוז או שניים כי אתם נפגעים. הם לא עשו שום דבר. הם עיוורים למצוקה של העסקים".

מארגני הכינוס טוענים כי המגמות האלה מאיימות למוטט את הענף. "יש פה צביעות נורא גדולה. השם של תל-אביב יצא לה בזכות המסעדות, הברים, המועדונים. התרבות הזו היא מה שמושך את הצעירים לעיר. אלה מקומות שמושכים את תיירות הפנים והחוץ. בגלל שאנחנו לא מספיק חזקים כענף, אנחנו נכשלים, ואנחנו לא מצליחים להתאגד".

בינתיים, קמות גם יוזמות שמנסות לנצל את ההזדמנות ולהחליף את תן ביס ולהיכנס בוואקום שנוצר בעקבות התסכול של המסעדנים. כך למשל, PaidIt היא חברת סטארט-אפ חדשה המפתחת פלטפורמת הסעדה דיגיטלית המיועדת לטפל בתקציבי הסעדה של חברות ובתשלומים בסביבות סגורות כמו קמפוסים ושווקי אוכל. לאחרונה גייסה Paidit מיליון דולר, ובקרוב היא תחל להציע שירותיה למעסיקים.

דניאל חייט, סמנכ"ל בסטארט-אפ Paidit, אומר בשיחה עם "גלובס": "אנחנו רואים שהשליטה של שתי חברות ענק בשוק פוגעת בכולם - קודם במסעדנים אבל גם בלקוחות. הפתרון הטכנולוגי שלנו הוא להעביר הכול לניהול חכם ודיגיטלי במקום כרטיסים מיושנים, ככה אנחנו יכולים להוזיל עלויות ולהחזיר ישר למסעדנים שכרגע נאבקים תחת הנטל. אנחנו שמחים על כל מסעדה שמצטרפת למשפחתנו".