גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: כשהמותג דועך, סופרים שורות בקורות חיים

למה קורות חיים צריכים להיראות כפירמידה הפוכה, ומדוע מספיקות 500 מילים? ● דעה

קורות חיים / צילום: Shutterstock
קורות חיים / צילום: Shutterstock

אחת האינדיקציות היותר טובות להתדלדלות ערך המותג היא כאשר השיח על עובדים, הצגתם או שיווקם הוא על פי תפקידים קודמים שעשו ולא על פי תפקידם הנוכחי - למשל מנכ"ל סטארט-אפ שעדין מוצג לעולם כראש חטיבה לשעבר בחברת הייטק גדולה אותה עזב לפני 4 שנים, במהלכם כבר הספיק למנכ"ל עוד סטארט-אפ שנסגר.

קוראים רק את התפקיד האחרון

הראשונים לעשות זאת הן חברות ההשמה שיודעות כי "מנהל מוצר לשעבר ב-WIX" "מוכר" טוב יותר מ"מנהל מוצר בכיר" במיזם לא מוכר, וכי "מנהל אזור לשעבר בשופרסל" יותר אטרקטיבי למעסיקים מ"מנהל רשת חנויות" ברשת שיווק קטנה, רק שלעיתים קרובות המועמדים האלה מתפספסים, גם בחברות ההשמה. זאת כי מגייסים נוטים לקרוא רק את התפקיד שבראש המסמך, מקסימום גם את זה שלפניו (ככה זה כשממיינים מאות קורות חיים ביום, מחציתם לא רלוונטיים בעליל), לכן אך טבעי כי מנכ"ל של שני סטארט-אפים קטנים יעבור מתחת לרדאר, למרות שבעברו ניהל מאות עובדים.

מה עושים? תלוי כמה זמן עבר מתום התפקיד בעל הערך הגבוה ביותר למיתוג שלכם, ולא פחות מכך, כמה תפקידים מילאתם אחריו. מדוע? כי ככל שהתפקיד "קבור" עמוק יותר בעבר תרומתו לערך המותג יורדת, לא משנה כמה איכותי/ממתג היה. שנית, גם אם לא עבר יותר מידי זמן, נגיד "רק" 4-5 שנים, הרי שהתרומה לערך המותג פוחתת ככל שמספר התפקידים שמילאתם בתקופה נתונה עולה. לכן, מי שמילא בתקופה הזו 2-3 תפקידים חבט בערך המותג יותר ממי שמילא רק תפקיד אחד, גם אם למשך יותר שנים, כלומר, עדיף תפקיד אחד פחות איכותי שנמשך 5 שנים, מאשר שני תפקידים כאלה בתקופה של 4 שנים.

כיצד מעמעמים את הירידה בערך המותג בעקבות תפקיד נוכחי פחות איכותי? סופרים שורות בקורות החיים, כאשר השאיפה היא למקם את תפקיד האיכותי/הממתג ביותר כמה שיותר קרוב לראש המסמך ולהבליטו, מבלי לשבור כרונולוגיה.

הנוסחה המומלצת (עם סטיות נדרשות) היא כדלקמן:

● אם התפקיד האחרון/נוכחי נמשך עד 6 חודשים עדיף לא להכניסו כלל לקורות החיים, גם במחיר חור תעסוקתי. כך יופיע תפקיד הדגל בקריירה בראש המסמך, מה שמבטל לחלוטין את הפגיעה בערך המותג (כמובן שבראיון יש לספר על התפקיד).

● אם התפקיד הנוכחי/אחרון נמשך עד 18-12 חודשים מומלץ לציינו בשורת כותרת בלבד (שם החברה המעסיקה + הגדרת התפקיד), כשמיד אחריו בשורה השנייה של הניסיון התעסוקתי יבלוט תפקיד הדגל. באופן זה תצמצמו כמעט לאפס את הסיכוי שיעלם מעיני המגייס (אם מדובר בהצלחה מטאורית התייחסו לתפקיד כאילו נמשך מעל 18 חודש).

● אם התפקיד הנוכחי/אחרון נמשך מעל 18 חודש מומלץ להגביל את תיאורו ל-4-5 שורות מקסימום, וזאת כדי לאפשר לתפקיד הדגל שאחריו להופיע בשליש העליון של קורות החיים. אחרת סיכוי גדול שהמגייסים יפספסו אותו וערך המותג שלכם ייפגע (ארבע שורות מספיקות למתג תפקיד, ואם לא, גם שמונה שורות לא יעשו את העבודה).

● אם אחרי תפקיד הדגל מילאתם שני תפקידים פחות איכותיים שעל אף אחד מהם לא ניתן לוותר (נמשכו מעל 6 חודשים), השאיפה היא כי שניהם ושורת הכותרת של התפקיד הממתג יכנסו לשליש העליון של המסמך, מה שאומר 2-3 שורות תוכן בלבד בכל תפקיד.

ומה עם תוכן תפקיד שילך לאיבוד? מי שקורא את הטור הזה באופן תדיר כבר יודע שהפרמטר המשפיע ביותר על ערכם בשוק העבודה הוא זהות המעסיק וערך המותג שלו ולאחר מכן הגדרת התפקיד. כלומר, האינפורמציה החשובה ביותר כבר נמצאת בשורת הכותרת של כל תפקיד, ולכן סביר שתרומתו של תפקיד הדגל לערכם בשוק גבוהה מעוד שורת תוכן בתפקידים פחות איכותיים.

תצוגה ויזואלית של קידום

ומה לגבי כמות האינפורמציה שיש לכתוב בתפקיד הדגל? היא לא יכולה להיות גדולה יותר מאשר בכל אחד מהתפקידים שלפניה במסמך, מקסימום באותו היקף, כי לקידום יש גם תצוגה ויזואלית, במיוחד לקידום ניהולי. על כן ניסיון תעסוקתי ראוי שיראה כפירמידה הפוכה - הכי הרבה טקסט בתפקיד הראשון במסמך, הכי מעט באחרון.

ולא פחות חשוב, אל תנסו לדחוס כמות אינפורמציה גדולה יותר על ידי הקטנת גודל הפונט או עיצוב מסמך דחוס, זה יגרום יותר נזק מתועלת. קורות חיים זו מודעה לכל דבר ועניין ועל כן העיצוב שלה חייב להיות אוורירי - רצוי לא יותר מ-500 מילה בעברית - אחרת היא איננה קריאה, ומזמינה דילוג מידי למסמך של המועמד הבא (הרחבה בטור בית הספר הגבוה לקורות חיים).

כמובן שאת כל זה אפשר למנוע על ידי בחירות קריירה מושכלות, שהרי התפקיד הנוכחי/האחרון בקריירה הוא זה שנושא על גבו את עיקר ערך המותג שלכם, אבל אם כבר טעיתם בבחירה, או נקלעתם למצב של אין ברירה, לפחות נסו לעמעם אותה בקורות החיים. ואם יש לכם ספק מה הוא התפקיד הממתג בקריירה שלכם כנראה שאיכות המעסיק תפתור את התעלומה. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע