גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: איך הופכים אתגר תחבורתי להזדמנות?

שר התחבורה החליט להעלות הילוך בעבודות על פיתוח הרכבת, וזו הזדמנות מצוינת לנצל את הכאוס שייווצר כדי לקדם מספר פתרונות תחבורתיים נוספים במטרופולין ● דעה

נתיב פלוס/ צילום: שלומי יוסף
נתיב פלוס/ צילום: שלומי יוסף

עבודות הפיתוח ברכבת ישראל נכנסו לאחרונה להילוך גבוה, ולאחרונה, בצעד חריג ויוצא דופן, נסגרה מסילה אחת מבין שלוש המסילות במבואות האיילון לתקופה של שלושה שבועות, כאשר בינואר צפויה סגירה נוספת לתקופה דומה. מדובר במהלך שמטרתו להאיץ את עבודות החישמול של הקו החדש לירושלים, כך שיגיע עד לתחנות תל אביב (בלי הצורך להחליף רכבת בנתב"ג כפי שקורה היום), ולהביאן לידי סיום בהקדם האפשרי.

חישמול מערך הרכבות הוא המשימה המרכזית והחשובה ביותר שניצבת בפניה היום רכבת ישראל. בהתאם לתת"ל 18 מקימה הרכבת תשתית לחישמול 420 ק"מ מסילה, בכל הקווים המרכזיים, שאמורים להיות מושלמים בתוך מספר שנים. החישמול יאפשר מעבר לנסיעה מהירה יותר (עקב זמן האצה והאטה נמוך יותר) וכפועל יוצא מכך את הגדלת קיבולת הרכבות שיכולות לעבור על מסילה בשעה. מובן שאלה מצטרפים ליתרונות הברורים של צמצום משמעותי בזיהום האוויר וברעש שהם נחלתם של מנועי הדיזל הקיימים כיום.

מעבר לכך, כל שדרוג וטיפול בפרוזדור האיילון חיוני כמו אוויר לנשימה למערך הרכבות הארצי כולו. רוב קווי רכבת ישראל עובדים דרך פרוזדור זה והגדלת קיבולת הרכבות בו היא מטרה לאומית שתאפשר הגדלת תדירות הרכבות גם, ובעיקר, לערי הפריפריה מצפון ומדרום לגוש דן. לכן, בהתחשב בכך שהאלטרנטיבה היא עבודה במקטעים קטנים הרבה יותר ועיכוב ארוך מאוד בהשלמת הפרויקט, אין ספק שמדובר בצעד נכון.

יחד עם זאת, זה לא אומר שכולנו בהכרח צריכים להוריד את הראש מתחת למים עד יעבור זעם ולסבול בתחנות הצפופות. כל קושי טומן בחובו גם הזדמנות ואתגר ליצירת הרגלים ופתרונות חדשים. כאשר הרכבת מושבתת, מן הסתם יותר אנשים ייסעו באוטובוסים וזו הזדמנות מעולה לבחון את הביקושים ולפעול בהתאם.

למשל, חיבור תחנת רכבת האוניברסיטה בנתיב תחבורה ציבורית עם דרך נמיר (שם כבר קיים אחד כזה), והגדלת תדירות האוטובוסים או הסטת יותר קווים למסלול זה, שיפעלו באוטובוסים רבי קיבולת, בתדירות גבוהה ובהתאמה לזמני הגעת הרכבת. מעבר מהיר וחלק של קווי אוטובוס סדירים בין תחנות הרכבת ייתכן ואפילו ייתר את מערך ההיסעים שמפעילה רכבת ישראל בין התחנות הסגורות. מובן שצעד כזה צריך להיות מלווה באכיפה קפדנית של נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית, דבר שכבר הוכח שהעיר תל אביב-יפו יודעת לעשות.

מדרום המשימה אפילו יותר פשוטה משום שבנתיבי איילון כבר קיים נתיב תחבורה ציבורית. מה שנדרש זה להוסיף אליו קווי אוטובוסים מזינים בתדירות גבוהה, כזו שהציבור יכול לסמוך עליה, שיצאו מחניון חנה וסע שגם הוא כבר קיים במתחם "יס פלנט". כיום יוצאים ממנו שאטלים ייעודים לאזורי התעסוקה בת"א-יפו ומספר קווים לערי הסביבה, והוספה של קווים שייסעו דרך נתיב התחבורה הציבורית באיילון ויעצרו בתחנות האוטובוס ברחבי תל אביב-יפו יהוו תוספת כוח משמעותית.

אגב חניוני חנה וסע, אלה הם באופן עקרוני פתרון ראויים למצבים כאלה ואחד כזה נבחן גם בתחומי העיר תל אביב-יפו, בחניון הרחוב החרש שיוסב כנראה לחניון חנה וסע לתקופה האמורה, וממנו ייצאו שאטלים של רכבת ישראל שיעברו בכל תחנות הרכבת.

השנים הקרובות יהוו אתגר בכל מה שקשור לתחבורה במטרופולין גוש דן. כדי לצלוח אותו צריך לחזק ולעודד מהלכים שמטרתם להביא בסוף הדרך לשיפור דרמטי ביכולת ההתניידות שלנו ובצמצום התלות ברכב הפרטי, ובד בבד לקדם פתרונות ביניים שהצלחתם יכולה גם להפוך אותם לפתרונות קבע אם רק נבצע אותם נכון. 

הכותבת היא סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה

עוד כתבות

ישראל שיתקה את המימון השיעי / צילום: AP

הצד הפחות מוכר של המלחמה: ישראל נתנה מכה אנושה גם לתשתית הפיננסית של איראן

אחרי ששיתקה כלכלית את הציר השיעי, ישראל חנקה גם את מנגנון הכספים של איראן עם חיסול אנשי מפתח בהעברת כספים לציר השיעי ● אבל המערכה טרם הסתיימה: חברות קש סיניות מבריחות נפט וסחורות תחת מסווה, ונעזרות בבנקים אירופיים

התרסקות מניית OST, איבדה 93% ביום / צילום: Shutterstock

הונאה על הונאה: אחרי שגרמו להפסדים עצומים, הם מציעים "פיצוי"

נוכלים ברשתות החברתיות הצליחו לגרום למשקיעים ישראלים לרכוש מניה סינית - ואז מכרו את מניותיהם ברווח עתק כשהגיעה לשיא ● כעת הם חוזרים עם הצעה "לפצות" את הקורבנות באמצעות הונאה חדשה ● אלו הסימנים שכדאי להכיר כדי לא ליפול בפח

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

לידר מעריכים: הריבית עשויה לרדת כבר בשבוע הבא

לפני פריצת המערכה מול איראן, השוק בישראל העריך כי הבנק המרכזי יוריד את הריבית במשק בהחלטת הריבית בספטמבר ● כעת יש מי שמעריכים בהסתברות של 50% כי הפחתת הריבית תוקדם כבר לחודש אוגוסט

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

לחץ המכירות על מניית מגדל השתחרר, ואליהו כבר מורווח מעל 3 מיליארד שקל

מימוש אופציות על־ידי גופים מוסדיים הכביד עד לאחרונה על מניית מגדל ● בעל השליטה, שלמה אליהו, יכול כעת לחייך, אך השקעה במדד הביטוח הייתה מניבה לו תשואה של פי כמה וכמה

בינה מלאכותית ציבורית בסין / צילום: Shutterstock

מודל AI חדש הושק היום. מה תהיה ההשפעה שלו על התחום החם בוול סטריט?

חברת באידו הסינית הכריזה על הפיכת מודל השפה של לקוד פתוח, שניתן להשתמש בו באופן עצמאי ובחינם ● מדובר על בשורה מרעישה בתחום הבינה המלאכותית, אך יש מי שלא ממהר להתרגש: "קוד פתוח אינו בהכרח שקול לשקיפות מלאה", מסבירים אנליסטים

חיילי צה''ל בגבול עם עזה / צילום: ap, AMIR COHEN

חריגה של 25 מיליארד שקל, לפחות: באוצר תוקפים את התנהלות צה"ל

באוצר טוענים כי משרד הביטחון קובע עובדות בשטח, והם נאלצים לאשר הוצאות בדיעבד ● אם לא יחול שינוי, הם מזהירים כי לא יהיה מנוס מהטלת גזרות חדשות על הציבור בתקציב 2026 ● מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם: "אני מקווה שמשרד האוצר לא שכח שאנו במלחמה"

הוספת מיגון ליצירת ''חדר מוגן''. הביקוש עלה מאוד בשבועות האחרונים / צילום: אורטק

איך למגן חדר קיים במקרה שאי אפשר להוסיף ממ"ד

בעקבות מתקפת הטילים מאיראן ושיעורם הנמוך של דירות ובניינים ממוגנים, ישראלים רבים נמצאים בחיפוש אחר מרחב מוגן תקני ● חברות שונות מציעות פתרונות מיגון מעבר לממ"דים ולמקלטים, אולם פיקוד העורף אישר רק חלק מהשיטות ● גלובס עושה סדר

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר ושרת האוצר רייצ'ל ריבס / צילום: ap, POOL

הטבת מס בת 200 שנה בוטלה והמיליונרים נוטשים את בריטניה

כ־16 אלף מיליונרים זרים עזבו את בריטניה מאז תחילת השנה, בעקבות ביטול הטבת המס בת 200 שנה שפטרה אותם מתשלום על הכנסות מחוץ למדינה ● כעת שרת האוצר רייצ'ל ריבס שוקלת לצמצם את הרפורמה - שהייתה הבטחת בחירות מרכזית של מפלגת הלייבור

מכונות הדפוס של לנדא דיגיטל פרינטינג / צילום: באדיבות לנדא דיגיטל פרינטינג

הצרות בחברת הדפוס של בני לנדא מגיעות לחברת הנדל"ן המניב

חברת ויתניה דיווחה היום כי חברת לנדא דיגיטל פרינטינג שוכרת משרדים בשלב א' בפרויקט שהיא מקימה בנס ציונה ואמור להתאכלס בשנה הבאה ● דמי השכירות שאמורים היו להיות משולמים מוערכים בכ-48 מיליון שקל בשנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א לאחר יום מסחר תנודתי; מדד הביומד ירד בכ-2%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% ● החשב הכללי: "השפעת המלחמה על הגירעון מתונה" ● פרמיית הסיכון של ישראל ממשיכה לרדת ● בעקבות פרישת המנכ"לים בנופר אנרג'י, בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה ● במיטב מצביעים על חולשה של הכלכלה בארה"ב ● למרות שהיא בשיאה, בוול סטריט אופטימיים לגבי אנבידיה: "תגיע לשווי שוק של 6 טריליון דולר"

כסף בקיר. עם שחר שני / צילום: פרטי

תכנון המס אפשר לו לקנות שתי דירות להשקעה, והוא רק בן 23

שחר שני עבד כנער בצביעת בתים ובשיפוצים, ולכן לא נבהל מקניית דירה שזקוקה לשיפוץ ● לאחר מכן מינף את הניסיון שצבר בבית ואת מבצעי הקבלנים - כדי להחזיק שתי דירות בגיל שבו רוב הצעירים עוד חוסכים לטיול אחרי צבא

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: יוסי כהן

החמרה בפיקוח על הנפקות בבורסה: מפיצים יידרשו להירשם ולדווח לרשות ני"ע

בעקבות העלייה בפעילות המפיצים בשוק ההון, רשות ניירות ערך תחייב גופים שפעלו עד כה בענף ללא פיקוח להירשם במרשם החתמים – גם אם אינם מציעים חיתום ● מרבית המפיצים כבר רשומים, אך ברשות פועלים להגביר את הפיקוח על גורמים נוספים הגוזרים קופון מהנפקות

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

באופן חריג, חברות התעופה הזרות והישראליות מתאגדות. מה הן דורשות?

בחברות התעופה הישראליות והזרות מאחדים כוחות ומבקשים הקלות בחוק שמחייב אותם לפצות נוסעים שבוטלה טיסתם ● החוק כבר תוקן לפני מספר חודשים כדי לתת מענה לחברות תעופה בזמן חירום, וכעת החברות מבקשות שהמדינה תספוג את הנזק במקומן ● "אנחנו נמצאים בזמן קריטי בו חברות התעופה בוחנות האם יחזרו לארץ"

עסקים סגורים בקניון ערים כפר סבא בזמן מבצע ''עם כלביא'' / צילום: רמי זרנגר

"לעג לרש": ביקורת חריפה במשק על מתווה הפיצויים לעסקים

במשק טוענים כי המתווה שפורסם לא יספק מענה לנזקים האמיתיים שנגרמו לעסקים כתוצאה ממלחמת "עם כלביא" - ובמיוחד לעסקים הקטנים והזעירים ● "גם אם הפיצוי יגיע, עבור עסקים קטנים וזעירים ככל הנראה זה יהיה מעט מדי ומאוחר מדי"

היזם בני לנדא / צילום: איל יצהר

הוא חתום על אחד האקזיטים המדהימים בתולדות ישראל אבל 4 חברות שלו כבר נקלעו לקשיים. למה זה קורה?

בני לנדא נחשב לאחד מהיזמים הבולטים בישראל, בין היתר, בזכות האקזיט המדהים של אינדיגו ואלף פטנטים שרשם ● אך לפחות ארבע חברות המקושרות אליו נקלעו לקשיים - בשל פיתוחים יקרים, קצב חדירה איטי לשוק, תלות במשקיעים אירופים והשלכות המלחמה ● האם מדובר בצירוף מקרים מצער, או בכשל מובנה במודל?

טל יעקובסון, מנכ''ל פריון / צילום: אוהד דיין

איך לדבר על שיווק בשפה שסמנכ"לי כספים מבינים, והקשר ל-AI

תעשיית הפרסום הדיגיטלי צמאה לא רק ליצירתיות, אלא גם לאופטימיזציה ומדידה עסקית, אומר טל יעקובסון מנכ"ל פריון, שרכשה את Greenbids המתמחה ברכש מדיה מבוסס בינה מלאכותית ● "עכשיו אנחנו בשוק של 750 מיליארד דולר, שמחבר קריאייטיב, מדיה וטכנולוגיה"

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

סיום המערכה האיראנית הקפיץ את המחזור בענף התיירות ב-270%

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי הישראלים חזרו להזמין חופשות, וענף האופנה רשם גידול של כ-140%

יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'

המהלך הכפול שהניב ליעקב לוקסנבורג תוספת שווי של 400 מיליון שקל

בשבוע שעבר ניצל יעקב לוקסנבורג את מחירי השיא בבורסה בת"א כדי למכור מניות בחברת הבנייה דניה סיבוס, ובמקביל הגדיל את החזקותיו בלפידות קפיטל השולטת בה ● התוצאה: שווי החזקותיו בלפידות זינק ל-3.2 מיליארד שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

ראש הממשלה ביטל דיון בהקמת שדה תעופה ברמת דוד

בהנחיית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המועצה הארצית לתכנון ובניה לא תדון היום בהקמת שדה התעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל והליכי התכנון יעוכבו ● כזכור, השרה מירי רגב הנחתה את גורמי המקצוע במשרדה שלא לקיים דיונים ולא לקדם את הקמתו של השדה הצפוני עד להצגת חלופות לשדה הדרומי לרה"מ

שלמה קרמר / צילום: Eclipse Media and Leonid Yakobov

חברת הסייבר של שלמה קרמר מגייסת 360 מיליון דולר והופכת לאחת הגדולות בישראל

סבב הגיוס הנוכחי של קייטו נטוורקס בוצע לפי שווי חברה של כ-4.8 מיליארד דולר, זאת לעומת 3 מיליארד דולר לפני פחות משנתיים ● בכך היא הופכת לאחת מחברות הסייבר הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר ● שיעור הצמיחה הגבוה של החברה מקרב אותה ליציאה להנפקה, אם כי טרם נודע האם היא מתקרבת לרווחיות