גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיש שעמד מאחורי ההגה כשספינת הדגל של המשק טבעה

ארז ויגודמן, מנכ"ל טבע לשעבר, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" ● פרויקט מיוחד

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

הוא הגיע עם הרזומה הטוב ביותר שאפשר היה להעלות על הדעת, אחרי חודשים של חיפוש אחר מנכ"ל שיחליף את ד"ר ג'רמי לוין בטבע. החברה לא יכלה להרשות לעצמה עוד דרמות ניהוליות: הפיטורין הסוערים של ישראל מקוב בשל חיכוכים אישיים עם אלי הורביץ, מותו של הורביץ, הפרידה נטולת ההתלהבות משלמה ינאי ושוב פיטורין דרמטיים של לוין בעקבות חיכוכים עם היו"ר ד"ר פיליפ פרוסט. טבע שבעה מכל זה. לכן המנכ"ל החדש היה צריך להיות מקובל על הדירקטורים והמשקיעים הישראלים, וגם על האמריקאים. להיות איש חזון, איש תפעול וגם איש של אנשים. בעל ניסיון בתחום, אך לא שבוי בקונספציות של התחום. עד שארז ויגודמן נבחר, היה נדמה שאין בעולם איש כזה. אבל כשהוא נבחר - זה נראה מתאים.

ויגודמן היה ישראלי, אך נחשב למקצועי ומסודר כמו האמריקאים. הוא ניהל עסקים ישראלים עם נגיעה בינלאומית: עלית תעשיות, שטראוס גרופ ומכתשים אגן. הוא נחשב לאדם שעובד עם חזון מסודר. הוא היה דירקטור בטבע לפני המינוי והכיר את החברה. אמנם לא עבד מעולם בתעשיית הפארמה, אולם תעשיית הכימיקלים די דומה לה.

ויגודמן הגיע לטבע לאחר שביצע תוכנית הבראה במכתשים אגן (היום "אדמה"), כולל פיטורי עובדים וסגירת הפעילות. הוא הוביל את החברה לפעילות בסין, מה שהביא בסופו של דבר למכירתה לכימצ'יינה הסינית. במצגות של מכתשים אגן, הראה כיצד תוכניותיו ארוכות הטווח התממשו כמעט במדוייק למציאות. עם כניסתו לטבע ב-2014, החל לעבוד על תוכנית ארוכת טווח כזו.

זה היה המצב של ויגודמן ערב המפגש עם טבע. ומה לגבי המצב של טבע ערב המפגש עם ויגודמן? לכאורה, החברה הייתה בשיא, אך כל מי שקילף את הצבע קצת, יכול היה לראות לפחות חלק מהבעיות. בראשן: הפקיעה הצפויה של הפטנט על הקופקסון, שהניב לחברה בשיא כחמישית מכלל הכנסות שלה ומעל מחצית מרווחיה, לצד מספר תרופות נוספות שהגיעו עם רכישת ספלון בתקופת המנכ"ל שלמה ינאי.

מצבה של טבע גם בתחום התרופות הגנריות לא היה מזהיר, אך ההצלחות של הקופקסון והתרופות של ספלון חיפו על כך. זו הייתה טבע שאליה ויגודמן נכנס - חברה שהולכת לקראת צוק, וגם בביזנס הקלאסי שלה לא הכל כשורה, אבל מבחינת מספרים נטו היא נראית נפלא כאילו מצבה מעולם לא היה טוב יותר.

ניסיון הרכישה שנכשל וחשף את הסדקים

כשויגודמן חשף לראשונה את תוכנית הפעולה שלו, הורמו כמה גבות בשוק - אם כי בשקט, כי מאז מינויו למנכ"ל המניה רק עלתה ועלתה. המשקיעים קימטו את מצחם מול התוכניות העמומות לעתיד, אבל ויגודמן נראה כמי שיודע מה הוא עושה.

החריקות החלו ברגע שהגיש ויגודמן את ההצעה לרכוש את המתחרה המובילה, הגדולה והמרה מיילן. לו הייתה טבע רוכשת את מיילן, הייתה מבצרת את מעמדה כמספר אחת בשוק ומסירה חלק מן האיום על הקופקסון. לעומת זאת, אם טבע לא הייתה רוכשת את מיילן וגם לא שום חברה גנרית אחרת, ייתכן והיא הייתה עוקפת אותה כמובילת שוק הגנריקה.

אבל מיילן לא רצתה להירכש, ובשיא המאבק כתב המנכ"ל שלה רוברט קורי מכתב חריף מאוד לויגודמן, אחד האגרסיביים ביותר שפורסמו במסגרת מאבקי שליטה בין חברות בסדר גודל כזה. קורי ציין כי "ביצועי החסר של טבע יוחסו באופן ישיר לתרבות ה'לא מתפקדת' שלה. מדובר בדירקטוריון שתואר כ'בית משוגעים' על ידי משקיע. הדירקטוריון שלכם כתש שלושה מנכ"לים שונים, והבריח את המנכ"ל היחיד שהיה בעל ניסיון גלובלי בתחום התרופות".

המשקיעים הישראלים היו המומים. טבע שלנו? בוודאי שקורי, אמריקאי ממוצא לבנוני, אומר זאת מאנטישמיות. טבע היא ספינת הדגל, החברה המסודרת של ישראל. אולם עם הזמן הסתבר שהמצב היה קרוב יותר למה שתיאר קורי מכפי שהשוק הישראלי העז לדמיין.

טבע לא קנתה את מיילן. אבל אחרי התגרות כזו, היא הייתה חייבת לצאת מהמהלך הזה בכבוד. ביולי 2015, שלושה חודשים אחרי קבלת המכתב של קורי וכאשר נראה היה שתידרש נסיגה, הכריזה טבע על רכישת אקטביס, חטיבת הגנריקה של חברת אלרגן, ב-40 מיליארד דולר.

השוק הילל את העסקה, מלבד מעטים, ביניהם המנכ"ל לשעבר לוין, שאמר כי "העסקה הזו מצויינת... לאלרגן". אבל, יש לאמר להגנת ויגודמן, הדירקטוריון אישר את העסקה פה אחד, המניה עלתה, הציבור תמך, וגם האנליסטים ייחסו לחברה הממוזגת שווי כפול מזה שלטבע המקורית.

הסוף כבר ידוע. השוק הגנרי קרס. הסינרגיות בין שתי החברות הסתברו כמועטות. החברה נאלצה למכור פעילויות רבות כדי להימנע מהפרת חוקי הגבלים עסקיים, ושחיתויות ופרקטיקות שיווק גבוליות בהן הואשמו הן טבע והן החטיבה הנרכשת הובילו את החברה לתביעות ענק. במקביל, התפתחה הדרמה בחברה הקטנה רימסה ממקסיקו. החברה אמנם נרכשה בסכום קטן לעומת אקטביס, 2.3 מיליארד דולר, אך העסקה התפוצצה לטבע בפרצוף.

כך, אם ברגע חתימת העסקה עם אקטביס השוק עמד כולו מאחורי ויגודמן, הרי שבעת השלמתה באמצע 2016 כבר נשמעו קולות אחרים. מניית טבע להתדרדר, וגורמים בשוק החלו לומר כי העסקה כבר לא כדאית, ועל ויגודמן לסגת גם במחיר הפרת חוזה. משפטית, לא נותרה לו אפשרות כזו.

מרגע הרכישה הוכתבה התנהלותה של טבע על ידי החוב שצברה. בפברואר 2017, אחרי שמניית החברה איבדה 30% מיום השלמת העסקה וכ-50% מחתימת העסקה כשנה וחצי בלבד לפני כן, הודיעה טבע כי ארז ויגודמן יעזוב. בסוף 2017 הושק קופקסון גנרי, טבע לא שלפה שפן נוסף. היא לא הצליחה להתמודד עם המהלך ממנו חששה במשך כל העשור שקדם לכך, אך ארבעה מנכ"לים לא באמת הצליחו להתארגן אליו. ההכנסות החלו לרדת במהירות.

הספינה קרסה, המנכ"ל לשעבר כמעט ונעלם

מאז השיא שרשמה טבע ב-2015, איבדה המניה 87% מערכה. מניית טבע, מניית העם, הייתה האכזבה הגדולה של העשור, עם אבדן של 85% מערכה מאז סוף 2009. נכון לסוף הרבעון השלישי של 2019, עומד החוב של טבע על 29.6 מיליארד דולר, יותר מכפול משווי החברה. כמו כן, כרגע לא ברור כיצד טבע ממשיכה הלאה, ומה חזון הצמיחה שלה.

ומה עם ויגודמן? מי שנבחר על ידי "גלובס" לאיש השנה ב-2015, כמעט ונעלם אחרי עזיבתו את טבע. במאי 2017, כמה חודשים אחרי פרישתו, עוד השתתף בכנס של מכון אהרון, ואמר לגבי התעשייה הישראלית: "יש עודף בעובדים עם כישורים נמוכים וחוסר גדול בעובדים עם כישורים גבוהים ובינוניים - לא רק בישראל, אלא בכל העולם. צריך לעבור במשק לאוטומציה, צריך להתאים את הכישורים של העובדים לכלכה עם פריון גבוה. צריך חזון של מדינה - לא מהעבר קדימה אלה מהעתיד אחורנית. זאת קריאת השכמה לצורך של חזון על למדינה". הטעות של ויגודמן והתרסקות טבע בעקבותיה הפסידו למדינה מנהל שגם עשה כמה דברים והוכיח את עצמו בחייו. אולי הוא עוד יחזור. 

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית