גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חודש למערך ההסעות בסופ"ש: השאלה מי צריך לנהל את התחבורה בישראל מתחדדת

ההצלחה של "נעים בסופ"ש" - מערך ההסעות המטרופוליני שהחלו להפעיל רשויות מקומיות בגוש דן - מעלה מחדש את השאלה האם נכון להמשיך ולתת למשרד התחבורה לנהל באופן בלעדי את התחום • למרות החלטות ממשלה בנושא, הממשלה לא מעבירה סמכויות לרשויות

מי צריך לנהל את התחבורה בישראל / צילומים: איל יצהר, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מי צריך לנהל את התחבורה בישראל / צילומים: איל יצהר, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערך ההסעות המטרופוליני "נעים בסופ"ש" השלים השבוע חודש פעילות מלא. מנתוני עיריית תל אביב עולה כי מדי סוף שבוע בוצעו בממוצע כ-680 נסיעות, בהן השתמשו יותר מ-10,000 נוסעים שעברו במעל ל-500 תחנות. עוד עולה מהנתונים כי בעקבות הביקוש הגבוה בסופ"ש הראשון, הוחלט לתגבר את המערך ב-50%, כאשר בשעות השיא תדירות הקווים עומדת על כל רבע שעה. העיריות לא צפו את הביקוש הרב לנסיעות, ונדרשו לפעול במהירות כדי להתאים את השירות החדש לדרישת התושבים - 10% מציי המיניבוסים הוסבו לאוטובוסים, וגם שעת ההפעלה הקודמה.

גם לאחר השיפורים שנעשו תוך כדי תנועה, השירות עדיין לא מושלם: גם בסוף השבוע האחרון נותרו בתחנות תושבים מאוכזבים, שלא הצליחו לעלות על ההסעות המלאות - לעיתים אחת אחר השנייה. הביקוש, ייתכן, עדיין גדול מההיצע בנקודות מסוימות, אלא שנראה כי תגבור נוסף של השירות יהיה יקר יותר. העיריות מדגישות כי הן נערכות לשינויים ולגמישות בשירות, ומסתכלות קדימה לחודשי הקיץ בהם הביקוש עשוי לגדול משמעותית.

קווי התחבורה הציבורית הפעילים בחודש האחרון בסופי השבוע בגוש דן מעלים שוב את השאלה מי צריך לנהל את התחבורה - הרשויות המקומיות או הממשלה. מאז הקמת המדינה, מי שמחזיק בישראל במפתחות לניהול התנועה בישראל הוא משרד התחבורה.

אלא שגם כאשר מתכננים ומתקצבים פרויקט מסוים, משרד התחבורה זקוק להסכמת הרשויות שהפרויקטים מתבצעים בשטח שיפוטן. כשהרשויות רואות רק חלק מהתמונה, זה שעובר משטחן, הן מערימות קשיים והתוצאה היא דחייה אחר דחייה. כפי שהעיר מבקר המדינה בדוח מיוחד על משבר התחבורה הציבורית, תופעות אלה באו לידי ביטוי בעיקר בפרויקטים גדולים, כגון הרכבת הקלה בתל אביב, הקמת הרכבת הקלה שבין נצרת לחיפה ובפרויקט הקמת נתיבי תחבורה ציבורית המחברים בין ערים שונות במטרופולין תל אביב. בנוסף, העובדה שמשרד התחבורה שומר את הסמכויות אצלו לא מאפשרת להתאים את הסדרי התחבורה לכל יישוב ולהתחשב במאפיינים המקומיים שלו.

הפתרון שמקובל בעולם הוא הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, שינהלו את התחבורה בכל מטרופולין. כך קורה למשל בסיאול, בלונדון ובוושינגטון. גם אצלנו הכירו בצורך להעביר את המפתחות אל הרשויות המקומיות. עוד ב-1996 המליצה ועדה מקצועית לעשות כן, ולאחר שנים שההמלצות נותרו במגירה, המליצה על כך גם ועדת טרכטנברג ב-2011. כחלק מאימוץ המלצות דוח טרכטנברג, עיגנה הממשלה את ההמלצה להקים רשויות מטרופוליניות בירושלים, בתל אביב ובחיפה, והטילה על משרדי התחבורה והאוצר להפיץ תזכיר חוק בנושא. מאז מספר גופים מקצועיים חזרו על ההמלצה, שנותרה בינתיים על הנייר.

20 שנה מבוזבזות

"ראשי הרשויות עושים עבודה טובה יותר"

אחת מהערים בהן "נעים בסופ"ש" זוכה לפופולריות רבה היא גבעתיים שבראשה עומד רן קוניק. לאחר חודש, בעירייה מדווחים כי בממוצע משתמשים 2,315 תושבים בשירות מדי סוף שבוע. "זאת כמות שעולה על הציפיות שלנו. נאלצנו להרחיב את השירות מיד אחרי שבוע ולהגדיל את התדירות לפעם ב-15 דקות, ויש לנו עכשיו מחשבות על מעבר לאוטובוסים", מספר קוניק.

באם יחליטו לעבור לשימוש באוטובוסים, יוכלו העיריות לעשות זאת בן לילה, מבלי להידרש למסע ייסורים ארוך מול משרד התחבורה והמדינה שאינם חלק מהמערך. "ראשי הרשויות המקומיות הם אנשים שיודעים לעשות עשייה אמיתית, טובה, יעילה ומהירה אם רק נותנים להם - הרבה יותר טוב מהאנשים שיושבים בכנסת ובממשלה. כאן החליטו ארבע עיריות החלטה, ובתוך שבועיים שלושה הכל תוקתק - מכרז, חברה, קווים, מערך בקרה, פרסום ואפליקציה. למדינה היה לוקח שנתיים לעשות את זה, אם בכלל. אנחנו לומדים מזה שצריך לתת לראשי הערים יותר סמכויות ויותר תקציבים, ולתת להם לנהל יותר דברים במדינה - במיוחד לאור השנה האחרונה שבה אנחנו נמצאים במצב של חוסר משילות".

  מה צריך לעשות בפועל?

"צריך לעשות ניהול מטרופוליני במספר תחומים משיקים ומשותפים כמו תחבורה, מים, פינוי אשפה ועוד. אלה דברים שאפשר בניהול משותף לעשות יותר טוב וגם להוזיל עלויות. זה יוביל לשיפור באיכות חיי התושב וזה רלוונטי לכל האזור, לא רק לעיר ספציפית. רשות תחבורה מטרופולינית יכולה לבדוק יותר טוב את המסלולים ואת הניהול השוטף של הקווים, בטח יותר ממה שעושות חברות התחבורה והמדינה".

"היכולת של משרד התחבורה מוגבלת"

גם בעיריית תל אביב מצביעים על היתרונות של תכנון תחבורה מטרופוליני. "אנחנו לומדים מ"נעים בסופ"ש" שכשאנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם העיריות, התושבים מצביעים ברגליים. זה מחזק את הצורך וההבנה שתחבורה צריך לנהל בצורה מטרופולינית, ולא כל עיר בעצמה", אומר אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה בעיריית תל אביב יפו. הגבולות המוניציפליים הם חסרי ערך תחבורתית - התחבורה נעצרת בגבול. חייבים לייצר רשות מטרופולינית שתנהל את הסינכרון והביצוע של כל הפרויקטים התחבורתיים במרחב.

איך רשות כזו תשפיע על ניהול התחבורה במטרופולין?

"היום משרד התחבורה אחראי על הכל. היכולת המקצועית שלו והחדירה לפרטים היא מוגבלת, באופן טבעי. אם המדינה תעביר חלק מהסמכויות לרשויות המקומיות - נוכל לשפר את השירות. למשל; חיבורים מספקים להולכי רגל ורוכבי אופניים על הגשרים באיילון. היום הם נתק תחבורתי. הולכי הרגל לא מקבלים מענה מספק וכמעט שאין שם שבילים, וגם התחבורה הציבורית לא מתועדפת באמצעות נת"צים אף שזה ציר מרכזי. זה תפר שפוגש חלק מהרשויות. הוא מנוהל במשרד החבורה, אבל בסוף כשיש ממשק בין הרשויות - הסמכויות צריכות להיות אצלן כדי שהן יוכלו לנהל את הממשקים.

"דוגמה נוספת היא המסופים; אנחנו נמצאים במצוקת מסופים של התחבורה הציבורית, שם יכולים האוטובוסים לעצור והנהגים לנוח. משרד התחבורה נושא ונותן מול כל רשות בנפרד. אבל בסופו של דבר מסוף שיהיה בתל אביב, ייתן מענה לתושבי רמת גן. העובדה שמשרד התחבורה עושה הפרד ומשול בין הרשויות כשהן אלה שצריכות לספק את הצרכים, זה מייצר מצב לא מיטבי. אם יהיה שולחן עגול שידברו בו על הצרכים המטרופוליניים שמשרתים את כולם, אפשר יהיה לייצר פתרון לכלל התושבים". 

עוד כתבות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"