גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק טיפס ב-0.7% לשיא כל הזמנים, טסלה זינקה לשיא

מדד דאו ג'ונס, S&P 500 עלו ב-0.6% ו-0.5% בהתאמה ● בואינג איבדה גובה בצל התרסקות המטוס הבוקר בטהרן ● טראמפ במסיבת עיתונאים מרמז כי איראן לא תסלים את המתיחות ● שוויה של טסלה נסק מעל זה של GM ופורד יחדיו

פסל השור המפורסם בוול סטריט / צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI
פסל השור המפורסם בוול סטריט / צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בניו יורק ננעל הערב (ד') בעליות בהובלת מדד הנאסד"ק שטיפס ב-0.67% לשיא כל הזמנים, מדד דאו ג'ונס, ו-S&P 500 עלו ב-0.6% ו-0.5% בהתאמה.

מחיר הנפט איבד כ-4% לכ-60 דולרים לחבית על רקע הרגיעה במזה"ת לאחר שאיראן "באה על פורקנה" עם התקיפה של בסיסים אמריקאים בעיראק, כתגובה לחיסולו של קסם סולימאני.

מניית טסלה עלתה לשיא כל הזמנים בהמשך להשקה של המפעל בסין אתמול.

21:00

הנפט צונח ב-5% על רקע הנמכת הלהבות במזה"ת, ובורסות וול סטריט מטפסות לשיא לאחר יומיים של ירידות בצל חיסולו של קאסם סולימאני. מדד הנאסד"ק מטפס ב-0.8% לשיא כל הזמנים הדאו ג'ונס עולה ב-0.7%.

טסלה  קופצת לשיא כל הזמנים ומשלימה עלייה של יותר מ-100% בשלושה חודשים, ושוויה של החברה חוצה את השווי שוק של 88 מיליארד דולר.

20:00

מנייתה של חברת Grubhub, ענקית משלוחי מזון באון-ליין ובמובייל בארה"ב הנסחרת בנאסד"ק, מזנקת ביותר מ-10% על רקע הדיווח כי החברה שכרה יועצים לקראת מכירה / רכישה, כך לפי הדיווח מעבר לים.

19:35

בורסות וול סטריט דוהרות לשיא כל הזמנים, בעוד מחיר הנפט צונח ב-4% ל-60 דולרים לחבית, וזאת לאחר נאום טראמפ ממנו עולה כי איראן הנמיכה את התלהבות ותסתפק בתקיפה הבוקר, ואישר כי התקיפה הסתיימה ללא פגיעות בנפש. עם זאת, טראמפ השתית סנקציות נוספות על הרפובליקה האיסלאמית.

מנייתה של יצרנית הרכבים החשמליים טסלה  קופצת בכ-5% ושוויה של החברה נושק ל-88 מיליארד דולר, מעל לשווי של ג'נרל מוטורס  ופורד מוטורס  גם יחד.

נטפליקס  קופצת בכ-2%, ורטקס ב-3.75%, אמריקן איירליינס גרופ  ודלתא איירליינס  עולות בכ-2.6% כ"א, אפל  עולה ב-1.5%, מיקרוסופט  מטפסת בשיעור דומה.

18:40

המסחר באירופה ננעל בעליות, מדד הדאקס הגרמני עלה ב-0.8%, הפוטסי ללא שינוי והקאק טיפס ב-0.3%. 

בוול סטריט מתחזקות העליות על רקע נאומו של הנשיא טראמפ הערב שהשית סנקציות נופסות על איראן בהמשך לתקיפה הבוקר על בסיסים אמריקאים בעיראק. 

מדד דאו ג'ונס, S&P 500 והנאסד"ק מטפסים ב-0.7%. מדד הפחד (VIX) מאבד 6.8%. מחיר הנפט מאבד כ-4.2% לרמה של 60 דולרים לחבית.

הזמנות המפעלים בגרמניה ירדו ב-1.3%, בניגוד לתחזיות האנליסטים שצפו עלייה של 0.2%. מדובר בירידה החדה שנרשמה מאז חודש יולי האחרון.

17:40

מדד הנאסד"ק מטפס ב-0.22% לשיא כל הזמנים, וזאת למרות ההסלמה במזרח התיכון הבוקר עם התקיפה בעיראק.

מניית פדקס  עולה ב-1.7% על רקע הערכות בשוק כי חברת ההחזקות של וורן באפט, ברייקשייר האת'וואי, רוכשת מניות של החברה. אתמול היתה זו מניית בואינג שעלתה על רקע הערכות דומות.

16:35

המסחר בוול סטריט נפתח ביציבות לאחר הדרמה שנרשמה הבוקר עם התקיפה בעיראק. מדד דאו ג'ונס ללא שינוי, הנאסד"ק מטפס ב-0.14%, מדד S&P 500 עולה ב-0.18%.

מחיר הזהב מטפס ב-0.25% לרמה של 1,577.9 דולרים לאונקייה. הנפט מסוג קרוד יורד ב-0.7% ל-62.3 דולרים. 

הנשיא טראמפ צפוי לכנס הערב מסיבת עיתונאים בנושא ההתלקחות במזרח התיכון עם התקיפה הבוקר כנגד בסיסי הצבא האמריקאי בעיראק על ידי מליציות איראניות. הבורסה באיראן (TEDPIX) מאבדת עוד 1.4% בהמשך לירדה בשיעור דומה אתמול ונפילה של 4.5% ביום המסחר הקודם.

מנייתה של בואינג  מאבדת 1.5% בצל התרסקות המטוס השלילי תוך 15 חודשים הבוקר בטהרן. מטוס הבואינג 737-800 של חברת התעופה האוקראינית אוקראיין אינטרנשיונל התרסק זמן קצר אחרי שהמריא מטהראן שבאיראן. כל 176 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפונו נהרגו.

15:30

בארה"ב פורסם סקר ה-ADP שהצביע על תוספת של 202 אלף משרות למגזר הפרטי בארה"ב בדצמבר 2019. תחזיות הכלכלנים היו לגידול של 150 אלף משרות. נתוני חודש נובמבר תוקנו כלפי מעלה לתוספת של 124 אלף משרות לעומת עלייה של 67 אלף באומדן הראשוני שדווח. בסיכום השנה החולפת נוספו 163 אלף משרות למגזר הפרטי בממוצע בכל חודש.

13:30

רגיעה בשווקים: המדדים בבורסות אירופה מוחקים את הירידות שנרשמו בהם מוקדם יותר. מדד סטוקס 600 מאבד פחות מ-0.1% ובורסת פרנקפורט מאבדת 0.15%. יתר הבורסות נסחרות סביב רמת האפס. מגזר הבנקים מאבד 0.4%, בעוד שמגזרי נפט וגז ומשאבים בסיסיים עולים ב-0.4%.

החוזים העתידיים בניו יורק מצביעים על ירידות קלות בלבד של 30 נקודות במדד דאו ג'ונס. 

היום התפרסמו נתונים של המכונים הכלכליים Ifo במינכן, KOF בציריך ו-Istat ברומא, שמהם עולה כי כלכלת גוש האירו צוברת תנופה. לפי מכון Ifo הכלכלה תצמח ל-0.3% ברבעון הרביעי של 2019, לעומת 0.2% ברבעון הקודם. מכוני המחקר צופים צמיחה של 0.3% בכל אחד משני הרבעונים הראשונים של 2020, בשוואה לרבעונים המקבילים ב-2019, תוך עלייה בקצב הצמיחה גם בייצור ובהשקעות בתעשייה.  

12:00

המסחר השלילי נמשך באירופה, עם ירידות של סביב 0.5% פחות או יותר במדדים המובילים.

מניות הבנקים מובילות את הירידות במדד סטוקס 600 ומאבדות כ-1%. 

מניית סיינסבורי מרכזת עניין אך שומרת על יציבות, לאחר שרשת הסופרמרקטים הבריטית דיווחה על רבעון כריסטמס חלש, תוך שהיא מייחסת צניחה במכירות בחנויות זהות לביקוש דל לסחורות כלליות, בדגש על מזון מוצק.

ההזמנות ממפעלים בגרמניה צנחו במפתיע בנובמבר על רקע ביקושים חלשים מחו"ל. הירידה עמדה על 1.2% לעומת תחזיות לעלייה של 0.2% ולעומת עלייה של 0.2% באוקטובר.

מניית רשת בתי החולים NMC Health  הנסחרת בלונדון צוללת ביותר מ-19%, לאחר ששני משקיעים מכרו את החזקותיהם בחברה. הרשת, שמרכזה באבו-דאבי, נתונה בסכסוך מתמשך על התנהלותה, עם גוף המכירות בשורט האקטיביסטי מאדי ווטרס.

מניית חברת התאורה LED מובילה את העליות לאחר שבנק אוף אמריקה העלה את המלצה למניה מ"ניטרלי" ל"קנייה" והעלה לה את מחיר היעד.

התמתנו מעט העליות החדות שנרשמו מוקדם יותר במחירי הנפט והזהב. מחיר חבית נפט מתחזק בכ-0.5%, ומחיר אונקיית זהב בכ-0.7%.  

 10:15

המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות, בצל ירי הטילים האיראניים על בסיסים אמריקאיים בעיראק. מדד סטוקס 600 נחלש בכ-0.4%, בהובלת ירידות של כ-0.8% במגזר הכימיקלים. ירידות נרשמות בכל המגזרים למעט סקטור הנפט והגז שמתחזק.

בצעד נקמה על חיסול הרמטכ"ל האיראני קאסם סולימאני בסוף השבוע ירתה טהראן יותר מתריסר טילים בליסטיים על כוח צבאי אמריקאי בעיראק. שר החוץ האיראני זריף צייץ: "איננו מחפשים הסלמה או מלחמה, אך נגן על עצמנו מכל תוקפנות". 

"הכול טוב!", כך צייץ נשיא ארה"ב טראמפ בתגובה למתקפה. 

09:00

העליות בשוקי אסיה התחזקו מעט, ומדד ניקיי  בטוקיו ננעל בכ-1.6%. בשנחאי  ובקוריאה הדרומית  ננעלו המדדים בירידות של יותר מ-1.1% ואילו בהונג קונג איבד מדד הנג סנג  1.2%. בורסת S&P/ASX 200  ננעלה בירידה קלה של כ-0.1%. 

העליות במחיר הנפט נחלשות מעט. מחיר חבית נפט WTI עולה בכ-0.9%, או כ-0.5 דולר, ל-63.23 דולר. מחיר חבית ברנט מתחזק ב-1.2% או כ-0.8 דולר לכ-69.1 דולר לחבית.

מחיר הזהב עולה בכ-1.3% לרמה ל כ-1,595 דולר לאונקייה, לאחר שכבר זינק מוקדם יותר בכ-1.9% ליותר מ-1,600 דולר. 

אמש נרשמו ירידות חדות שהגיעו ל4.5% במחיר הנפט, והחוזים העתידיים על הדאו ג'ונס הגיעו לצניחה של כ-400 נקודות בעקבות מתקפת הטילים של איראן על בסיסים של צבא ארה"ב בעיראק. אולם עם פתיחת המסחר בשווקים הבוקר כבר נרגעו התנודות, ורובן נמחקו. החוזים על הדאו יורדים בכ-160 נקודות.

מוקדם הבוקר התרסק מטוס בואינג 737 אוקראיני מחוץ לטהראן, וכל 176 הנוסעים נהרגו. לפי הדיווחים פרצה אש באחד המנועים לאחר ההמראה.

07:00

שוקי אסיה נסחרים הבוקר בירידות שערים, לאחר שצנחו בשיעורים גבוהים עוד יותר מוקדם יותר, לאחר דיווחים כי נורו טילים על בסיס של הצבא האמריקאי בעיראק. בפנטגון אישרו כי טילים איראניים נורו על הבסיס.

מדד ניקיי ביפן התאושש מעט מירידות של יותר מ-2%, והוא מאבד 1.3%. ראש ממשלת יפן שינזו אבה צפוי לבטל את נסיעתו המתוכננת למזרח התיכון.

מדד קוספי בקוריאה הדרומית מאבד כ-0.7% לאחר שכבר צנח ב-1.2% מוקדם יותר, ומשש S&P/ASX 200 באוסטרליה מאבד פחות מ-0.3%.

בבורסת שנחאי נרדמת ירידה של כ-0.6%, וירידות קלות נרשמות בשנזן. מדד הנג סנג בהונג קונג מאבד כ-0.8%. בורסת סינגפור מאבדת 0.8%. בולטת בירידות מניית סינגפור איירליינס לאחר שהחברה הדיעה כי היא מסיטה את כל טיסותיה לאירופה וממנה אל מחוץ לשמיים איראניים.

בעקבות הסלמת המתיחות בעיראק נרשמות עליות של כ-1.3% במחירי הנפט והזהב.   

בוול סטריט נרשמו ירידות אמש. מדד דאו ג'ונס איבד 0.4%, S&P 500 ירד ב-0.3%, והנאסד"ק ננעל כמעט ללא שינוי, אך מהצד השלילי.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?