איראן: אם ארה"ב תגיב על התקפותינו, ת"א וחיפה יהיו המטרות הבאות

איראן שיגרה יותר מ-10 טילים לעבר שני בסיסים אמריקאים בעיראק כגמול על חיסול סולימאני • "טראמפ עוקב מקרוב אחר המצב" • טהראן מאיימת לתקוף מטרות בתוך ארה"ב אם זו תגיב על ההתקפות אמש, וכן ערים בדובאי ובאמירויות הערביות המאוחדות, נוסף לחיפה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

איראן שיגרה אמש (ג') יותר מעשרה טילי שיוט לעבר לפחות שני בסיסים של צבא ארה"ב בעיראק, כגמול על חיסול קאסם סולימאני, מפקד כוח אל קודס ואסטרטג הטרור האיראני, בירי טילים משני מל"טים אמריקאים בסוף השבוע שחלף ליד נמל התעופה של בגדד.

משמרות המהפכה, חלק ממערכת הצבא האיראני, נטלו על עצמם את האחריות להתקפות ופקידים איראניים רמי-דרג התגאו בביצוען. מנהיגי איראן אותתו באחרונה, כי ארצם תנקוט פעולות גמול על חיסול סולימאני והדגישו שאיראן תבחר את הזמן והמקום לביצוען.

מושן רזאיי, מזכיר המועצה האיראנית לתיאום - גוף שמייעץ למנהיג העליון, עלי חמנאי - הזהיר אמש את ממשל טראמפ שכל תגובה צבאית אמריקאית על ההתקפות אמש תוביל למהלומה איראנית על ישראל. האזהרה קיבלה תהודה רבה באמצעי תקשורת בארה"ב.

"אם ארה"ב תנקוט פעולה כלשהי בעקבות תגובתנו הצבאית (נגד הבסיסים האמריקאים), אנו נמחק מהמפה את תל-אביב וחיפה", אמר רזאיי.

בהודעה נפרדת הזהירו משמרות המהפכה את בעלות בריתה של ארה"ב, שכל מדינה שתתיר לארה"ב לעשות שימוש בבסיסיה תיהפך מטרה לפעולה איראנית. ההודעה מדגישה, ש"אין דרך" שבה ישראל אינה ישות נפרדת מארה"ב. הדברים נכללו בדיווח של סוכנות הידיעות האיראנית "טאסנים", שאף הוא צוטט בהרחבה במדיה בארה"ב. על פי הדיווח, צעד אמריקאי כלשהו בעקבות ההתקפות על הבסיסים יוביל לפגיעה במטרות בתוך ארה"ב וגם בערים בדובאי ובאמירויות הערביות המאוחדות.

דרך אפשרית לפגיעה בישראל היא שיגור חלק מהטילים שהציב חיזבאללה בלבנון לעבר מטרות אסטרטגיות בישראל ו/או לשגר חוליות של חיזבאללה לערוך פשיטות על ישובים בצפון ישראל.

דוברים אמריקאים אמרו לפנות בוקר, כי כל הטילים הבליסטיים שפגעו בבסיסים האמריקאים אמש הוזנקו מכני-שיגור ניידים בתחום איראן. אחד מהבסיסים הוא בסיס האוויר אל אסד, במערב עיראק, שבו מוצבים חיילים אמריקאים ועיראקיים, ובסיס ליד ארביל, בצפון עיראק. הותקפו גם מטרות אמריקאיות אחרות. בשלב זה לא הודיעו האמריקאים על אבידות בנפש, אך במדיה האיראנית נטען ש-30 חיילי אויב נהרגו.

כמה שעות לפני תחילת ההתקפות, אמר שר-ההגנה האמריקאי, מארק אספר, כי ארה"ב מצפה לפעולות גמול של איראן. "אני חושב שהאיראנים יתקפו בצורה כלשהי", אמר אספר בתדרוך בפנטגון. "אנו מוכנים לכל מצב ואחר-כך כך נחליט כיצד להגיב".

אספר, אגב, ביטל ביקור בישראל בעקבות המתיחות בעיראק על רקע חיסול סוליאמני. ידיעה על כך פורסמה בראשונה ב"ג'רוזלם פוסט".

דוברת הבית הלבן, סטפאני גרישאם, הודיעה אמש, כי הממשל מודע לדיווחים על ההתקפות וכי דונלד טראמפ "עוקב מקרוב אחר המצב".

ברט מקגרק, לשעבר הנציג המיוחד של ממשל טראמפ לקואליציית המדינות נגד דאעש, אמר ביום א' בערב, בראיון ב-MSNBC, כי ארה"ב צריכה לצאת מתוך הנחה שהיא נמצאת במצב מלחמה עם איראן בעקבות חיסול סולימאני. "איני אומר זאת כלאחר יד; אני מקווה לטוב, אך נקודת המוצא צריכה להיות שאנו במלחמה עם איראן", אמר מקגרק.

בינתיים מוסיפים פקידי ממשל להגן על החלטת טראמפ לחסל את סולימאני לנוכח ביקורות של דמוקרטים ואחרים, שלפיהן המבצע נועד לענות על צרכים פוליטיים של טראמפ בזירה הפנימית ולא היה שום מצב חירום שחייב את הפעולה ואת תוצאות הלוואי שלה. אחת מהן היא דרישת עיראק שארה"ב תפנה את כוחותיה מהמדינה.

הפקידים טוענים, כי ההחלטה להרוג את סולימאני בהגיעו לבגדד הייתה מבוססת על מידע מודיעיני שלפיו תכננו כוחות תחת פיקודו התקפות נוספות על מטרות אמריקאיות באזור. הפקידים לא איששו את טענותיהם בראיות.