גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סופות רעמים וברד במשך הלילה; חשש משיטפונות ברחבי הארץ מחר

טרגדיה בנהריה בעקבות השיטפונות: גבר בשנות ה-30 לחייו נסחף ואותר ע"י כוחות ההצלה ללא רוח חיים ● בשירות המטאורולוגי פרסמו אזהרה על חשש כבד להצפות במישור החוף ובשפלה ועל חשש לשיטפונות במדבר יהודה ובים המלח ● סיקור שוטף

נהריה מוצפת / צילום: לסקר את יעקב
נהריה מוצפת / צילום: לסקר את יעקב

22:00

השירות המטאורולוגי עידכן כי הלילה "בצפון הארץ ובמרכזה ירדו גשמים מלווים בסופות רעמים וברד. במישור החוף ובשפלה חשש כבד להצפות. בצפון הנגב צפוי גשם מקומי. בבקעת הירדן, במדבר יהודה ובים המלח חשש לשיטפונות. בצפון רמת הגולן ירד שלג".

לגבי מחר, בשירות המטאורולוגי עדכנו כי "בצפון הארץ ובמרכזה גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים. במישור החוף ובשפלה חשש כבד להצפות. בצפון הנגב צפוי גשם מקומי. בבקעת הירדן, במדבר יהודה ובים המלח חשש לשיטפונות. הרוחות יחלשו. בצפון רמת הגולן ירד שלג".

19:55

גם כוחות צה"ל נחלצו לסייע לאזרחים באזורי ההצפות בצפון. אירוע חריג במיוחד נרשם בנהריה, כש-110 תלמידים ואנשי צוות מבית הספר אוסישקין בעיר נזקקו לפינוי לבתיהם. לוחמי צה"ל סייעו לפנות אותם לביתם ללא פגע.

בתוך כך, הרכבת חזרה לפעילות מלאה בכל התחנות. 

18:30

משרד החינוך מעדכן ברשימת היישובים בהם לא יתקיימו מחר (ה') לימודים בהתאם להודעת הרשויות: נהריה, עכו, מטה אשר, מעלה יוסף ומעלות.

17:50

במועצה האזורית מטה אשר הוחלט כי לאור מזג האויר הצפוי מחר (ה') ומצב התשתיות והכבישים, לא יפתחו מחר כלל מוסדות החינוך (כולל גנים), כולל החינוך מיוחד.

קניון ארנה נהריה נסגר עד למועד שאינו ידוע - כך מעדכנת היום (ד') החברה שמחזיקה במתחם - ארנה סטאר גרופ. בדיווח לבורסה מסרה החברה כי "בשל תנאי מזג האוויר והנזקים שנגרמו בשל כך, היום (ד'), נסגר קניון ארנה נהריה אשר בבעלותה. נכון למועד הדיווח בחברה מציינים כי "לא ניתן להעריך את הנזקים שנגרמו", וכי החברה "תשוב ותדווח עם פתיחתו מחדש של הקניון".

15:55

טרגדיה בנהריה בעקבות השיטפונות. מזק"א נמסר כי גבר בשנות ה-30 לחייו נסחף כשניסה להציל אם ובתה, ואותר ע"י כוחות הכיבוי במרינה כשהוא ללא רוח חיים. צוותי מד"א קבעו את מותו. כבישי הגישה לעיר חסומים, ובעירייה עדיין מבקשים מהתושבים להישאר בבתים. בנוסף, מספר צירים עדיין חסומים עקב הצפות בחיפה, בקרית מוצקין, בנשר, בקרית טבעון ובקרית ים.

שיבושי תנועה בעקבות ההצפות בנהריה / צילום: לסקר את יעקב

נכון לשעות הצהריים, ברשות המים מדווחים על משקעים רבים. באזור חיפה למשל נרשמו 55 מ"מ של גשם בטכניון ו-60 מ"מ בבתי הזיקוק (מהם 30 מ"מ בשתיים) שגרמו להצפות בעיר התחתית, במפרץ חיפה ובקריות. באזור אגן הכנרת נרשמו 37 מ"מ במרום גולן ובצפת נרשמו 41 מ"מ. מפלס הכנרת עלה מהבוקר ב-2 ס"מ. ברשות הוסיפו כי בהמשך, מוקד האירוע צפוי להתקדם לאזור המרכז.

נהריה מוצפת / צילום: קבוצת איחוד נהריה

בנמל התעופה בן גוריון נערכים בשעות האחרנות לקבל את המשקעים הרבים. ברשות שדות התעופה מסרו כי מאחר שהסערה והגשמים הכבדים הם בכל אגן הים התיכון בוצע תאום מול חברות התעופה, חברות שרותי הקרקע ועם היורוקונטרול (האחראים על הקצאת חלונות זמן הטיסה). נכון לשעה זו לא צפויים שיבושים או איחורים בלוח הטיסות, אך ברשות נערכים להגדלת מרווחי הזמן בין ההמראות והנחיתות.

ביממה הקרובה (משעה 15:00 היום ועד יום ה' בשעה 15:00) צפויים 367 נחיתות והמראות (178 נחיתות ו189 המראות) כ-60 אלף נוסעים.

09:00

בשעות האחרונות יורדים גשמים חזקים באזור הצפון, שגורמים להצפות ולשיבושי תנועה. רכבת ישראל הודיעה כי בשל הגשמים העזים היורדים בשעה זו באזור חיפה הוצפה המסילה במספר מוקדים באזור תחנת חיפה מרכז השמונה, ברכבת פועלים כעת לנקז את המים מהמסילות ותנועת הרכבות באיזור הצפון מחודשת כעת, אך החזרה לשגרה מלאה של כלל רשת תיקח עוד זמן מה.

בנוסף, בעיר עכו נחסמו לתנועה מספר כבישים במסגרת ההיערכות להצפות, וגם בעיר צפת מדווחים על גשמים עזים שיורדים מאז שעות הלילה. נכון לעכשיו לא נרשמו שם אירועי הצפות חריגים. שיבושי תנועה בגלל מזג האוויר נרשמים גם בנהריה וברמת הגולן. בעיריית נהריה ביקשו מהתושבים שלא לצאת מהבתים בשל ההצפות. בנוסף, ביקשו מההורים שלא להגיע לאסוף את הילדים מבתי הספר, וכי העירייה תדאג להחזירם בצורה מסודרת ובטוחה.

שיבושי תנועה בעקבות ההצפות בנהריה / צילום: לסקר את יעקב

בשעה זו יצאה גם הודעה מעיריית עכו להורי התלמידים בעיר:" בעקבות תדריך בחדר מצב בעיריית עכו עם כלל גורמי הבטחון אנו מעדכנים כי צפויה להיות מערכת גשמים נוספת וחזקה מאד החל מהשעה 15.00 ועד השעה 21.00. אנו מבקשים מכל הורה שיכול להגיע מוקדם לקחת את ילדיו מהגנים ומהצהרונים בבתי הספר נא לעשות זאת בהקדם לאור חשש משיטפונות ומברקים. נא להימנע מיציאות מהבית לרחובות ללא צורך, מסוכן ומיותר. עזרו לנו לשמור על חיי אדם ופעלו בהתאם"

בשירות המטאורולוגי פרסמו הבוקר אזהרה על הצפות במרכז מישור החוף ובשפלה מהיום בשעה 14:00 עד מחר ב-05:00 בבוקר. כמות הגשם הצפויה 75 עד 100 מ"מ. מזג האוויר עלול להמשיך גם לאחר פקיעת תוקף האזהרה. במידת הצורך, הודיעו בשירות כי תצא אזהרה נוספת. בנוסף, מחר (ה'), 9.1.20, אתר החרמון יהיה סגור עקב תנאי מזג האוויר.

ברשות המים מוסרים כי מפלס הכנרת נמדד הבוקר על 211.33-, עלייה של ס"מ אחד ביממה, אך לאור הגשמים הרבים העלייה צפויה להימשך לאורך היום. לכנרת מלאה חסרים עוד 2.53 מטר.

חילוץ רכב מתוך ההצפות / צילום: תיעוד מבצעי מד"א

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"