גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר ארבע שנים כמעט של מגעים להסדר חוב: בעל בית חדש לחברת אפריקה ישראל

הושלם הסדר החוב השני באפריקה ישראל, שהעביר את השליטה בחברה לידי לפידות של יעקב לוקסנבורג ● מחזיקי האג"ח, שסופגים בהסדר תספורת של מיליארד שקל כמעט, בחרו לוותר על תשלום מיידי של 380 מיליון שקל, לטובת הליכים משפטיים שלא ברור אם יצדיקו את עצמם

יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי

לאחר ארבע שנים כמעט הושלם אתמול הסדר החוב השני של אפריקה ישראל, והחברה הפכה באופן סופי לחברה פרטית בבעלותן של לפידות קפיטל  (80%) ואלטשולר שחם גמל ופנסיה  (20%). במסגרת ההסדר בוטלו ונמחקו כל המניות הישנות של אפריקה ישראל, שהוחזקו עד כה בידי לב לבייב וציבור המשקיעים, ובמקומן הונפקו מניות חדשות לשתי הרוכשות, על פי חלקן היחסי בעסקה.

במקביל, בוטלו גם כל סדרות איגרות החוב (כ"ו-כ"ח) שהנפיקה אפריקה ישראל בעבר לציבור המשקיעים. בתמורה לביטול שלוש סדרות האג"ח, שילמו שתי הרוכשות לנאמני האג"ח סכום כולל של 876 מיליון שקל, המיועד לחלוקה למחזיקי האג"ח. לצד תמורה זו, יקבלו מחזיקי האג"ח את יתרת הכספים שבקופת אפריקה ישראל, וכן את הכספים הצפויים להתקבל ממכירת ההחזקה בחברות המפעילות את כביש 6, לידי קרן התשתיות קיסטון.

לפידות קפיטל היא חברת החזקות בשליטתו (85%) של יעקב לוקסנבורג (לוקסי), הנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-1 מיליארד שקל. החל מאתמול מחזיקה כאמור לפידות קפיטל ב-80% ממניות אפריקה ישראל, וב-20% הנותרים מחזיקה אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שמנהלת כספי חוסכים בהיקף של כ-117 מיליארד שקל, ונסחרת בבורסה לפי שווי של 2.34 מיליארד שקל.

בסך הכול זכו מחזיקי האג"ח בהסדר הנוכחי לתמורות בסך של 1.349 מיליארד שקל, כנגד חוב שהיקפו כ-2.28 מיליארד שקל. תמורות אלו משקפות תספורת של כ-930 מיליון שקל (כ-40%) מסך חובותיה של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח.

תאריכים מרכזיים בהסדר החוב של אפריקה ישראל

עם זאת, חלק מהותי מהתמורה למחזיקי האג"ח, בסך של 380 מיליון שקל, יישאר לפי שעה בידי נאמני שלוש הסדרות. הסיבה לכך היא החלטה שקיבלו מחזיקי האג"ח בחודשים האחרונים לנהל מאבק משפטי מול איש העסקים מוטי בן משה, סביב כספי פיקדונות בסך כולל של 100 מיליון שקל, שהעמידו בעבר חברות שבשליטתו לטובת רכישה של אפריקה ישראל, שלא צלחה לבסוף.

בן משה דורש להשיב לו את כספי הפיקדונות, בטענה כי הוא אינו האשם בביטול הסדר החוב לפני כשנה. עם זאת, מחזיקי האג"ח התנגדו לכך ודרשו את חילוט הפיקדונות. בהצבעה שנערכה בחודשים האחרונים הם אף החליטו להקציב למאבק סכום של 20 מיליון שקל.

בהמשך פנו הצדדים לגישור שכשל, ולאחריו הגיש בן משה תביעה נגדית על סך של 380 מיליון שקל כנגד נאמני האג"ח, בטענה להפסדים שנגרמו לו כתוצאה מביטול הסדר החוב. בתגובה לתביעה נאלצו הנאמנים לרתק סכום זה לטובתם, וכעת לא ברור מתי יראו מחזיקי האג"ח את הכסף, כמה יעלה להם המאבק המשפטי והאם ההכנסה האפשרית ממנו תהיה גבוה יותר מעלויות שכירת עורכי הדין והאי-שימוש בכספים המרותקים למשך זמן ארוך.

אתמול הודיעה אפריקה ישראל כי בשל העברת הכספים לידי נאמני האג"ח, יחולק כעת למחזיקי האג"ח סכום של 547 מיליון שקל בלבד. מתוך סכום זה יחולקו 252 מיליון שקל למחזיקי אג"ח כ"ו, 183 מיליון שקל יחולקו למחזיקי אג"ח כ"ז ואילו 112 מיליון שקל יחולקו למחזיקי אג"ח כ"ח.

הבחירה המוצלחת של נתי סיידוף

אפריקה ישראל נקלעה לקשיים בתחילת 2016, ומאז מאי אותה שנה ניהלה מגעים עם מחזיקי האג"ח שלה על הסדר חוב שני בחברה (לאחר ההסדר הראשון שהושלם ב-2010). בספטמבר אותה שנה מכרה אפריקה ישראל את מניות השליטה (65%) בחברה הבת, אפי פיתוח, לידי בעל השליטה דאז, לב לבייב, בתמורה לסכום של 550 מיליון שקל, וזאת מסגרת שלב מקדים להסדר השני.

בהמשך ביקשו אפריקה ישראל ומחזיקי האג"ח להגיע להסדר כולל, ועל רכישת השליטה התמודדו מוטי בן משה ונתי סיידוף. בסיומו של מאבק ביניהם בחרו המחזיקים בהצעתו של בן משה, ואילו סיידוף המשיך לתור אחר השקעות בישראל. בסופו של דבר רכש סיידוף במהלך 2018 את מניות השליטה בחברת שיכון ובינוי מידיה של שרי אריסון בתמורה ל-1.1 מיליארד שקל, במה שהתברר כעסקה מצוינת. מאז הרכישה שולש שווי השוק של השקעתו בחברת התשתיות והנדל"ן.

בן משה עצמו נערך לקראת סוף 2018 להשלמת ההסדר באפריקה ישראל, אך משלא הצליח לעמוד במועד הקבוע בהסכם, הודיעו מחזיקי האג"ח לפני כשנה על ביטול ההסכם, ופנו למכירת פעילויות החברה בחלקים. בשתי עסקאות שבוצעו במהלך הרבעון הראשון של 2019 נמכרו מניות השליטה (56%) בחברת אפריקה נכסים (כיום אפי נכסים) למשקיעים מוסדיים ולחברות הנדל"ן ביג ומגה אור, בתמורה כוללת של 1.383 מיליארד שקל. בהמשך 2019 חתמה אפריקה ישראל על הסכם למכירת החזקותיה (35.5%) בחברות המפעילות את כביש 6 (חברות המפעיל) לידי קרן התשתיות קיסטון, שהקימו גיל דויטש ורוני בירם, בתמורה ל-185 מיליון שקל. עם זאת, העסקה טרם הושלמה עקב קשיים ביורוקרטיים ומשפטיים שונים.

בעקבות עסקאות אלו, וכן עסקה נוספת למכירת פעילות המלונות של אפריקה ישראל למשפחת דיין, התכווצה מאוד פעילות הקבוצה, והיא נותרה - ערב הסדר החוב הנוכחי - עם בעלות מלאה על חברת הבנייה והתשתיות דניה סיבוס, וכן עם מניות השליטה בחברת יזמות הבנייה אפריקה מגורים (חברה בת של דניה). שני נכסים אלו היוו בסופו של דבר את הבסיס להסדר החוב השני של אפריקה ישראל, שבמסגרתו רכשו לפידות קפיטל ואלטשולר שחם גמל ופנסיה את החברה, לאחר שגברו על ארבעה מתמודדים נוספים, בראשות יזם הנדל"ן יגאל דמרי.

בין לפידות קפיטל לבין אלטשולר שחם גמל ופנסיה נחתם הסכם בעלי מניות, אשר עיקרו קביעת הסדרים בקשר להעברת מניות בקבוצת אפריקה ישראל, מגבלות על תחרות בפעילות הקבוצה, מינוי דירקטורים וחלוקת דיבידנדים על-ידיה. לצורך השלמת ההסדר, ביצעה לפידות קפיטל בשבועות האחרונים כמה גיוסי כספים באמצעות הנפקות זכויות, איגרות חוב ואיגרות חוב להמרה.

במקביל, מיד לאחר השלמת ההסדר, מכרה אתמול דניה סיבוס 18.21% ממניות אפריקה מגורים לקבוצת גופים מוסדיים בתמורה ל-200 מיליון שקל. הכסף הועבר כדיבידנד ללפידות קפיטל ולאלטשולר שחם, וסייע גם הוא במימון העסקה. כך, מחזיקה כעת אפריקה ישראל בבעלות מלאה על דניה סיבוס, ודרכה ב-56% ממניות אפריקה מגורים.

עבור לפידות קפיטל מדובר בכניסה לתחום הנדל"ן והמיזמים התשתיתיים, תחומים חדשים לחלוטין עבורה. עד כה פעלה החברה רק בתחומי חיפושי הגז והנפט, המסחר בסחורות והשיווק בישראל של מכשירי הסלולר של סמסונג, באמצעות החברה הבת, סאני תקשורת. עם זאת, לנוכח תשואה של 60% שרשמה מניית לפידות קפיטל בששת החודשים האחרונים, ברור כי המשקיעים בבורסה מקבלים לפי שעה בשמחה את הכניסה לתחומי הפעילות החדשים. 

בינתיים, הספיקה היום לפידות קפיטל להודיע כי דניה סיבוס זכתה במכרז לתכנון וביצוע קטע B במסילת הרכבת המזרחית, שכולל מבנה תחתון לתוואי מסילתי כפול בקטע של 17 ק"מ בין ניצני עוז לאלישמע. בגין העבודות הללו תהיה דניה סיבוס זכאית לתמורה בסך כולל של קרוב ל-600 מיליון שקל, שתשולם בהתאם להשלמת אבני הדרך של העבודות. תקופת הביצוע נקבע ל-35.5 חודשים (כשלוש שנים). 

עוד כתבות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%