גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

3 ימים לברקזיט: חשש בבריטניה להמשך מעמדה של לונדון כבירה פיננסית עולמית

בריטניה תלויה באישור האיחוד האירופי להמשיך ולאפשר גישה חופשית למוסדות הפיננסים שהפכו את לונדון לבירת ההשקעות העולמית ● בינתיים מאות חברות כבר נטשו ועברו ליבשת בגלל הברקזיט ● כלי התקשורת משרטטים את העסקה העתידית עם האיחוד ומכנים אותה "דגים תמורת פיננסים"

הביג בן בלונדון / צילום: רויטרס
הביג בן בלונדון / צילום: רויטרס

חברת האנרגיה "טוטאל" היא התאגיד הגדול האחרון, נכון לעכשיו, שהודיע על עזיבת לונדון בעקבות ה"ברקזיט". משום שמדובר בחברה צרפתית, ניתן לחשוד כי הצעד הפומבי בתחילת החודש - העברת מאות עובדים בתחום הסחר והגז הנוזלי שלה לפריז - היה חלק מהקמפיין שמקדמת צרפת בשבועות האחרונים, בניסיון של הרגע האחרון למשוך אליה עוד ועוד חברות מתוך המאות שנוטשות את הבירה הבריטית.

■ 4 ימים לקיצן של 47 שנות חברות: הקרב הכלכלי בין בריטניה לאיחוד האירופי כבר החל | אסף אוני

■ 5 ימים לברקזיט ובאיחור של שנה: המרחב הפוליטי והכלכלי באירופה עומד להשתנות | אסף אוני

אבל התאגיד הצרפתי אינו לבד. בנקים, חברות השקעות, תאגידים בינלאומיים וחברות טכנולוגיה הן רק חלק מהאקסודוס העסקי שהתבצע בקצב מוגבר בשנה האחרונה בעקבות ה"ברקזיט", שיהפוך למציאות ביום שישי הקרוב בחצות (שעון בריסל). חלק מהחברות כבר העתיקו את המטות שלהן ליבשת, חלק יעשו זאת השנה במהלך "תקופת ההסתגלות" שתפתח בשבת, וחלק ממתינות לראות מה יהיו תוצאות שיחות הסחר בין בריטניה לאיחוד האירופי.

לפי הנתונים האחרונים מצרפת, 136 חברות כבר "חצו את התעלה" ועברו לפריז. לפי ההערכות, הן הביאו עמן כ-5,500 משרות, מהן 3,600 בתחום השירותים הפיננסיים. עיריית פריז, בשיתוף ממשלת צרפת, הקימה ארגון מיוחד - "Choose Paris" - שתפקידו היה למשוך עוד ועוד עסקים לבירת צרפת. חלק מהרפורמות שביצע בשנה האחרונה נשיא צרפת עמנואל מקרון בתחום העבודה במדינה היו מיועדות בדיוק כדי להפוך אותה לתחרותית יותר, נוחה יותר לעבודה לתאגידים אירופיים. במקביל, חברות רבות אחרות - ביניהן עשרות בנקים ומוסדות פיננסיים - העתיקו את המטות שלהם לערים כמו פרנקפורט, אמסטרדם, לוקסמבורג ודבלין. העתקת ההון המסיבית הזו היא אחד הגורמים המרכזיים ביותר לדאגה בנוגע לעתידה הכלכלי של בריטניה אחרי ה"ברקזיט".

טריליוני דולרים מדי יום

התחום שמדאיג במיוחד את הממשלה בבריטניה הוא המגזר הפיננסי. לונדון נחשבת לבירה פיננסית, השנייה רק לניו יורק ברמה העולמית, ולאחת מזירות העסקים החשובות בעולם. טריליוני דולרים וליש"ט עוברים ידיים מדי יום ב"סיטי" של לונדון ובבנייני המשרדים המצוחצחים של קאנארי וורף. היא המקום אליו אפילו מדינות אירופה באות כדי לגייס כסף, כשצריך. החיבור בין כלכלה ניאו־ליברלית, חוקי עבודה נוחים למעסיקים, חוקים נוחים למיליונרים ומיליארדרים מרחבי העולם (במיוחד מרוסיה ומאסיה), ההיסטוריה האימפריאלית והיותה של בריטניה עד כה חלק מהאיחוד האירופי, הפכו את לונדון למטה האירופי של חברות פיננסים רבות. כעת, התמונה עשויה להשתנות.

כ־30 בנקים ו־20 חברות שירותים פיננסיים, למשל, כבר העבירו את הפעילות האירופית שלהם מלונדון לפרנקפורט - בירת הפיננסים הגרמנית - לפי הנתונים האחרונים מהרשות הפיננסית הגרמנית (BaFin). מדובר בתוספת של 1,500 משרות בעיר, והרשויות מעריכות כי בקיץ הקרוב יגיע "גל חדש" ועמו יותר מ־1,000 משרות נוספות. במונחי הון "על הנייר", בערך 750־800 מיליארד אירו עברו בשנה האחרונה מלונדון לפרנקפורט. בין החברות הגדולות בתחום נמצא הסניף האירופי של "גולדמן זאקס".

המאבק על המגזר הפיננסי עומד כעת בראש מעיניה של הממשלה הבריטית. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון שיווק את לונדון בנאום שנשא בשבוע שעבר בנושא השקעות בין בריטניה לאפריקה, ואמר: "במרחק תחנה אחת ב"טיוב" (הרכבת התחתית בלונדון) אתם תהיו בקאנארי וורף, שבו טריליוני ליש"ט מגויסים לכל פרויקט שניתן לחשוב עליו - מתעשייה צרפתית דרך טלקום אפריקאי ועד לפארמה אמריקאית". רק אזור זה בלונדון, ציין ג'ונסון בעקיצה כלפי הגרמנים, "הוא מרכז בנקאות גדול יותר מכל פרנקפורט".

בוריס ג’ונסון/ צילום: רויטרס

וזו הסיבה שהסוגיה עומדת במרכז היחסים העתידיים בין בריטניה לאיחוד. לפי מדד של חברת "ארנסט אנד יאנג", 92 מתוך 222 חברות הפעילות במגזר הפיננסי בלונדון (41%) כבר הודיעו כי יעזבו את הבירה הבריטית או שהן שוקלות לעשות זאת. שמונה חברות הודיעו בחודשים האחרונים כי הן מודאגות מאופי הסכם הסחר שייחתם בין הממשלה הבריטית לאיחוד האירופי אחרי "תקופת ההסתגלות", וכי על הממשלה הבריטית לדאוג לאינטרסים של מגזר זה במסגרת השיחות על הסכמי סחר. לפי "ארנסט אנד יאנג", 7,000 משרות נוספות בתחום הפיננסים יכולות לעבור ליבשת.

המקל של האיחוד האירופי

נושא זה הוא בדיוק ה"מקל" שבו אירופה יכולה לאיים בקלות על בריטניה במסגרת שיחות סחר. בעוד כיום התקנות הפיננסיות הן אחידות ומאפשרות לחברות בלונדון לספק שירותים פיננסיים לאירופה, אישור להמשיך בעסקים כרגיל תלוי בשיקול דעתה של הנציבות האירופית. אם זו תכריע כי בריטניה "שינתה את הכללים" כתוצאה מהפרישה ותחסום את האפשרות הזאת, הצעד יכול לאיים על תעשייה שלמה - בנקים, ביטוחים, שירותים פיננסיים ועוד - המשרתת כרגע את השוק המשותף. שווי מגזר הפיננסים הבריטי, לפי הערכות, עומד על 200 מיליארד ליש"ט בשנה, והוא אחראי ל-11% מכספי המסים בבריטניה.

קברניטי האיחוד רמזו כי לא יהססו להשתמש בנשק זה במסגרת שיחות הסחר העתידיות. "לא הייתי רוצה להתייחס לזה במונחים של כלי נשק", אמר ראש ממשלת קרואטיה, שעומדת החל מתחילת החודש בראשות האיחוד לחצי השנה הקרובה ותהיה מעורבת במגעים, "אבל למדתי שבמשא ומתן אירופי - כל השיקולים והטענות הן חלק מהפוליטיקה". ב"גרדיאן" הבריטי, המתנגד ל"ברקזיט", זה הספיק לכותרת: "האיחוד האירופי עשוי לחסום גישת ה'סיטי' לשווקים".

למרות הכול, תלות באירופה

התלות הזאת באיחוד האירופי, במיוחד בתחום הפיננסי, היא שגרמה לביקורת נגד ההכרזה של ג'ונסון כי יצליח להגיע להסכם סחר מגובש בתוך 11 חודשים. אפילו לפי תומכי "ברקזיט" מושבעים כמו הפוליטיקאי הבריטי נייג'ל פאראג', יו"ר מפלגת "ברקזיט", הסיכוי היחיד להגיע להסכמה בתוך תקופה כה קצרה הוא אם בריטניה פשוט תמשיך לאמץ את כללי האיחוד, בכמה התאמות קוסמטיות. "במצב כזה, זה לא יהיה ברקזיט - זאת תהיה בגידה", אמר פאראג'. כלי התקשורת בבריטניה כבר מצאו כותרת קליטה לקרב שיתנהל בין בריטניה לאיחוד בשנה הקרובה - דגים תמורת פיננסים (Fish for Finance) - זכויות דיג מפליגות תמורת המשך הגישה החופשית של ה"סיטי" של לונדון לשוק הכלכלי האירופי המשותף.

למרות הכול, קיים גם זרם נגדי

ובינתיים, יציאת לונדון נמשכת. בנק "ג'יי.פי מורגן" הודיע בשבוע שעבר כי רכש בניין נוסף בפריז, שמיועד לאכלס קרוב ל־500 מעובדיו שיעברו מלונדון. הבנק שיבח את הרפורמות של מקרון ואמר כי "זה הזמן האידיאלי להשקיע כאן ולהעביר חלק גדול יותר מהצוות שלנו לכאן". "בנק אוף אמריקה" עשה צעד דומה כבר בפברואר, והעביר מאות עובדים מלונדון לפריז. בעוד פריז נהנית מהעובדה שרשות הבנקאות האירופית (EBA) תעתיק את פעילותה אליה מלונדון בה היא ממוקמת כעת, פרנקפורט נחשבת לעיר זולה יותר למגורים. הקרב בין הערים על מי תוגדר כמנצחת הגדולה של אפקט הברקזיט עדיין מתנהל.

אבל יש גם זרם נגדי. לפי מידע מהרשויות הפיננסיות בבריטניה, גל של חברות אירופיות בתחום הפיננסים כבר ביקשו לפתוח סניפים בבריטניה אחרי הפרישה, כדי להמשיך ולנהל את עסקיהם עם עסקים במדינה. קרוב לאלף חברות ניהול כספים, חברות ביטוח, בנקים, חברות ניהול נכסים ועוד הגישו בקשה רשמית להמשיך או להרחיב את הפעילות שלהם בבריטניה גם אחר ה"ברקזיט", כדי לשרת לקוחות בריטיים עסקיים ואחרים. ביניהן היו 228 חברות מאירלנד, 170 מצרפת ו-149 מגרמניה.

גם אם סקר אחרון מצא שלונדון כבר אינה היעד הפופולרי ביותר להשקעות בקרב מנהלי כספים (ניו יורק עקפה אותה), המגזר הפיננסי בלונדון עדיין מעסיק כ־380 אלף בני אדם. כפי שסיכמה זאת סוכנות "ארנסט אנד יאנג": "לכולם יש מצנח מוכן (לקראת הברקזיט), אבל המגזר הפיננסי עדיין מחפשת את הנחיתה הרכה ביותר האפשרית".

עוד כתבות

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך פעלה הברית האזורית להדיפת המתקפה של איראן ברגעי האמת

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט קבע: למי שייכת החצר האחורית של הבניין המשותף?

אדם הלך לעולמו לאחר שערך שנתיים קודם לכן שתי צוואות מנוגדות בהפרש של חצי שנה. איך הכריע השופט? ● אישה ביקשה להכיר בזכותה להשתמש בלעדית בחצר המשותפת. מה קבע המפקח? ● וגם: אם לשניים התראיינה לעבודה וטענה כי נשאלה איך תסתדר בעבודה כאם לילדים. זה הפיצוי שהיא קיבלה ● 3 פסקי דין בשבוע 

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה