גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטוסים מחכירים, אג"ח משלמים

בענף התעופה העולמי יש הרבה מאוד חברות תעופה, אלפי מטוסים - אבל מספר מועט של יצרניות מטוסים ● כדי להגדיל את כוח הקנייה, חברות התעופה רוכשות מטוסים מחברות החכרה ● מיהם המחכירים, מה רמת הסיכון שלהם - ואיך אפשר להשקיע בהם?

חברת התעופה LATAM
חברת התעופה LATAM

בשירו "טרמינל לומינלט" כתב מאיר אריאל המנוח: "זה באמת עושה לי טוב לראות מטוס גדול ממריא דרך דמעה שקופה". גם לענף התעופה, ובפרט לחברות המחכירות מטוסים, עושה טוב לראות מטוסים ממריאים.

ענף התעופה העולמי מאופיין במספר רב של חברות תעופה, הפועלות במדינות שונות ומפעילות קווי תעופה רבים, שמתחרים לא פעם בחברות אחרות. בהיבט של רכישת ומכירת מטוסים, חברות התעופה הן הצרכן. בעוד שיש מאות צרכנים שונים למטוסים ברחבי העולם, ישנו מיעוט של יצרני מטוסים, הנובע ממצב של מונופול טבעי - שבו קיים יתרון מובנה לגודל, לאור העלויות העצומות עוד בשלב התכנון והבנייה של אבטיפוס חדש למטוס.

המצב מוביל לכך שיש בעולם שתי יצרניות מטוסים עיקריות: בואינג האמריקאית ואיירבוס האירופאית. מצב שוק שבו יש מיעוט מוכרים וריבוי קונים, עלול להוביל לכך שכוח רב מדי יהיה בידי המוכרים - ולצרכנים לא תהיה אפשרות לשפר את תנאי המחיר. במקרה של ענף התעופה, אם מחיר המטוסים יעלה באופן משמעותי, המהלך ישפיע על ענף התעופה העולמי בהיווצרות צורך להעלות את מחירי כרטיסי הטיסה.

הדרך של חברות התעופה להתמודד עם המצב הוא לרכוש מטוסים מחברות ייעודיות, הרוכשות מספר רב של מטוסים, ובכך משפרות את כוח המיקוח מול יצרניות המטוסים - ולאחר מכן מחכירות את המטוסים לחברות תעופה, או לאוליגרכים שמעוניינים להחזיק מטוס מסחרי פרטי.

יותר נוסעים ויותר מטענים אוויריים

מודל החברות ההחכרה ומבנה האג"ח

חברות תעופה הרוכשות את המטוסים מחברות ייעודיות למכירת מטוסים, מרוויחות מתנאי תשלום נוחים, שלפיהם ניתן לרכוש את המטוס בפריסה לתשלומים על פני 8-12 שנים, או לחלופין להחכיר אותו לתקופה קצובה ולאחר מכן להחזיר את המטוס לחברה הייעודית המוכרת מטוסים, ולחכור דגם מטוס חדש יותר (מעין ליסינג תפעולי של ענף התעופה). מבנה המימון האמור מחייב את החברות המחכירות לשמור על דירוג אשראי גבוה כדי להקטין ככל הניתן את עלויות המימון, שהן ההוצאה העיקרית בחברות האלה, המהוות למעשה חברות תיווך (במובנים מסוימים, בדומה לבנק, המהווה מתווך של כסף ומעוניין לשמור על דירוג אשראי גבוה כדי להוזיל את עלויות המימון).

כדי לממן את האופרציה, החברות הייעודיות לרוב ינפיקו איגרות חוב או ייטלו חוב בנקאי לצורך מימון רכישת המטוסים, ובשלב הבא ימכרו או יחכירו את המטוסים ללקוחות שונים. לאור העובדה שחברות התעופה רוכשות את המטוסים בפריסת תשלומים על פני שנים רבות, קיים הסיכון שאם חברת תעופה קורסת, היא לא תוכל לשלם עבור המטוס שהיא רכשה או חכרה, ואז החברה המחכירה תינזק מכך.

הדרך להתמודד עם הסוגייה כוללת כמה מרכיבים, שאמורים להקטין את הסיכון, הן בעבור החברה המחכירה והן בעבור מחזיקי האג"ח של החברה המחכירה. המרכיב הראשון הוא לא להחזיק את כל הביצים בסל אחד. חברות ייעודיות העוסקות בתחום, ינפיקו כמה איגרות חוב, כשכל איגרת תתייחס למספר מסוים של מטוסים פרטניים, המזוהים לפי מספר זנב (פול של מטוסים) שמכורים או מוחכרים לחברות ידועות. באופן זה, נפילה של איגרת חוב אחת - אין פירושה נפילה של החברה כולה.

נוסף על כך, יש שכבות חוב שונות בעת הנפקת חוב כדי לממן את התפעול של הפעילות האמורה, כך ששכבת חוב בכירה (שתכלול לרוב שיעבוד מדרגה ראשונה) בטוחה יותר משכבת חוב נחותה (שתכלול לעתים שעבוד מדרגה שנייה ומטה).

כדי להגן על משקיעי האג"ח, המטוסים יהיו מבוטחים בביטוח תעופה בינלאומי, וכספי הביטוח מומחים לטובת מחזיקי האג"ח. כך למשל, אם חלילה מתרסק מטוס, משקיעי האג"ח הם שיקבלו את כספי הביטוח ראשונים, ומבחינה זו נזק למטוס מכוסה בביטוח. נוסף על כך, המטוסים משועבדים לטובת מחזיקי האג"ח, ולכן אם נופלת חברת תעופה שלה נמכרו או הוחכרו המטוסים, המטוס צפוי להימכר בשוק - והתקבולים יסייעו בפירעון האג"ח.

בהקשר זה, ראוי לשים לב לשכבת החוב, מכיוון שבתרחיש של מכירת מטוס, התקבולים יועברו קודם למחזיקי האג"ח הבכיר, ורק לאחר מכן למחזיקי האג"ח הנחות. אציין כי חברות ענקיות בתחום, כמו אמריקן איירליינס (המפעילה כ-1,000 מטוסים), מחזיקות לרוב בחברות ייעודיות לרכישת מטוסים, כדי להפריד את סיכון המימון של רכישת המטוס מהפעילות השוטפת של הטסת נוסעים, מועדון נוסעים וכדומה.

דוגמאות לאגח של חברות תעופה בינלאומיות

מה לבדוק לפני שרוכשים אג"ח

מהן הבדיקות שצריך לבצע משקיע לפני רכישת אג"ח מסוג זה? שהתשקיף אכן כולל שיפוי למחזיקי האיגרות בתרחיש של נזק למטוס; שהמטוסים משועבדים לטובת מחזיקי האג"ח; וכן בדיקה של חברות התעופה או האישים שלהם מוחכרים או נמכרו מטוסים, שכן לא דין חברה שמוכרת מטוסים רק ל-WOW האיסלנדית (שקרסה) אל מול חברה המוכרת מטוסים למספר רב של חברות.

השלב הבא שצריך לבדוק הוא ה-Loan to Value, שמשמעותו מה סך החוב המצטבר לכל שכבת חוב (בהפחתת החוב בשכבות שמעליה) ביחס לשווי המטוסים למימוש. הסיכון העיקרי בהקשר של LTV הוא נפילה של חברת תעופה בינלאומית משמעותית, שכן אז יש כמות עצומה של מטוסים שתעמוד על המדף בהמתנה לרוכש - מהלך שיוביל להצפת השוק ולירידת שווי המטוסים ברמה הרוחבית.

כך לדוגמה, אם חברה הנפיקה 600 מיליון דולר של חוב עם שיעבוד מדרגה ראשונה ועוד 300 מיליון דולר של חוב עם שיעבוד מדרגה שנייה, כדי לרכוש מטוסים בשווי של 800 מיליון דולר, שיהיו שווים 700 מיליון דולר במימוש, אז יחס ה-LTV של החוב עם שעבוד מדרגה ראשונה (הבכיר יותר) הוא כ-84% (600/700), מנגד, בעלי החוב הכולל שעבוד מדרגה שנייה צפויים להחזר של 33% לערך בלבד, אם חברת התעופה שלה נמכר המטוס קרסה - המטוס נמכר ב-700 מיליון דולר, אבל 600 מיליון דולר שימשו להחזר החוב הבכיר, ולכן נותרנו עם 100 מיליון דולר. 100 המיליון דולר האלה צריכים לשמש לפירעון של 300 מיליון הדולר של החוב נחות.

מדוגמה זו ניתן להסיק כי דירוג החוב הבכיר במקרה הזה יהיה גבוה משמעותית מדירוג החוב הנחות, וסביר להניח גם כי התשואה תהיה נמוכה מהתשואה של איגרת החוב הנחותה.

יש לא מעט דוגמאות לאיגרות חוב בתחום. ראוי לשים לב לכך שהאג"ח האלה נקובות בדולרים ונפדות בכמה מהמקרים לשיעורין. פדיון לשיעורין באג"ח חו"ל עלול ליצור לעתים רישום לקוי מבחינת הכמות המוחזקת ומחיר האיגרת בספרי הבנק (כמות של חצי מהאמור, ומנגד מחיר כפול), ולכן יש לבחון את השווי הכספי הכולל.

והערה לסיום: אני מודע לכך שווירוס קורונה נמצא בכותרות כעת. אני מעריך שזה לא יתפתח למגיפה עולמית שתקטול מיליוני בני אדם ותשתק את הכלכלה העולמית. ואולם, אם אני טועה, אז זה לא באמת משנה במה משקיעים, כי בתרחיש כזה, כל השוק יקרוס. מכאן שראוי להתמקד במאפיינים הייחודיים של איגרות החוב שבהן משקיעים, ולא לכלות זמן על תרחישי יום הדין כאלה או אחרים. בהצלחה בהשקעות. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש מנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss&Son. הכותב או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות