גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שטראוס נכנסת למעדניות ולקצביות עם מותג בוטיק חדש

שטראוס מסמנת את שוק החנויות המתמחות, כמו מאפיות שכונתיות, קצביות ומעדניות • השלב הראשון: השקת מותג סלטים פרימיום בתמחור גבוה יותר תחת השם "דליקטס"

אייל דרור  / צילום: סיוון פרג'
אייל דרור / צילום: סיוון פרג'

שטראוס  רוצה לנגוס בשוק המעדניות: ל"גלובס" נודע כי חברת המזון השנייה בגודלה בישראל נכנסת לראשונה לשוק החנויות המתמחות באמצעות מותג פרימיום חדש שימותג כאיכותי יותר עם אחוז גבוה יותר של חומרי הגלם המרכזי.

שטראוס ישראל בניהולו של אייל דרור מסמנת יעד חדש להצמחת המכירות שלה - שוק החנויות המתמחות, ביניהן מעדניות, קצביות, ומאפיות שכונתיות, וזאת לצד מינימרקטים ומכולות, שבהם הצרכנים פחות רגישים למחיר.

ככל הידוע, הכניסה האסטרטגית הזו תתבצע במספר זירות, כשהראשונה היא השקת מותג סלטים חדש ובוטיקי תחת השם "דליקטס". שטראוס, שמובילה את שוק הסלטים המצוננים באמצעות המותג "אחלה", ביצעה מחקר במשך תקופה ממושכת כדי לנסות ולהבין לעומק את הפער שקיים בענף בנוגע לצמיחת השוק.

המחקר ביקש להבין כיצד ייתכן שמצד אחד הסלטים המצוננים דוגמת חומוס, טחינה או חצילים נתפסים כקטגוריה שצומחת בעולם ותואמים לטרנדים הצרכניים הקיימים גם בישראל; ומנגד, הנתונים שמשקפת חברת המחקר הגדולה ביותר בתחום המזון בישראל - סטורנקסט - מציגים אותה כסטגנטית או ככזו שאפילו חווה שחיקה (עם ירידה של כאחוז במשך שלוש השנים האחרונות). מתברר כי התשובה לכך טמונה בשאלה היכן הצרכנים מבצעים את הקניות שלהם, שכן את החנויות המתמחות סטורנקסט אינה דוגמת באותו היקף.

שטראוס מובילה בסלטים הארוזים - פאי 2019

אופי קנייה שונה

בעבר היו מי שייחסו את הקיפאון והירידות הללו למהליכי "ריקול" - החזרות יזומות - של מוצרים שדווחו בתקשורת וייצרו הד שלילי סביב החשש מהימצאות סלמונלה או ליסטריה במוצר. ואולם מהמחקר שביצעה שטראוס התברר כי הצרכנים ממשיכים להגדיל את צריכת הסלטים שלהם, אך הם אינם עושים זאת בהכרח ברשתות הסופרמרקט הגדולות, כי אם נוטים לבצע את הקניות במעדניות ובחנויות שכונתיות, בנוסף לקנייה המרכזית ברשתות.

ההזדמנות מבחינת שטראוס בחדירה לחנויות המתמחות לא טמונה רק בפוטנציאל להגדלת מכירות באמצעות כניסה לנקודות מכירה נוספות, אלא גם נוגעת לאופי הקנייה בחנויות הללו. בניגוד לקנייה ברשתות המזון הגדולות, שבדרך-כלל מתוכננת ומוטת מחיר ומבצעים, בחנויות המתמחות הצרכן פחות רגיש למחיר.

המוצרים החדשים ימותגו בנפרד מ"אחלה", והאריזות שלהם יהיו דומות יותר לסלטים שנמכרים במעדנייה כדי שייתפסו כ"ביתיים" יותר. בנוסף, לטובת המותג החדש פותחו מתכונים ייעודיים, שכוללים אחוז גבוה יותר של חומר הגלם המרכזי שעליו הם מתבססים. כמו כן, האריזות יהיו קטנות יותר, והמחיר גבוה יותר.

עד כמה גבוה? גביע אחד יימכר לקמעונאי במחיר שינוע בין 5.50 שקל ל-7.70 שקלים עבור אריזה בגודל קטן יותר מאלה הנמכרות תחת המותג "אחלה", שתנוע בין 250 גרם לבין 400 גרם. כלומר, בפועל, המוצרים יתומחרו במחיר גבוה יותר שיגלם גם את הרווח של החנות. זאת, לעומת מחיר לצרכן של גביע חומוס שמכיל כמות של 650 גרם, הנמכר ברשתות הקמעונאות בטווח של 6-11 שקלים ליחידה.

כיום משווקת שטראוס את הסלטים של "אחלה" ביותר מעשרת אלפים נקודות מכירה קמעונאיות ברחבי המדינה. חדירה לחנויות המתמחות תאפשר לה פוטנציאל מכירה לכ-4,200 חנויות נוספות. לפי הערכות בענף, שוק החנויות המתמחות נמצא בצמיחה אדירה - בשלוש השנים האחרונות (2016 - 2019) מספר החנויות צמח בכ-20% בממוצע.

אסטרטגיה אחרת

המהלך הנוכחי כרוך בלא מעט מורכבות לוגיסטית - הן בהסבת הקווים במפעל של החברה בכרמיאל והן בהתאמת מערך ההפצה של חברת המזון, כך שיגיע לנקודות שאליהן לא הייתה מגיעה בעבר. המהלך אומנם דורש מהחברה השקעות בפיתוח ובייצור, אך אם יצליח, שטראוס גם עשויה לשמור על הרווחיות שלה בקטגוריה על אף התייקרות חומרי הגלם, ואולי אף לשפר אותה.

אגב, בניגוד לחברות המזון המתחרות בשטראוס, שבשנה וחצי האחרונות בוחרות לייקר את המוצרים שלהן בטענות כי התשומות עלו, נראה כי לפי שעה בשטראוס בוחרים באסטרטגיה שונה. במקום להעלות מחיר על מוצר קיים, בחברה מפתחים אלטרנטיבות שפונות לקהלים חדשים ושיאפשרו לה לשמור על הרווחיות בלי לייקר את מוצריה הקיימים. אם המהלך הנוכחי יצליח, ניתן להעריך כי שטראוס תרחיב את החדירה לחנויות המתמחות גם בקטגוריות נוספות אותן היא מייצרת.

מאז שנת 2016 שטראוס מובילה את קטגוריות הסלטים בישראל. נכון ל-2019 החברה אוחזת בנתח שוק של כ-39% מהמכירות, לפני נתוני סטורנקסט. השחקנית השנייה בגודלה היא אסם עם נתח שוק של כ-31%, ואחריהן סלטי שמיר (שרכשה לאחרונה את סלטי מיקי שקרסה) המחזיקה בנתח של כ-9% בשנה החולפת. נתח המותג הפרטי מהמכירות עמד ב-2019 על כ-5%. היקף המכירות בקטגוריה הסתכם באותה בשנה בכ-629 מיליון שקל. 

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות