גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: אל על, תסתדרי לבד - חברת תעופה לא זקוקה לסיוע מכספי הציבור

לא מצאתי בתקשורת העולמית שום פרסום על שר תחבורה במדינה מערבית שמציע להעביר כספי מדינה לחברת תעופה מקומית בשל נזקי הקורונה ● מוטב גם לאל על שלא לפזול לעבר הקופה הציבורית, אלא לתת לכוחות השוק לעשות את מלאכתם

מטוס הדרימליינר של אל על / צילום: גלובס
מטוס הדרימליינר של אל על / צילום: גלובס

וירוס הקורונה פוגע פגיעה קשה במגזר התעופה העולמית, וגלי ההדף של התפרצות המגפה לא פסחו על חברת התעופה הישראלית אל על , שדיווחה בשבוע שעבר כי על-פי הערכה ראשונית שביצעה, צפויה ברבעון הראשון של 2020 ירידה של כ-30 מיליון דולר בהכנסותיה, בעיקר ביעדי המזרח, אותה היא מייחסת לאירוע נגיף הקורונה. יחד עם זאת, להערכת אל על, מרבית הירידה תתקזז מול צמצום ההוצאות התפעוליות של החברה.

אזהרת הכנסות זו, אשר אינה אזהרת רווח, רחוקה מלהיות דרמטית בהינתן מחזור מכירות שנתי של כ-2.2 מיליארד דולר, ולא אמורה לזעזע את המודל העסקי של אל על. גם העדכון הנוסף למשקיעים מהשבוע אינו מצביע על קטסטרופה עסקית מעבר לפינה, ואולם מכתב המנכ"ל לעובדים שפורסם בעיתונות בהחלט מצביע על חשש לפגיעה עסקית חמורה. המנכ"ל גונן אוסישקין שידר פאניקה לעובדי החברה ולציבור כולו, באומרו כי "ימים קשים לפנינו, ויידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות", בניסוחים שמזכירים את נאום הדם-יזע-ודמעות של צ'רצ'יל בשיא המלחמת העולם השנייה.

ניתן להעריך כי נוכח התרחבות הפגיעה לקווי תעופה נוספים והימשכות משבר הקורונה, הנזקים שעתידה אל על לספוג יהיו גדולים יותר. אולם הפער בין הנתונים שפורסמו לציבור בעלי המניות לבין תוכן מכתב החירום של מנכ"ל לעובדי החברה הוא גדול ודורש הסבר למשקיעים. אם מדובר באמירות מוגזמות לצורך הכשרת השטח לביצוע צעדי התייעלות של החברה, זה מצב עולם אחד, אך אם המציאות מאיימת על חוסנה הפיננסי של החברה - מדובר על מצב עולם אחר בתכלית.  

האמירות של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מוקדם יותר השבוע בראיון לתקשורת, לפיהן הנזק שנגרם לאל על כתוצאה מהירידה בביקוש וביטול הקווים על רקע התפשטות הקורונה נאמד בכ-50 מיליון דולר, וכי המדינה צריכה לפצות את חברת התעופה, מהוות אינדיקציה נוספת לפאניקה לא ברורה.

לתפיסתי, בסיטואציה הנוכחית מדינת ישראל, שכבר מזמן אינה מחזיקה באל על, אינה צריכה להכניס ידה עמוק לכיס הציבורי ולהזרים ממון רב לחברה, הנסחרת בבורסה, אשר יש לה בעלי שליטה מהמגזר הפרטי ומקורות מימון חלופיים וזמינים. הבורסה היא הפלטפורמה האולטימטיבית של החברה לגייס הון ו/או חוב, על-מנת להתמודד עם סיטואציה עסקית קשה אליה היא נקלעה.

בשוקי ההון הגלובליים המשקיעים מתנהלים על בסיס הנחת עבודה לפיה משבר הקורונה זמני ונזקיו הם בעלי אופי חד-פעמי. היה וזו המציאות גם באל על, הרי שהחברה תוכל לבצע הנפקת זכויות ומהלכים מימוניים נוספים דוגמת הכנסת שותף במועדון הלקוחות "הנוסע המתמיד" שלה, ולא ליפול לעול על תקציב המדינה.

בחיפוש במרחבי הרשת לא מצאתי בתקשורת העולמית שום פרסום על שר תחבורה במדינה מערבית שמציע להעביר כספי מדינה לחברת תעופה מקומית בשל נזקי הקורונה, כולל לא סיוע לחברות תעופה שלהן חשיפה מהותית מאוד לסין. להבנתי, אם המדינה רוצה להזרים כספי ציבור לסיוע לחברת אל על, מן הראוי שתקבל תגמול נדיב במניות, וגם אז ספק אם מדובר בהשקעה מוצלחת לטווח ארוך.

גם מחירי הנפט נפגעו, ואל על אמורה להרוויח מזה

מגפת הקורונה פגעה קשות לא רק בשוק התעופה אלא גם בביקושים העולמיים לנפט. מחירו של הנפט היה מצוי בנסיגה עוד קודם להתפרצות הנגיף, עקב עודף היצע עולמי והאטה בביקושים, כפועל יוצא ממלחמת הסחר. אבל צניחה חדה במחירי הנפט היא האירוע המיטבי ביותר ביחס לשורה התחתונה של חברות תעופה, והיא מהווה גידור מובנה להאטה בפעילות העסקית.

הוצאות הדלק הסילוני של אל על לפני הוצאות גידור, טרם פריצת הקורונה, צנחו בתשעת החודשים הראשונים של השנה שחלפה ב-55 מיליון דולר. מדובר בחיסכון בהוצאות המתגלגל לשורה התחתונה ועולה מהותית על הנזק המשוער מווירוס הקורונה הפוגע בשורה העליונה.

מגפת הקורונה המאתגרת את חברות התעופה כעת היא סיכון עסקי מובהק העשוי להתממש אחת לכמה שנים, והמודל העסקי של חברת תעופה, ממש כמו של עסקים אחרים, צריך לדעת להכיל אותו ולהתמודד עימו. האמת צריכה להיאמר - מצבה העסקי של אל על מורכב בלי קשר ישיר להשלכות הקורונה, כאשר היעילות התפעולית שלה נמוכה, והיא סובלת מחיסרון לקוטן.

הפסדיה השוטפים של אל על בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הסתכמו ב-27 מיליון דולר, ושווי השוק השחוק של החברה מביא לידי ביטוי את החוכמה הקולקטיבית של המשקיעים ביחס לפוטנציאל העסקי של אל על. אלה מלמדים על האתגרים הניצבים בפני החברה, ונגיף הקורונה הוא ככל הנראה אינו המרכזי שבהם לטווח הבינוני והארוך.

הנהלת אל על מבצעת מהלכים אסטרטגיים מהותיים כדי לשנות את "נתיב הטיסה" של החברה והמניה, וכולי תקווה כי תצליח במשימה מאתגרת זו. אולם מוטב לחברה ולשר סמוטריץ' שלא לפזול לעבר הקופה הציבורית, אלא לתת לכוחות השוק לעשות את מלאכתם. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"